Ga naar inhoud


Effe piraten op de FM


Mojo

Aanbevolen berichten

16 uren geleden, ceesv zei:

Uit het artikel:

Maar de wind, die vat kreeg op de mast gooide in de loop van zaterdag wel roet in het eten. De top knakte. Een poging om dat te herstellen lukte niet. Nog twee andere stukken braken daarna ook af.

 

Tja, ik vind het hele verhaal maar een wildwest story en ik geloof er weinig van. Verder heb ik totaal geen respect voor deze aspirant bouwkundige ingenieurs. Die zetten daar dus even een mast van 106 mtr. (Naar hun zeggen). Daar kom je al aan bepaalde grenzen en wordt een supergevaarlijk knutselwerk waarmee grote ongelukken kunnen gebeuren. Met fatale afloop. 

Dus nee, ik heb hier geen bewondering voor, voor deze roekeloze uitvoering. 

Het blijk ook wel, want er flikkeren al een paar stukken af bij een beetje wind. 

Dan het verhaal dat ze heel Nederland ermee bereiken. Wat een lach nummer. 

Waar de NPO, 8 - 10 steunzenders voor nodig heeft, doen deze heren het met een luttel zendertje en een mastje van 106 mtr. en een in elkaar geknutselde FM zender. 

Een frequentie ermee beleggen die andere zenders legaal gebruiken geeft allemaal niet. Het gaat per slot van rekening om de lol. Plaatje draaien,  🍺 biertje erbij.

De lol zie ik er niet echt ervan in. 

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Men spreekt in het artikel over de mast omhoog takelen en ophijsen, maar op de foto ziet het er eerder uit als een mobiele mast op een oplegger waarbij de stukken d.m.v. een motor of gemotoriseerde lier automatisch in en uit elkaar schuiven (wat trouwens niets afdoet van het gevaar dat hiermee toch gepaard gaat).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, IJzerbout is weer een beetje kort door de bocht.
Hij twijfelt aan de hoogte van 106 meter. Ik heb het even opgemeten.
In het artikel staat dat ze een mal hebben gemaakt van 12 meter. Dat lijkt me ook logisch want de standaard lengtes zijn 6 meter dus elk deel is 12 meter lang. Er zijn 7 delen maar ik zie dat ze niet allemaal even ver zijn uitgeschoven. Waren ze dat wel, dan zou de mast inderdaad 106 meter hoog zijn geweest. Het bovenste deel is een ronde mast van ongeveer 40 meter lang. Ik kom met deze mast dan aan bijna 100 hoog.


En dan het bereik. Heel Nederland bereiken? Tja, dat kun je niet vergelijken met de masten van NPO. Die zenders wil je met een heel klein sprietantennetje op je auto kunnen ontvangen. Als ze bij deze piraat zeggen "in heel Nederland te ontvangen", dan wordt natuurlijk bedoeld met een Yagi-antenne van de nodige elementen.
Tja en het waaide natuurlijk veel te hard om op die dag de antenne uit te testen. Kijk maar eens naar de bossages langs de weg. Die staan behoorlijk te zwiepen. Nee, ze hadden deze test natuurlijk op een windstille dag moeten uitvoeren, maar ja, die jonge gasten hebben natuurlijk geen geduld.

Zeker met deze harde wind wordt het dan behoorlijk gevaarlijk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Sprietje zei:


En dan het bereik. Heel Nederland bereiken? Tja, dat kun je niet vergelijken met de masten van NPO. Die zenders wil je met een heel klein sprietantennetje op je auto kunnen ontvangen. Als ze bij deze piraat zeggen "in heel Nederland te ontvangen", dan wordt natuurlijk bedoeld met een Yagi-antenne van de nodige elementen.

 

We zullen echter nooit weten of de zender tot in Harlingen of Den Burg te ontvangen was geweest, want de mast was alweer beneden voordat ie goed en wel stond.

En hij had toch inmiddels een aardige duit gekost.

Kennelijk koos de natuur voor de kant van het AT.

En een tweede poging in november? Volgens mij kant het dan ook behoorlijk waaien.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach laat die piraatjes lekker klooien. Ik heb er wel een zwak voor want ik heb daar ook in mijn jonge jaren aan meegedaan.

Niet zulke sterke zenders natuurlijk.

 

Ik herinner me dat ik bij een plaatselijke ziekenomroep locatie uitzendingen verzorgde.

Daarvoor nam ik van mijn werk zendermicrofoons mee. Maar je wilde de presentator/reporter graag voorzien van een retour.

Daarvoor gebruikte ik een door een kennis gemaakt FM zendertje voor. Je zocht gewoon een vrij stukje in de band, dat kon toen nog.

