Ga naar inhoud


Vu+ ZERO 4K/OpenPLi HDMI comptabiliteits probleempje?


reinsat

Aanbevolen berichten

Hallo geachte mede hobbyisten ,

Na wat gehobby met de feestdagen weer het eea op de rit. Maar natuurlijk wederom "uitdagingen".

Heb op dit moment in gebruik een SOLO2 met Open PLi 6.2 en een Joyne kaart op een (oudere) LCD tv in resolutie 720 p in de woonkamer

Tevens aangeschaft en in gebruik een ZERO 4K met Open PLi 6.2  (FTA) op een 32 inch HD tv/monitor op 1080p op het bureau.

De beide apparaten doen het perfect, zijn super snel en gewoon een plaatje.

 

Echter als ik de ZERO op de (grotere) LCD wil gebruiken zal ik de resolutie binnen insteloingen eerst omlaag moeten brengen naar 720 (tv kan niet hoger aan )

Om te kunnen zien wat ik aan het doen ben doe ik dat uiteraard op de HD tv/monitor vanwege de resolutie.

Dus binnen PLI netjes op 720 p /bevestigen en dan de vraag nog beantwoorden met ja ....dan zou het gedaan moeten zijn . (zo werkt het bij de SOLO2 wel)

Naar beneden , aansluiten op de LCD enne..... geen beeld.

Procedure nog een keer gedaan en zag dat PLI de resolutie weer op 1080p had staan. Okee, nog maar een keer. Lang verhaal kort ....nog steeds blauw scherm .

Weer omgezet naar de HD tv/monitor en de functie EDID uitgezet (indentificatie protocol).

Wederom aangesloten op de LCD , weer blauw scherm .

Nog even ter controle op de HD tv/monitor en PLI had de "originele " waarden weer staan .Dus EDID stond weer aan en resolutie stond weer op 1080 p.

Toen instelllingen  gewoon weer gewijzigd (EDID uit en resolutie op 720p) , de ZERO uitgezet en weer aangezet ........en "originele"  waardes waren weer terug. Als ik dit eerder had gedaan

had het me heel wat traplopen gescheeld enfin ... Klaarblijkelijk is het dus zo in dit geval dat de instellingen niet blijven na het uitzetten ondanks dat de hele procedure

wordt gevolgd (ok en bevestigen met groene knop).

En nu dan de vraag : doe ik iets fout of een bestaande bug of exemplarisch foutje .......iemand???????? 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee, het is geen foutje. Waarschijnlijk meer een logische denkfout bij de implementatie. Met een nieuw apparaat gaan ze er van uit dat 'alles eromheen' ook redelijk nieuw is. En dat gaat natuurlijk meestal niet op. De box 'vraagt' middels de HDMI de maximale resolutie aan de TV. Als dat fout gaat neemt de box die gewoon over...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties.

Tonskidutch, het is de bedoeling dat binnen afzienbare tijd er sowieso een "nieuwer"scherm komt beneden .

Maar als ik al wist hoe te "streamen " dan is het toch zo dat : en de tv aanstaat en de PC en de VU+?

Zou in dat geval ook gewoon naar de VU SOLO kunnen blijven kijken. Die draait gewoon op 720p.

Natuurlijk zal het zo zijn dat overal een oplossing voor is zelfs al is dat met een workaround. Het ging mij om de "uitdaging" .

De reden die Mimisiku geeft is inderdaad een legitieme lijkt me. De LCD is tegenwoordig al bijna ancient history.

In ieder geval begrijp ik er uit dat de instelling 720 p op de ZERO niet is te forceren . Of toch............?????

Wat ik er uit heb geleerd is dat, in dit geval, de afstand tussen oude en nieuwe hardware niet al te groot mag zijn omdat niet alles zolang "downwards compatible" blijft als Windows

of als (pro) audio apparatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...