Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ook het Italiaanse merk Fracarro, ontstaan uit de vroegere Nederlandse TEWEA (Technisch Wetenschappelijk Apparatenbureau) in Amsterdam, in 1964 overgenomen door Philips en later als Fracarro verder gegaan, heeft een mooie vlakke UHF-breedband-antenne. Het is de Fracarro LP45F periodiek logaritmische antenne, zie de bijlages.

 

Zelf ben ik niet zo'n liefhebber van periodiek logaritmische antennes. Ik heb vroeger de periodiek logaritmische antenne van TEWEA gehad. Als het hagelde werd het beeld een en al sneeuw. Heel goed te verklaren. Alle elementen maken deel uit van de dipool en elk hagelkorreltje wat op een van de vele elementen valt, geeft een stoorsignaaltje. Nu uit zich dat tegenwoordig met de digitale ontvangst natuurlijk niet meer in sneeuw in het beeld maar het zal de signaalkwaliteit toch zeker ook niet bevorderen.

Fracarro  LP45F.jpg

Fracarro LP45F.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden zei OFDM:

@Sprietje: De Unix antennes van Triax hebben de breedbandige vlinder directoren. Dit blijkt dus duidelijk een vlakker gain verloop te leveren.

 

Wel een heel erg mooie grafiek die unix32 van 21 tot 48! 

 

Weer wat geleerd! Ik vroeg me al een tijdje af welk nut die vlindervorm zou kunnen hebben.

 

De grafieken maken wel duidelijk dat het verstandig is bij aankoop van een nieuwe antenne voor een een kan 21-48 versie te gaan. Helaas moet je in Nederland nog wel een kaarsje meenemen om ze te kunnen vinden. In Engeland is dat een stuk makkelijker, want hun zogenaamde Group K antenne is daar al jaren in het assortiment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei Sprietje:

Ook het Italiaanse merk Fracarro, ontstaan uit de vroegere Nederlandse TEWEA (Technisch Wetenschappelijk Apparatenbureau) in Amsterdam, in 1964 overgenomen door Philips en later als Fracarro verder gegaan, heeft een mooie vlakke UHF-breedband-antenne. Het is de Fracarro LP45F periodiek logaritmische antenne, zie de bijlages.

 

Zelf ben ik niet zo'n liefhebber van periodiek logaritmische antennes. Ik heb vroeger de periodiek logaritmische antenne van TEWEA gehad. Als het hagelde werd het beeld een en al sneeuw. Heel goed te verklaren. Alle elementen maken deel uit van de dipool en elk hagelkorreltje wat op een van de vele elementen valt, geeft een stoorsignaaltje. Nu uit zich dat tegenwoordig met de digitale ontvangst natuurlijk niet meer in sneeuw in het beeld maar het zal de signaalkwaliteit toch zeker ook niet bevorderen.

Fracarro  LP45F.jpg

Fracarro LP45F.png

Prachtige curve, heel mooi als meetantenne! Interessant die observatie dat hij storing geeft bij "kortsluiting" in de boom van de antenne. Dat zal ook bij DVB-T2 niet goedkomen!

Dat soort ontwerpen zijn wel bruikbaar in een binnenomgeving. Dat geldt naar mijn idee ook wel een beetje voor de antennes met die vlindertjes die op kunststof steuntjes staan.

 

Daar heb ik van Kathrein helaas twee ernstige schade gevallen van gezien. Daar blijft een degelijke yagi met elementen hard op de boom wel intact.

 

Die geschiedenis doet me ineens ook denken aan een oud Philips ontwerp, de longwing of superwing. Die had ook problemen met kunststof steuntjes heb ik van horen zeggen. Heb je daar ook iets van?

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei johnno:

Weer wat geleerd! Ik vroeg me al een tijdje af welk nut die vlindervorm zou kunnen hebben.

 

De grafieken maken wel duidelijk dat het verstandig is bij aankoop van een nieuwe antenne voor een een kan 21-48 versie te gaan. Helaas moet je in Nederland nog wel een kaarsje meenemen om ze te kunnen vinden. In Engeland is dat een stuk makkelijker, want hun zogenaamde Group K antenne is daar al jaren in het assortiment.

