Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten


21 minuten geleden zei Sprietje:

Ja johnno, in de beginperiode was het gebruikelijk om met lintkabel te werken. Dat heb ik nooit gebruikt. Antennes kocht je toen altijd met 240-300 Ohm. Daar zette ik altijd een impedantietrafo in zodat ik coax kon aansluiten.

 

Ja, ik weet het. In 1963 hadden wij thuis nog maar net een jaartje of zo televisie, en die was inderdaad aangesloten via de gangbare lintkabel. Coax moet toen toch nog wel echt een luxe geweest zijn.

 

Mocht het je ontgaan zijn, ik bedoelde dat je 'Sprietje' heet omdat je altijd je sprietje gebruikte om de richting te bepalen. Ja, ik weet het.....flauw grapje.

 

Leuk plaatje trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van de lintkabel weet ik nog goed te herinneren in de tijd enkel vhf

3 antennes op het dak voor NL/D/B en 3 lintkabels naar beneden.

Binnen 3 stopcontactjes ging je naar een ander kanaal moest je ook

de antenne stekker omsteken.

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ladderlijn maakt weer een opmars in de zendamateurwereld. Indien goed gemaakt, zijn de verliezen op HF (niet noodzakelijk UHF) vele malen lager dan bij coax. Het kost ook vele malen minder. De nadelen zijn dat men ladderlijn uit de buurt van geleiders moet houden en dat een muurdoorvoer ook niet echt handig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tussen de lintkabel en de coaxkabel zat nog schuimkabel

Daardoor kon er geen vuil tussen de 2 geleiders het dielectricum verstoren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei luisteraar:

Dat van de lintkabel weet ik nog goed te herinneren in de tijd enkel vhf

3 antennes op het dak voor NL/D/B en 3 lintkabels naar beneden.

Binnen 3 stopcontactjes ging je naar een ander kanaal moest je ook

de antenne stekker omsteken.

 

Ja, bij jullie in het zuiden was dat inderdaad de gewoonte. Er wordt vandaag de dag nog al eens geklaagd over satellietschotels, maar in die dagen was Eindhoven niet om aan te zien met dat enorme woud van torenhoge antennes. Het ziet er nu gelukkig weer veel beter uit.

3 minuten geleden zei ceesv:

Tussen de lintkabel en de coaxkabel zat nog schuimkabel

Daardoor kon er geen vuil tussen de 2 geleiders het dielectricum verstoren.

 

Inderdaad, die was ik al weer vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei on4aa:

Het was nooit de bedoeling om Duitse zenders uit Aachen te ontvangen, maar twee van de drie FTA-zenders worden hier uitstekend ontvangen. De 15 dB CNR-grens voor T2 64 QAM met FEC ½ stemt goed overeen met de theorie.

 

In de nabije toekomst plan ik om de horizontale log-periodische antenne uit te wisselen voor een horizontale Yagi-Uda. De RTBF beweert namelijk van in 2020 ook de overstap naar DVB-T2 te gaan wagen. Een verwittigd man is T2 waard...

Is dit het paasei? Voor T2 met 64qam en FEC 1/2 is in het tabelletje slechts 11,9 dB nodig. Jij hebt 15 dB met 0% kwaliteit.. Dat kan wel op de spectrum analyser als er een stoorsignaal onder zit maar een ontvanger die niet lockt geeft geen CNR aan..

 

Ik heb het gelezen over RTBF, jammer! Pas nog kanaal 56 Wavre kunnen pakken maar kanaal 42 ga ik hier echt niet ontvangen met Apeldoorn op hetzelfde kanaal.

 

Kan ook wel een lijstje maken met de meetwaarden enzo, leuk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De signalen in Twente zien er zo uit:

 

Kanaal 22 V pol Hengelo 2 kilometer met NPO 1, 2, 3, TV Oost en TV Drenthe CNR 63 dB bij benadering Q =100%

Kanaal 26 V pol Apeldoorn 59 kilometer voor TV Gelderland en TV Flevoland CNR 27 dB Q =100%

Kanaal 32 V pol Münster 55 kilometer met Phoenix, Tagesschau 24, SWR RP, NDR Niedersachsen, MDR Sachsen Anhalt CNR 33 dB Q =100%

Kanaal 34 V pol Münster met Das Erste, One, Arte, WDR Münster CNR 33 dB Q =100%

Kanaal 37  H pol Lingen 48 kilometer met HR en BR CNR 31 dB Q =100%

Kanaal 39 V pol Münster stad 73 kilometer met shopping kanalen en Freenet info CNR 6 dB. Alleen met condities ontvangst,

Kanaal 40 V pol Leeuwarden 117 kilometer met condities Omrop Fryslan en RTV Noord. CNR record 35 dB spectraal, > 23 dB op ontvanger Q =100%

Kanaal 41 H pol Lingen gebruik ik niet maar is minimaal gelijk aan 37 en 45

Kanaal 45 H pol Lingen met ZDF, ZDF neo, ZDF info, Kika en 3Sat CNR 30 dB Q =100%.

 

De rest is conditie werk waaronder Bremen en Wavre. De zenders in regio Utrecht en andere in het westen zijn in het T2 tijdperk nog niet aan zet geweest.

 

Antenne voor Hengelo en Münster is een Kathrein AOP 42, Apeldoorn een Wisi + Siemens kanaalgroep yagi parallel netto 13 dB, Lingen een Wisi raster, Leeuwarden een Füba XC391D ietsje ingekort (jammer). Alle antennes op zolder op ca. 9 meter hoogte boven maaiveld.

