Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei Sprietje:

Eén van de meest bijzondere UHF-antennes vind ik de Channelmaster 4251, een parabolische antenne met een diameter van 2,13 meter. Heel breedbandig en een gain van tot 18 db.
Zie hier de informatie: http://www.rocketroberts.com/cm4251/cm4251.htm

 

cm4251_gainplot.jpg

 

 

Channel Master  4251.jpg

 

Dat type antenne heb ik hier in Nijmegen rond 1984 uitvoerig getest. Ik heb er zelfs een reportage over op Veronica's programme "De grote verwarring" over gepresenteerd. Omdat dat de enige antenne was waarmee je op relatief grote afstand nog een perfecte ontvangst van de AFN zender in Soesterberg op als ik me goed herinner kanaal A-73 mee kon realiseren.

 

Maar ik heb hem al heel snel weer van het dak gehaald want dat was wel het enige kanaal waarop hij beter werkte. Zenders als uit Genk (44 en 47), Luik (42), Lille (21 en 24) en Lingen (59) werden allemaal slechter ontvangen dan via mijn setje gekoppelde Fuba XC 391 D antennes. Ook was de afscherming naar achteren enorm veel slechter. Ik heb er op een windstille dag nog geprobeerd om de ruimte tussen de spijlen met aluminiumfolie te dichten maar dat had ook nauwelijks effect. Zeker nu het UHF spectrum voor DVB-t2 nog een stuk verkleind is door de hoogste kanalen weg te nemen kan ik niemand aanbevelen om met zoiets te gaan werken. Nog afgezien van het feit dat er zowel horizontaal als ook verticaal gepolariseerde UHF zenders actief zijn.

11 uur geleden zei Sprietje:

Beste OFDM

 

Ach, die Kathrein Dezi-PFEIL is nostalgie en haalt het niet meer met de huidige UHF-antennes.
Neem nu de Fracarro Elika Pro 700, een heel bijzondere UHF-antenne. Heeft geen directoren meer maar een helicol spiraal zoals die normaal voor circulaire ontvangst wordt gebruikt.
Kijk even naar de afbeelding: zonder versterker 16-17dB gain, een zeer korte antenne en in de actieve uitvoering 44dB gain en zelfs een LED-assistent om de antenne optimaal uit te richten.

 

fracarro elika pro.png

Hammer_Ace_SATCOM_Antenna.jpg

 

Wat is die meneer precies aan het doen Sprietje? Schuin omhoog is dus niet-terrestrisch, kennelijk iets satellieterigs, misschien iets op zendamateur gebied?

Link naar reactie
Delen op andere sites


15 uur geleden zei OFDM:

Ha geweldig, wat een nostalgie!! Geinig die heggeschaar achterop. Het lijkt een combinatie van log per met yagi en dan weer met meer etages, ze verzinnen mooie dingen.

 

Heb je ook zulke mooie foto's van de Dezi-Pfeil van Kathrein? Als jij hem niet hebt ga ik een foto zoeken.

 

Ik ben nog steeds verliefd op de Siemens kanaalgroep antennes die in Nederland voor de centrale antennes werden gebruikt. Onverwoestbaar en jaren geleden een hele lading nieuwe en bijna nieuwe kunnen bemachtigen. Die waren in groepen van bijvoorbeeld 21 t/m 29 of 49 t/m 55. De langste van 3 meter heb ik helaas weggehaald omdat Wesel kanaal 52 en 55 geschiedenis is. Dat waren ook 60 ohm antennes, nostalgie. De omzetters die eraan hingen heb ik nog massa's van omgeregeld: dik 50 dB gain met een kristal en directe omzetting van UHF naar band 1 of 3. Er was een hele lijst met verboden omzettingen waarbij je zelf interferentie had lol.