Jawel, breedbandigheid. Net zo'n breedbandig type is de horizontaal gepolariseerde batwing. Hieronder in het mooiste toren klim filpje dat ik ken.

 

Ja een antenne aangepast voor kanaal 48 als piek is een zeker moeilijk! De meeste fabrikanten hebben weinig motivatie om bestaande ontwerpen aan te passen voor een dB of wat denk ik. Engeland is wel grappig dat je dat noemt want zoals gewoonlijk doen ze daar alles anders. Op zendmasten werden voorheen alle kanalen in een cluster gegroepeerd zodat je een kanaalgroep yagi kon gebruiken. Ik ken allleen A t/m D als ik mij goed herinner maar er is ook een breedband uitgekomen. Het werd waarschijnlijk ook heel moeilijk om met al die veranderingen de zenders in een cluster te houden?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt er lang over schrijven maar KPN had moeten realiseren dat die 2-3 dB zeker voor mensen met een binnen antenne een hoop verschil maakt  Ik snap dat ze het maximale uit de bandbreedte willen halen (zoveel mogelijk bitjes per mux)  maar gooi dan de vermogens omhoog om het verschil te compenseren.   De DVB-T ontvangst was ook al niet geweldig op een hoop plekken...nu is het alleen maar slechter geworden.  

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei OFDM:

Jawel, breedbandigheid. Net zo'n breedbandig type is de horizontaal gepolariseerde batwing. Hieronder in het mooiste toren klim filpje dat ik ken.

 

Ja een antenne aangepast voor kanaal 48 als piek is een zeker moeilijk! De meeste fabrikanten hebben weinig motivatie om bestaande ontwerpen aan te passen voor een dB of wat denk ik. Engeland is wel grappig dat je dat noemt want zoals gewoonlijk doen ze daar alles anders. Op zendmasten werden voorheen alle kanalen in een cluster gegroepeerd zodat je een kanaalgroep yagi kon gebruiken. Ik ken allleen A t/m D als ik mij goed herinner maar er is ook een breedband uitgekomen. Het werd waarschijnlijk ook heel moeilijk om met al die veranderingen de zenders in een cluster te houden?

 

 

 

Dat is inderdaad een heel indrukwekkend filmpje.

 

Hier een staatje van de huidige Britse groepen:

Aerial_Groups.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei OFDM:

Prachtige curve, heel mooi als meetantenne! Interessant die observatie dat hij storing geeft bij "kortsluiting" in de boom van de antenne.

 

Inderdaad, als men zo een log-periodische antenne verticaal buiten gebruikt, komen beide bomen horizontaal te liggen. De bomen doen dubbeldienst als een parallelle transmissielijn die elk dipoolelement voedt. Een beetje hagel tussen beide bomen en de transmissielijn is kortgesloten, en het signaal weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OFDM schrijft:

"Die geschiedenis doet me ineens ook denken aan een oud Philips ontwerp, de longwing of superwing. Die had ook problemen met kunststof steuntjes heb ik van horen zeggen. Heb je daar ook iets van?"

Natuurlijk heb ik daar ook iets van:

Tewea logaritmische pereodike antenne.JPG

TEWEA antennes.PNG

Tewea logaritmische pereodike antenne detail.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei johnno:

Dat is inderdaad een heel indrukwekkend filmpje.

 

Hier een staatje van de huidige Britse groepen:

Aerial_Groups.png

Wel een mooi systeem! De A, B en C/D met gelijk brede banden. De A is band IV en E is vergelijkbaar met de oude band V indeling.

Die W is later gekomen en de K voor de 5G herindeling? De T is in plaats van W maar dan met een afsnijfrequentie van 700 MHz lijkt me?

 

In feite blijven alleen A, B en K van toepassing.

 

Het is aan de ene kant wel jammer dat de band smaller wordt maar toch is het om een boel redenen wel beter. Het had alleen gelijk van kanaal 68 terug naar 48 moeten zijn. Er worden nu ook nog volop antennes verkocht met 800 MHz 4G filter terwijl dat over een paar jaar alweer fout is pfff.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Sprietje:

OFDM schrijft:

"Die geschiedenis doet me ineens ook denken aan een oud Philips ontwerp, de longwing of superwing. Die had ook problemen met kunststof steuntjes heb ik van horen zeggen. Heb je daar ook iets van?"

