Ga naar inhoud


Channel Master 1.2Om


HansSurfer

Aanbevolen berichten

@Alex1970

Ik heb de originele feedarmen van van channel master vervangen, door rvs feedstangen met de mogelijkheid om de exacte plaats en richting van de lnb richting schotel te optimaliseren.

Deze stangen heeft RimaNTSS voor mij gemaakt en daardoor kan ik elke lnb in het focuspunt plaatsen. Mijn MTI zat met de originele stangen tegen de houder aan en kon niet verder naar binnen geschoven worden. Nu is er 5 mm ruimte tussen de kop en houder. Ook de IBU zit op zo'n positie (dus was "long neck" niet meer noodzakelijk).

De ontvangst werd er ca 0.5 dB op alles beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 uren geleden, RimaNTSS zei:
Voor zover ik weet houdt de originele LNB-houder LNB in een enigszins verkeerde positie en wijst ook LNB in de verkeerde richting. Op de bijgevoegde foto ziet u rode lijn (realiteit) en groene lijn (hoe het zou moeten zijn). En als de originele feedhorn wordt gebruikt, verandert de situatie niet. Wat te doen? De eenvoudigste oplossing is - verander de LNB-houder. Geavanceerdere oplossing is om alle feedarms en LNB-houder te vervangen.

GeometryCM120 (Large).jpg

 

Wel slordig dat zo'n kwaliteitsmerk nog een afwijking heeft, zelfs met de eigen feedhorn.
Hoeveel graden verschil is het tussen de rode en groen lijn? 7?
Misschien kan ik zelf wat bedenken, maar hoe kom ik anders aan een LNB-houder die wel goed is dan?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Alex1970 said:

Hoeveel graden verschil is het tussen de rode en groen lijn? 7?

Volgens mijn metingen en berekeningen is het verschil tussen wat we hebben en wat we zouden moeten hebben ongeveer 9 * (tussen rode en groene lijnen).

3 hours ago, Alex1970 said:

Misschien kan ik zelf wat bedenken, maar hoe kom ik anders aan een LNB-houder die wel goed is dan?

Een van de opties om een verstelbare LNB-houder voor CM-antenne te bouwen, is door het op mijn manier te doen. U kunt het ontwerp gemakkelijk kopiëren vanaf de bijgevoegde afbeeldingen of een ander ontwerp maken. Maar in feite maakt het niet echt uit wat voor soort LNB-houder wordt gebruikt. Het belangrijkste punt is dat de LNB-houder LNB in de positie houdt dat het fasecentrum zich op dezelfde locatie bevindt als het brandpunt van de antenne, en dat tegelijkertijd de LNB op het juiste punt op het oppervlak van de antenne wordt gericht. En als je het niet perfect kunt maken, maak het dan tenminste verstelbaar.

1.jpg

2.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met het vervangen van mijn MTI lnb door een IBU single zijn er weer meer kanalen die eerst net onder een lock zaten nu weer te bekijken zijn. De zwakkere multistream op 54,9°Oost heeft nu voldoende signaal en was eerst alleen tijdens de testfase te ontvangen.

1_0_16_406_1_2283_2250000_0_0_0_20200624194536.jpg

1_0_16_41A_1_2283_2250000_0_0_0_20200624194751.jpg

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals  RimaNTSS ook al aan gaf, zijn er heel veel schotelmerken waarvan de lnb te hoog op de schotel gericht is. Als je dan de ronddraaiende laserpen van trust in de lnb-houder zet, schijnt het licht een stuk boven de schotel uit terwijl het onderste gedeelte buiten de beschreven cirkel ligt. Dat is niet goed. De lnb kijkt dan namelijk te veel over de schotel heen waardoor extra ruis ontvangen gaat worden.
De lnb-houder aanpassen zodat de lnb wel goed te schotel af tast, heeft wel wat consequenties. Het focuspunt van de schotel is een vast gegeven. Als de fabrikant de lnb wat hoger naar de schotel richt zoals Rima NTSS met de rode lijn heeft aangegeven, dat is de focusafstand de lengte van de rode lijn. Ik mag er van uit gaan dat de lnb-klem door de fabrikant zodanig gepositioneerd is, dat het focuspunt van de feedhorn in het focuspunt van de schotel staat. Ga je de lnb nu lager op de schotel richten, dan zal de lnb wat verder achteruit moeten. Immers de lengte van de rode lijn, de focusafstand, veranderd niet. Het is te hopen dat de hals van de lnb het toe laat dat de lnb achteruit gezet kan worden.

