Ga naar inhoud


Groot verschil in ontvangst


dirk044

Aanbevolen berichten

EUTELSAT 16,0E

 

Naar aanleiding van een post van de Vrije Fries heb ik zaterdag 25 jan. 11139H ingelezen en ik ontving o.a. Klan Kosova en RTK-1 met slechts 2,7 dB en toch een mooi storingsvrij beeld.

Inmiddels zijn deze zenders er al niet meer.

Op andere transponders op deze satelliet heb ik soms bij 7 à 8 dB al vrij veel blokvorming.

Wie kan mij uitleggen waarom ik bij 2.7 dB wel een goed beeld heb en bij 7 of 8 dB vrij veel storing en blokvorming heb.

aangepast door Michel
Schreeuwtitel aangepast

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het toverwoord is C/N oftewel Carrier to Noise. Hoe lager deze is des te makkelijker kun je de zenders ontvangen. Daarnaast is natuurlijk ook de veldsterkte van belang.

 

Bijvoorbeeld Eutelsat 3B op 3 oost

image.png.9e2cacc8564df5550f4cb435c7df23d9.png

image.png.b69c5d2cd7a885ed260b22034cf54d78.png

 

Met een EIRP van 49dBW zou je de zenders met een schotel van 55-65cm moeten kunnen ontvangen.

Deze zenders ontvang je dan heel makkelijk met de aangegeven schotelgrootte omdat de C/N maar 2.2 is

image.png.001b65136fd75947acbab24fa4fb93fc.png

 

Terwijl deze zenders er niet of met blokken doorkomen omdat de C/N 9.4 is.

image.png.b40e7a9ffc1a289bc63fd33772cd8961.png

 

Dus alhoewel je de juiste schotelmaat hebt kan de gebruikte zendnorm (DVB-S/DVB-S2 icm de FEC) die de C/N bepaald roet in het eten gooien.

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste dirk044

 

Dit heeft alles te maken met de specificaties van de transponder.
Vroeger werden er bijna altijd transponderspecificaties gebruikt waarbij de transponder en dus ook de zenders die daar in zitten makkelijk te ontvangen waren.
Als ik naar de transponders op de Eutelsat 16A kijk, is bijv. transponder 10721H erg makkelijk te ontvangen. De specificaties daarvan zijn: DVB-S, QPSK, SR 27.500, fec 3/4
Mogelijk nog makkelijker te ontvangen is de zender DM Sat op 12593V
Deze gebruikt de specificaties DVB-S, QPSK, SR 2500, fec 2/3
Het resultaat van deze makkelijke specificaties is dat er maar weinig zenders op een transponder kunnen, in dit geval slechts 1 zender.
Transponderhuur is heel duur dus providers willen graag een transponder zo efficiënt mogelijk gebruiken en die mogelijkheid is er door andere transponderspecificaties te gebruiken.

 

Maar het is wel zo, dan het uit de lengte of uit de breedte moet komen.
Bij lastig te ontvangen transponders kan de provider wel flink wat meer zenders op de transponder krijgen, maar de ontvangst wordt moeilijker, met andere woorden, er moet een grotere schotel gebruikt worden.

Moeilijk te ontvangen is bijv. de zender Fashion Television Europe op 11595V.
Deze gebruikt de specificaties DVB-S2, 8PSK SR 30.000, fec 5/6.

Zoek deze eens op in de tabel, dan zie je dat je voor deze laatste specificatie een signaal ruisverhouding nodig hebt van 7,4dB.
Voor de eerder genoemde transponder DVB-S, QPSK, SR 2500, fec 2/3 heb je 3,1dB signaal ruisverhouding nodig, een verschil van maar liefst 4,3dB.

 

Als ik nu naar de footprint van de Eutelsat 16A kijk, dan zie ik dat de veldsterkte in Nederland voor de Europa B beam een veldsterkte hebt van 50dBW. Daar heb volgens de gebruikelijke tabellen een schotel voor nodig van 60cm als je ook een redelijke regenreserve wilt hebben.
Helaas staat er bij die tabellen nooit bij voor welke transponderspecificatie dat is.
Ik ga er normaal van uit dat dit voor maximaal DVB-S2, 8PSK, fec 2/3 is. Is de transponderspecificatie makkelijker, dan kun je met een kleinere schotel toe, is de transponderspecificatie moeilijker, dan heb je een grotere schotel nodig.

 

http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Eutelsat-16A-Europe-B.html

 

 

Spectrum.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij digitale ontvangst heb je een drempel, en daardoor binnen 1 dB signaal verschil inderdaad alles.... of niets.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Traject demping afhankelijk van het tijdstip van de dag is een van de vele factoren.

De luchtvochtigheid, maar ook bewolking, of de zon in je schotel (ruisvloer)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, dirk044 zei:

Naar aanleiding van een post van de Vrije Fries heb ik zaterdag 25 jan. 11139H ingelezen en ik ontving o.a. Klan Kosova en RTK-1 met slechts 2,7 dB en toch een mooi storingsvrij beeld.

Inmiddels zijn deze zenders er al niet meer.

Bij jou dan. Want de zenders zijn nog steeds op deze transponder te ontvangen  (11139 H 30000, FEC: 3/5, DVB-S2, QPSK)

 



screenshot.jpg.7481a5c8dac6e8c4bd9eeaed08dac693.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zijn ze ondertussen niet gecodeerd?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, astro iris zei:

Ceesv ok begrijp dat, als je aan de rand van ontvangst zit, maar plots alles en dan niets? Zouden er echt geen andere factoren zijn?

 

Er kunnen zeker andere factoren meespelen. Bekijk de afbeelding maar eens.

 

stoorsignalen.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal buiten de discussie over benodigde C/N bij een symbolrate en FEC is mijn ervaring dat deze satelliet mager presteert. Er worden footprints aangegeven van 49 dBW voor Europe A tot 50 dBW voor Europe B. Astra zet 51 dBW neer maar de SNR waarden op Astra zijn gewoon fors hoger!

 

Eutelsat 16 graden schommelt op een 110 cm schotel tussen 11 en 14 dB voor diverse transponders terwijl de Astra 19, 23 en 28 satellieten op een 90 cm met gemak 15 tot 17 dB bereiken.

 

Het doet me denken aan de geclaimde footprint voor de Europe wide transponders op Eutelsat 9 graden. Die meten op hoogfrequent basis 3 dB lager dan de Germany transponders terwijl Eutelsat ze slechts 1 dB lager publiceert.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht aan de reciever die steeds maar probeert  te stabiliseren, zeker met te  slechte lnb-skew.

De signalen leken goed bij mij maar door die lnb-skew voor H & V en lage en hoge freq af te regelen had ik geen uitval meer. Tot zover mijn doe-het-zelf verhaal.

 

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...