Ga naar inhoud


verschil beeldkwaliteit Oled tov Plasma


marcow

Aanbevolen berichten

Ik kocht een 32 Full HD voor onder de 100 euro ding werkt prima en staat in alternatieve ruimte. Mijn ogen gaan achteruit en ik ziet het verschil niet meer tussen full HD en hoger, soms ziet SD er met mijn ogen zelfs beter uit. Ik denk dat 4K onder de 40 jaren oud uit prima is erboven gaat hiet echt niet meer zoveel uitmaken en zit het meer tussen de oren. En naarmate ik ouder wordt boeit het tv kijken me ook steeds minder buiten is zoveel meer te beleven en te zien. Ik denk gewoon logish na over mijn eigen situatie en gaat daarom ook niet met het gros mee. Zodra alles op de satelliet omgezet gaat worden naar 4K en het nog betaalbaar is waar ik mijn twijfels over heb dan pas schakel ik ook over. Maar tegen die tijd is mijn plasma al een oudje en waarschijnlijk aan vervanging toe. Ik heb geen haast.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Dan is het tijd voor een bril of contactlenzen wanneer je het verschil tussen HD en UHD niet meer ziet.

Juist met slechtere ogen is een scherper beeld een voordeel om beter te kunnen zien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, dat denk ik ook. Tenzij je natuurlijk een serieuze oogafwijking of ziekte hebt.

 

10 uur geleden zei Penthe:

Ik denk dat 4K onder de 40 jaren oud uit prima is erboven gaat hiet echt niet meer zoveel uitmaken en zit het meer tussen de oren.

 

Dan heb je echt nog nooit 4K gezien. Ik ben de 40 ruim gepasseerd. En net als veel leeftijdgenoten vind ik de kleine lettertjes soms wat te klein worden. Vandaar mijn omschakeling van 24inch HD naar 27inch 4K. En ja, 4K maakt de lettertjes nog kleiner maar Windows schaalt tegenwoordig heel goed waardoor ik alles net zo groot kan maken als ik wil en toch meer werkruimte heb.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Psychosammie,

 

Je schrijft : Ook al heb je geen 4k content, de beeldkwaliteit is beter.

Kan ik hieruit opmaken dat de beeldkwaliteit dan toch beter is bij geen 4K content als op mijn Panasonic Plasma TV 

En geldt dit dan alleen voor OLED of alle 4k TV,s 

Ik was in de veronderstelling dat alleen OLED in de buurt komt qua kwaliteit  tov PLasma  omdat  de pixels apart worden aangestuurd en niet op de achtergrond

Mvg 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei marcow:

Kan ik hieruit opmaken dat de beeldkwaliteit dan toch beter is bij geen 4K content als op mijn Panasonic Plasma TV 

Dat weet ik niet. Ik heb nooit een plasma TV gehad. Ik weet wel dat 4K beeld beter is dan HD lcd doordat er meer beeldpunten zijn en beeld er dus strakker uit ziet.

 

21 minuten geleden zei marcow:

En geldt dit dan alleen voor OLED of alle 4k TV,s 

OLED is weer een heel ander verhaal. Dan heb je 4K in overtreffende trap doordat het contrast veel hoger is dan bij LCD schermen.

 

23 minuten geleden zei marcow:

Ik was in de veronderstelling dat alleen OLED in de buurt komt qua kwaliteit  tov PLasma

Wie bepaalt dat? Alleen jij toch?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb meerdere brillen ook multifocaal

en OLED 4K is toch echt extreem gaaf om te zien (op gepaste afstand met een van die brillen)

 

je moet gewoon die Plasma en die OLED naast mekaar zetten in dezelfde kijk en luister ruimte

dan zet je na die vergelijking je Plasma op de kinderkamer

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is juist het probleem , ik kan het niet vergelijken omdat in er in de winkel geen beeld wordt vertoond van een niet 4K content.

Ik heb in het verleden  gekozen voor Plasma om dat het beeld toen veel beter was als de LCD LED  tv,s en de kleur zwart goed wordt weergegeven

Mijn zoon zweert nu nog bij Plasma en heeft zelfs een 2e hands Plasma van iemand overgenomen. 

Ik las in een artikel de volgende opmerking :      De belangrijkste redenen dat plasma nog steeds zoveel liefhebbers heeft zijn het hoge contrast, de grote kijkhoeken en de goede weergave van beweging in vergelijking met de lcd-techniek.   

Volgens de redacteur  is alleen OLED  een waardige opvolging van Plasma

 

Mvg  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Oled heeft veel dieper zwart, daar kan led niet aan tippen.

OLED is absoluut de opvolger voor een Plasma, ik kan vergelijken in huis.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ceesv ,

 

Je opmerking in een eerder bericht  :  

Je kan ook satelliet tv kijken via de ingebouwde tuner in de tv en een ci module voor de gecodeerde zenders.

 

Kan ik dan ook gelijk een zender opnemen en naar een andere zender kijken  zoals nu mogelijk is op de Rebox met exterrne USB HD  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt echt van je eigen ogen af zoals Psychsammie al aangeeft, waarbij je wel rekening moet houden met je gezinsleden.

Heb hier een tijdje een Pana plasma gehad omdat ik snelle ogen heb en het verschil bij beweging goed zag. Mijn vrouw totaal niet, die heeft tragere ogen en vond hem "wel aardig".

Kijkhoek was hier nooit een probleem en qua contrast vonden m'n lief en ik de LCD beter.

