Ga naar inhoud


La Une etc.


pollegazon

Aanbevolen berichten

Bij het opruimen van de zolder nog een dvb-t stickje ontdekt dat ik never ever gebruikt heb. Nu weet ik dat het Waalse RTBF op zijn kanalen alle matchen van het EK uitzendt. Een vraagje aan de experten: in welke format zenden ze daar uit, is dat al dvb-t2 of nog altijd dvb-t ??

 

Zou handig zijn - vermits ik bij goed weer in de tuin "home office" werk - om op een tweede laptop of zo met één oog de namiddagwedstrijden te volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


RTBF mux is nog lekker DVB-T.

Ze zouden wel van kanaal wijzigen dacht ik?

Laat eens weten wat je van waaruit ontvangt?

  • Like 1

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je goede antenne en versterker aan boord ? Vanuit Oostende lijkt Waver veel te ver.

Zou me meer concentreren op de Franse DVB-T zenders , zijn ook FTA.

ScreenShot143.jpg

aangepast door Crazy Sat
  • Like 1

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is in het Antwerpse hoor, Oostende is waar ik woon - in Antwerpen werk ik :)

 

Intussen uitgeprobeerd, komen vlotjes binnen.

 

Die Fransen komen sowieso ook perfect binnen, maar dan weer in Oostende. Alleen gaat de meeste van onze kijktijd naar de Britse zenders op de satelliet. Wat rest aan kijktijd is voor Netflix en het kabelaanbod.

aangepast door pollegazon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-6-2021 om 10:24, pollegazon zei:

Het is in het Antwerpse hoor, Oostende is waar ik woon - in Antwerpen werk ik :)

 

Intussen uitgeprobeerd, komen vlotjes binnen.

 

Die Fransen komen sowieso ook perfect binnen, maar dan weer in Oostende. Alleen gaat de meeste van onze kijktijd naar de Britse zenders op de satelliet. Wat rest aan kijktijd is voor Netflix en het kabelaanbod.

In Kalmthout is de RTBF ook nog te ontvangen! Fijn want de Version originale Audio zit erop! Enne....daar maakt M7 met Telesat een potje van! Op Tipik en La Trois is dit 'nederlands' en wordt er simpelweg geen Engelstalig audio doorgezonden terwijl RTBF het dan wel degelijk zou moeten aanbieden.

 

Ditto Telenet: het ongecodeerde SD-signaal 'het compacte signaal dus': hier is kortgeleden de audio optie Version Originale (of Engels) op La Une en Tipik zelfs volledig verwijderd! (expres, of  een fout die wordt hersteld, wie zal het zeggen?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
20 uren geleden, astro iris zei:

Inderdaad.

2021-06-24 23.13.09 fmscan.org 69afa575c68f.png

Trouwens hier Doornik ook op kanaal 56

Oh en heel dichtbij? Ik probeer af en toe uit te vinden wanneer ze kanaal 56 gaan wijzigen naar 42 maar dat valt niet mee. Met condities kan ik deze zender nog binnenhalen omdat ze mooi in een leeg UHF banddeel zitten. Samen met een Engelse mux op kanaal 55 de laatsten der Mohikanen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

@OFDM: In een ander draadje meld je ontvangst van de RTBF op 230 km afstand van Waver.
Ik vroeg me af wat voor antenne je gebruikt op welke hoogte, welke ontvanger?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze keer is het geen spookmelding dat er een jaar geleden is gereageerd.

 

@Alex1970 Het is ontvangen op een old skool raster antenne op zolder dus de versterking zal 12 dB max. zijn.

Ik schat dat de hoogte zo'n 8 a 9 meter bereikt. Dit is met voorversterker (netto ca. 15 dB) en de ontvanger is een Strong SRT 8211.

Het dak uit 2007 heeft gebakken pannen en inclusief isolatie minder dan 1 dB demping (gemeten).

 

Maar dit is natuurlijk met exceptionele condities (ongeveer 1 event per jaar) en blijkbaar is die richting vanuit mijn zolder aardig vrij. Dat is voor de meeste richtingen wel het geval maar niet alle.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@OFDM Mijn antennes staan ook op zo'n 8/9m op zolder, heb diverse antennes geprobeerd. Goed opgelet op de richting en bij de RTBF uiteraard horizontale polarisatie.
RTV Utrecht lukt nog wel en Brabant wisselend succes. De VRT had ik vroeger ook (toen ze nog DVB-T FTA waren).


