Ga naar inhoud


Channel Master 1.2Om


HansSurfer

Aanbevolen berichten

Op 25-6-2020 om 01:02, Sprietje zei:

Mijn verklaring is anders.
Als je de lnb hoger op de schotel richt, wordt de offset van de schotel groter. De ontvangst komt dan van een hogere elevatie. Met andere woorden, voor de 42E stond de elevatie van je schotel te laag voor een optimale ontvangst.
Ik ga er van uit dat het om een draaibare schotel ging. Tijders het draaien naar het oosten volgde de schotel niet precies de Clarkebelt maar keek er iets onderdoor, zie bijlage.

 

richting rotor aanpassen 00.png

 

Inderdaad, moet eerst de afstelling van de polarmount maar weer eens finetunen. Heb je alle afbeeldingen voor me, en eventueel een stappenplan?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, MrDish zei:

sorry ,

maar ik heb nog nergens gezien in (A /B/C/D) dat er 2 vinkjes staan.

altijd een kruisje en een vinkje.

en dan staat erbij : hiermee moet het weer helemaal goed staan .

 

Mvg

Hoe kun je nu een vinkje zetten dat het goed is als het fout is?

En ja, als je het afstelt zoals op de afbeeldingen is aangegeven, dat staat je draaibare schotel helemaal perfect afgesteld.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-6-2020 om 01:02, Sprietje zei:

Mijn verklaring is anders.
Als je de lnb hoger op de schotel richt, wordt de offset van de schotel groter. De ontvangst komt dan van een hogere elevatie. Met andere woorden, voor de 42E stond de elevatie van je schotel te laag voor een optimale ontvangst.

 

Ik zou andersom redeneren.

De signalen worden door de schotel in één punt samengebracht. Als je de schotel zelf verder niet aanraakt, blijft dat zo.

Als je de LNB "hoger richt", dan komt de feedhorn dus wat hoger te staan (zoals op de foto te zien), en vangt hij dus de signalen wat hoger op dan waar de LNB eerst zat.

Dat betekent dat de feitelijke offset wat lager uitkomt, en de ontvangst dus van een lagere elevatie komt.

 

 

@Alex1970 : Heb je de schotel ooit ingesteld met gebruik van de 'modified motor angles', of met de 'traditionele'?

Als je de modified angles hebt gebruikt, is het bovenstaande stappenplan aangewezen.

Tip: focus eerst vooral op de links/rechts (0-positie) uitlijning. Een eventuele afwijking in elevatie/declinatie wordt dan links/rechts symmetrisch, en dan is er dus beter in te schatten hoe grote aanpassing daarin nog nodig is.

Edit: gebruik je USALS? Dat kan je ook gebruiken in de beoordeling of je motor goed op het zuiden staat uitgericht.

 

Als je de traditionele angles hebt gebruikt, kun je kiezen of je het met het stappenplan finetunet, of dat je de setup opnieuw 'van scratch' vanuit de modified angles uitlijnt. Met de modified angles zit je namelijk al heel erg dicht bij een optimale uitlijning op de Clarke Belt, en is de finetuning nauwelijks meer nodig (dit dus in contrast met de traditional angles).

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎22‎-‎6‎-‎2020 om 01:04, RickBrouwer zei:

Mijn waardes zijn te vergelijken met de ontvangst van satmaat , ATV HD is bij mij tussen 48 en 50% Signaal. Show HD zit bij ook tussen 50 en 52% Signaal. Kanal 7 en Kanal 7 HD zit bij mij op 40% ,soms 41% Signaal schommelt wel eens. Ook ontvang ik het tp 12422 H 30000 3/4 met tussen 53 en 55% Signaal.  Zelfs tp 12461 H 20800 2/3 komt met net onder 40% signaal binnen. En satmaat het verbaast mij dat de ontvangst van TRT AVAZ HD bij jou aan de lage kant is.. Ik zit op of rond 100% signaal! Zal dat te maken hebben met mijn locatie denk je??  Veder had ik ook een heel hoge waarde op 11022 H 2222 5/6 dat zich bevind op Turksat 3A East Beam! (Dat tp bestaat nou niet meer, maar is volgens mij nog te ontvangen)

 

Ik gebruik een Sab 120 cm met een Inverto Black Ultra Quad LNB. Ik gebruik een Si2166D chip tuner dat in mijn TV zit (volgens mij is het een Si2166D chip, dat weet ik niet zeker)

Bij mij is de schotel (USALS rotor) uitgericht op Astra 4.8°E en de LNB skew op 0° (- 0,3°)
waarbij de skew automatisch goed staat bij het draaien van de schotel.
De schotel staat op het dak op een tegelvoet, gecorrigeerd met antislipmatten om op alle satellieten (45°W - 70.5°E) die ik kan ontvangen, een goed signaal te hebben.