De plasma was na 4 jaar kapot (k*t-Pana, nooit weer een Pana, mede om andere redenen met andere apparaten van Pana) en de vervangende 4K-LCD is voor mij prima in alle opzichten, geen problemen bij beweging, kijkhoek of contrast.

Als ik nu een nieuwe moest kopen zou ik Oled opnieuw in beschouwing nemen; was toen nog veel te duur en bij vergelijking niet significant beter.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

@marcow
Je staart je nu dood op HD op 4K maar 4K is volop te bekijken. Ziggo heeft een nieuwe 4K ontvanger, KPN volgt binnenkort. TV is dan misschien HD maar de content die ze aanbieden zal 4K bevatten. Netflix heeft 4K. Een beetje videocamera heeft 4K dus je vakantiefoto's en video's in 4K. YouTube heeft 4K etc.

Vandaar dat ik zeg dat een HD TV kopen nu niet meer de beste keuze is.

Google komt half oktober met een 13inch laptop met een 4K scherm. Alleen @Penthe denkt dat 4K nog wel even duurt :-)

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4k kan eraan komen maar het gaat duren voor iedereen overstapt, misschien is dat in Nederland een stuk sneller maar hier kijken veel mensen(vooral ouderen) zelfs nog met een beeldbuis tv die niet eens breedbeeld is, het werkt toch. Niet iedereen is hetzelfde en niet iedereen vind de tv het belangrijkste.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

HDR + en OLED

 

 

 

HDR+ is geïntroduceerd door Samsung als opvolger van HDR waarbij er meer ruimte beschikbaar is voor metadata. Hierdoor wordt het mogelijk om een dynamische High Dynamic Range toe te passen zodat deze continu geoptimaliseerd kan worden en de beeldkwaliteit in potentie nog beter. De techniek wordt ondersteund door partijen als Panasonic, Philips en Amazon waardoor dit wel eens de toekomstige standaard zou kunnen worden.

Daarnaast zijn er ook alternatieve HDR standaarden aangeduid als HLG (gericht op kabeltelevisie) en Dolby vision.

Ultra HD Premium

In een poging om een groot deel van de verwarring weg te nemen tussen alle vormen van 4K en HDR is het Ultra HD Premium logo bedacht. Apparaten die hieraan voldoen moeten over de volgende eigenschappen bezitten:

  • 10 Bit kleurendiepte
  • HDR10 of HDR Dolby vision
  • BT.2020 kleuren representatie
  • Minimaal 90% DCI p3 kleurenstandaard
  • Felheid:
    • LED-LCD tvs: Minimaal 1000 nits piek en maximaal 0,05 nit voor donkere pixels
    • OLED tvs: Minimaal 540 nits piek en 0,0005 nits voor donkere pixels

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-9-2019 om 10:56 zei Psychosammie:

Jongens, jullie zitten nog een beetje vast in de oude techniek van vroegâh.

 

Plasma vergelijken met OLED is onzin. Plasma bestaat niet meer. Dus heb je er één en ben je happy? Vooral blijven kijken totdat hij de geest geeft.

Lineair TV kijken via kabel of Sat is ook een uitstervende hobby. Je ziet inderdaad dat de TV boeren het allemaal niet kunnen volgen dus daar moet je het niet van hebben.

 

Maar er is meer in de wereld. Ik heb mezelf getrakteerd op een 4K monitor voor mijn PC (koopje trouwens) en kijk nu regelmatig prachtige 4K documentaires op Youtube. Wat je dus ook op een Smart TV kunt doen. En dat is echt een wereld van verschil!

 

NB: Staar je niet blind op TV's in de winkel. Die staan allemaal in de "Winkel modus" en draaien speciaal gemaakte filmpjes af.

 

Ook HDR op een OLED TV kan je vergeten. De meeste modellen begrijpen het HDR signaal maar bakken er qua weergave niets van. De HDR standaard vereist de weergave van 1000 nits. Sommige schermen halen 400 of 600 en dan nog alleen op een beperkt gedeelte van het scherm.

 

Desondanks de lagere piekhelderheid ziet HDR content er op een OLED een stuk mooier uit dan een high-end LCD, omdat het contrast van een OLED oneindig is. Op SDR content heb je ook baat bij dat oneindige contrast. Piekhelderheid is belangrijk, contrast is alles.

 

Daarnaast is de reactiesnelheid van de OLEDs perfect. Een backlight heeft dit niet, waardoor motion mooier is op een OLED. Kijkhoeken zijn perfect, uniformiteit is een stuk beter. Dus het is niet alleen de zwartwaarde van een OLED die beter is. Nagenoeg alles is beter, behalve de helderheid

 

Omdat het totale contrast van OLED hoger is, door die uitmuntende zwarteweergave, zijn HDR-beelden op deze tv’s ook bijzonder goed. Er is in bepaalde HDR-scènes dan minder helderheid nodig om eenzelfde effect te bereiken als bij QLED.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

 

Uit nieuwsgierigheid heb Ik nog wat zitten googelen  en lees nu  op een forum gebruikers die klagen over gebreken die voorkomen bij Oled en 4k TV, s:

Banding , Image retention  en Tinting 

Vooral bij LG  gebruikers, schijnt aan het paneel te liggen dat zij gebruiken.

 

Ik dacht dat inbranden alleen bij Plasma voorkwam alhoewel ik het zelf niet heb ervaren.

 

Mvg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...