Ga naar inhoud


Bijna, of niet ontvangst DAB


ronaldsl

Aanbevolen berichten

IK heb een Sony midi setje met volgens mij er van alles op, usb, Bluetooth, FB, dab etc.

 

DAB valt me zwaar tegen, kan alleen zo nu en dan radio10 ontvangen en voor de rest niets.

 

uit de achterkant komt 1 draadje met klein stekkertje wat moet dienen als antenne, maar dat is dus duidelijke te weinig.. Hoe kan ik dit verbeteren binnenshuis ?  En nee ik kan niet boren in het kozijn om iets buiten op te hangen. Ook FM is bagger met ruis.
Ik woon in betonnen hokje in een groter complex.

 

zijn er nog leden die iets weten  ?

 

ronald

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Wanneer ook FM binnenshuis niet te ontvangen is, helpt alleen een buitenantenne.

 

Er bestaan flatkabel kozijn doorvoeren die je tussen raam en raamkozijn kunt leggen.

 

Een kleefantenne op het raam geplakt is ook nog een optie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorige week een Sony draagbare radio/cd-speler gekocht want ik had nog geen DAB+ ontvanger, de ZS-PS55B.
Ik stond er van te kijken hoeveel DAB+ zenders hij ontvangt, meer dan 50. Dat had ik niet verwacht, zo maar met dat kleine sprietje op de radio, zie:
https://www.sony.nl/electronics/boomboxen/zs-ps55b

Zie de bijgevoegde lijst (pdf) zoals hij ze in deze volgorde inscant.
Dat jij slechts 1 zender ontvangt zal zeker niet aan Sony liggen maar ik vermoed dat jij in een kooi van Faraday woont.

 

ontvangst DAB+ Roosendaal.pdf

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-5-2020 om 16:21, ronaldsl zei:

IK heb een Sony midi setje met volgens mij er van alles op, usb, Bluetooth, FB, dab etc.

 

DAB valt me zwaar tegen, kan alleen zo nu en dan radio10 ontvangen en voor de rest niets.

 

uit de achterkant komt 1 draadje met klein stekkertje wat moet dienen als antenne, maar dat is dus duidelijke te weinig.. Hoe kan ik dit verbeteren binnenshuis ?  En nee ik kan niet boren in het kozijn om iets buiten op te hangen. Ook FM is bagger met ruis.
Ik woon in betonnen hokje in een groter complex.

 

zijn er nog leden die iets weten  ?

 

ronald

 

Met alleen een klein draadje gaat het niets worden. Bij de grootste radiowinkel in Nederland kun je kiezen uit een uitgebreid assortiment DAB-antennes. 

Voor achterop jouw midi-setje is de "KAT 2 DAB+ antenne voor binnen" misschien wel een oplossing.

Kost maar 20 euro. 

Citaat: 

Deze antenne presteert zeer goed om uw binnenshuis DAB+ ontvangst te verbeteren. U heeft nog wel een goede coax kabel nodig om de antenne aan de radio te koppelen plus eventueel een koppelstuk F-op-F.

Uw radio dient wel te beschikken over een afneembare antenne danwel een coax of F connector uitgang.

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als door de bouwwijze van je woning door betonmuren, betonvloeren en gecoad glas, de signalen bijna niet in de woonkamer komen, dan zal het behelpen blijven als je een kamerantenne gebruikt. Dan moet je er toch aan denken een buitenantenne te nemen. Zoals Cees al schreef, zijn er diverse raamdoorvoeren te koop zodat je geen gaten hoeft te boren. Deze geven wel enig verlies. Daarom is het verstandig een actieve buitenantenne te nemen die het signaal versterkt.

 

coax 3,5x8mm 1,5meter lang 85dB afgeschermd.jpg

flat window cable zie Conrat.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je opgesloten zit in een woning waar nagenoeg geen DAB+ dekking is (zoals ik destijds in het dal/centrum van Maastricht) dan wordt dat helemaal niks met een antenne binnen. Je zult je bovenburen moeten vragen of ze een buitenantenne voor jou willen plaatsen aan de gevel.

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ronaldsl zit met dubbel probleem, één slechte ontvangst binnen en twee , op zijn Sony DAB+ ontvanger kan je normaal geen buitenantenne aansluiten , tenzij je de spriet kan afnemen en zelf een aansluiting in elkaar kan knutselen.

aangepast door astro iris
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-5-2020 om 16:21, ronaldsl zei:

kan alleen zo nu en dan radio10 ontvangen en voor de rest niets

 

Binnenshuis, beton en dan wat ontvangen zijn criteria die elkaar tegen spreken. 

Wat je schrijft dat je alleen Radio10 ontvangt kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Radio10 zal in een bouquet zitten op een kanaal. Bijvoorbeeld 8b. Dan ontvang je alle zenders die op 8b zitten en niet maar 1 zender. 

Om te kijken of de radio een mankement heeft, probeer hem eens ergens anders. Neem het draadje en zorg dat het netjes vertikaal aan de muur zit met een punaise of spijkertje/plakband. 

Probeer de radio bij het raam. 

Vaak geeft ook de muurwrat een wolk van storing waardoor de eigen ontvangst geheel weggedrukt wordt. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

de perfecte oplossing is om de coax kabel van de radio in de muur los te koppelen ,dan deze kabel door verbinden met een coax kabel en dan deze met een koppel stuk aan de antenne aan sluiting van de dab + radio te koppelen , dan de coax kabel van de fm radio in de meterkast los koppelen en door verbinden met een coax kabel naar boven 1 ste verdieping ,dan daar de antenne met een koppel stuk verbinden , heb nu perfecte ontvangst zelfs nog beter en meer zenders dan in de auto.

Radio moet wel een losse antenne hebben die te demonteren is, de radio ontvangst van de analoge kabel verdwijnt toch , vandaar deze oplossing.

Hoe  hoger de antenne staat , hoe beter de ontvangst is. 

Krijg nu 166 zenders in perfecte ontvangst op de dab+ radio

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...