Ga naar inhoud


9 oost (Joyne), 13 oost (Hotbird), 19,2 (Astra1), 28,2 (Astra2)


Miauw

Aanbevolen berichten


Ik had het ooit op een 70 cm merkloze schotel, met 2* single inverto red.  Maar dat was zonder enige regenreserve op de 13E. Ik had het ingesteld voor optimale ontvangst op de 9E en dan de 13E er zachtjes tegen geschoven, en een gedeelte van de houder verwijderd.

20180917_175133.jpg

 

Op een schotel van 80 of 90cm, kan dit geen enkel probleem zijn.   Best op de 9E een degelijke LNB, op 13E kan een ALPS of een andere smalle LNB.

De 9E is de zwakste, dus die moet je zoveel mogelijk in het midden vd schotel zien te krijgen.  Ik herinner me dat ik later de 28,2 E op het uiterste van de multirail heb gezet.  Maw alles naar links geschoven.  Maar op 13E zat echt geen reserve, bij de minste regenbui, of als de schotel wat aan het trillen ging bij wind, kon ik 13E vergeten.

 

Je kan natuurlijk ook 9E centraal zetten op een aparte schotel van 60cm.

 

Later heb ik voor 40Euro een big Bigsat op de kop kunnen tikken, probleemloos ontvangst van 5W tot 39E.  Een inverto black op 9E en een alps op 13E. (zie foto)

Dat lukt ongetwijfeld ook met een Bisat.  En je kan dezelfde houder gebruiken die ik op de BigSat heb gebruikt.  Ik had maar maar 4 LNB houders en had deze rail (3 fach of iets dergelijk) liggen.

 

 

20200725_112603.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog wat ik nog wil tegen een redelijke prijs, maar ik zie wel wat opties mocht ik van aanbieder veranderen, met daarnaast nog leuke FTA zenders.

 

Voor 4 posities is een Big Bisat zonder extra te knutselen het best als ik het goed lees, eventueel kan ik een 5de LNB op 23,5 oost erbij zetten mocht ik heen en weer willen hoppen van abonnement.

 

Voor de Bisat is geen combinatie LNB's houder die 9 oost, 13 oost, 19,2 oost en 28,2 oost aan kan, daarnaast kan het te zwaar worden waardoor het kan gaan hangen.

 

Een andere optie is 2 x een 64cm Triax als ik het goed begrepen heb, ik weet alleen niet als ik 23,5 oost er buiten laat, welke LNB's op welke schotel zou moeten en of het voldoende regenreserve heeft.

 

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Ventura zei:

Voor meer regenreserve neem dan een triax 88cm. 

 

Als het voldoende is, dan is het ook voldoende, ik ga liever niet te groot. Een acceptabele reserve is prima, maar wat is een acceptabele grote met regenreserve, liever niet te groot.

 

De Big Bisat heb ik al eerder over nagedacht, voor Joyne, voor de triple LNB, het is nog niet nodig, ik speel er wel mee voor als ik de stap ga nemen.

 

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9E en 23,5 zijn de moeilijkste om binnen te halen.
Als je het persé wilt doen met 2 triax 64:

- 9E centraal op de schotel en de 13E er naast

- 23,5 centraal en links 19,2E en rechts 28,2E ernaast.

Als je in LNB's moet investeren: dan zou ik eerder gaan voor een grotere schotel, en standaard LNB's.  Smalle LNB's zijn duurder en geven minder goede ontvangst.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien verwoord ik het verkeerd. 

 

Ik bedoel wat je standaard nodig is, bijvoorbeeld een 64cm Triax, is dat voldoende met regenreserve, hoeveel winst wordt er gemaakt bij een grotere schotel?

 

Even een ander voorbeeld:

 

Op dit moment heb ik een Triax 64cm en daarmee kan ik door een triple LNB te plaatsen Astra1, 2 en 3 ontvangen, hoeveel regenreserve heb ik daarop?

