Ga naar inhoud


Geluidkwaliteit DAB+ t.o.v. DVB-C(-T2) radio


Pass3c

Aanbevolen berichten

Ik zit met enige regelmaat op de weg in het buitenland. Dan luister ik voornamelijk 538, via een stream op mijn telefoon, met bluetooth naar mijn autoradio.

Dat werkt overigens perfect, heb een RSAP catkit met WIFI hotspot, en dankzij de 2G/3G dakantenne heb ik echt overal voldoende bereik, en met een bundel van 160GB per maand hoef ik me ook geen zorgen te maken over mijn data.

 

Wat laatste tijd wel erg vervelend is, de internet stream van 538 heeft een boel extra zeer irritante reklames, die ook nog eens op een hoger volume dwars door een nummer of praatprogramma heen gegooit worden.

 

Zodoende wil ik mijn radio stream(s) vanuit een andere bron halen.

Omdat ik dan toch alles moet opzetten, wil ik het meteen goed doen, dus in de hoogste kwaliteit.

 

Ik zou bijvoorbeeld de DVB-C stream uit mijn Ziggo aansluiting kunnen nemen, mijn VU+ kan dat prima naar mijn telefoon streamen. Maar misschien dat een DAB+ bron nog wat beter klinkt ?

In dat geval zou ik dan met een RTL-SDR de uitzending kunnen oppikken, en dit dan weer als stream aanbieden. Of zou met diezelfde stick vanaf DVB-T2 nog een betere optie zijn ? mits ongecodeerd, want heb geen Digitenne abonnement.

    

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

1 uur geleden zei Pass3c:

mijn VU+ kan dat prima naar mijn telefoon streamen.

ben je zeker dat je dat al buitenshuis hebt getest met telefoon en stream ontvangen van de VU+ via je provider?

indien de telefoon provider een andere is dan ziggo/vodafone gaat dat meestal maar een paar minuten goed of het gaat helemaal niet

 

een veel betere optie is jezelf muziek op de telefoon te zetten door met spotify premium je playlists te dowloaden, die geluidkwaliteit is namelijk veel hoger!

 

 

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Tonskidutch:

ben je zeker dat je dat al buitenshuis hebt getest met telefoon en stream ontvangen van de VU+ via je provider?

indien de telefoon provider een andere is dan ziggo/vodafone gaat dat meestal maar een paar minuten goed of het gaat helemaal niet

 

een veel betere optie is jezelf muziek op de telefoon te zetten door met spotify premium je playlists te dowloaden, die geluidkwaliteit is namelijk veel hoger!

 

 

 

Ik kijk zo ook via mijn VU+ met realtime transcoding live TV als ik ergens in een hotel verblijf, en ook muziek streamen vanuit huis met Plex gaat ook perfect. Heb inderdaad Vodafone, hiervoor KPN wat eigenlijk geen verschil maakte (afgezien van een veel lagere bundel tegen een hogere prijs). Dus dat werkt allemaal prima. Heb zodoende meer dan 100.000km vrijwel probleemloos in het buitenland naar een internet bron geluisterd.

Wilde alleen even weten of DAB+ een hogere kwaliteit doorgeeft dan wat Ziggo op de kabel zet.

 

Spotify gebruik ik ook, maar na wat uurtjes muziek wil je (althans ik) ook eens iets anders horen, nieuwsberichten en soms zijn de praatprogramma's van 538 en QMusic in de avond uren wel leuk om naar te luisteren.

En op dit moment werkt dat ook perfect, ik word alleen niet goed van die extra en vooral irritante reklames tijdens de uitzending. (dit zijn dus extra reklame blokken die je over de reguliere radiouitzending niet hoort)

Vandaar ik een alternatief gaat bouwen.

 

 

aangepast door Pass3c
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Goeiedag...wat een capriolen om zo´n herriezender te willen ontvangen.

Van 538 zijn er 10 in een dozijn, dus waar je bent in Europa, er is altijd wel een zender op de FM of DAB+ band te horen met precies dezelfde rommel.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Drs.IJzerbout en @Jan Ambers, wat een hopeloze,  respectloze en onnodige opmerking(en).

 

Van de oudbollige radiozender "Golden Years Radio , waarvan @Drs.IJzerbout de afgelopen week de juiste URL wilde weten, daarvan zijn toch ook legio oudbollige herriezenders  of alternatieven voor te vinden !

 

Maar voor @Pass3c, indien je zo'n "grote" bundel hebt zou ik zeker gaan voor een VPN verbinding met het thuisfront en lekker luisteren naar 538 (Ziggo) radiokanaal vanaf je VU+ welke thuis staat opgesteld.

Ikzelf kijk en luister probleemloos onderweg naar m'n Ziggo receiver welke thuis staat en kan je verzekeren dat het beeld maar ook de radiozenders beter klinken dan DAB+ over dezelfde audioinstallatie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mij is het nog nooit gelukt DAB+ te ontvangen met een Vu+, ik kan het dus niet vergelijken.😎

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DAB+ kan ik ook niet ontvangen op mijn Vu+, echter kan op een puike installatie keurig vergelijken middels het switchen tussen verschillende input (receivers) voor ontvangst van een bepaald (zelfde) radio kanaal via Satelliet, Cable/Ziggo, Internet stream of DAB+ !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dan vergelijk je ook de verschillende codex voor Dab en DVB.

Iets met appels en peren?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...