 

Die kanalen zeggen mij niets Wesel zond toch op de kanalen 35 en 48 uit? Of spreek je al over de moderne dvb-t kanalen? Ik heb destijds zelf wat van die Siemens antennes uit de oude kabelmast van Cuyk dat toen nog op het dak van onze flat stond gekregen, maar die waren zoveel slechter dan mijn Fuba antennes dat ik ze al heel snel uit de mast plukte. De leukste ervaringen deed ik op met mijn parallel opgestelde setje Fuba XC391A antennes waarmee ik zowel Frankrijk als Engeland (Crystal Palace) met grote regelmaat goed ontving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

on4aa schreef:

"Een helische antenne ontvangt lineaire polarisatie steeds met 3 dB verzwakking."

 

Tja, dat is theoretisch dan wel waar maar de praktijk wijst anders uit.
Ik liet de Fracarro Elika Pro 700 zien. Deze geeft 16-17dB versterking.
Deze antenne is pas sinds kort op de mark gebracht. Voor die tijd had Fracarro de Sigma 6HD LTE die er bijna hetzelfde uit ziet en ongeveer dezelfde afmetingen heeft. Alleen heeft die antenne geen helicol (spiraal) als directoren maar ringen. Maar i.p.v. een verzwakking van 3 dB geeft de antenne met de spiraal juist een 3dB sterker signaal dan de antenne met ringen. Vergelijk de 2 antennes maar eens met elkaar. Beide antennes worden nu door Fracarro aangeboden.

Fracarro vergelijk.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei T90user:

 

Die kanalen zeggen mij niets Wesel zond toch op de kanalen 35 en 48 uit? Of spreek je al over de moderne dvb-t kanalen? Ik heb destijds zelf wat van die Siemens antennes uit de oude kabelmast van Cuyk dat toen nog op het dak van onze flat stond gekregen, maar die waren zoveel slechter dan mijn Fuba antennes dat ik ze al heel snel uit de mast plukte. De leukste ervaringen deed ik op met mijn parallel opgestelde setje Fuba XC391A antennes waarmee ik zowel Frankrijk als Engeland (Crystal Palace) met grote regelmaat goed ontving.

Klopt Wesel analoog was 35 en 48 met Kleve op 46. Nu zijn die kanalen grotendeels terug maar in de DVB-T tijd had ik RTL mux op 29, overige comm mux op 52 en Sat1 mux op 55.

 

Siemens had ook een breedband model en die was echt matig, vooral de lage kanalen zoals je dat krijgt met een yagi. De goede antennes waren kanaalgroepen die 13 dB haalden, ook op de laagste kanalen. Die Füba heb ik nu ook voor Omrop Fryslan kanaal 40 in plaats van zo'n Siemens voorheen kanaal 32. Ik heb weer hetzelfde niveau bereikt met condities maar dat is wel met een grote onzekerheid.

 

Twee parallel is natuurlijk heel erg mooi!

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij het langverwacht ontvangstrapport van alle FTA-zenders die ik hier ontvang, uitgemiddeld over vijf weliswaar droge dagen. 's Ochtend liggen de CNR-waarden 1 dB hoger. Zelf denk ik dat dit te maken heeft met het menselijk storingsniveau, alhoewel lagere temperaturen natuurlijk ook steeds bijdragen tot minder ruis.

 

Het was nooit de bedoeling om Duitse zenders uit Aachen te ontvangen, maar twee van de drie FTA-zenders worden hier uitstekend ontvangen. De 15 dB CNR-grens voor T2 64 QAM met FEC ½ stemt goed overeen met de theorie.

 

Het ware fijn moest Digitenne ook Cell ID's aanwenden om bijvoorbeeld Sittard van Maastricht te kunnen onderscheiden. De frequentieverlaging van NPO kwam in mijn situatie per saldo positief uit. Ik heb weer perfecte ontvangst van de NPO.

