Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ik gebruik gewoon nog mijn aloude raster uit de analoge tijd.

Wel met een 20db versterker. (afstand tussen antenne en ontvanger is zo'n 10 meter)

rasterantenne.jpg

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste on4aa

 

Toen ik in 1963 begon met antennes plaatsen, was er nog geen internet maar voor het uitrichten van antennes had ik een handige truc. Ik gebruikte daarvoor een draagbare transistorradio met sprietantenne.
Van alle zendlocaties zoals Lopik, Goes, Smilde, Langenberg, Wavre enz. wist ik welke FM-zenders met bijbehorende frequentie op die uitzendlocaties zaten.
De spriet van de radio liet ik recht in de radio staan. Dan kon je feilloos de richting van de zender bepalen want als de spriet precies naar de zender gericht was, had je geen ontvangst meer. Die draagbare radio nam ik mee op dak en dan draaide ik de draagarm van de antenne precies in het verlengde van de sprietantenne. Dat was tot op een graad nauwkeurig de juiste richting.

Moesten op de mast meerdere antennes in verschillende richtingen komen, dan stelde ik de antennes onderling op de grond af met een mal.
Daarvoor gebruikte ik een hele grote landkaart waar ik de zendlocaties Lopik, Goes, Smilde, Langenberg, Wavre enz. op had staan. Vanaf de plaats waar ik werkzaam was had ik lijnen naar die locaties getrokken en voor de onderlingen hoeken van triplex mallen gemaakt. Zo kon ik alle antennes op de grond al precies in de juiste richting monteren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Tonskidutch:
4 uur geleden zei on4aa:

maar twee van de drie FTA-zenders worden hier uitstekend ontvangen.

maar hoe bedoel je dat, twee ch of twee tvprograms?

 

Bedankt voor het compliment. Van de Duitse FTA, ontvang ik kanalen 26 en 29 (respectievelijk 514 en 538 MHz) zonder enige onderbreking.
Kanaal 35 (586 MHz) valt er regelmatig helemaal uit. Dat neemt niet weg dat als er wat minder ruis is, ik wel tamelijk lange stukken kan kijken.


Het feit dat de Duitse ingenieurs kanaal 35 een FEC meegeven van ½ in plaats van ⅗ zoals de twee andere kanalen, duidt erop dat ze anticiperen op een moeilijkere ontvangst van kanaal 35. Waarom dit is, weet ik niet. Misschien worden kanalen 26 en 28 gemultiplexed op de bovenste antennegroep van de Stolbergmast en zit kanaal 35 wegens een vermogensbeperking op een lager gemonteerde antennegroep op diezelfde mast? Dat moet in Duitsland maar eens worden nagevraagd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden zei on4aa:

k ben trouwens geen DVB-T DX'er, hoor. Ik ben gewoon met DVB-T begonnen toen ik de zoveelste prijsstijging van TV Vlaanderen beu werd. Wel kan ik uit ervaring soms wat cynisch uit de hoek komen, maar het is niet gemeen bedoeld.

 

OK, heb ik je dus verkeerd beoordeeld, maar je bent wat betreft antenne installatie in ieder geval veel verder dan ik. Ook van mij was het overigens niet gemeen bedoeld hoor.

 

Wat jij doet met Google Earth is mij ook niet onbekend en ik heb ook Dishpointer.com wel gebruikt. Ik zoek dan een satelliet die een beetje in de richting zit, en krijg dan een redelijk idee van de richting van een bepaalde mast. Niettemin lijkt mij zo'n LED erg handig. Als het goed werkt zou het best wel eens kunnen dat over een paar jaar veel andere antennes daarmee zijn uitgerust.

 

Maar wat betreft die salt spray.........een LED zal toch niet zo gauw gaan roesten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei on4aa:

de bovenste antennegroep van de Stolbergmast en zit kanaal 35 wegens een vermogensbeperking op een lager gemonteerde antennegroep op diezelfde mast?

Wat ik hier begrepen heb staan alle antennes op de masten parallel aangesloten om een kleinere

verticale opening hoek te krijgen.

Kan natuurlijk zijn dat Duitsland het anders doet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Sprietje:

Toen ik in 1963 begon met antennes plaatsen, was er nog geen internet maar voor het uitrichten van antennes had ik een handige truc. Ik gebruikte daarvoor een draagbare transistorradio met sprietantenne.
Van alle zendlocaties zoals Lopik, Goes, Smilde, Langenberg, Wavre enz. wist ik welke FM-zenders met bijbehorende frequentie op die uitzendlocaties zaten.
De spriet van de radio liet ik recht in de radio staan. Dan kon je feilloos de richting van de zender bepalen want als de spriet precies naar de zender gericht was, had je geen ontvangst meer. Die draagbare radio nam ik mee op dak en dan draaide ik de draagarm van de antenne precies in het verlengde van de sprietantenne. Dat was tot op een graad nauwkeurig de juiste richting.

