Ga naar inhoud


SAB 115 + Disecqmotor Moteck SG-2100A


cookie monster

Aanbevolen berichten

48 minuten geleden, Sprietje zei:

Zo te zien staat het pijltje van de latitude van de motor op 50 graden, dat is in Luxemburg. Dat kan niet goed zijn.

Volgens mij staat die ergens op 56

image.png.4e52c5ef79aef3c8910ce49b2c10401a.png

 

Volgens mij is de locatie van Cookie Poperinge

 

image.png.44d59645ff6943dff8203a335f1a76fb.png

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uren geleden, Mojo zei:

Volgens mij staat die ergens op 56

image.png.4e52c5ef79aef3c8910ce49b2c10401a.png

 

Volgens mij is de locatie van Cookie Poperinge

 

image.png.44d59645ff6943dff8203a335f1a76fb.png

 

Het pijltje van de latitude aanduiding zit naast de boutkop. Zoals op de afbeelding te zien is die ik hier heb bijgevoegd, staat het pijltje 40-34= 6 graden naast het midden van de boutkop.
Op de foto van cookie monster  te zien staat het midden van de boutkop op 56 graden. Als je daar die 6 graden vanaf trekt, moet het pijltje op 50 graden staan.

 

sg2100-latitude instelling.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Sprietje zei:

 

Het pijltje van de latitude aanduiding zit naast de boutkop. Zoals op de afbeelding te zien is die ik hier heb bijgevoegd, staat het pijltje 40-34= 6 graden naast het midden van de boutkop.
Op de foto van cookie monster  te zien staat het midden van de boutkop op 56 graden. Als je daar die 6 graden vanaf trekt, moet het pijltje op 50 graden staan.

 

sg2100-latitude instelling.jpg

Dan heeft Cookie hem voor Poperinge goed ingesteld.

image.png.71ef5842f2c2693be6b8a490dcb94496.png

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verklaar me gek , psychedelisch gestoord of wat ook , maar ik snap er de ballen van ,

vandaag ging alles gesmeerd , elke positie die ik probeerde van 45°E tot 22°W !!

Gisteren , zowel de AB van de TV & sat-ontvanger die mekaar stoorde , zo leek het toch ,

verzette ik een post of wat ook op de sat-ontvanger , reageerde de volume van de tv !! 🥴

Ook de AB van de TV had rare apekuren !! Heel vreemd , om zot van te worden !!

Ik moet hier nog wel de fijnafstemming van de schotelbaan doen !! Ik heb de SAB gebruikt :)

Ik neem er mijn tijd voor !! De schotel staat momenteel op het ECHTE 5°West gericht !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje , welke frequentie op 7°W is het sterkst voor de Triax 88 ??

8°W , daar heb ik op de Europe beam momenteel 1 frequentie 12543 V , maar nog niet op volle sterkte !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje:

Daarstraks de fijnafstemming gedaan , liep als een fluitje van een cent :) ,

maar nu mijn vraag:

Ik vond blindelings 4,8°E , ja , ik had de antenne effe gedemonteerd , dan mast rechtgezet ,

alles er terug op , zowel azimuth als elevatie staan blijkbaar juist !! Ik had meteen 4,8°O :)

De antenne richting Oost getest op 5 - 9 - 13 - 28,2 - 33 - 42 - 53 - 60 - 62 getest , allemaal perfect !!

Richting West: 5 - 8 - 14 - 15 - 18 - 22 - en ik geraak blijkbaar toch iets verder dan 22°W ,

want bij 30°W staat de schotel ongeveer gelijk langs de muur te kijken !!

NU het probleem: Bij 14°W vindt de SAB-ontvanger 10955 H , 10975 H , 11652 H !!

Volgens de instelling zou die op 15°W staan , maar ik krijg niks van 15°W binnen ,

ik heb de antenne een tikkeltje richting west gegeven , maar niks !!

Op 18°W , 1 DATA kanaal , zie filmpje , op de KU-band zit daar enkel DATA !!

22°W , niks , 27,5°W niks , 30°W , niks !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog enkele foto's , de foto met de schotel , die staat daar op 68,5°oost , ondanks geen signaal !!

Het huis op de achtergrond naar waar de schotel kijkt , is net TE hoog , maar ach ....

dat maakt niet zoveel uit voor mij !!

