Ga naar inhoud


Geluidkwaliteit DAB+ t.o.v. DVB-C(-T2) radio


Pass3c

Aanbevolen berichten

1 uur terug, ceesv zei:

Dan vergelijk je ook de verschillende codex voor Dab en DVB.

Iets met appels en peren?

 

Tja, daar ontkom je niet aan. Je kunt nog een stapje "dieper" gaan. Neem bijv. NPO-radio2, in een direct vergelijk klinkt de radio-stream via de Vu+ receiver ietwat beter dan via DAB+ (beiden beluisterend via zelfde eindtrap en speakers)

Maar diezelfde NPO-radio2 kent grote verschillen in klankkleur en dynamiek t.o.v. sommige avondprogramma's, laatst genoemde programma's blijken plots veel beter te klinken. (nog steeds 16bit/192kbps. Ook de DAB+ blijkt met die opvallende programma's beter te klinken.

Misschien moeten de NPO-techniekers eens  in de leer gaan bij EazyFM Brussel, bijv. hun streams (ook 16bit/192kbps) klinken vele malen beter dan de met "wollen deken overgoten" NPO radio zenders.

 

Ik zou bijvoorbeeld de DVB-C stream uit mijn Ziggo aansluiting kunnen nemen, mijn VU+ kan dat prima naar mijn telefoon streamen. Maar misschien dat een DAB+ bron nog wat beter klinkt ? 

Topic starter vroeg zich dus af of de DVB-C stream vanaf zijn home-Vu+ naar zijn mobiel beter of minder klinkt dan een DAB+ bron. Los van alle Codecs die "onderweg" allemaal worden gebruikt kan ik uit ervaring melden dat ik in mijn auto middels Mobiel/Android auto de verschillen beluisterend dus over dezelfde installatie e.e.a. uitstekend kan beoordelen, waarbij switchen tussen audiostreams vanaf mijn home-Vu+/Mobiel altijd beter klinkt t.o.v.  de keuze DAB+ !

aangepast door Toppers
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Dat de geluidskwaliteit verschilt per uur kan ik mij wel wat bij voorstellen.

Vroeger werden "lijnen" naar de verschillende studio's nog geëgaliseerd, tegenwoordig is dat bijzaak.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Los van de DAB's en het geniale en slechte ervan en totaal offtopic, sorry, maar ik begin helaas wel wat oudbollig in voorwaartse richting te worden maar ben hopelijk nog niet oubollig.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, minplus zei:

Maar ik begin helaas wel wat oudbollig in voorwaartse richting te worden maar ben hopelijk nog niet oubollig.

 

Wat wil je hiermee nu zeggen of bevestigen ?

aangepast door Toppers
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ik oudbollig ben dankzij helaas een gelukkig nog klein buikje en dat je daarnaast oubollige zenders hebt.

Maar volledig off-topic zoals ik al aangaf, dus daarmee meteen absoluut niet iets om op te reageren. Waarbij ik het hiermee helaas weer doe. Nogmaals sorry in alle opzichten.

Dus back on topic.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-7-2019 om 13:56, Pass3c zei:

In dat geval zou ik dan met een RTL-SDR de uitzending kunnen oppikken, en dit dan weer als stream aanbieden. Of zou met diezelfde stick vanaf DVB-T2 nog een betere optie zijn ? mits ongecodeerd, want heb geen Digitenne abonnement.

 

Kijk je gaat van zoveel verschillende apparaten uit en ontvangers in je startvraag dan is het toch helemaal niet meer objectief wie een goed geluid biedt!

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 15-7-2019 om 13:56, Pass3c zei:

Ik zit met enige regelmaat op de weg in het buitenland. Dan luister ik voornamelijk 538, via een stream op mijn telefoon, met bluetooth naar mijn autoradio.

Dat werkt overigens perfect, heb een RSAP catkit met WIFI hotspot, en dankzij de 2G/3G dakantenne heb ik echt overal voldoende bereik, en met een bundel van 160GB per maand hoef ik me ook geen zorgen te maken over mijn data.

 

Wat laatste tijd wel erg vervelend is, de internet stream van 538 heeft een boel extra zeer irritante reklames, die ook nog eens op een hoger volume dwars door een nummer of praatprogramma heen gegooit worden.

 

Zodoende wil ik mijn radio stream(s) vanuit een andere bron halen.

Omdat ik dan toch alles moet opzetten, wil ik het meteen goed doen, dus in de hoogste kwaliteit.

 

Ik zou bijvoorbeeld de DVB-C stream uit mijn Ziggo aansluiting kunnen nemen, mijn VU+ kan dat prima naar mijn telefoon streamen. Maar misschien dat een DAB+ bron nog wat beter klinkt ?

In dat geval zou ik dan met een RTL-SDR de uitzending kunnen oppikken, en dit dan weer als stream aanbieden. Of zou met diezelfde stick vanaf DVB-T2 nog een betere optie zijn ? mits ongecodeerd, want heb geen Digitenne abonnement.