 

Ik kan de triple LNB op een 78cm Triax plaatsen die er niet echt voor gemaakt is, hoeveel regenreserve qua beelduitval ga ik omhoog? (ik heb de testen van @Sprietje gelezen, maar ben de draad op een gegeven moment kwijt geraakt)

 

Om het vergelijkbaar te maken, ga ik uit van losse LNB's in een rail, hoeveel heeft zin om groter dan 64cm te gaan als het om regenreserve gaat voor de 3 Astra satellieten? Misschien eindeloos, maar ook grote schotels bereiken een punt dat de regenreserve op is, hoeveel verschil zit er tussen een 64cm Triax en een grotere variant? Wat ik bedoel is hoeveel verschil qua beelduitval zal er merkbaar zijn als beide in de ideale situatie opgesteld staan, het signaal komt op een punt dat een zware regenbui op zowel 64cm als grotere schotels geen goed signaal meer kunnen bundelen om nog naar een goed beeld te kunnen kijken. 

 

Om het anders uit te drukken:

 

Hoeveel verschil tussen een signaal voor HDTV en UHD-TV, ook wel 4K genoemd kan ik waarnemen? Hoeveel verschil tussen 4K en 8K kan ik waarnemen en hoeveel zin heeft dat?

 

Er is een verschil qua signaal, er zal vast ook ergens een punt zijn dat er bijna tot geen verschil in het signaal waarneembaar is.

 

Als ik via een Bisat en Big Bisat naar de 3 Astra satellieten kijk, dan zit er een verschil qua regenuitval, maar is dat de moeite waard om groter te gaan voor de regenreserve? 

 

Als ik via losse LNB's op een rail en Triax 64cm en een grotere Triax schotel kijk, dan zit er ook een verschil qua regenuitval, maar is dat de moeite waard om groter te gaan voor regenreserve? 

 

Voor beide laatste gevallen, op een gegeven moment regent het zo hard dat zowel een standaard als grotere maat schotel geen voldoende signaal kan bundelen om een goed beeld te kunnen zien, waar zit het kantelpunt dat het niet echt de moeite meer loont om groter te gaan? 

 

Ik weet even niet hoe ik het anders kan uitleggen, hopelijk ben ik duidelijker met dit bericht. 

 

 

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ilseonline

 

De Triax-serie is zodanig gemaakt, dat elke opvolgende maat 1,5dB meer versterking geeft.
Als je nu een triple-lnb op een Triax 64 hebt staan, zal deze op een Triax 78 1,5dB meer signaal geven op de middelste lnb, de Astra 23,5. Voor de Astra 19,2 en 28,2 is dat iets minder omdat die iets buiten de signaalbundels komen te staan maar dat zal waarschijnlijk zo'n 1dB meer zijn. Omdat de Astra 23,5 het zwakste van de drie is, is het ook wenselijk dat die er ook het meeste op vooruit gaat.

 

Versterkingsfactor Triax-serie.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Bigbisat meet 91 bij 70 cm in het midden maar bij 55 aan de uiteinden.

Voor de sat die je in het midden afstelt zit je dus ergens tussen de Triax 64 en 78 in, bij de sats verder naar buiten ga je naar 64 of iets lager.

Maar voor die sats ver opzij zit je door het model van de bigbisat wel veel beter dan met een Triax 64.

En hij is heel veel degelijker.

Ik pak er 6 satellieten mee. Momenteel 28 oost tot 4.8 oost (was eerder tot 5 west, maar die gewisseld voor 9 oost).

Meer zou kunnen maar ik heb ook nog een draaibare schotel voor de hele rest.

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb sinds een poosje ook een big bisat. Bevalt zeer goed en geeft een veel beter signaal dan de bisat die ik hiervoor had (vooral op 9 oost). Ik heb de thor er inmiddels bij genomen en misschien in de toekomst nog uitbreiden met 5 West voor de multistream kanalen. 

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...