Ga naar inhoud


Iemand idee waarom ik N52.257 E 000.000 moet instellen voor Usuals


MeneerM

Aanbevolen berichten

Even het volgende vraagstuk: Pijp waterpas, Moteck 2100 met DM525, 0 punt op zuiver zuid gezet mbv uitrichten op Thor 0.8W en hierna die 0.8 weer terug zodat 0 echt 0 is.

In het begin had ik N52.257 E004.XXX ingesteld maar daarmee zat de rotor er steeds naar schatting 5 graden naast.

Heb dit door de rotor aan de pijp te draaien gecorrigeerd maar nu zat hij er aan de uitersten steeds dik naast.

Motor weer op zuiver zuid gezet in de 0 stand en bij Usuals E000.000 ingevuld, nu klopt de boel voor 99% .

 

Ik kan maar van 0.8W Thor t/m 28.2E Astra 2 kijken dus of er naar west nog veel afwijking is weet ik niet.

Nu merk ik nog dat hij naar de oost kant er een fractie naast zit (een paar keer bij finetunen op oost drukken geeft een beetje meer signaal) richting west is dit precies anders-om.

Het voelt of de uitslag net iets te weinig is, misschien corrigeerbaar door de rotor elevatie iets aan te passen en de schotelstand uiteraard ook? 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Waar is jou locatie

 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

52.257N is zeker geen locatie Haarlem, dat is Nieuw-Vennep.
Maar Haarlem en Nieuw-Vennep liggen op 4,57 oost. Waarom ga je dan uitrichten op de Thor 0.8W. Je moet uitrichten op een satelliet die in het zuiden staat en dat is de Astra 4A die op 4,8 oost staat en dan klopt het dat je er 5 graden naast zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zuiver zuid gezien vanuit jouw positie.

Dan staat de Astra 4 voor jou gezien in het zuiden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, ik had aangenomen dat 0graden op de Clarke belt het zuiden was maar dat is nu ik erover nadenk een stomme gedachte haha. Het is maar waar je je bevind. Zal het nulpunt op die Astra zetten. Die graden schaal op die motor hoeft dus niet te kloppen met de Clarke belt positie. Okee weer wat geleerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nul graden moet precies naar het zuiden staan.

Velserbroek ligt op 4,65 oost terwijl de Astra 4A op 4,8 oost staat. Dat is een afwijking van 0,15 graden en dat is te verwaarlozen.
Velserbroek ligt op 52,4 noord dus waarom instellen op 52,25?

En constateer je afwijkingen, dan gebruik je deze twee  aanwijzingen.

elevatie rotor aanpassen.PNG

richting rotor aanpassen.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei MeneerM:

Ik woon in Velserbroek. De handleiding spreekt van zuiver zuid daar is thor toch het dichtst bij dan of ga ik nou de fout in ?

 

Met USALS heb je helemaal geen precies-zuid satelliet meer nodig.

 

1. Doe eerst Goto-0/Goto-Ref, en check of je motor precies op 0 graden staat.

(Zo niet, draai met manual control precies naar de 0-graden stand van de motor, en doe dan een motor reset.)

2. Stel de motor elevatie in, en de schotel-declinatie. Daar zijn tabelletjes en calculators voor.

(Zoek liefst naar 'modified declination chart'; die instellingen volgen de Clarke Belt het best.)

3. Zet de motor en de schotel precies in één lijn.

(Controleer eventueel: afstand van mast naar links en rechts van de schotel moet precies gelijk zijn.)

4. Stel de goede USALS-coordinaten in in je ontvanger, en draai met USALS naar de satelliet waarop je wilt uitrichten.

5. Vind die satelliet door de hele combinatie rond de mast te draaien.

Als het goed is hoef je de schotel-declinatie niet of nauwelijks meer aan te passen.

6. Doe fine-tuning op basis van satellieten verder uit het midden.

Als het goed is moet je hooguit wat aanpassen in de verhouding tussen motor elevatie en schotel declinatie.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, volgens dishpointer is dat in de Noordzee, ter hoogte van Noordwijk.

Maar als je die cijfers achter de komma ziet als 25' en 7", en 40' en 4", kom je in de buurt van Velserbroek uit.

 

Met andere woorden: zet de eenheid-instellingen van je Garmin eens op decimalen van graden, in plaats van op minuten en seconden.

Hoe moeilijk kan het zijn?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 graden, 25 minuten en 7 seconden geeft jouw garmin aan. Het geen betekent:

25 minuten gedeeld door 60 is 0,41667

7 seconden / 3600 is 0,0019

 

dus in decimalen: 52, 418 graden.

Zie:  https://nl.wikipedia.org/wiki/Geografische_coördinaten

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, het aloude meten is weten, alleen te weten hoe te meten....

Troost je met de gedachte dat er ruimte vaartuigen te pletter slaan op planeten door dit soort fouten.

 

Oja, in dienst hadden wij een kompas met 400 graden verdeling:D.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed, bij nader inzien, dat er 25,7' bedoeld wordt (zonder aparte seconden), en 40,2 minuten (idem) voor de oosterlengte.

Dan kom je precies bij een woning uit.

Er zijn dus heel wat schrijfwijzen voor hetzelfde.....

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei ceesv:

 

Troost je met de gedachte dat er ruimte vaartuigen te pletter slaan op planeten door dit soort fouten.

 

 

 Zelfs helicopters gaan in de fout !

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...