    

 

 

 

Volgens mij is het een kwestie van bit rates.

 

Volgens Wikipedia

ben je erg afhankelijk van plaatselijk gemaakte keuzes tussen veel of weinig zenders en omgekeerd evenredig hoge dan wel lage bit rates per zender.

 

Wat mij betreft is het allemaal digitaal en dus 1 pot nat. Er komt overal hetzelfde geluid uit of helemaal niets. 

Als je verschillen meent te horen heeft dat volgens mij een psychologische oorzaak. Waar een placeboachtige oplossing goede resultaten geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-5-2020 om 11:25, Tonskidutch zei:

Kijk je gaat van zoveel verschillende apparaten uit en ontvangers in je startvraag dan is het toch helemaal niet meer objectief wie een goed geluid biedt!

 

 

En dan nog 538 als "referentiebron" willen nemen. Deze zender slaat het geluid helemaal met de digitale voorslaghamer plat waarna het zo hard klinkt dat de oorarts er aan te pas moet komen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

En dan nog 538 als "referentiebron" willen nemen. Deze zender slaat het geluid helemaal met de digitale voorslaghamer plat waarna het zo hard klinkt dat de oorarts er aan te pas moet komen.

 

Iedereen zijn smaak toch ? Jouw voorkeur van muziekzender is nu ook niet bepaald mijn smaak en klinkt ook uiterst "platgeslagen" :rolleyes: Kijk dit vroeg je enkele weken terug;

ik luister graag naar de volgende radio zender: Golden Years Radio  (ja...Drs. IJzerbout wordt een dagje ouder 😁 😁 ) 

Te horen via www.goldenyearsradio.net 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Toppers zei:

 

Iedereen zijn smaak toch ? Jouw voorkeur van muziekzender is nu ook niet bepaald mijn smaak en klinkt ook uiterst "platgeslagen" :rolleyes: Kijk dit vroeg je enkele weken terug;


ik luister graag naar de volgende radio zender: Golden Years Radio  (ja...Drs. IJzerbout wordt een dagje ouder 😁 😁 ) 

Te horen via www.goldenyearsradio.net 

 

 

Klopt, de geluidskwaliteit is inderdaad slecht. Maar dat neem ik op de koop toe. Ik zoek dan ook geen wegen om het op wat weet ik voor een weg naar mijn autoradio te streamen en dan ga  vragen welke kwaliteit de beste is. Omdat ik er bij die zender en muziek geen enkele waarde aan hecht. Ik neem het voor wat het is.

Ik luister er ook geen 24x7 naar en heb vele andere zenders in mijn voorkeurspakket. 538 zit daar niet bij.

Martini in the Morning wel en betaal er zelfs US$ 10,00 per maand voor omdat het dat mij dubbel en dwars waard is. Geen schreeuwende zelfverheerlijkende DJ´s met dat Rob Out stemmetje, geen reklame, goede aangename moderatie en een zeer goed geluid waarvan je niet luistermoe wordt. En ook heel belangrijk voor mij: geen Morning Team dat mij ´s morgens wakker maakt met flauwe grappen, dom gelach om elkaar en met alle geweld "leuk" willen zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-5-2020 om 18:58, Toppers zei:

Golden Years Radio , waarvan @Drs.IJzerbout de afgelopen week de juiste URL wilde weten.

Heb je hem al,want ik heb hem:     (waarschijnlijk zonder tokendate,want ik heb de bron gevonden)

https://stream.zenolive.com/825v2a7uk3quv

Er zitten inderdaad hele goede nummers tussen!

aangepast door Satneef

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Martini in the Morning wel en betaal er zelfs US$ 10,00 per maand voor omdat het dat mij dubbel en dwars waard is. Geen schreeuwende zelfverheerlijkende DJ´s met dat Rob Out stemmetje, geen reklame, goede aangename moderatie en een zeer goed geluid waarvan je niet luistermoe wordt. En ook heel belangrijk voor mij: geen Morning Team dat mij ´s morgens wakker maakt met flauwe grappen, dom gelach om elkaar en met alle geweld "leuk" willen zijn.

 

Luister ook eens naar EazyFM (Belgie)   ===> http://live.radiostudio.be/eazyfm

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het zal wel lastig zijn om zoals we hier eerder al constateerden een echte 1op1 vergelijking te kunnen maken tussen de uitzendnormen en codecs.

Ook de aanvoer is natuurlijk al een die reden geeft tot het kunnen horen van verschillen.

Zoals deze internet radio stream in mp3 of aac

 

Dat DAB+ niet zomaar via satelliet te ontvangen is op onze receivers is duidelijk.

Maar je kan wel DAB+ via satelliet ontvangen, lees deze bijdrage maar eens!

 

 

Screenshot_10.png

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...