 

frequency    ch.     pol. DVB‑T modulation     Cell ID      CNR      SS     RSS     Q TV programs transmitter coverage
514 MHz 26     dir. V T2 64 QAM FEC ⅗     27136     18 dB     -81 dBm     23%     100% Das Erste, One, WDR, Arte Aachen-Stolberg, 40 kW map
538 MHz 29     dir. V T2 64 QAM FEC ⅗     586     20 dB     -80 dBm     25%     100% ZDF, ZDFinfo, ZDFneo, KiKA, 3sat Aachen-Stolberg, 20 kW map
570 MHz 33     dir. V     T2 256 QAM FEC ½     0     22 dB      -77 dBm     28%     100% NPO1, NPO1, NPO3, L1, OB Sittard, 20 kW map
586 MHz 35     dir. V T2 64 QAM FEC ½     28416     15 dB      -85 dBm     18%     0% Phoenix, Tagesschau24, SWR, MDR, NDR Aachen-Stolberg, 20 kW map
666 MHz 45     H T1 16 QAM FEC ¾     0     18 dB      -81 dBm     23%     100% La Une, La Deux, La Trois/Ouftivi, Euronews Boncelles, Liège, 20 kW map PDF

 

DVB‑T equipment:

  • location: Hasselt, Belgium, eastern rim of historical city centre
  • vertical antenna:
    • 10 element Yagi Uda Unispectra Y‑1113UF/LTE
    • 13.5 dBi gain
    • outdoor, 13 m above ground
    • aimed at Sittard with a clear view
  • horizontal antenna:
    • 10 element log-periodic Unispectra L20U
    • 8 dBi gain
    • outdoor, 10 m above ground
    • aimed at Boncelles, Liège with an obstructed view
  • -4 dB Kathrein KES 21 passive splitter used as a combiner
  • coax: about 30 m Hirschmann KOKA 799
  • receiver: Samsung GX-MB540TL

 

Één van de redenen waarom het niet van een leien dakje liep, kwam doordat een nieuw bestelde afgestemde combiner van Jan Jenca compleet niet volgens specificatie werd gebouwd. Dan denk je natuurlijk dat je gek wordt eer je dat hebt uitgevogeld... Weggegooid geld dus. De voorvesterker werd weggelaten. Dat werkt (niet meer?). Het antennesysteem is dus volledig passief, ondanks de 30 m coax en de 4 dB verzwakking van de combiner.

 

In de nabije toekomst plan ik om de horizontale log-periodische antenne uit te wisselen voor een horizontale Yagi-Uda. De RTBF beweert namelijk van in 2020 ook de overstap naar DVB-T2 te gaan wagen. Een verwittigd man is T2 waard...

aangepast door on4aa
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Sprietje:

on4aa schreef:

"Een helische antenne ontvangt lineaire polarisatie steeds met 3 dB verzwakking."

 

Tja, dat is theoretisch dan wel waar maar de praktijk wijst anders uit.
Ik liet de Fracarro Elika Pro 700 zien. Deze geeft 16-17dB versterking.
Deze antenne is pas sinds kort op de mark gebracht. Voor die tijd had Fracarro de Sigma 6HD LTE die er bijna hetzelfde uit ziet en ongeveer dezelfde afmetingen heeft. Alleen heeft die antenne geen helicol (spiraal) als directoren maar ringen. Maar i.p.v. een verzwakking van 3 dB geeft de antenne met de spiraal juist een 3dB sterker signaal dan de antenne met ringen. Vergelijk de 2 antennes maar eens met elkaar. Beide antennes worden nu door Fracarro aangeboden.

 

De Fracarro Elika Pro 700 lijkt in ieder geval op papier een heel aantrekkelijk exemplaar. Naast de compactheid en indrukwekkende prestaties, lijkt mij de LED Assisted Allignment erg handig. Je zou denken dat een antenne met dergelijke specificaties wel heel snel de markt in Europa zou moeten veroveren. Google laat echter zien dat de verkrijgbaarheid zich to nu toe beperkt tot het thuisland. Maar  goed, hij is ook nog niet zo lang op de markt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is werkelijk verwonderlijk hoe mensen zich laten verleiden door een dergelijke "bling-bling" LED. Dit is een sterk staaltje van diversifiërende marketing. Ik vraag mij enkel af hoe lang zo een LED het gaat uithouden in ons ziltig Noordzee-klimaat. Als iemand die in Oostende is opgegroeid, geef ik het één jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste on4aa

 