Vooral bij multifeedontvangst, moet ik hier rekening mee houden als ik de afstanden tussen de lnb's ga uitrekenen. Als ik de schotel niet ken, vraag ik meestal Maat "X" gemeten van het midden van de lnb-klem tot de schotel op 40% van de hoogte gemeten.
Bij schotels waarvan de lnb nagenoeg correct op de schotel gericht is zoals bij Gibertini, trek ik van maat "X" 30mm van af om het focuspunt te bepalen. Bij de meeste schotels waarvan de lnb te hoog op de schotel gericht is, trek ik die 35mm er niet van af. Immers omdat de lnb hoger tegen de schotel aan kijkt is de focusafstand groter en dat wordt dan door die 35mm gecompenseerd.

Ook veranderd de offset van de schotel als je de lnb op een andere hoogte tegen de schotel aan laat kijken. Daar hou ik bijv. rekening mee als bij een Triax de rail omgedraaid moet worden om hem schuin genoeg te kunnen zetten. De offset wordt dan minder dus de schotel zal op een hogere elevatie afgesteld moeten worden.

 

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een echte uitdaging om op deze transponder een stabiel beeld te krijgen foto's zijn van 16 juni deze zender blijft een uitdaging 14.8 db maar het beeld valt toch steeds weg niet out of print ontvangst maar deze zender heeft heel veel signaal nodig dus ik ben benieuwd wie beter dan 14.8 db doet met een 120 cm schotel 😁

challenge 2.jpg

challenge.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eens zitten proberen om mijn LNB te kantelen in de origineel houder. Dit gedaan terwijl de schotel op Türksat gericht stond.

Tot mijn verbazing van 11 naar 14 dB door de LNB veel meer naar boven te richten.

Zie bijgevoegde foto.

Echter betere ontvangst op andere satellieten bleef uit, sterker nog deze was zelf iets slechter.

 

Maar mijn verklaring is deze:

De Türksat op 42°E is de laatste positie die nog van achter de huizen ten oosten van de schotel te ontvangen is.

Schijnbaar wordt daarbij de onderkant van de schotel niet beschenen door de satelliet, dus logisch dat als je de LNB naar het bovenste deel van de schotel richt je meer signaal krijgt.

 

Het experimenteren van het kantelen van de LNB (i.c.m. afstand tot de schotel) zal ik later nog eens doen op andere satellieten.

IMG_20200623_221842184.jpg

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn verklaring is anders.
Als je de lnb hoger op de schotel richt, wordt de offset van de schotel groter. De ontvangst komt dan van een hogere elevatie. Met andere woorden, voor de 42E stond de elevatie van je schotel te laag voor een optimale ontvangst.
Ik ga er van uit dat het om een draaibare schotel ging. Tijders het draaien naar het oosten volgde de schotel niet precies de Clarkebelt maar keek er iets onderdoor, zie bijlage.

 

richting rotor aanpassen 00.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@diamond

De multistream 11.496H op Hispasat heeft met alle SF8008 een beeldstoring om de .. seconden valt het beeld even weg en dan heb je blokjes in beeld.

Waarschijnlijk heb je dit niet met de VU+zero 4k. Ik heb die blokjes niet met mijn VU+Duo4k.

@Alex1970

Doordat ik de LNB op een lager punt van de schotel heb gericht moest ik de verticale stand hierop aanpassen en de schotel meer achteroverkippen.

@Sprietje

Nu ik de IBU gebruik, valt me op dat bij een zeer zonnige dag het signaal minder terugloopt als met de MTI het geval was.

Komt dit doordat de feedhouder van de IBU minder over de schotel heen kijkt en minder ruis van een erachter geplaatste muur opvangt, of heeft dit een andere oorzaak?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou heel goed kunnen. Als een schotel tegen een muur staat, kijkt de lnb ook tegen de muur, immers een lnb heeft een bepaalde spillover en met een warme zomerse dag kan een muur flink warm worden. Een offset schotel in het vrije veld heeft dat probleem bijna niet. Nu is de ruisverhoging evenredig aan graden Kelvin dus als een muur 50 graden Celcius is t.o.v. normaal 10 graden Celcius is de ruis 323/283=14% meer en dat kan bij een zwak signaal zeker het verschil uit maken tussen wel of geen ontvangst.

lnb ontvangstkarakteristiek.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-6-2020 om 12:20, HansSurfer zei:

@RickBrower,

Ik stel mijn draaibare schotel in elk geval zo in dat hij bij Turksat 4A een skew heeft van 24,1°. Dan heb ik ook maxiamale ontvangst op de overige satellieten die geen pre-skew hebben.

