Ga naar inhoud


Tv-zenders en operatoren slaan de handen in elkaar: reclame doorspoelen binnenkort niet altijd meer mogelijk


oneones

Aanbevolen berichten


11 uren geleden, Zilverhippie zei:

Als ik de Belgische commerciëlen vergelijk me die van NL, dan valt me op dat het bij de Belgische TV nogal meevalt qua hoeveelheid reclame.

klopt, op de "vlaggezenders" vtm en play4 heb je wel al reklameblokken van 6-7 minuten, maar da's nog altijd minder dan op de nederlandse zenders. Op de kleinere zenders varieert het sterk van max 5 minuten tot 30 sekonden (op vtm gold) of helemaal niks (in de namiddag).

ik vind trouwens dat de vtm & play zenders een veel gevarieerder aanbod hebben dan de nederlandse commerciële zenders. Ah ja, en over de npo spreek ik zelfs al niet meer want die is totaal verkloot.

aangepast door Jean-Claude

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tonskidutch zei:

dat zie ik toch anders, maar misschien kijkt u op andere tijdstippen

overigens ik zie zelfs reclame in de nieuwsberichten van uw Belgische Journaal

hallo ? de enige zender met reklame in een nieuwsuitzending is kanaal Z. ik zou wels eens willen weten op welke zender ge reklame ziet tijdens de nieuwsuitzendingen !

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, RTL-Z is immers ook een commerciële zender. Had in het begin veel minder nieuws en dreigde zelfs de licentie kwijt te raken omdat ze als ‘nieuwszender’ ingeschreven waren maar veel te weinig nieuws uitzond….

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

RTL-Z is een nederlandse (nieuws)zender. Tonski heeft het over een belgische zender maar buiten kanaal-Z ken ik geen enkele zender hier die zijn nieuwsuitzendingen onderbreekt voor reklame, of het zou moeten in wallonië zijn bij rtl-tvi maar bon daar kijken we nooit naar.

aangepast door Jean-Claude

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Jean-Claude zei:

RTL-Z is een nederlandse (nieuws)zender. Tonski heeft het over een belgische zender maar buiten kanaal-Z ken ik geen enkele zender hier die zijn nieuwsuitzendingen onderbreekt voor reklame, of het zou moeten in wallonië zijn bij rtl-tvi maar bon daar kijken we nooit naar.

RTL-TVI onderbreekt ook hun nieuws niet, wel voor en na het nieuws reclame zoals vtm doet.

dacht bij RTBF eens nieuws uitzending gezien te hebben in de herhaling met reclame onderbreking, maar ben dit niet zeker.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Jean-Claude zei:

ik geen enkele zender hier die zijn nieuwsuitzendingen onderbreekt voor reklame,

ik heb toch vaker dan een enkele keer de nieuwslezers zelve reklame zien en horen maken over een product in het journaal zogenaamd als nieuwsfeit.

ik heb niet gezegd dat men het nieuws of de nieuwsberichten onderbrak voor reclame.

Als je dat niet opgemerkt hebt dan ben je al heel erg reclame gesensibiliseerd geraakt.

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit bewust wordt gedaan - wat ik betwijfel - dan is men in België verplicht om dit aan het begin van het programma aan te geven. Je ziet dan pp (product placement) in beeld verschijnen.

Als dat niet gebeurt, dan kan de zender daarvoor beboet worden.

Producten kunnen nu eenmaal ook wel nieuwswaarde hebben als ze innoverend of revolutionair zijn. Als men een nieuwsitem brengt over de eerste commerciële elektrische auto op de BE of NL markt dan is dat geen bewuste reclame voor dat merk, maar wel een nieuwswaardig feit. Het is natuurlijk wel mooi meegenomen voor dat merk als je daarmee het journaal haalt.

Dus ook als je een merknaam hoort in het journaal niet altijd zomaar aannemen dat het reclame is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet of jullie dit ook in een Belgische vorm kennen

https://www.reclamecode.nl/reclame-code-commissie/

 

ik denk dat men zich er niet van bewust is bij de VTM.

