Ga naar inhoud


Geluidkwaliteit DAB+ t.o.v. DVB-C(-T2) radio


Pass3c

Aanbevolen berichten

We zijn intussen alweer een jaartje verder.

 

Ik luister vrijwel alleen Radio538. Ja, de kwaliteit van de inhoud is discutabel, voor de muziek hoef ik het niet te doen, er staat aan ruim 350GB aan FLAC op mijn autoradio, het gaat mij om het (dom)vermaak op de late en nachtelijke uren als ik op de weg bent, en ieder uur het nieuws is ook wel prettig om nog even te horen.

 

Intussen is mijn auto radio vervangen voor een model met DAB+, en heb nu dus redelijk goed vergelijkingsmateriaal.

- Via DAB+ (mits in Nederland) is de geluidskwaliteit veruit het mooiste. Heel helder, zit een prettige dynamiek in.

- Via een internet stream. Zit dicht in de buurt van DAB+, klinkt alleen iets rommeliger, en heeft bijzonder irritante reklames die soms dwars door een nummer, nieuwsbericht of praatprogramma heen gegooid worden.

- Via Ziggo DVB-C,  HD-Homerun ontvanger. Redelijk vlak geluid, weinig dynamiek, lijkt wel FM maar dan opnieuw gedigitaliseerd.

- Via Ziggo DVB-C, VU+ ontvanger. Identiek aan hierboven met HD-Homerun.

 

Ik ga dan toch maar eens een RTL-SDR stick met een Raspberry optuigen om dat DAB+ signaal om te zetten naar een IP stream.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Op 6-7-2020 om 12:56, Tonskidutch zei:

Dat DAB+ niet zomaar via satelliet te ontvangen is op onze receivers is duidelijk.

Maar je kan wel DAB+ via satelliet ontvangen, lees deze bijdrage maar eens!

 

 

Hmm dit is best interessant..  nooit geweten dat ze satelliet gebruiken om de DAB(+) muxen aan te voeren en zelfs in bestaande DVB-S(2) muxen.  De welbekende aanvoer voor de NL zenders op 16 oost ken ik wel.   Maar dan kan een linux ontvanger er zeker wel wat mee.. alleen zul je de ruwe datastream moeten doorzetten naar je computer om er moet een plugin voor op de linux boxen komen. 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geluid DAB+ gaat beter worden

 

De overheid heeft nu voor een nieuw landelijk dekkend netwerk voor commerciële zenders bepaald dat elke uitzendplek een bandbreedte krijgt van 96kbps.

Nu heeft de overheid bepaald dat er meestal 128kbps is die verdeeld wordt over twee zenders. Omdat 64kbps de ondergrens voor radiozenders via DAB+, gebruiken veel commerciële zenders voor het hoofdkanaal meer dan 64kbps. Dit betekent dat het subkanaal het met minder dan 64kbps dient te doe. Hierdoor is de geluidskwaliteit van sommige zenders uiterst belabberd te noemen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...