Ga naar inhoud


DAB +, slechte ontvangst van BNR in oost nederland


sabtriple

Aanbevolen berichten


er zijn heel veel webshops

en per PM is het ook niet geoorloofd reclame te maken voor desbetreffende

 

je kunt wel degelijk uit Duitsland goederen kopen van webshops als je tegen "vorkasse" kunt betalen en de verzendkosten ook mee betaald.

ik heb niet anders gedaan de laatste 18 jaar.

je moet ze eerst even schrijven of bellen

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een leuk thema, mooie antenne voor optimale ontvangst. Ik heb even knip en plak gedaan voor onderstaande antenne. Fuba is uiteraard een prima merk. Is dit een optie?

 

Fuba DAT 307  Fuba DAB+ Antenne Richtantenne

Modell: DAT 307 SKU: XM28527 Zustand: Neu
 
  •  4.8   12 Kundenrezensionen
  • Zusammenbau komplett ohne Werkzeug möglich
  • Vormontierte Elemente
  • 7 Elemente DAB+-Antenne
 

7 Elemente DAB+-Antenne.

» Zusammenbau komplett ohne Werkzeug möglich
» Vormontierte Elemente
» Horizontale und vertikale Montage möglich
» Verstellbarer Elevationswinkel ±15°
» Anschlusskasten mit F-Anschluss

Technische Daten:

Frequenzbereich: 174...230 MHz
Kanäle: 5...12
Elemente: 7
Gewinn: 7,5...10,0 dB
Windlast: bei 120 km/h max. 54 N
Spannbereich Mastschelle: 25...60 mm
Länge: 1181 mm
Gewicht: 0,77 kg
Anschlüsse: F-Anschluß
Polarisation: horizontal / vertikal
Elevationseinstellung: ±15°
Verpackungsmaße: 90 x 150 x 1250 mm

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Twijfel nu toch of ik moet gaan voor minder richten maar meer ‘rondom’

Vanuit breda is de bedoeling de antenne te richten naar Loon op zand (22 km) en mogelijk Schoten als bijvangst te krijgen?

Is dan onderstaande meer geschikt of toch een eenvoudige dipool?

Met de huidige antenne die ik gebruik - gestripte coax - krijg ik NPO zenders stabiel binnen, rest niet.

 

 

SKT TAV04 4 Elemente VHF-Antenne DAB+

 
von
 
 
 
  • VHF-Antenne für den Frequenzbereich 174…230 MHz zum Empfang von DAB+ Digitalradio oder DVB-T Digitalfernsehen
  • Antennengewinn 5 … 7.5 dB, Länge 92 cm, bestehend aus Dipol-Element, 3x Direktor und 2x Reflektor
  • Halbwertsbreite horizontal 65°/ vertikal 100°
  • Vormontiert, zur Mastmontage (Mastdurchmesser 42-60 mm), mit Anschluss F-Buchse
  • Breite: Reklektoren 91 cm, Dipol 73 cm, Direktoren 60 cm
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een update van mijn DAB antenne experiment. Lees en leer hier ontzettend veel en geef daarom ook maar wat ervaringen terug om te delen.
Met behulp van fmscan.org een beeld gekregen van de DAB zenders in de omgeving. Het was duidelijk dat de coax antenne die ik even snel had gemaakt niet zo best werkte. Deze stond qua locatie ook niet zo ideaal dus dat hielp niet.

 

Vervolgens schetsje gemaakt van de zenders in mijn omgeving. Gekozen om de Fuba DAT 304 aan te schaffen In Duitsland. Iets richtinggevoelig maar ook wel rondom. De antenne staat binnen, verticaal georiënteerd aan een pvc pijp in de berging. Deze berging ligt achter de woonkamer waar de ontvanger staat. Hoogte van de berging is ongeveer 4 meter tot het dak-isolatiemateriaal. (Geen metalen folie)

Na installatie een aantal oriëntaties geprobeerd en gekeken wat de ontvanger als ontvangst sterkte aangaf. Zie ook het tabelletje.

Mijn conclusie: de NL kanalen zijn voor mij met deze antenne in bijna alle oriëntaties goed te ontvangen. Wil ik ook wel de BE kanalen ontvangen dan is de richting van Schoten voor mij het beste, dus uiteindelijk daar de antenne op gericht.

De groen gekleurde vakjes onderaan de tabel komen nu bij mij storingsvrij door. Mijn experiment is daarmee geslaagd.

Doe er je voordeel mee!

 

 

 

 

 

 

1D0C4727-5202-4CE5-8CEA-0614B3C695DE.jpeg

483D9E37-779D-470B-8794-386342AAEDD3.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

2 uren geleden, astro iris zei:

Heb je die dan gemakkelijk kunnen bestellen?  Naar ik eerder begreep leverden ze niet naar Nederland.

Dit is een andere antenne dan die ik eerder zocht en  die niet leverbaar was. 
Deze Fuba was wel leverbaar. En toevallig ook uit Duitsland. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Nog een update op de ontvangsttabel die ik eerder plaatste: Het Randstad ensemble 8A komt nu rond de 50 (op schaal van 100) binnen in Breda waarmee de ontvangst nu wel stabiel is.

Mijn FUBA antenne is nog steeds gericht op Schoten. De doorgevoerde verbeteringen in het 8A ensemble werken dus prima door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...