 

p.s. overigens sponsoring gebeurd natuurlijk bijna altijd als je goed oplet maar product placement is ook niet vrij van sluik reclame

aangepast door Tonskidutch
p.s aanvulling

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Zilverhippie zei:

Als dit bewust wordt gedaan - wat ik betwijfel - dan is men in België verplicht om dit aan het begin van het programma aan te geven. Je ziet dan pp (product placement) in beeld verschijnen.

Als dat niet gebeurt, dan kan de zender daarvoor beboet worden.

Producten kunnen nu eenmaal ook wel nieuwswaarde hebben als ze innoverend of revolutionair zijn. Als men een nieuwsitem brengt over de eerste commerciële elektrische auto op de BE of NL markt dan is dat geen bewuste reclame voor dat merk, maar wel een nieuwswaardig feit. Het is natuurlijk wel mooi meegenomen voor dat merk als je daarmee het journaal haalt.

Dus ook als je een merknaam hoort in het journaal niet altijd zomaar aannemen dat het reclame is.

Zogenaamde sluikreclame zie ik vooral in het VTM Journaal.

Ten tijde van de lockdown bijvoorbeeld, gingen ze het dan hebben over hoe zwembaden de laatste tijd heel populair waren, omdat mensen binnen moesten blijven, en dan maar hun thuiscomfort wilden verhogen.

Daarna vragen ze nog eventjes hoeveel zo'n thuiszwembad eigenlijk kost, en geven ze nog wat tips.

Hetzelfde dan voor springkastelen, enz.

 

De lijn tussen reclame en nieuwsfeit is dus soms erg dun.

Ik denk dat men daar gewoon misbruik maakt van het 'nieuwsfeit' "Er worden tegenwoordig meer zwembaden verkocht." om dat product dan wat meer in het zonnetje te zetten.

Dit soort nieuwsitems krijgt dan het etiket van "lifestyle" of "trends", maar eigenlijk is het een verkapte reclame. 

  • Like 1

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Tonskidutch zei:

ik weet niet of jullie dit ook in een Belgische vorm kennen

https://www.reclamecode.nl/reclame-code-commissie/

 

ik denk dat men zich er niet van bewust is bij de VTM.

Niet in een Belgische, maar wel in een Vlaamse vorm.

Media zit al decennia lang bij de Vlaamse gemeenschap, niet op het Belgische niveau.

Daar heb je de VRM, de Vlaamse Regulator voor de Media.

Die deelt ook regelmatig boetes uit als zenders de reclameregels overtreden.

VTM, Vier, etc. zijn al regelmatig op de vingers getikt, of hebben een boete gekregen.

Burgers kunnen er ook zelf klachten indienen.

 

https://www.vlaamseregulatormedia.be/nl

  • Bedankt 1

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste @zzzzzz,

dank voor de aanvulling

Catherine van Eylen heeft altijd product placing AAN, letterlijk aangekleed.

Let wel ik ben zeker niet tegen een modieus aangeklede presentator, maar als een abdij brouwsel wordt vermeld die eigenlijk te weinig produceren t.o.v. de vraag ernaar is dat wel heel duidelijk RECLAME.

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Beste @zzzzzz,

dank voor de aanvulling

Catherine van Eylen heeft altijd product placing AAN, letterlijk aangekleed.

Let wel ik ben zeker niet tegen een modieus aangeklede presentator, maar als een abdij brouwsel wordt vermeld die eigenlijk te weinig produceren t.o.v. de vraag ernaar is dat wel heel duidelijk RECLAME.

Ik zou het eerder een verbetering noemen.

Jullie in Nederland gebruik heel vaak de term "Belgisch" of "de Belgen", maar die is vaak verwarrend, want het gaat bijna altijd over Vlaams of "de Vlaamse zenders".

Ik denk niet dat als men in Nederland vraagt of Canal Digitaal ook "de Belgen" heeft, men RTL-TVi of La Une bedoelt.

Hetzelfde zie je in Frankrijk, waar men wel "les Belges" zegt, maar eigenlijk alleen aan het Franstalige gedeelte van het land denkt.

 

Wat Cathérine Van Eylen betreft, geen idee wat je bedoelt, ik weet dat ze sportverslaggeefster is, maar ik kijk quasi nooit naar sport.

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met dat abdij brouwsel.

Staat er op haar kledij tijdens de uitzending een merknaam van een abdijbier of zo?

 

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...