Ga naar inhoud


Ongebruikte LNB aansluiting(en)


Denisdaf

Aanbevolen berichten

1 uur terug, Big fellow zei:

Dus de connectoren met een afdichtingsring (waterkering) maakt slechter contact, omdat deze ring op de plaats zit waar de verbinding van de mantel normaal gesproken wordt gemaakt?

 

Waarom dacht je dat er een schuine kant aan de contra F-connector zat? Tja, die schuine kant drukt de rubber O-ring naar buiten in de schroefdraad van de F-connector-wartel. Die moet natuurlijk niet tussen het chassisdeel en de flens van de F-connector zitten.

f-connector-haaks-contra.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet niet hoe jullie je LNBs monteren, maar bij mij zitten die f-aansluitingen zo ongeveer richting beneden.

Bij een ongebruikte aansluiting kan dus weinig water naar binnen lopen, dus om die reden afsluiten lijkt me niet heel erg nodig.

Ik sluit ze vaak wel af, om spinnetjes en ander ongedierte te weerhouden om er nestjes te bouwen, waardoor er (spinnen)rag inkomt. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor het contact van de middenader, als ik die aansluiting toch wil gebruiken; maar misschien heb ik ongelijk.

 

Ik had vroeger ook mijn spaun-switches helemaal afgesloten met plastic zakjes, maar dat leidde (waarschijnlijk door die complete afsluiting van de lucht?) tot roestvorming op de buitenzijde van de switch. Ik ben er dus niet helemaal zeker van, of dit soort vocht-afsluitingen nu juist voordelig is, of juist condens opwekt met alle nadelige gevolgen vandien. Ik laat ze nu van onder gewoon open aan de onderkant, zodat ze kunnen luchten.

 

Ik heb vroeger ook wel eens van die rubber ringetjes gebruikt.

Effect daarvan was, dat je een F-plug veel minder ver op de aansluiting kon draaien, dan zonder ringetje. De hierboven veronderstelde werking van 'opzij drukken' van het rubber ringetje heb ik in de praktijk dus niet mogen beleven.

Ik gebruik alleen nog wel eens rubber tules, maar alleen als er van boven absoluut geen water in kan lopen. Anders draai ik de f-plug gewoon goed vast, en ik zorg er altijd voor dat de kabel dan eerst omhoog loopt, zodat water eventueel niet ver de kabel in kan lopen.

 

Edit: En (bijna vergeten!), op plaatsen waar ik niet makkelijk bij kan, gebruik ik meestal zelf-vulcaniserende tape bij LNBs zonder regenkapje.

 

De 'rubber tule' waarvan hierboven sprake is bij een quad ALPS LNB ken ik bij de ALPS  twin en de ALPS quad (en de quattro) alleen als plastic onderdeel. Bij de oude ALPS single heb ik wel iets van rubber.

 

Drs Grapperhuis is een fictieve naam, die erg lijkt op de naam Grapperhaus: Onze minister van orde en netheid, oftewel justitie, die toeziet op het naleven van alle coronaregels en tijdens het (naar zijn eerste verklaring) nauwgezet in acht nemen van die regels tijdens zijn recente huwelijksvoltrekking, zijn schoonmoeder een knuffel gaf van binnen de anderhalve meter.

Het had de man, volgens de toen geldende regels, geloof ik een strafblad kunnen opleveren.

 

 

Groet,

A33

 

aangepast door a33
  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hangt een beetje van de regio af waar je de LNB hebt gemonteerd.

 

Aan de kust zou ik zelf vulkaniserend tape gebruiken.

 

Bij volledig afsluiten in een plastic zak heb je kans op condens vorming, ventileren is beter tegen corrosie.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, a33 zei:

Ik weet niet hoe jullie je LNBs monteren, maar bij mij zitten die f-aansluitingen zo ongeveer richting beneden.

Bij een ongebruikte aansluiting kan dus weinig water naar binnen lopen, dus om die reden afsluiten lijkt me niet heel erg nodig.

Ik sluit ze vaak wel af, om spinnetjes en ander ongedierte te weerhouden om er nestjes te bouwen, waardoor er (spinnen)rag inkomt. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor het contact van de middenader, als ik die aansluiting toch wil gebruiken; maar misschien heb ik ongelijk.

 

Zeker zitten de F-connector aansluitingen ongeveer omlaag en kan er geen water in de aansluiting omhoog lopen maar als je zo'n plastic dopje over de schroefdraad steekt, dan ontstaat er een spiraalvormig kanaal waardoor het water in het plastic dopje kan lopen. Dat water zal stijgen tot de hoogte van het plastic dopje dus staat er water in het middenader gat waar juist het contactveertje zit om goed contact met de middenader te maken. Dat is een slechte zaak.
Nu is mijn ervaring dat die plastic dopjes meestal op monoblocken geleverd worden waar geen regenkapje op zit. Juist daar doen die dopjes meer kwaad dan goed. Als er een regenkapje op de lnb zit, kan er geen water op de schroefaansluiting komen en zal ook het plastic afsluitdopje niet vol water lopen.

