Ga naar inhoud


ethernet splitter of switch?


Hensat

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

In mijn woonkamer staat een pc die is bekabeld verbonden met de modem. Vanaf die pc wil ik het netwerk uitbreiden voor een 2e apparaat. ik ben soort van splitter tegen gekomen. Is een blokje met 3 aansluitingen rj45. Volstaat het om middels deze splitter mijn netwerk uit te breiden of is een switch beter? Ik wil geen verlies in snelheid ook niet met de switch.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Die splitter werkt niet zoals jij denkt. Je moet aan beide einden van de kabel er eentje plaatsen, en dan moet je twee aansluitingen naar de splitter brengen. Dan heb je aan de andere kant van de kabel 2 aansluitingen beschikbaar. Echter deze zijn maximaal 100Mbit. 

Hetgeen wat "gesplitst" wordt is de kabel dus.... Sterk af te raden om deze te gebruiken. Je kan beter voor weinig een 4/5 poorts gigabit switch kopen, en die gebruiken op de plaats waar je meer aansluitingen nodig hebt...

  • Like 1

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Hensat zei:

Hallo,

 

In mijn woonkamer staat een pc die is bekabeld verbonden met de modem. Vanaf die pc wil ik het netwerk uitbreiden voor een 2e apparaat. ik ben soort van splitter tegen gekomen. Is een blokje met 3 aansluitingen rj45. Volstaat het om middels deze splitter mijn netwerk uit te breiden of is een switch beter? Ik wil geen verlies in snelheid ook niet met de switch.

Even actie ondernemen en daar een TP-Link 5 poorts switch scoren voor € 9,95

image.png.87b698e072def2c7f4d65a7939be9916.png

aangepast door Mojo
  • Like 1

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Mojo zei:

Even actie ondernemen en daar een TP-Link 5 poorts switch scoren voor € 9,95

image.png.87b698e072def2c7f4d65a7939be9916.png

Deze heeft een green logo, verbruikt minder, dat andere meer verbruiken heb ik mijn vraagtekens bij. Vind het wel handig dat de adapter niet te groot is. Hoe zit het daarmee Mojo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch

Ha.... Ik heb precies dezelfde switch :)

Voorheen een TP-Link 1Gbit 4-poort switch. Standaard na zoveel MB trafic liep dat ding vast. Weggegeven aan iemand die uitsluitend 100Mbit apparatuur heeft. Werkt daar prima...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschil tussen een hub/switch

 

Een hub kan alleen met 1 computer tegelijk communiceren. Indien meerdere computers gegevens willen versturen, zal elke computer op zijn beurt moeten wachten. Al het netwerkverkeer wordt verzonden naar alle computers, hoewel er maar 1 computer gebruik van maakt.
Een hub werkt als het ware als een enkele telefoonlijn met meerdere toestellen: Er kan slecht 1 telefoongesprek per keer gevoerd worden.

 

Een switch kan gelijktijdig meerdere verbindingen verwerken.
Terwijl een computer bv een printopdracht stuurt naar de printer, kan gelijktijdig een andere computer een bestand versturen naar bv een NAS etc.
Zowel de print-opdracht als de bestand-overdracht beschikken allebei over de maximale bandbreedte.

 

Conclusie:
Een switch heeft een bandbreedte per poort, een hub verdeelt de bandbreedte over alle poorten.
Een hub is vaak half duplex, een switch is  full-duplex. Dankzij de full-duplex techniek kunnen er geen colissions en vertragingen meer optreden.
Een switch heeft extra buffer geheugen voor extra snelheidswinst
Een netwerk kan onbeperkt uitgebreid worden met switches, terwijl het aantal hubs in een netwerk beperkt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...