Jij kijkt te veel naar je eigen situatie. Bijna alle mensen die een antenne zelf installeren hebben geen meetapparatuur. Het is dan reuze handig als er zo'n signaalledje in zit.
De antenne naar links draaien totdat het ledje uit gaat en de stand noteren, de antenne naar rechts draaien totdat het ledje uit gaat en daar precies het midden van nemen zoals de monteur het in het filmpje ook doet. Bovendien kun je dan ook zien dat de ingebouwde versterker ook geactiveerd is.
En waarom zou zo'n ledje zo snel de geest geven. Ik heb hier in Spanje draadloos internet via een 5 GHz straalverbinding naar een distributieantenne boven op de berg. Dat kennen ze in Nederland niet. In die antenne zit ook een ledje. Overdag zie je dat niet branden maar als het donker is wel. Dan kun je ook zien dat de zender/antenne actief is want het komt wel een paar keer per jaar voor dat internet er uit ligt voor korte of langere tijd. Dan is het altijd handig om vanaf de grond te kunnen zien dat je antenne in orde is. Dat ledje brandt al meer dan 8 jaar en ik zit ook maar 1km van zee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei on4aa:

Het is werkelijk verwonderlijk hoe mensen zich laten verleiden door een dergelijke "bling-bling" LED. Dit is een sterk staaltje van diversifiërende marketing. Ik vraag mij enkel af hoe lang zo een LED het gaat uithouden in ons ziltig Noordzee-klimaat. Als iemand die in Oostende is opgegroeid, geef ik het één jaar.

 

Waarschijnlijk heb jij moeite jezelf te verplaatsen naar de situatie van anderen. Voor zover ik het kan bekijken ben jij een ervaren DXer, die beschikt over een buitenantenne setup  die er mag zijn. Ik kan me goed voorstellen dat die "bling-bling" LED voor jouw geen enkele waarde heeft.

 

Ik ben echter geen ervaren DXer, maar ben slechts benieuwd naar wat ik eventueel met een degelijke antenne op zolder binnen zou kunnen halen. In tegenstelling waarschijnlijk met de meeste echte DXers hier is mijn zolder niet voorzien van meetapparatuur en zelfs niet van een tv scherm. Mijn tv staat dus net als bij de meeste mensen gewoon beneden. Misschien begrijp je nu waarom iemand in mijn situatie die "bing-bing" LED wel handig lijkt. Van verleiding is overigens nog geen sprake.

 

P.S.  Jij kunt jezelf overduidelijk veel makkelijker verplaatsen in de situatie van anderen, Sprietje!

aangepast door johnno
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil met het Mediterraans klimaat zit hem in de voorjaarsstormen. Daarom bestaat er ook zoiets als een "salt spray test."

Meetapparatuur voor DVB-T2 heb ik ook niet buiten de ontvanger zelf. Om mijn antennes uit te richten trek ik in Google Earth een lijntje vanaf de zendmast tot de exacte locatie van mijn ontvangstantenne. Dan zoek ik naar kruispunten van die lijn met zichtbare structuren hier in de buurt of torens wat verder weg. Mijn antenne richt ik dan uit door door de antenne heen te kijken en de boom in de richting van die kruispunten uit te lijnen. Dit werkt in mijn ervaring heel goed. De frontlobe van een DVB-T-antenne is zo wie zo 20 tot 30 graden breed. het komt dus niet op een graadje aan.

 

Ik ben trouwens geen DVB-T DX'er, hoor. Ik ben gewoon met DVB-T begonnen toen ik de zoveelste prijsstijging van TV Vlaanderen beu werd. Wel kan ik uit ervaring soms wat cynisch uit de hoek komen, maar het is niet gemeen bedoeld.

aangepast door on4aa
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei on4aa:

Hierbij het langverwacht ontvangstrapport van alle FTA-zenders die ik hier ontvang,

uitstekend gerapporteerd @on4aa

 

4 uur geleden zei on4aa:

location: Hasselt, Belgium, eastern rim of historical city centre

 

4 uur geleden zei on4aa:

maar twee van de drie FTA-zenders worden hier uitstekend ontvangen.

maar hoe bedoel je dat, twee ch of twee tvprograms?

 

sorry

aangepast door Tonskidutch
gelijke termen

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...