Natuurlijk heb ik daar ook iets van:

Tewea logaritmische pereodike antenne.JPG

TEWEA antennes.PNG

Tewea logaritmische pereodike antenne detail.JPG

Ha geweldig, wat een nostalgie!! Geinig die heggeschaar achterop. Het lijkt een combinatie van log per met yagi en dan weer met meer etages, ze verzinnen mooie dingen.

 

Heb je ook zulke mooie foto's van de Dezi-Pfeil van Kathrein? Als jij hem niet hebt ga ik een foto zoeken.

 

Ik ben nog steeds verliefd op de Siemens kanaalgroep antennes die in Nederland voor de centrale antennes werden gebruikt. Onverwoestbaar en jaren geleden een hele lading nieuwe en bijna nieuwe kunnen bemachtigen. Die waren in groepen van bijvoorbeeld 21 t/m 29 of 49 t/m 55. De langste van 3 meter heb ik helaas weggehaald omdat Wesel kanaal 52 en 55 geschiedenis is. Dat waren ook 60 ohm antennes, nostalgie. De omzetters die eraan hingen heb ik nog massa's van omgeregeld: dik 50 dB gain met een kristal en directe omzetting van UHF naar band 1 of 3. Er was een hele lijst met verboden omzettingen waarbij je zelf interferentie had lol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Sprietje:

Ja, dat is een 1500 ft. hoge tv-toren (457 meter) maar er zijn nog hogere. Wat dacht je van deze 520 meter hoge zendmast.

 

 

 

Antenne repareren op 520 meter hoog.jpg

Daar vind ik heel veel van: Het Empire state building is iconisch!

 

Ik ken de foto al maar blijft prachtig. Ik heb een tijdje geleden gelezen over de master FM antenna op het empire state building. In 2015 werd deze antenne gevierd om zijn 50e verjaardag. Het is een FM antennesysteem met super combiner waar de verschillende radiozenders samen op uitzenden. Deze hoort bij het empire in plaats van de zenders.

 

http://www.tech-notes.tv/History&Trivia/ANTENNAS ON ESB_files/ANTENNAS ON ESB.htm

 

1967 Facilities

Today the Empire Slate Building occupies a unique position in the broadcast industry. It furnishes leased vertical space of 317 feet for the antennas of 22 stations. Between the 80th and 85th floors arc housed 35 separate broadcast transmitters with a combined total RF output power of over 400 KW. The Empire state Building Co. owns the master FM antenna and leases it to individual FM stations � perhaps the only such situation in the world.

 

Each station is connected to the antenna through a multiplexer which offers a high degree of attenuation to all frequencies except that of the input station. All multiplexers arc connected in a line and beyond the last station is an extra, unmultiplexed input. If any station's multiplexer should be put out of service, that transmitter may he coupled to the last input for emergency operation. Normal isolation from transmitter to transmitter varies from 26 to 55 dB. The antenna will accommodate 17 stations of up to 10 KW.

 

Hieronder de lichtshow van het antenne feestje:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei luisteraar:

Waarom moet de antenne filteren voor 4g/5g in mijn ogen moet de

ontvanger ingang dat doen.

De antenne moet zoveel als mogelijk ontvangen de ontvanger moet filteren voor wat hij nodig heeft.

 

Ik heb het ook niet bedacht. Ze vonden het blijkbaar handig om het lowpass filter alvast in de antenne te bouwen. Voordeel is wel dat je er dan een oude breedband versterker achter kunt knopen.

11 minuten geleden zei Sprietje:

Beste OFDM

 

Die halen het niet met de TEWEA-antennes.
De Dezi-Durant 26 geeft maar 9dB versterking, zie
https://www.radiomuseum.org/r/kathrein_zweibereichs_antenne_dez_2.html

 

en de Dezi-Durant 54 maar 12dB, zie
https://www.radiomuseum.org/r/kathrein_zweibereichs_antenne_dez_3.html

 

 

Die ken ik helemaal niet, grappig! Maar ik heb ook niet geclaimd dat hij meer gain heeft, het is vooral het tijdsbeeld dat die antenne kenmerkt. Eén blik zegt meer dan 1000 woorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...