Ga naar inhoud


ethernet splitter of switch?


Hensat

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Hensat zei:

Deze heeft een green logo, verbruikt minder, dat andere meer verbruiken heb ik mijn vraagtekens bij. Vind het wel handig dat de adapter niet te groot is. Hoe zit het daarmee Mojo?

4cm diep, 5,5 cm lang en 2,5cm breed

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites


21 minutes ago, Pionewbie said:

Verschil tussen een hub/switch

 

Een hub kan alleen met 1 computer tegelijk communiceren. Indien meerdere computers gegevens willen versturen, zal elke computer op zijn beurt moeten wachten. Al het netwerkverkeer wordt verzonden naar alle computers, hoewel er maar 1 computer gebruik van maakt.
Een hub werkt als het ware als een enkele telefoonlijn met meerdere toestellen: Er kan slecht 1 telefoongesprek per keer gevoerd worden.

 

Een switch kan gelijktijdig meerdere verbindingen verwerken.
Terwijl een computer bv een printopdracht stuurt naar de printer, kan gelijktijdig een andere computer een bestand versturen naar bv een NAS etc.
Zowel de print-opdracht als de bestand-overdracht beschikken allebei over de maximale bandbreedte.

 

Conclusie:
Een switch heeft een bandbreedte per poort, een hub verdeelt de bandbreedte over alle poorten.
Een hub is vaak half duplex, een switch is  full-duplex. Dankzij de full-duplex techniek kunnen er geen colissions en vertragingen meer optreden.
Een switch heeft extra buffer geheugen voor extra snelheidswinst
Een netwerk kan onbeperkt uitgebreid worden met switches, terwijl het aantal hubs in een netwerk beperkt is.

Ik heb hier toch echt nog een antieke 10Mbit hub liggen die full duplex is hoor en niets hoeft daar opelkaar te wachten dat ding heeft 8 poorten en die waren toen echt allemaal continu aktief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ennihoe, die kleine TPlink switch welke Mojo weergeeft kun je ook van het merk Netgear krijgen, net zo groot maar 3 x zo duur

(die heb ik ook nog spiksplinter nieuw in de la legge en die schakelt zelf op 10 of 100 of 1000Mbit)

het voordeel met die van Netgear is dat hij een metalen kast heeft waardoor die beter blijft liggen met 5 kabels eraan

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, Penthe said:

Ik heb hier toch echt nog een antieke 10Mbit hub liggen die full duplex is hoor en niets hoeft daar opelkaar te wachten dat ding heeft 8 poorten en die waren toen echt allemaal continu aktief.

@Pionewbie heeft toch echt gelijk. Je moet het zien dat een hub in principe alle poorten parallel schakelt, waardoor alle aangesloten apparaten dezelfde netwerk pakketten krijgen. Hierdoor is het zo dat als een node aan het verzenden is, de rest stil moet zijn, anders krijg je een botsing. (Collision)

Bij een switch krijgt alleen de poort waar het verzonden pakket daadwerkelijk naartoe moet het pakket aangeboden. Dus de nodes op de andere poorten kunnen ook verzenden op dezelfde tijd. 

Als poort 1 met poort 5 communiceert en poort 3 wil ook met poort 5 communiceren, dan zorgt de switch ervoor, mbv buffer geheugen, dat er geen botsing optreedt.

 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, een hub is iets anders dan een switch.

 

Voor wat betreft die switch van 9,95 euro. Goedkoop is duurkoop.

 

https://nl.hardware.info/artikel/6193/40-gigabit-switches-review-onmisbare-schakels

 

Alweer een wat oudere test maar er verandert blijkbaar niet zoveel in de switch wereld. Alle modellen in de test zijn nog gewoon te koop.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

uhm als je randapparatuur gebruikt die tegelijk gebruikt over je thuisnetwerk kletsen met je pC, zoals een NAS waar je bestanden op staan dan is een deugdelijke switch wel prettig.

Zoals je uit mijn beeld zag staat mijn AVR, de TV, de Nas, de pC allemaal tegelijk te spetteren op het thuisnetwerk.

aangepast door Tonskidutch
zinsnede

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Ventura zei:

de extra functionaliteit in zo switch

 

Welke extra functionaliteit?

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...