Ga naar inhoud


Channelmaster 1,2m met andere mount en dan?


Denisdaf

Aanbevolen berichten

Hij is er. die

De Channelmaster die ik in België gebruikte is in goede orde in Portugal geraakt.

Alleen, er stond destijds een polarmount op met activator en heeft dus als uitrichtbare schotel gewerkt.

Volgens mij niet meer van deze tijd, maar dat terzijde.

Ik had een T90 die ik zelfs niet gratis kwijtraakte waar ik de mount heb vanaf gehaald en die is ook mee gekomen naar onze stek in het zuiden van Europa.

Nu wou ik graag deze schotel gaan gebruiken met de genoemde mount.

Vooreerst ben ik zinnens nieuwe ( extra ) gaten te boren in de mount, dus niet in de schotel.

Beide zaken met elkaar verbinden maar daar de kromming van deze beide niet hetzelfde is deze opvangen met spacers tussen schotelrug en mount. Daar dus geen probleem.

Nu komt het dus.

Daar de mount er eentje is met skew-instelmogelijkheid vind ik dat ik een mooi voordeel ga hebben om dus de schotel te gaan skewen en niet de LNB (LNB's op zich.

Gaat me hopelijk een voordeel geven maar ook een vraag. Ik wil er namelijk graag Astra 1; Astra 3; Hotbird; en als het even mogelijk zou zijn een sta mee ontvangen die zich richt op Portugese zenders.

HELP.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Adapterplaat gebruiken, maar succes met multi LNB op een 1.2m schotel, die zijn daar eigenlijk niet voor gemaakt.

Je had beter de T90 daarvoor kunnen gebruiken.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Denisdaf zei:

Daar de mount er eentje is met skew-instelmogelijkheid vind ik dat ik een mooi voordeel ga hebben om dus de schotel te gaan skewen en niet de LNB (LNB's op zich.

 

Dit werkt alleen vlekkeloos, als je de rotatie-as van de skew parallel hebt met de symmetrie-as van de (prime focus) parabool.

 

Of, om het anders te zeggen, als de schotel in de daadwerkelijke offset-hoek wordt gemonteerd op de skew-rotatie-as.

 

Dus dat is wel even een uitdaging....

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-1-2021 om 15:10, Alex1970 zei:

Adapterplaat gebruiken, maar succes met multi LNB op een 1.2m schotel, die zijn daar eigenlijk niet voor gemaakt.

Je had beter de T90 daarvoor kunnen gebruiken.

Bedankt,

Maar de T90 is me vanaf het begin al tegen gevallen.

Eerst in de Ardeche in Frankrijk geprobeerd voor mijn schoonbroer, kreeg het niet voor mekaar ondanks alle hulp die ik op dit forum kreeg.

Nadien heb ik hem gewoon terug naar België gehaald en op dit forum voor een lage prijs aangeboden.

Op het einde zelfs gratis daar wij naar Portugal gingen verhuizen.

En net voor de verhuis het ganse zootje in stukken geslepen omdat dat het vlugst ging zodat ik enkel de mount bewaarde om die mee te nemen naar Portugal.

Zoals gezegd stond er origineel op de Channelmaster een mount om de orbit te volgen maar is dat wat mij betreft passée daar ik niet so into feeds zoeken ben.

De adapterplaat daar denk ik dat het inderdaad het beste is.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-1-2021 om 16:45, RimaNTSS zei:
Ik ben het eens met @Alex1970, Channel Master antennes zijn niet erg vriendelijk met multifeeds. Een van de manieren om het voor elkaar te krijgen, is door alle feedarms te verwisselen en iets te maken zoals op de bijgevoegde foto's.

Die zag ik in het verleden inderdaad reeds voorbij komen. Of toch vergelijkbare.

Zou ik hier de maatvoering kon voor vinden die me mits een beetje speling zouden toelaten de voor ons Vlamingen / Nederlanders interessante satellieten te vangen, en als het even kan de satelliet die me Portugese zenders in de huiskamer brengt ook.

De meest nabije gemeente waar men kan op voortgaan is Alte (8100-012) in de concelho Loulé Portugal.

Wat betreft de multifeed vriendelijkheid van de Channelmasters daar ben ik me van bewust.