Moesten op de mast meerdere antennes in verschillende richtingen komen, dan stelde ik de antennes onderling op de grond af met een mal.
Daarvoor gebruikte ik een hele grote landkaart waar ik de zendlocaties Lopik, Goes, Smilde, Langenberg, Wavre enz. op had staan. Vanaf de plaats waar ik werkzaam was had ik lijnen naar die locaties getrokken en voor de onderlingen hoeken van triplex mallen gemaakt. Zo kon ik alle antennes op de grond al precies in de juiste richting monteren.

 

Dat zijn inderdaad de knepen van het vak! Bedankt om dit te delen. Tot voor kort kon je dit trucje ook toepassen met de PI2NOS 70 cm amateurrelaisstations die diezelfde masten delen/deelden en gekoppeld zijn/waren aan een meetnetwerk. Spijtig genoeg wordt dit netwerk ondertussen weer afgebouwd vanwege misbruik en hoge uitbaatkosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei on4aa:

Het verschil met het Mediterraans klimaat zit hem in de voorjaarsstormen. Daarom bestaat er ook zoiets als een "salt spray test."

 

Dacht je dat het hier in Spanje nooit hard waaide?

Vroeger toen ik nog 2 kunststof tuinsets had , moest ik een paar maal per jaar de stoelen en tafel ergens in de hoek bij elkaar rapen. Omdat ik dat beu was heb ik een tuinset van giet-aluminium gekocht. Een andere tuinset van buis-aluminium staat op een meer beschutte plaats maar ook die moet ik nog af en toe weer bij elkaar rapen en terug op z'n plek zetten.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei johnno:

Maar wat betreft die salt spray.........een LED zal toch niet zo gauw gaan roesten?

 

De LED zal inderdaad niet roesten, maar het volstaat dat door wind gedragen zoutwater/zilte lucht een spleetje vindt rond het LED-raampje om de gedrukte schakeling te laten oxideren, in het bijzonder ter hoogte van metaalovergangen.

 

Geloof mij, ik heb genoeg miserie gezien bij mijn ouders die 100 m van de kustlijn wonen. A2 roestvrij staal krijgt daar ook roestplekken. Enkel A4 RVS zoals gebruikt op zeiljachten is daar goed genoeg. Een ander voorbeeld: minderwaardige 6.35 mm phone pluggen, binnen opgesteld, kunnen daar na verloop van tijd gaan isoleren! Iets anders als Neutrik wil je daar echt niet gebruiken.

Nu woon ik 200 km landinwaarts waar dergelijke problemen vrijwel ongezien zijn, maar ik blijf bij mijn aangeleerde goede gewoonten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei Sprietje:

Beste on4aa

 

Toen ik in 1963 begon met antennes plaatsen, was er nog geen internet maar voor het uitrichten van antennes had ik een handige truc. Ik gebruikte daarvoor een draagbare transistorradio met sprietantenne.
Van alle zendlocaties zoals Lopik, Goes, Smilde, Langenberg, Wavre enz. wist ik welke FM-zenders met bijbehorende frequentie op die uitzendlocaties zaten.
De spriet van de radio liet ik recht in de radio staan. Dan kon je feilloos de richting van de zender bepalen want als de spriet precies naar de zender gericht was, had je geen ontvangst meer. Die draagbare radio nam ik mee op dak en dan draaide ik de draagarm van de antenne precies in het verlengde van de sprietantenne. Dat was tot op een graad nauwkeurig de juiste richting.

Moesten op de mast meerdere antennes in verschillende richtingen komen, dan stelde ik de antennes onderling op de grond af met een mal.
Daarvoor gebruikte ik een hele grote landkaart waar ik de zendlocaties Lopik, Goes, Smilde, Langenberg, Wavre enz. op had staan. Vanaf de plaats waar ik werkzaam was had ik lijnen naar die locaties getrokken en voor de onderlingen hoeken van triplex mallen gemaakt. Zo kon ik alle antennes op de grond al precies in de juiste richting monteren.

 

Dat is niet alleen leerzaam, maar nou weten we ook waarom je 'Sprietje' heet.😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bemerk iets vreemds(anders) bij de npo´s op kanaal 33 (NL Limburg)

eerst had ik slecht ontvangt bij 80 a 100 % signaal sterkte.

Nu heb ik tussen 20 en 30% signaal sterkte maar zonder uitval

Zou een storend signaal (uit de buurt) weg zijn ?

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...