WP_20200715_15_46_03_Pro.jpg

WP_20200715_15_48_25_Pro.jpg

WP_20200715_15_54_50_Pro.jpg

WP_20200715_15_55_11_Pro.jpg

WP_20200715_17_04_16_Pro.jpg

WP_20200715_17_57_25_Pro.jpg

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de Triax 88 is op 7 West A Qatar het sterkste succes met het afstellen

A8
AhmedIraqi
02.12.2019
10834 V
DVB-S2/QPSK
MPEG-4
27500 3/4 Qatar TV w        1-1 E7WA
ME-NA
43-49 dBW
 
Qatar TV HD w F S 401 402 Ara 4
MPEG-4/HD
-R- Sout Al-Khaleej 2 w      7102 Ara 10
-R- Sout Al-Khaleej 3 w      7202 Ara 11
-R- Sout Al-Khaleej 4 w      7302 Ara 12
-R- Sout Al-Khaleej Europe w      7402 Ara 13
-R- Qatar Radio w      6002 Ara 21
-R- Qatar Radio Quran     6102 Ara 22
-R- Qatar Oryx Radio w      6202 Fre 23
-R- Qatar QBS Radio w      6302 Eng 24
-R- Qatar Urdu Radio w      6402 Urd 25
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je aan de onderkant controleert met het waterpas weet je of de elevation / latitude goed kan worden ingesteld. Bij het aandraaien van de mastklemmen gebruik je soms meer kracht waardoor dit uit het waterpas komt en de instelling van de elevation / latitude niet meer goed is.

Met vriendelijke groet.

Naamloos.png.1be33ceb99039a240c9f9637230c9af5.png

aangepast door satkijker
Foto toe ge voegt

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, satkijker zei:

Als je aan de onderkant controleert met het waterpas weet je of de elevation / latitude goed kan worden ingesteld.

Miljaar , daar heb ik niet aangedacht !! 😳

De mast stond eerst een beetje verkeerd , daarom heb ik dit opnieuw gedaan !!

Ik zal morgen eens checken wat jij schreef , mercikes :)

 

Nog wat foto's bijgevoegd:

De schotel staat hier nu op 30°West , zie de foto van de bovenkant van de disecqmotor !!

En ja , er staat momenteel een stelling bij de buren , die kan wel voor ontvangsthindernis zorgen !!

WP_20200715_22_15_42_Pro.jpg

WP_20200715_22_20_15_Pro.jpg

WP_20200715_22_27_22_Pro.jpg

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi koekjesmonster,

 

Het is best wel lastig om exact je clarckbelt af te stellen, maar het is te doen.. Ik heb hier een darkmotor en een stab 120 voor de andere schotel

dus ik heb hier ook mee te maken gehad..

 

Wat ik heb gedaan is..

 

- Eerst zorgen dat je schotelpaal aan beide kante haaks staat opgesteld..

- Goed kijken of je schotel exact in lijn staat op je stab motor pijp, bij aandraaien van de bouten wil dit wel eens iets afwijken, zet m eerst los vast erop

- Dan naar dispointer gaan en je coordinaten ~ 53 graden opzoeken en je rotor pijltje daar op afstellen en vast zetten op de rotor

- Dan naar Astra 4a (Sirius) is voor mij het nulpunt en ga naar 12608 draai de rotor met schotel voorzichtig tot je daar max signaal hebt.

- Dan naar Hispelsat 30 w draaien en kijken of je daar max signaal hebt

- Kijk naar het schotelblad of deze qua signaal ook in de optimale positie staat, duw trek methode iets duw is minder iets trek ook -> max signaal is ok..

- Hetzelfde doe je bij de ostelijke sateliet bijv 45 oost en dan kijken of je met duw trek voorzichtig goed kijkt of je meter max signaal aangeeft op die motor positie

- Ga naar 7 West Nilesat en kijk of je maximaal signaal hebt, 8 west 10972 all jazeera kan je ook proberen bij mij is deze iets zachter dan nilesat

- Koop een paar inverto black ultra lnb`s en pik de beste eruit, de f/d van de Sab 120 is ~ 0,5, daar past de Black Ultra single lnb goed op..

- Op 7 west lnb in en uitschuiven tot je max signaal / ber hebt, ook goed kijken met skew of je lnb in dezelfde richting als je schotel staat

- Stringtest met touwtjes of je schotelblad wel recht is.. Meestal zijn schotels toch iets gebogen en nooit exact goed, behalve de duurdere schotels.

- Je kan dan ( testje voor gevorder den)  en je offsethoek iets verkleinen bijvoorbeeld van 22,5 naar 21,5 graad en met je schotelarm weer kijken of je

  signaal harder is

 

- Hier heb ik met de Triax de offsethoek van 26 naar 24,2 graden gezet en met de schotelarm hoogte en verstelbare feed het signaal weer optimaal

  afgeregeld op 8 West 10972 Al jazeera dus op een zwak signaal...

- Het resultaat is dat ik meer signaal heb en een lagere ber dus bijna geen blokjes in het beeld bij zwakke signalen en hoge fec 5/6 of 7/8.

 

- Wat je als laaste kan doen is een andere feedhorn en een high gain lnb installeren om elke pixel aan signaal uit je schotel te halen..

