Ga naar inhoud


Ongebruikte LNB aansluiting(en)


Denisdaf

Aanbevolen berichten

1 uur terug, Sprietje zei:

Een F-connector moet geen elektrisch contact maken via de schroefdraad van het chassisdeel maar via de frontzijde van het chassisdeel.

 

Wie gaat de electronen vertellen dat ze niet door de schroefdraad mogen vloeien maar moeten wachten met de oversteek tot ze de rand aan de achterkant bereikt hebben?

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Sprietje zei:

Dan is het waterdicht.

 

De beste F-connectoren zijn crimpconnectoren met een O-ring aan de binnenkant.

Zelfs daar gaat nog heel zorvuldig een stuk goed passend krimpkous overheen bij ons. Ook al regent het hier nooit.

Onze OB-vans komen ook in regen en slecht weer gebieden met een zoute omgeving. (zeewater en kamelenpis)

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ceesv zei:

IK zie vaak een gummiring op die plek voor het waterdicht maken,

 

Het is ook mijn ervaring dat die dan niet contact maken op de plek die Sprietje schrijft.

 

Het gebruik van het woord "moeten" in zijn post komt wat mij betreft nogal dwingend over. Het lijkt mij niet strafbaar en zelfs geen overtreding, als het niet op die manier gebeurt.

 

Van belang lijkt mij, dat er met een beetje druk en dus zo min mogelijk weerstand contact ontstaat. Op welke manier is dan minder van belang.

 

Wel is het zo, dat op andere plekken op het internet het gebruik van dat rubber ringetje wordt afgeraden IIRC, voor een beter contact. Net zoals die gummi hoesjes over F-stekkers vaak worden afgeraden, als juist een verzamelplaats van vocht.

 

 

Ah! Drs Prikkeldraad heeft ook al gereageerd op de 'moet'-zin van Sprietje. Het antwoord op zijn vraag: we sturen drs Grapperhuis eropaf?!

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Wie gaat de electronen vertellen dat ze niet door de schroefdraad mogen vloeien maar moeten wachten met de oversteek tot ze de rand aan de achterkant bereikt hebben?

 

Er is niemand die dat tegen de elektronen zegt maar de wartel van de F-connector is maar een hulpmiddel om de F-connector stevig tegen het chassisdeel te trekken. Daar moet je niet van uit gaan dat dit een goed contact is. Het contact hoort via de flens en de kop van het chassisdeel te verlopen. Daarom moet je er ook voor zorgen dat de middenisolatie van de coaxkabel niet voor de flens van de F-connector uit steekt.

 

F-connector monteren.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit een defecte LNB gehad door opgestuwd water. Wel al 4 LNB's waar de kap van gescheurd was (en daardoor kapoere)

  • Like 1

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn mening is het afsluiten met een stukje krimpkous, zoals @Drs. IJzerbout al aangeeft, de beste manier om te voorkomen dat er vocht / vochtige lucht in de connector komt...

Over waar de F-connectoren contact maken; Ik denk dat de mantel verbinding voornamelijk plaatsvindt op de contactoppervlakken van de schroefdraad. Als de connector goed wordt aangezet, dan zal het contact op de schroefdraad oppervlakken maximaal wezen. Als er een waterkering ring in de connector zit, dan zal de druk op de schroefdraad nog altijd prima zijn bij het juist aanzetten.

De midden isolatie moet theoretisch doorlopen tot het punt waar de middenader de female connector in verdwijnt. Zit er een stukje met "lucht" om de middenader heen, dan zal dat theoretisch gezien een andere impedantie hebben, waardoor er reflecties / verlies kan optreden. Echter bij deze afstanden t.o.v. de golflengte van het signaal zal dit effect minimaal wezen. Dus in de praktijk maakt dat geen meetbaar verschil.

  • Like 1

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Daarvoor zijn N-Connectoren bedacht.

 

Bij toepassing van connectoren in een satelliet MF of IF omgeving is het verlies van een paar f-connector verbindingen meegenomen in het ontwerp.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag (ook al heeft Denisdaf aangegeven dat hij nooit meer iets van mij gaat lezen!), er zijn dus vele verschillende oplossingen. Echter probeer geen siliconen vet in de aansluiting te krijgen, want dat kan problemen in de toekomst geven. Als je voor de F connectoren met siliconen gaat, zorg er dan wel voor dat je de versie gebruikt met een waterkering ring, en zet hem goed aan op de aansluiting. Je kan er dan nog een stuk krimpkous omheen doen, dan weet je zeker dat de aansluitingen beschermd zijn...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...