Met een rasterantenne bedoel je deze denk ik?
Die heb ik ook al geprobeerd.

afbeelding.png.57ac4f1cb046dd060fc69b1bc85a088c.png

Ik zit wel 119 km van Waver vandaan, dus m.i. ook alleen met condities mogelijk.
Maar zelfs Roosendaal (25 km) en Schoten (59 km) lukken niet.

 

Ik zie dat je voor elke frequentie filters gebruikt en meerdere antennes, waarmee koppel je dat aan elkaar?

Momenteel heb ik (gek genoeg) het beste resultaat met een combi-antenne VHF/UHF, zie:

Daarmee komt DAB+ dus ook binnen en kan ik nu volstaan met één coax naar beneden.

aangepast door Alex1970
  • Like 1

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alex1970

RTV Utrecht is niet zo raar. RTV Utrecht wordt ook uitgezonden vanuit Den Haag, Zoetermeer en Haastrecht.  Want RTV Utrecht en Omroep West worden in de regio's Utrecht en Zuid-Holland-Noord uitgezonden.

Roosendaal heeft maar een beperkt vermogen, dan heb je met Breda mogelijk meer kans. 

 

Heb je wel eens een andere coax-kabel geprobeerd? 

 

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schreef Roosendaal, maar de 25 km is de afstand tot Breda.
De coax is high quality (vergelijkbaar met KOKA), maar zal eens nieuwe proberen en met DVB-T2 stickje aan de laptop vlakbij de antenne.

aangepast door Alex1970
  • Like 1

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-11-2021 om 15:42, Alex1970 zei:

@OFDM Mijn antennes staan ook op zo'n 8/9m op zolder, heb diverse antennes geprobeerd. Goed opgelet op de richting en bij de RTBF uiteraard horizontale polarisatie.
RTV Utrecht lukt nog wel en Brabant wisselend succes. De VRT had ik vroeger ook (toen ze nog DVB-T FTA waren).


Met een rasterantenne bedoel je deze denk ik?
Die heb ik ook al geprobeerd.

afbeelding.png.57ac4f1cb046dd060fc69b1bc85a088c.png

Ik zit wel 119 km van Waver vandaan, dus m.i. ook alleen met condities mogelijk.
Maar zelfs Roosendaal (25 km) en Schoten (59 km) lukken niet.

 

Ik zie dat je voor elke frequentie filters gebruikt en meerdere antennes, waarmee koppel je dat aan elkaar?

Momenteel heb ik (gek genoeg) het beste resultaat met een combi-antenne VHF/UHF, zie:

Daarmee komt DAB+ dus ook binnen en kan ik nu volstaan met één coax naar beneden.

Wat je eigenlijk zou moeten proberen is de plaats van de raster antenne precies bepalen op het moment dat er condities zijn, dit is op een zolder behoorlijk van belang maar het is inderdaad zo'n antenne!

 

Met 119 kilometer heb je echt wel condities nodig die niet te vaak optreden maar wel meermalen per jaar. Het verlies van signaal door de lage hoogte moet ook door de kwaliteit van de condities opgebracht worden. Voor mij is zo'n afstand vergelijkbaar met Leeuwarden en die heb ik echt niet vaak. Als de condities maximaal zijn haal ik daarop toch nog een behoorlijke marge van 10 tot 15 dB.

 

Het koppelen van meerdere antennes kan op verschillende manieren maar als je voor iedere antenne geen enkel verlies wil is de opzet als volgt:

 

Elke antenne zijn eigen voorversterker. Daarop volgend een bandfilter voor de kanalen uit betreffende antenne, daarna de bandfilters samenkoppelen met een splitter. De crux is dat er geen breedband ruisvloer van twee versterkers over elkaar heen mag komen te liggen want dat degradeert 3 dB signaal ruisafstand.

 

De benodigde voorversterker gain is minimaal 10 dB + bandfilter demping + splitter demping. Bij een tweedeler dan 10 + 3 +4 = 17 dB.

 

Ik heb zelf niet alleen bandfilters maar ook hoogdoorlaat en laagdoorlaat filters. In principe pak ik van Münster 21 t/m kanaal 34 verticaal en Lingen vanaf kanaal 37 en hoger horizontaal.

 

Rosendaal heeft een gericht zenddiagram maar ik weet niet waar en hoe. Het vermogen is ook maar 5 kW. Schoten op 59 km is ambitieus maar zou zonder condities net wel/ niet moeten kunnen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...