Er is nog een raster voor Wavre kanaal 56, een Siemens kanaalgroep voor kanaal 25 Tommerup, een Siemens kanaalgroep voor Oss kanaal 33, een Siemens kanaalgroep voor Luxemburg kanalen 24 en 27. De laatste 2 antennes nog niet zo lang op de plaats, zal er zwaar om spannen of dit ooit beeld gaat geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, je hebt flink wat antennes op zolder en je bent niet de enige maar dan meestal wel met minder antennes.
Op zolder kun je niet zo veel met Dishpointer om te kijken in welke richting de antenne moet staan. Daar is de methode die ik al bijna 60 jaar gebruik met de sprietantenne van een transisterradio een uitstekende methode om de antenne precies in de juiste richting te zetten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die sprietantenne uitnul-methode kende ik niet maar ik heb ook al geen eeuw meer een FM radio met spriet geprobeerd. Ik heb 11 jaar geleden potloodlijnen op de bouwtekening getrokken. Met de geodriehoek enzo... De exacte plaats van de antennes is wel een gepuzzel geweest want niet iedere plaats is maximaal voor een bepaalde richting of had ongewenst veel signaal van Hengelo. Ze zijn daarom wel allemaal met een ontvanger? meter gedaan, soms pas als er condities waren. Voor de Denemarken antenne heb ik een UHF zendertje in de natuur geplaatst op kilometers van huis, op de lijn naar, en dan op de spectrum analyser gecontroleerd of de antenne helemaal goed stond. Toen die analyser hier eenmaal stond was het wel iets gemakkelijker maar dan moest je hem wel op 1 dB/ division zetten en goed draaien zodat vanaf het trapje het zichtbaar is.

 

Maar als ik hier zo lees kent niemand dvbtmap.eu? Dat is fantastisch, alle zenders staan erin en je kunt ook het terrain profile oproepen.

 

 

DVB-T maps.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei OFDM:

een Siemens kanaalgroep voor kanaal 25 Tommerup, een Siemens kanaalgroep voor Oss kanaal 33, een Siemens kanaalgroep voor Luxemburg kanalen 24 en 27.

 

Hey OFDM, begrijp ik het goed dat die Siemens kanaalgroepen Yagi-Uda's zijn die speciaal voor één kanaal zijn gemaakt? Waar kun je die dingen vinden?

 

Verder heel mooie CNR-waarden die je daar neerzet. Hoe combineer je jouw signalen?

Zoek ook nog maar eens verder naar een ander, meer luguber paasei...

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden zei on4aa:

 

Hey OFDM, begrijp ik het goed dat die Siemens kanaalgroepen Yagi-Uda's zijn die speciaal voor één kanaal zijn gemaakt? Waar kun je die dingen vinden?

 

Verder heel mooie CNR-waarden die je daar neerzet. Hoe combineer je jouw signalen?

Zoek ook nog maar eens verder naar een ander, meer luguber paasei...

Het zijn inderdaad Yagi antennes in de meest pure vorm met 3 reflectoren. Ze zijn in UHF gedeelten gepiekt: 21 t/m 29 en zo door groeperen tot kanaal 60. Hierdoor is iedere antenne 13 dB en zijn ze ook redelijk dicht op elkaar te plaatsen. Ik heb sowieso H en V pol naast elkaar afgewisseld waardoor zo min mogelijk ongewenste beïnvloeding ontstaat.

 

De CNR van Hengelo is natuurlijk absurd hoog maar die zie ik ook staan uit het dakraam. Het is zo'n hoog signaal dat ik de intermodulatie van de zendereindtrappen aan de voet van het kanaal kan zien links en rechts. Het hoogste kanaal het meest omdat het filter daar blijkbaar al een tikje meer moeite heeft. Apeldoorn is best heel goed maar eerder kon ik bijna 50% van de tijd Lelystad ontvangen op die twee antennes voor kanaal 26.

 

Het combineren heb ik eenvoudiger gemaakt sinds DVB-T2. Ik heb een 20 dB versterker met een aftakelement aan de uitgang die een -20 dB ingang maakt voor kanaal 40 nu van Leeuwarden of kanaal 56 van Wavre. Dat komt van een duo kanaalversterker 38 dB met band gefilterd uitgangssignaal.

 

Aan de ingang van die 20 dB versterker zit een 11 dB aftakelement waar ik op de doorgang met -1 dB loss de Hengelo/ Münster antenne; kanaal 22, 32 en 34.

 

Op de 11 dB tap zit een zelfgemaakte unit met een 16 dB kanaalversterker voor kanaal 26 en een highpassfilter vanaf kanaal 37. Op de ingang hiervan heb ik een UHF versterker voor de rasterantenne Lingen 37 en 45. Deze worden dus netto 4 tot 5 dB versterkt ten opzichte van de 1 dB doorgang.

 

Deze oplossing is niet perfect als het op de allerhoogste signaal ruis afstand aankomt maar dit kan het goed hebben en levert goede gain voor de verdeeldemping erachter. Münster, LIngen en Apeldoorn zijn allemaal mooi hetzelfde niveau (en allemaal 30 dB lager dan Hengelo). Gelderland is nu de ideale condities verklikker op basis van niveau toename of storing uit het Ruhrgebied vanuit de Münster antenne.

 

Ik kan de schakeling wijzigen naar gelang wat ik met condities wil ontvangen/ maximaliseren. Het simpelste is de Hengelo antenne eraf en daar de Oss of Luxemburg antenne aan.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...