Dat ik dan een iets zwakker signaal op de Astra's heb is voor mij geen probleem, want ik hou met 1,2 m Channel master nog genoeg over.

Hier ontvang ik dagelijks gedurende een aantal uren per dag ATV HD en Show TV. Kanal 7 heb ik nog maar 1 keer kunnen ontvangen De HD versie van Show, Star en Kanal 7 lukt me net niet.

De Turksat 3A Westbeam  met TRT AVAZ HD komt hier altijd stek binnen (9,5 tot 11,5 dB).

Natuurlijk zit je in Münster net even wat gunstiger. Met de IBU lnb (waar ook zeer goede versies nog van bestaan) is Turksat West net iets minder dan met mijn MTI te ontvangen.

 

Hoi Hans, ik begrijp het. Ik begrijp niet egt van dB waardes maar met hoeveel procent ontvang jij TRT AVAZ HD nou? volgens mij zit jij zo rond 75 a 80% signaal klopt dat?

Jaa de IBU die kunnen goed presenteren , beter dan de Pro versies en veel beter dan een Mutant LNB, daar ben ik zelf erachter gekomen  😉 maar ik weet niet welke LNB nou het beste scoort met name als het gaat om zwakke en lastig te ontvangen TP's gaat. Ik denk eerlijk gezegd dat het een combinatie is van alle factoren, een goed presterend schotel goed presenterende lnb goed kabels en de locatie. Vooral geldt bij locatie dat je ergens zit waar geen bomen gebouwen etc zijn die je ontvangst kunnen storen! Ik weet niet of het komt dat ik in Zuidoost Münster wat gunstiger zit dan jij of een andere die dicht bij Duitsland woont.  >> Wij zouden niet eens in staat moeten zijn om de East Beam van Turksat 4A te ontvangen volgens de  Officiële Footprint 

 

 

Veder ben ik nieuwsgierig wie nog meer met hoeveel % signaal bijvoorbeeld de tp 12422 H 30000 3/4 van  de East Beam van Turksat4A (42 graden oost) kan ontvangen.

 

Ook ben ik nieuwsgierig wat jullie van 46 graden oost kunnen ontvangen. Lukt jullie bijvoorbeeld om de tp 11104 V 13000 3/4 te ontvangen? zo ja met hoeveel procent signaal?

 

Dus conclusie met een schotel van 150 cm zal je de East Beam van Turksat4A met een gerust hart kunnen ontvangen als je dicht bij Duitsland woont. Zijn jullie ermee eens?? 🙂

 

 

aangepast door RickBrouwer
Link naar reactie
Delen op andere sites

@RickBrouwer

De Turksat 3A oostbeam met TRT AVAZ HD, komt met de IBU met 64 % (10,5 dB).

Met de MTI die beter is of gelijk tot 12.150 H kwam die altijd bijna altijd  binnen met 69% (11,25 dB)

De IBU scoort echter beter of gelijk boven 12.150 H en bijna alle Verticale transponders.

Ik heb meerdere Lnb's  voor mijn schotel geprobeerd maar in totaliteit is de IBU single de beste tot nog toe.

Signaalsterkte in % verschilt per merk. Zo geeft mijn VU+ DUO4K op dezelfde kanalen een andere waarde en allen boven 16 dB is 99%. Per frequentie en FEC heb je een andere ontvangst drempel. Zo zijn er kanalen met FEC 1/2 Die al bij 2,5 dB te zien zijn er anderen met FEC 5/6  hebben hier 5,25 dB nodig voor goed beeld. Op 46°Oost zal je wel 11.015 H 13000 3/4  die in dvbs2 en modulatie in 8PSK zenden is er minimaal 7,9 dB nodig. Die komt sporadisch door, maar meestal niet. Münster is wel wat gunstiger  voor Turksat, dan Nederland

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...