Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ik heb inderdaad geen foto gemaakt maar als er over alle kanalen een paar dB vanaf was gegaan had ik dat echt wel gezien. Ik heb een vaste geheugen plaats met instelling die ik oproep. De kanalen die ik zie zijn 5 stuks van Hengelo en 1 van voorheen Apeldoorn kanaal 42 (is nu 26). Ik neem dus niet aan dat het zendvermogen is verlaagd.

 

De belangrijkste meting die mij het verschil aantoonde is hoeveel ik Apeldoorn kon dempen tot het beeld wegviel. Dat was een tikje minder geworden. Ik had voor DVB-T 14,5 dB boven de ruisvloer nodig voor beeld en bij DVB-T2 tussen 16 en 17 dB. Lastig bij de demper proef is wel dat het niveau van Apeldoorn door de afstand van 60 km al niet perfect constant is. Er zat veel tijd tussen de metingen en ook de stapgrootte van de vaste dempers was te groot.

 

De hoogte van het signaal boven de ruis (af te lezen) op de spectrum analyser wanneer er juist beeld komt is wel reproduceerbaar maar ik had inderdaad de vooraf situatie goed moeten documenteren.

 

Daarnaast was er ook  nog een verschil van maximaal 1 dB tussen de Technisat ontvanger (slechtste) en mijn Kathrein (beste). De Topfield 5300 zat er ongeveer tussenin. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden zei ceesv:

Dat antwoord is al een paar maal gegeven, de FEC en de modulatie waardoor je meer signaal nodig hebt.

 

Het zendvermogen is gelijk gebleven, je zult dus in het randgebied wat aan je ontvangst antenne moeten doen.

 

Dat is helemaal juist. In veel gebieden wordt dat (voor de FTA-ontvangers) gecompenseerd doordat er wordt uitgezonden vanaf een lager kanaal. 

Hier in Drenthe zijn we met de NPO van kanaal 60 naar kanaal 22 gegaan en dat gaf een linke winst. 

In Utrecht, Zuid-Holland Zuid en Zeeland gaat zo'n soortgelijke move nog plaatsvinden in september/oktober. 

 

Het grootste probleem ligt bij de KPN-ontvangers. Die zijn momenteel gewoon niet goed genoeg qua ontvangst. De vraag is of dat nog met een software-update is te verhelpen. 

En niet iedereen heeft de mogelijkheid om een goede buitenantenne te plaatsen. 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden zei Noordzee:

In veel gebieden wordt dat (voor de FTA-ontvangers) gecompenseerd doordat er wordt uitgezonden vanaf een lager kanaal.

 

Dat gaat niet helemaal op voor alle antennetypes. Hier de antennewinst in functie van frequentie voor een DVB-T Yagi-Uda richtantenne die op veel Britse huizen te vinden is.

Bij lagere frequenties donderen er al enkele dB's vanaf.

tSRuI3S.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-7-2019 om 16:03 zei Satterdam:

Ik vraag me af hoe goed een blikjesantenne werkt op DVB-T2 . Ik had er ooit een in elkaar geflanst en dat werkte heel goed op DVB-T.

Voor DVB-T2 heb ik mijn bierblikjesantenne aan de buitengevel 1 meter hoger geplaatst.

 

9 juli omgezet naar DVB-T2, (Driebergen-Utrecht) De ontvangst was rampzalig: beeld en geluid niet synchroon, storingen in het beeld.

 

Ik kijk op de computer, FTA, met een USB stick. Ik was voorbereid: een stick kon DVB-T2 ontvangen. Maar het werkte niet om aan te zien. Alleen de antenne hoger hangen gaf geen resultaat (wel kon ik een keer Brabant ontvangen, zelfs met redelijk beeld.

Oplossing een nieuwe DVB-T2 stick aangeschaft. Ik weet niet of ik het merk mag noemen, maar sindsdien perfect beeld. De codec die erbij zit belast de processor van de computer minder. Met de LAV codec (voor wie dat wat zegt) 92% nu 73%, wat niet tot problemen leidt.

 

Ik gebruik DVBViewer Pro om TV op de computer te kijken en daarin kan je ook iets instellen aan latency en buffers.

 

Al met al kan ik dus zeggen dat de bierblikjesantenne het nog steeds goed doet!