- Jij zit op een gunstigere locatie dan ik voor Türksat 4A East beam
- Ik heb een kleinere schotel (100 cm breed en 105 cm hoog : Triax 110)
- Mijn ontvanger toont misschien een lagere ontvangstwaarde, maar beeld blijft stabiel bij zeer lage signaalwaardes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, satmaat zei:

Bij mij is de schotel (USALS rotor) uitgericht op Astra 4.8°E en de LNB skew op 0° (- 0,3°) waarbij de skew automatisch goed staat bij het draaien van de schotel.

 

Dat is niet waar dat de skew automatisch goed staat. De Astra 1, 2 en 3 hebben een pré-skew van 7,5 graden en de 19 Eutelsat posities hebben een pré-skew 3,5 graden. Voor al deze 22 satellieten staat de skew van de lnb dus resp. 7,5 en 3,5 graden verkeerd.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Sprietje zei:

Hiermee moet het weer helemaal goed staan:

elevatie rotor aanpassen.PNG

richting rotor aanpassen.png

 

Ik moet hiervan e.e.a. "vertalen" naar hoe ik dit moet doen met een polarmount.

Ook dat met die "modified motor angles" en USUALS is niet voor een polarmount met actuator (aangestuurd met een v-box/DiSEqC 1.2).

Het principe is natuurlijk wel hetzelfde.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Alex1970 zei:

Ook dat met die "modified motor angles" en USUALS is niet voor een polarmount met actuator (aangestuurd met een v-box/DiSEqC 1.2).

 

USALS inderdaad doorgaans niet standaard met een actuator, daar moet je dan zelf je aanstuur-apparaat voor bouwen. (Kan theoretisch wel, Harm Lok is ermee bezig geloof ik, maar ik weet niet of het precies genoeg kan functioneren met een grotere schotel, of dat die ook een autofocus functie nodig heeft.)

 

Modified motor angles geldt ALTIJD. Waarom dacht je van niet?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zei ik niet. Maar je verhaal, en de plaatjes van @Sprietje zijn beschreven voor een ander type motor dan een polarmount. Dus dat moet ik even goed bekijken hoe ik dat toepas.

  • Like 1

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alex1970

Het lijkt me eenvoudig.

Als je meer signaal op 42 oost krijgt als je de lnb hoger de schotel richt volg je niet de exacte Clark belt. 

Je zou dus de pijp waaraan het polarmount zit een mm kunnen verdraaien. Ik heb er zelf met een zwarte stift een streepje op gezet. Na een hevige storm bleek dan dat de bevestiging aan de pijp een mm verdraaid was. Na terugdraaien was alles weer ok. Het was me opgevallen dat en kleine verdraaiing van nog geen 1 graad al een groot verschil maakt bij de satellieten in het uiterste oosten en westen, terwijl de eerste satellieten die dichter bij 7°Oost zitten nauwelijks in waarde veranderen.

 

Heb je wel alle speling weggewerkt. Soms is het aandraaien van een bout al voldoende.

aangepast door HansSurfer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-6-2020 om 12:56, Sprietje zei:

Dat zou heel goed kunnen. Als een schotel tegen een muur staat, kijkt de lnb ook tegen de muur, immers een lnb heeft een bepaalde spillover en met een warme zomerse dag kan een muur flink warm worden. Een offset schotel in het vrije veld heeft dat probleem bijna niet. Nu is de ruisverhoging evenredig aan graden Kelvin dus als een muur 50 graden Celcius is t.o.v. normaal 10 graden Celcius is de ruis 323/283=14% meer en dat kan bij een zwak signaal zeker het verschil uit maken tussen wel of geen ontvangst.

lnb ontvangstkarakteristiek.PNG

 

Ik heb lang op deze tekening zitten staren maar begrijp er niets van.

Het is juist de feedhoorn vóór de LNC die ervoor zorgt dat de schotel goed belicht wordt. Is er dan toch wat overspil misaanpassing, dan merk je dat in ontvangstgevoeligheid van het totale systeem. Aardruis gaat pas een (kleine) rol spelen bij lage elevaties van minder dan 10° Dit wordt veroorzaakt (opgevangen) door de zijlobben van de betreffende schotel.

Ruis van een muur achter een schotel te beoordelen met 14% meer is totale onzin.

Zijlobben zitten niet achter een schotel.

De ruis die een warme muur achter een schotel zou veroorzaken wordt in het geheel niet versterkt door een antenne en is te verwaarlozen.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardruis krijg je hoofdzakelijk bij primefocus schotel. Bij deze schotels is de lnb immers omlaag (naar de aarde) gericht. Bij offsetschotel staat de lnb meestal omhoog gericht, die ontvangt atmosferische ruis en/of thermische ruis als de schotel tegen een muur is gemonteerd.
Maar beste drs. IJzerbout, als je de tekening niet snapt, zou ik hoofdstuk 4 van Paul Wade maar eens lezen over "PARABOLIC DISH ANTENNAS", zie:
http://www.w1ghz.org/antbook/chap4.pdf

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...