Ga naar inhoud


DAB +, slechte ontvangst van BNR in oost nederland


sabtriple

Aanbevolen berichten

Op 13-6-2020 om 17:03, jopiesat zei:

Een update van mijn DAB antenne experiment. Lees en leer hier ontzettend veel en geef daarom ook maar wat ervaringen terug om te delen.
Met behulp van fmscan.org een beeld gekregen van de DAB zenders in de omgeving. Het was duidelijk dat de coax antenne die ik even snel had gemaakt niet zo best werkte. Deze stond qua locatie ook niet zo ideaal dus dat hielp niet.

 

Vervolgens schetsje gemaakt van de zenders in mijn omgeving. Gekozen om de Fuba DAT 304 aan te schaffen In Duitsland. Iets richtinggevoelig maar ook wel rondom. De antenne staat binnen, verticaal georiënteerd aan een pvc pijp in de berging. Deze berging ligt achter de woonkamer waar de ontvanger staat. Hoogte van de berging is ongeveer 4 meter tot het dak-isolatiemateriaal. (Geen metalen folie)

Na installatie een aantal oriëntaties geprobeerd en gekeken wat de ontvanger als ontvangst sterkte aangaf. Zie ook het tabelletje.

Mijn conclusie: de NL kanalen zijn voor mij met deze antenne in bijna alle oriëntaties goed te ontvangen. Wil ik ook wel de BE kanalen ontvangen dan is de richting van Schoten voor mij het beste, dus uiteindelijk daar de antenne op gericht.

De groen gekleurde vakjes onderaan de tabel komen nu bij mij storingsvrij door. Mijn experiment is daarmee geslaagd.

Doe er je voordeel mee!

 

TNX voor deze ervaring!

Volgens mij zijn de Vlaamse zenders vertikaal gepolarisserd en de Waalse horizontaal.

 

Ik zat een beetje te twijfelen of ik een flinke yagi/logper meerdere elementen + rotor + mast LNA om te gaan DX-en, maar omdat ik al veel te veel hobby's heb, zou dat toch weer een project worden wat in een hoekje op zolder/in de garage zou belanden.

Dus wordt het vooral een praktische oplossing; een vaste richtantenne op Den Haag, omdat daar precies wat zenders zitten die op de ontvangstgrens zitten op de dipool onder het dak.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...