 

Bierblik-dvb-t.png.95664579ad1c119dd87f45c375cb5a42.png

 

http://www.electrical-engineering.nl/index.php?subpage=Bierblikje antenne&utm_source=www.google.com&utm_medium=organic&utm_content=/

Ik heb de antenne in een PVC pijpje van 80 mm en met bijbehorende beugels aan de muur; de kabel weggewerkt in 16mm buisje.

aangepast door abmg
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei Noordzee:

 

Dat is helemaal juist. In veel gebieden wordt dat (voor de FTA-ontvangers) gecompenseerd doordat er wordt uitgezonden vanaf een lager kanaal. 

Hier in Drenthe zijn we met de NPO van kanaal 60 naar kanaal 22 gegaan en dat gaf een linke winst. 

In Utrecht, Zuid-Holland Zuid en Zeeland gaat zo'n soortgelijke move nog plaatsvinden in september/oktober. 

 

Het grootste probleem ligt bij de KPN-ontvangers. Die zijn momenteel gewoon niet goed genoeg qua ontvangst. De vraag is of dat nog met een software-update is te verhelpen. 

En niet iedereen heeft de mogelijkheid om een goede buitenantenne te plaatsen. 

 

De situatie met kanaal 60 van Smilde is niet representatief voor heel Nederland. Specifiek kanaal 60 had sterke problemen met 4G direct erboven. Hier thuis was dit kanaal al eerder uitgevallen. Het hole punching probleem door 4G masten is voor de introductie van 4G door Agentschap Telecom voorspeld en uitgekomen. Hier thuis en bij een klant die nu satelliet ontvangst was kanaal 60 door een raadselachtige oorzaak lager geworden dan nadat de Smilde mast was herbouwd. Er zou door KPN weken voor de omzetting naar kanaal 22 zijn gemeten zonder bevindingen. Wel veel klachten dus terecht dat dit eerder is uitgevoerd.

 

De KPN ontvanger is iets raars mee aan de hand wat ik niet heb kunnen vinden. Met een clean signaal, het zogenaamde gaussian profile presteert deze niet slechter dan mijn FTA vergelijk ontvangers. Dit houdt in dat hierop alleen de 2 dB verzwaring door 256qam zijn invloed laat zien.

 

Wat naar mijn idee vooral wordt gemeld is korte terugval van kwaliteit soms vanaf 100% naar nul met bijbehorende uitval. Dit heb ik hier niet gezien maar dat is ook wel verklaarbaar omdat ik een mooi signaal uit antennes haal die geen reflecties en vonkstoring oppikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei on4aa:

 

Dat gaat niet helemaal op voor alle antennetypes. Hier de antennewinst in functie van frequentie voor een DVB-T Yagi-Uda richtantenne die op veel Britse huizen te vinden is.

Bij lagere frequenties donderen er al enkele dB's vanaf.

tSRuI3S.png

Dit verloop is zeker kenmerkend voor Yagi antennes. Echter: Hoe hoger de gain, des te hoger het verschil tussen onderin en bovenin de band. De meest gebruikte DVB-T2 antenne wordt door KPN geleverd en heeft precies 1 director. Amper passieve gain en vermoedelijk ook amper verschil tussen laag en hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste OFDM

 

Het heeft weinig zin om de gain van een UHF-antenne te laten zien vanaf 400MHz. De UHF-band loopt vanaf kanaal 21 en dat is 470MHz.
Als ik de grafiek vanaf 470MHz bekijk is de afval in de lage frequenties lang niet zo dramatisch als de grafiek doet vermoeden.
Hierbij een 6 elem. Triax Digi 6 elm. met LTE-filter.

 

Triax Digi 6 elm.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei Sprietje:

Beste OFDM

 

Het heeft weinig zin om de gain van een UHF-antenne te laten zien vanaf 400MHz. De UHF-band loopt vanaf kanaal 21 en dat is 470MHz.
Als ik de grafiek vanaf 470MHz bekijk is de afval in de lage frequenties lang niet zo dramatisch als de grafiek doet vermoeden.
Hierbij een 6 elem. Triax Digi 6 elm. met LTE-filter.

