Ga naar inhoud


Fibo kwartslag draaien


Phoenixx

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

 

In verband met de feedhorntest wil ik de fibo 120 schotel  een kwartslag draaien zodat ik meer oppervlakte over de breedte heb van mijn balkon, wat meer

ontvangst signaal genereert, zijn er mensen die dit geprobeerd hebben om de schotel een kwart slag te draaien rekening houdend met de offsethoek die

dan zijwaarts komt i.p.v onderaan ?

 

Als het goed is zou ik met goed afregelen betere ontvangst hebben op de zwakke satelieten..

 

Ik ben benieuwd.. ;)

 

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites


Natuurlijk kan dat alleen moet je er inderdaad rekening mee houden dat hij geen signalen meer ontvangt in de richting van de schotel maar schuin van voren ter grootte van de offsethoek.

Ook de elevatie kun je dan het beste afstellen door aan de voorzijde van de schotel een elektronische waterpas er tegenaan te leggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Phoenixx zei:

zodat ik meer oppervlakte over de breedte heb van mijn balkon, wat meer ontvangst signaal genereert

 

Met wat voor opstelling van een offsetschotel ook, je ontvangt altijd slechts een cirkelvormige beam met als diameter de breedte van je schotel.

 

Dus ik snap niet precies hoe je dat voor je ziet, dat je meer signaal zou ontvangen?

 

Groet,

A33

aangepast door a33
  • Bedankt 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de Fibo Rechtopzet, A33 heb ik alleen het gedeelte tussen de bovenkant van het ballastrade hek en aan de bovenkant de betonrand van de bovenste verdieping, er is dus over de breedte meer ontvangstmogenlijkheid dan over de hoogte / lengte vd schotel..

 

Volgens mij benut ik meer oppervlakte van de hele schotel in de gedraaide hoek, de hoogte van de fibo is +- 140 dus heb ik als ik de Fibo 120 rechtop zet

meer blokkade in de schotel ontvangst signalen tussen de ballastrade bovenkant en de balkon onderkant van de bovenburen vermoed ik..

 

Aan de Triax 110 die links staat kan je zien dat ik bij die afmetingen nog net genoeg signaalruimte heb..

 

1 Plaatje zegt meer dan 1000 woorden..

 

PIC_1906.JPG

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-7-2020 om 01:01, Phoenixx zei:

dus heb ik als ik de Fibo 120 rechtop zet meer blokkade in de schotel ontvangst signalen tussen de ballastrade bovenkant en de balkon onderkant van de bovenburen vermoed ik..

 

Ik zie nog niet echt wat je bedoelt.

 

Inmiddels denk ik bij balkonsituaties puur vanuit de beam.

(Dat was wel anders vroeger; vroeger had ik ook ideeën over schotels upside down, die helaas helemaal niet bleken te kloppen. Oeps!  :) )

 

Zie het plaatje in deze link: De beam blijft hetzelfde, alleen de schotel komt in een andere hoek ten opzichte van de beam te staan.

3 schotel-posities worden in het plaatje geschetst: gewoon, 90 graden gedraaid, 180 graden gedraaid:

https://www.satellites.co.uk/forums/threads/televes-or-fracarro.176748/page-5#post-1080777

 

Jij denkt/dacht dat je met een 90 graden draaiing minder signaal-blokkade hebt?

 

Over andere schotelhoek gesproken: Je zicht en licht langs de schotels zou door een andere schotelpositie wellicht kunnen verbeteren? Gewoon een ideetje... ;)

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat een Visiosat Bisat de vier bevestigingsbouten in een vierkant heeft, is het makkelijk deze schotel op 3 alternatieve manieren te monteren.

Heb ik allemaal ooit geprobeerd op mijn balkon, om het beste compromis te zoeken tussen volledige belichting, en minimale hinder (bijv. hoofd stoten tegen de LNB).

 

Maar als ik de schotel van Phoenixx zie, moet er (voor draaibaar) een adapterplaat geknutseld worden tussen schotel en motor.

Maakt het geheel slapper en asymmetrisch, en zou er niet aan beginnen.

  • Like 1

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is op zich wel een leuke uitdaging, als het goed is met de offsethoek van 27,5 graden meegerekend zou deze voor Astra 4a ervan uitgaande dat

deze op 5 oost staat, op 27,5 is 22,5 graden moeten staan, daar komt ook het nulpunt van de schotel en van de polarmount.

 

De declinatie hoek is 5 graden dus deze zou dan op 25 graden moeten staan om dan in verticale richting de clarcbelt te kunen volgen..

 

Volgsne mij moet dit met de Jonsa polarmount wel lukken en anders de begeleverde polarmount, alleen wil ik daar dan wel een adapterplaat voor maken,

anders kom ik niet uit met de declinatie hoek om bij astra 4a op 30 graden te kunnen staan, een goede test om te kijken of ik nu en clarcbeltkenner ben en

natuurlijk om meer signaal te krijgen.

 

Fibo upside down kan ook maar wordt wel lastig met de gewicht verdeling, kom ik nog op terug..

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Phoenixx zei:

De declinatie hoek is 5 graden dus deze zou dan op 25 graden moeten staan om dan in verticale richting de clarcbelt te kunen volgen.

 

Nee, nadat de rotor goed is afgesteld, stel je de voorzijde van de schotel af met een elektronische waterpas op de elevatie die de Astra 4a bij jou heeft (30 graden).

 

De offset van een Fibo 120 is geen 27,5 graden maar 18 graden.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja welke is het nou ?

120 data.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb em even op 5º oost gezet , staat de schotel 4º achterover .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt ongeveer wel en dit is de schotel doe ik bedoel.. Eerst ga ik een zijwaartse proefopstelling maken en de schotel richten op Astra 4a met de black ultra om

te zien hoe sterk het signaal is wat er na goed afstellen uit komt.. Ik ben benieuwd, wordt vervolgd.. 

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...