Vandaar dat ik ook schreef, dat je een klein beetje siliconenvet moet gebruiken dat je alleen maar een heel klein beetje op de schroefdraad moet aanbrengen tegen het zeskant aan van het chassisdeel.

 

CanalDigitaal duo-lnb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mensen, overdrijven jullie nou niet wat. 

Zo'n LNC lijkt wel een heilige God waar niets teveel voor is om die te vetroetelen. 

Sprietje vooroplopend met zijn briljante ideeën en theorieën over een simpele connector die zonder enige vorm van protectie het ook best wel zal overleven. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Sprietje zei:

Bij die doppen kan ook regenwater langs de schroefdraad in de dop lopen en dan kan de dop helemaal vol water komen te staan. Dan zou ik toch minimaal een beetje siliconenvet op de schroefdraad doen en dan de dop er op.

Belangrijk is het regenkapje van de lnb omlaag te trekken maar bij monoblocken zit meestal geen regenkapje op.

Die zit er wel op hoor. Maar de reden van mijn vraag was om de aansluitingen nog meer te beschermen.

Mede ook op het oog dat er bv geen klein (on) gedierte in kruipt.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Mimisiku zei:

Ik heb nog nooit een defecte LNB gehad door opgestuwd water. Wel al 4 LNB's waar de kap van gescheurd was (en daardoor kapoere)

Het is meer om er voor te zorgen dat er geen roest en andere smurrie komt op te zitten voor het moment ze wel in gebruik worden genomen.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, moonchild zei:

Precies, niet moeilijk doen en omsteekdop vullen met een kwakkie vaseline en erop dauwen. Klaar is Cees.

Wat is een omsteekdop?

En vaseline gaat het hier niet lang houden.

Zuid Portugal is de locatie. Ik zie de vaseline en even vlug uitlopen als dat ik het er kan inbrengen.

 

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Sprietje zei:

 

Zeker zitten de F-connector aansluitingen ongeveer omlaag en kan er geen water in de aansluiting omhoog lopen maar als je zo'n plastic dopje over de schroefdraad steekt, dan ontstaat er een spiraalvormig kanaal waardoor het water in het plastic dopje kan lopen. Dat water zal stijgen tot de hoogte van het plastic dopje dus staat er water in het middenader gat waar juist het contactveertje zit om goed contact met de middenader te maken. Dat is een slechte zaak.
Nu is mijn ervaring dat die plastic dopjes meestal op monoblocken geleverd worden waar geen regenkapje op zit. Juist daar doen die dopjes meer kwaad dan goed. Als er een regenkapje op de lnb zit, kan er geen water op de schroefaansluiting komen en zal ook het plastic afsluitdopje niet vol water lopen.

Vandaar dat ik ook schreef, dat je een klein beetje siliconenvet moet gebruiken dat je alleen maar een heel klein beetje op de schroefdraad moet aanbrengen tegen het zeskant aan van het chassisdeel.

 

CanalDigitaal duo-lnb.jpg

 

Hierbij kan het ook nog voorkomen dat aan de schroefdraad 2 vlakke kanten zijn gemaakt. Als je daar zo'n plastic afsluitdopje op schuift loopt het helemaal makkelijk vol water.

En vertel me niet dat dit niet voor komt want ik heb hier een quad monoblock in m'n handen waar deze platte kanten aan zitten zij het iets kleiner dan op de afbeelding.

 

 

FBJSS75-300x300.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Denisdaf zei:

Het is meer om er voor te zorgen dat er geen roest en andere smurrie komt op te zitten voor het moment ze wel in gebruik worden genomen.

 

De schroefdraad zal wat aanslaan. Dat geeft niets. Maar roesten lijkt me heel sterk.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Sprietje zei:

En vertel me niet dat dit niet voor komt

 

Reden temeer om er een simpel stukje, goed passend krimpkous overheen te schuiven en het uiteinde met een platte tang terwijl nog goed heet dicht te knijpen.

De krimpkous zal zich in de schroefdraad en.........."het platte stukje van Sprietje", muurvast en waterdicht vast krimpen.

 

Dus de vaseline gewoon in de slaapkamer op het nachtkastje laten staan en de siliconenpasta geef je aan moeder de vrouw voor als ze wat meer -bos hout voor de deur- wil hebben. Daar heb je dan veel betere toepassingen voor dat spul.

  • Haha 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er een regenkapje op de lnb zit, dan kun je zonder problemen elk soort afsluitkapje of F-connector gebruiken. Je moet het regenkapje wel omlaag trekken want dat wordt nogal eens vergeten omdat mensen helemaal niet weten dat je dat plastic deel met die ribbeltjes omlaag kunt trekken.

 

Regenkapje in-uit.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...