- De meeste mensen vinden dit overdreven en te moeilijk gedoe, maar bij deze methode en goed afregelen heb jij zeker nilesat op je ontvanger..

- Ik heb hier op aanraden de Octagon sf 8008 en open atv 6.4 erop en ben er erg tevreden mee, gevoeligheid van de Silicon tuners is erg goed..

- Als dit allemaal werkt kan je als laatste je lnb her modden je lnb openmaken en inkorten zodat de feedhorn zo dicht mogenlijk op je lnb ontvangst

  gedeelte staat afgesteld.. Dit levert bij zwakkere transponders ook weer meer signaal op..

 

- Het moet lukken met een Sab 120, doe er je voordeel mee en succes met het afstellen.. ;)

 

 

 

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Phoenixx zei:

- Dan naar Astra 4a (Sirius) is voor mij het nulpunt en ga naar 12608 draai de rotor met schotel voorzichtig tot je daar max signaal hebt.

niet correct, zijn positie voor poperinge is 2.72°, daar staat zijn schotel op het hoogste punt, kijkend naar het hoogste punt in de clarke belt voor die locatie.

Astra 4 hangt hangt ten opzichte van dat hoogste punt, lager in de clarke belt. dan kijkt de schotel al iets te hoog.

Hij mag pas aan de schotel (motor huis op mast) draaien, nadat hij zijn ontvanger opdracht gaf om naar astra 4 te gaan, dan gaat de motor even draaien, waardoor de elevatiehoek gelijk komt met die aan astra 4, dan kan men de satelliet zoeken.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, satkijker zei:

Bij het aandraaien van de mastklemmen gebruik je soms meer kracht waardoor dit uit het waterpas komt en de instelling van de elevation / latitude niet meer goed is.

 

En erger nog: de motoras staat dan oost/west niet meer in het lood, waardoor je de clarke-belt niet meer optimaal kunt volgen.

Dus dat is inderdaad een belangrijk punt.

 

 

18 uren geleden, Phoenixx zei:

de f/d van de Sab 120 is ~ 0,5, daar past de Black Ultra single lnb goed op..

 

Ik heb geen verstand van die SAB, maar is dat een offset schotel met NIET de gebruikelijke f/D van ongeveer 0.6? Lijkt me raar.

Over de aangepaste offsethoek van 26 naar 24,2 graden heb ik net een vraag gesteld bij een andere post van je.

 

 

Over afwijkende f/D gesproken, kan je een keer iets preciezer de B&R-88 schotel opmeten, en de resultaten hier posten:

https://www.sat4all.com/forums/topic/370273-fd-verhouding-van-br-schotels/?do=findComment&comment=2597039

Dan kunnen we definitief aan de hand van twee B&R-schotels concluderen, of die nu wel of niet een hogere f/D-verhouding dan 'normaal' bij offset schotels.

 

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Astra 4A is zowat mijn satellietzuidpunt :)

Ik geef op forums nooit mijn woonplaats , maar ik woon niet in Poperinge !!

De stelling is inmiddels weg bij de buren , echter nog niks op 22°W , maar ....

daar keek de schotel netjes langsheen , op 30°W keek die recht in de stelling !!

Enige jaren terug lukte het wel met een 64cm , ondanks een muur !!

Ik moest de schotel dan iets hoger zetten !! Diezelfde muur staat nu 9,5 à 10 meter verder !!

Ik keek toen naar de WWE-feeds , maar soms was zelfs een 78cm toen krap !!!!

Op 15°W vond ik de CNBC Feed op 12588 H , maar nog veel TE zwak !!

Van 30°W ben ik nog niet zeker , dus die kan ik (nog) niet gebruiken !!

Dat men 30°W & 42°O gebruikt als referentie , dat wist ik ondertussen al !!

Ik blijf in elk geval verder zoeken :)

21 uren geleden, satkijker zei:

Als je aan de onderkant controleert met het waterpas weet je of de elevation / latitude goed kan worden ingesteld.

Zowel de onder , als boven & zijkanten gemeten , er zit nog iets scheef op de paal ,

ik ga dit morgen nog eens bekijken , m'n ogen worden wel zot van het piekeren !!

Dit maakt het voor mij wel een pak moeilijker !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, satkijker zei:

Bij het aandraaien van de mastklemmen gebruik je soms meer kracht waardoor dit uit het waterpas komt en de instelling van de elevation / latitude niet meer goed is.

De vijzen van de mastklemmen , de linker of rechterkant , dit klopt !!

Een uiterst precisieklusje !!

 

 

Algemeen:

Oh , ik ga geen andere schotel meer kopen !!

Mijn Gibertini 125 & SAB 115 & Triax 78 blijven in mijne kelder !!

Ik neem voldoening met de Triax 88 & Gregorian 55 (28,2°E)  :)

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...