En als die wokpannen niet zo duur waren kocht ik me er meteen een paar bij om zo voor elke gewenste satelliet een aparte schotel te hebben.

Maar daarvoor ligt de €€€€€€€€€ per schotel te hoog.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zou toch opteren voor een T-90, voordeel is dat je heel snel een positie kunt bijplaatsen.

 

Wil je toch satellieten ontvangen aan de rand van de footprint zou ik er een grotere draaibare schotel naast zetten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ceesv zei:

Ik zou toch opteren voor een T-90, voordeel is dat je heel snel een positie kunt bijplaatsen.

 

Wil je toch satellieten ontvangen aan de rand van de footprint zou ik er een grotere draaibare schotel naast zetten.

Bijvoorbeel een Channel Master draaibaar, in plaats van met een adapterplaat......

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

Ik zou toch opteren voor een T-90, voordeel is dat je heel snel een positie kunt bijplaatsen.

Te laat, die ligt op de schroothoop.

Zoals ik zei probeerde ik het ermee in de Ardeche, lukte niet. Nog vele km's meer naar het zuiden zag ik zeker niet zitten.

Voor hen die het lukte hoedje af hoor.

Maar voor mij, neen bedankt.

 

De adapterplaat is momenteel de thing to go for.

3 extra Channelmasters at 120 cm welkom maar dan moet ik eerst een send me money opstarten.

Bijna 700 lappen per stuk is niet niks hé.

En voor metalen schotels (nieuwe aankoop) wil ik zeker niet gaan hier in het zuiden.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-1-2021 om 17:47, a33 zei:

 

Dit werkt alleen vlekkeloos, als je de rotatie-as van de skew parallel hebt met de symmetrie-as van de (prime focus) parabool.

 

Of, om het anders te zeggen, als de schotel in de daadwerkelijke offset-hoek wordt gemonteerd op de skew-rotatie-as.

 

Dus dat is wel even een uitdaging....

 

Groet,

A33

Prime focus??????? multi feed?????? Dat lijkt me wel zeer raar.

Ik ben ook even gaan neuzen met hulp van Googleman bij de ingave van multifeed primefocus is er slechts 1 afbeelding waar je bijna zou kunnen spreken van een multifeed op een primefoces wokbord. Maar daar ben ik haast zeker dat het een andere reden heeft dan tv signalen ontvangen. Ttz tv signalen voor wat wij ons daarbij voorstellen. Correct me if wrong.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

36 minuten geleden, Denisdaf zei:

Prime focus??????? multi feed?????? Dat lijkt me wel zeer raar.

 

...  parallel hebt met de symmetrie-as van de (...) parabool (lees: de symmetrie-as van de moeder-Prime-Focus parabool).

 

Dat ik PF tussen haakjes erbij zette, is dus een hint voor waar/hoe je die symmetrie-as zou moeten vinden: het gaat om de symmetrie-as van de moeder-Prime-Focus parabool.

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, a33 zei:

 

 

...  parallel hebt met de symmetrie-as van de (...) parabool (lees: de symmetrie-as van de moeder-Prime-Focus parabool).

 

Dat ik PF tussen haakjes erbij zette, is dus een hint voor waar/hoe je die symmetrie-as zou moeten vinden: het gaat om de symmetrie-as van de moeder-Prime-Focus parabool.

 

Groet,

A33

 

Ha, ok dan kwam dat bij mij een klein beetje verkeerd binnen.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je persé de schotel   gekanteld op wilt stellen , zou ik mooi die CM polarmount er op laten zitten .

Niet met een actuator maar in plaats daarvan een M10 draadspanner (zie voorbeeld) , de polarmount afstellen op 8º W .

Op 12.543 V 2221 zit een testbeeld MARQUER  , als je vandaar naar 23.5º E draait , staat je schotel perfect gekantelt voor die sat .

draadspanner-rvs-m6-oog-oog.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Denisdaf zei:

...

Zou ik hier de maatvoering kon voor vinden die me mits een beetje speling zouden toelaten de voor ons Vlamingen / Nederlanders interessante satellieten te vangen, en als het even kan de satelliet die me Portugese zenders in de huiskamer brengt ook.

...

 

23.5E t/m 30W ... 🤔

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...