Ga naar inhoud


DAB +, slechte ontvangst van BNR in oost nederland


sabtriple

Aanbevolen berichten


De logaritmische antenne heeft vóór- en nadelen.
voordelen:
- hij is goedkoop. Kost slechts €27,95 in Duitsland tegenover de Trax €41,18 in Nederland
- hij is kleiner van afmetingen, slechts 122cm lang en 85cm breed. De Triax antenne is 208cm lang en 92cm breed
- de versterking is over de gehele band constanter met overal ongeveer 10db versterking. De Triax loopt van 7db bij kanaal 5 naar 13dB bij kanaal 10-11 naar 10db bij kanaal 12.
- hij is zonder gebogen draagarm aan de verticale mast te monteren voor verticale ontvangst
nadeel:
om de afmetingen tijden de verzending te beperken, hebben ze aan één zijde de elementen uit de antenne gehaald. Bij een logaritmische antenne, zitten de elementen vanaf de fabriek klemmend in de draagbuis vastgezet. De losse elementen moet je zelf weer in de draagarm monteren en met een hamer vastklinken. Om goed te kunnen zien hoe de elementen bij een logaritmische antenne in de draagbuis zijn gemonteerd, heb ik een afbeelding van een band IV-V antenne toegevoegd.

 

3h-vhf-vf-16log.jpg

3h-vhf-vf-16log~1.png

3h-vhf-vf-16log~2.jpg

3h-vhf-vf-16log~3.jpg

Fracarro  LP45F.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Sprietje zei:

DAB+ zit over de gehele band III verspreid voor de zenders in Nederland, België en Duitsland dus van kanaal 5 t/m 12. Om zo veel mogelijk zenders te kunnen ontvangen, heb je een breedband band III antenne nodig.
De grootste band III antenne die gangbaar te koop is, is de Triax VHF 13 Polybag, zie:

https://www.triax.com/products/terrestrial/aerial-antennas/vhf-antennas/vhf-13-polybag


Die kost in Nederland €41,18. Ik vind dat een heel schappelijk bedrag voor een 13 elements antenne.
Het mooiste is natuurlijk om deze draaibaar op te stellen, dan ga je enorm veel zenders ontvangen.

 

VHF BIII-13 elem.jpg

 

Misschien een domme vraag, In Nederland wordt toch verticaal uitgezonden, moet je deze antenne dan niet een kwartslag draaien? 

 

Ik dacht dat het bij elke antenne verticaal, al dan niet gericht voor Nederland moet staan, of heb ik dat mis? 

 

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Sprietje zei:

Ja, in Nederland moet de antenne verticaal staan en om dan geen storende invloed van de mast te hebben, moet je een stuk horizontale mast monteren, zie bijlage.

gh50-1.jpg

 

Dank je wel voor de informatie, er zijn nogal wat hogere woningen om mijn huurwoning gebouwd, is even kijken of hier (nog) signaal te pakken is te krijgen. 

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Sprietje zei:

Ja, in Nederland moet de antenne verticaal staan en om dan geen storende invloed van de mast te hebben, moet je een stuk horizontale mast monteren, zie bijlage.

gh50-1.jpg

 

Een adapter zoals op deze foto moet minstens 3λ lang zijn. Deze regel wordt bijna nooit aangehouden. Zeker niet bij VHF.

Dit geldt ook voor antenne afstanden onderling. 

Om het probleem te omzeilen worden vaak masteinden van kunststof (polyester) toegepast. 

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Aangepast

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...