 

Triax Digi 6 elm.png

Ik citeerde die grafiek van on4aa maar inderdaad loopt de UHF pas vanaf kanaal 21. Nu vind ik voor slechts 6 elementen een verschil in versterking van 5 dB toch nog best wat maar het zijn ook geen vlindervormige elementen. Al zolang als er breedbandige Yagi antennes bestaan verloopt de curve op die manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei on4aa:

Ja, maar ondertussen hebben we hier wel geleerd dat 2 dB het verschil kan maken tussen een feilloos beeld en iets waar je knettergek van wordt.

Ik weet bijna zeker dat 2 dB op het randje het verschil is tussen foutvrij of geen beeld.

 

Heb zojuist de meting nog een keer herhaald. Voor een minimum aan kwaliteit had ik voor TV Gelderland mux op kanaal 26 wel 18 dB c/n nodig. Dit was voor DVB-T van Lelystad echt 15 dB. De steeds door mij genoemde 2 dB durf ik wel aan te houden maar ik weet niet waarom het duidelijk slechter is als in de documenten op pagina 1 van dit topic.

 

Voor DVB-T2 kanaal 37 van Lingen met 64qam en net zoals Digitenne een FEC van 1/2 had ik dezelfde kwaliteit bij 11 dB c/n. Dat is 7 dB minder dus een ruime factor 4... I rest my case.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de breedband UHF-antenne die ik laat zien is er een verschil van 5dB tussen kanaal 21 en kanaal 60.
Als je dan bedenkt dat het signaal van een lager kanaal sterker binnen komt en er ook minder verlies is in de coaxkabel bij kanaal 21 dan bij kanaal 60, is het binnenkomende signaal in de ontvanger behoorlijk gelijk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een Triax Unix 32 LTE antenne gebruikt is het verschil tussen de lage en hoge UHF-kanalen nog veel minder, slechts 3dB. Gebruik je een antenne die niet de volledige UHF-band beslaat, is het verschil hooguit 1dB.

 

Triax Unix 32.png

Triax Unix 32 ch21-48.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Sprietje:

Bij de breedband UHF-antenne die ik laat zien is er een verschil van 5dB tussen kanaal 21 en kanaal 60.
Als je dan bedenkt dat het signaal van een lager kanaal sterker binnen komt en er ook minder verlies is in de coaxkabel bij kanaal 21 dan bij kanaal 60, is het binnenkomende signaal in de ontvanger behoorlijk gelijk.

 

Hier ben ik het helemaal mee eens

uitgaande dat de mast met het zelfde vermogen werkt en de zendantenne de zelfde gain heeft op lagere frequenties 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja voor extra kabeldemping is dat verloop ideaal maar ik zie in de praktijk ook dat lage kanalen het iets beter doen, al uit de antenne. Nu wil ik een vreemde ervaring hiermee posten. In de tijd dat Noord Nederland bijna om zou gaan naar DVB-T2 was ik bij een klant die Digitenne haalde van een hoge Yagi antenne. Echt zo'n 91 element achtig model. Daarop draaide een headend maar ik zag ontvangst problemen met het inmiddels veel genoemde kanaal 60. Ik heb het signaal niveau onderaan de mast gemeten van alle 5 muxen van Smilde en tot mijn verbazing was het een dalende lijn vanaf kanaal 25 die nog zeker 10 dB reserve had tot kanaal 60 die nauwelijks meetbaar was en op het headend ook al aan het blokken. Ik denk bij mezelf deugt die antenne niet of wat is dit? Ik kon ook geen obstakels zien in de directe omgeving.

 

Hierop besloten de antenne 90 graden te draaien richting Zwolle en dan het systeem om te programmeren. Dit heb ik gedaan en tot mijn verbazing had ik van Zwolle wel een redelijk vlak verloop over de kanalen. Wel over het geheel iets lager maar in ieder geval geen enkel kanaal te laag voor goed beeld. De antenne was dus wel goed maar wat een enorm verschil in verloop over de kanalen!

 

Na deze ervaring heb ik dus thuis gemeten en zag ook dat kanaal 60 niet het niveau had dat ik ooit heb gefilmd toen Smide weer inschakelde na de herbouw. Het kwam toen na een jaar afwezigheid op precies hetzelfde niveau terug als voor de brand.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje: De Unix antennes van Triax hebben de breedbandige vlinder directoren. Dit blijkt dus duidelijk een vlakker gain verloop te leveren.

 

Wel een heel erg mooie grafiek die unix32 van 21 tot 48! 

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...