Ga naar inhoud


Circulatiepomp CV draait niet meer


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Ik heb vastgesteld dat de centrale verwarming het niet meer doet... de circulatiepomp draait niet meer.

Het is een klassieke Grundfoss pomp. Deze krijgt 220V, en de startcondensator (4µF) is vervangen.

Ik heb de ontluchtingsschroef uitgedraaid en met schroevedraaier gecheckt of de rotor los staat, wat het geval is.

Dus een vervanging pomp is noodzakelijk....

Het volgend probleem dient zich aan: hoe krijg ik die los!!!

Op de schroefdraad/moer heb ik decalleer olie van Würth gespoten, maar geen beweging in te krijgen!

Hoe krijgen jullie zoiets los?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Met een hele grote tang, een gasfitters tang.

Je kan ook proberen er even een vlam op te zetten en de moer warm maken.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik vaak mee te maken gehad.

 

De wartels van de pomp bestaan uit zeskanten, daar

zet je een staalbeitel op en sla je met een bankhamer

aan de zijde van de leiding zoals aangegeven.

image.png.eaa4411417669a4fce07f57f1e41a581.png

Probleem is met hele grote tangen dat je de wartel/moer

daarmee dicht kunt knijpen en dan krijg je hem helemaal

niet meer los. Alleen een grote kettingtang kan wel, die

pakt de moer bijna rondom.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet ook wel eens wat grote wartels van pompen loshalen, en de methode die altijd heeft gewerkt voor mij is gewoon de passende sleutel gebruiken, of een bacho..... Maar alles wat je moet aanknijpen om grip te krijgen (waterpomptang etc) gaat inderdaad niet werken...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Jan Ambers zei:

Ik heb vastgesteld dat de centrale verwarming het niet meer doet... de circulatiepomp draait niet meer.

Het is een klassieke Grundfoss pomp. Deze krijgt 220V, en de startcondensator (4µF) is vervangen.

Ik heb de ontluchtingsschroef uitgedraaid en met schroevedraaier gecheckt of de rotor los staat, wat het geval is.

Dus een vervanging pomp is noodzakelijk....

Het volgend probleem dient zich aan: hoe krijg ik die los!!!

Op de schroefdraad/moer heb ik decalleer olie van Würth gespoten, maar geen beweging in te krijgen!

Hoe krijgen jullie zoiets los?

 

 

Ik zou me niet lang daarmee mijn tijd verdoen. 

Loodgieter erbij halen en de klus is in een half uur geklaard. 

Die draaien daar hun hand niet voor om. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Big fellow zei:

Ik moet ook wel eens wat grote wartels van pompen loshalen, en de methode die altijd heeft gewerkt voor mij is gewoon de passende sleutel gebruiken, of een bacho..... Maar alles wat je moet aanknijpen om grip te krijgen (waterpomptang etc) gaat inderdaad niet werken...

Maar dat is in de scheepsvaart, daar hebben ze joekels van steeksleutels.

Daar moet je het ook niet wagen om met een pompetang aan te komen.

 

Deze pomp heeft wartels met een sleutelwijdte van 56 mm en echt, geen

monteur die zo'n sleutel bij zich heeft (op het platte land) of een dergelijke

grote bahco.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minutes ago, Con said:

Maar dat is in de scheepsvaart, daar hebben ze joekels van steeksleutels.

Was het maar waar! haha...! De meest voorkomende maten, zeg maar 13/17/19/22/24/27mm, krijgen altijd benen, en lopen weg lijkt het wel... Maar een 56mm sleutel hebben we waarschijnlijk wel 😉 ... Vandaar dat we altijd een goede set bachos hebben 😉 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het passende gereedschap niet hebt, en je op de manier die @Con voorstelt te werk gaat, dan kan het helpen om de wartel eerst een beetje vaster te zetten (zeg maar een klap met de beitel geven om hem vaster te zetten), voordat je hem los probeert te maken....

Ook even goed kijken of er geen spanning op de aansluiting staat, zeg maar een trekkracht op de wartel. Want dan zit het ook veel vaster....

 

Als je toch de stator / rotor gaat verwisselen, en het huis op z'n plaats laat zitten, zorg er dan voor dat je een pakking klaar hebt liggen. Want die kan wel eens scheuren bij het uit elkaar halen. Uiteraard kruislings aanzetten, op het juiste moment....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Jan Ambers zei:

Installateurs/chauffagisten zwoegen ook met zo'n vastzittende moeren, was een installateur die m'n zoon de tip gaf om de 4 inbussen los te draaien en de stator te verwisselen.... dus ik heb er m'n bedenkingen bij!

Nou dat valt wel mee hoor, ik heb vroeger heel wat pompen los moeten "slaan"

en kreeg ze altijd uiteindelijk los. Immers, het kan toch niet zijn dat een

servicemonteur het niet meer kan vervangen, waar moet de consument dan

naar toe... Servicemonteurs zijn soms het laatste redmiddel.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het los slaan van moeren is iets wat ik in m'n leven ook een aantal malen heb moeten toepassen. Zelfs na er eerst een groef in geslepen te hebben.

Het ergste is als dan de bout afknapt en je de zaak moet uitboren.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, minplus zei:

Het los slaan van moeren is iets wat ik in m'n leven ook een aantal malen heb moeten toepassen. Zelfs na er eerst een groef in geslepen te hebben.

Het ergste is als dan de bout afknapt en je de zaak moet uitboren.

Maar daar heb je met de wartels van pompen geen last van hoor. Die zitten dik in het vlees.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-5-2021 om 16:44, Con zei:

Hier heb ik vaak mee te maken gehad.

 

De wartels van de pomp bestaan uit zeskanten, daar

zet je een staalbeitel op en sla je met een bankhamer

 

Eh, gaat de CVketel daar niet stuk van? Die hangt van plaatwerk en slappe leidingkjes aan elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...