Het bereik was best wel behoorlijk, in ieder geval beter dan de zendermicrofoons.

Maar er zaten geloof ik maar 2 transistortjes in en het draaide op een 9 volt batterijtje.

De reporter werd dan voorzien van een klein fm ontvangertje en een oordopje.

 

Zo hebben mensen als Jan de Hoop en Hans van Vliet (wereldberoemd in Rijnmond) het vak kunnen leren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sprietje zei:

dan wordt natuurlijk bedoeld met een Yagi-antenne van de nodige elementen.

 

En ieder huishouden heeft zo'n ding op een mast van 12 meter hoog op z'n dak staan. 

Goed het bereik zal dan met wat geluk een km of 30 - 40 zijn. 

Helaas snapt Sprietje de essentie niet van mijn relaas waar het om de veiligheid gaat. 

Van passanten en mensen die de dupe zijn van ongelukken met zo'n mast. 

Had de mast signaal kleuren? Zat er verlichting in voor mogelijk airborn verkeer?

Een noodhelicopter op weg naar een kliniek?

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is zo'n topic waarbij oude roestig mensen met het wetboek in de hand hun zegje mogen en moeten doen, het mag niet volgens het wetboek dat mag duidelijk zijn.

Maar ... voor als je oud bent en je rollator je enige houvast nog kan zijn .. denk dan eens aan de jaren dat jezelf 20 of net iets meer was. Toen deed je ook dingen die in die tijd ook niet altijd iedereen op de stoelen kreeg van blijdschap toch?

 

Denk dat Sprietje wel een beetje meer een juist beeld geeft van wat hier heeft gespeeld, beetje baldadigheid .. lekker dat er nog mensen zijn die dat doen.

Hier kan ik alleen maar een grote glimlacht van op mijn gezicht krijgen.

 

Dan de zender, neem maar van mij aan dat heden ten dage de zelfbouwtijd wel een beetje verleden tijd is.

Tegenwoordig kopen deze jongens fabriekszenders (Elenos - R&S) en worden via 'een achterdeurtje' geholpen door echte zendamateurs om ze af te regelen of op te knappen 😉

De antennes en koppelbakken voor de juiste phase shifting zijn ook allemaal fabrieks spul met 7/8 N-connectoren voor het grote vermogen van het fabrieksspul. Audio heeft 'stokke-masker' begrenzers, om teveel frequentiezwaai te beperken .. wat ook minder zij-band storing oplevert.

 

Dan storing .. ze zijn vaak schoner dan heel veel lokale omroep zendertje met amper 10 tot 50 Watt, want ze weten dan dat als ze storen de pret alleen nog maar korter duurt.

 

Metingen van bereiken van de legale zender gebeurt door veldsterkte meting, en daarmee is ook het bereik afgebakend. Voor lokale omroepen is hierop een zeer streng beleid bij AT, want ook die lokale omroepjes willen nogal eens 'aan de knopjes draaien' om toch met meer vermogen uit te zenden. Dan hebben ze ook al snel de AT bij hun deur staan en .. een forse boete.

 

Maar dat je ver kunt komen onder de juiste omstandigheden is mij maar al te goed bekend uit die oude tijd, waarbij een zender met amper 12 Watt (QQE03-12) op een 7 over 7 slotantenne op amper 18 meter toch een kleine 200 KM kon afleggen.

Even inlezen over wat we in de radiowereld 'condities' noemen.

 

Dat waren mijn 2 cent om iedereen toch met een knipoog en een glimlach naar dit soort dingen te laten kijken .. de wereld is al negatief genoeg .. maar dat is mijn bescheiden mening.

  • Bedankt 1

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, de magie van onze atmosfeer en de voordelen en nadelen die het meebrengt voor radiogolven.

Op HF maken we daar intensief gebruik van om zo waar mogelijk over de hele wereld te komen 😁

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

En Theo, Ad en Hugo en de rest van 3
We zaten allen bij Veronica op de knie
Soms vond je het niks
Maar je leerde veel zo
Felix en Edward is het niet zo?
De Cats, Golden Earing en Bonnie St.Clair
En ook Mouth en McNeal jullie schopten het ver
Net als de rest hier in de showbis
Maar met hulp van je vrienden en die was niet mis

Peter Koelewijn en Veronica sorry, een fragment..

 

Soms kan er uit iets stouts toch wel iets moois voorkomen. En dan heb ik het niet over de geboorte-aangiften bij de burgerlijke stand.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, donpedro zei:

Audio heeft 'stokke-masker' begrenzers, om teveel frequentiezwaai te beperken .. wat ook minder zij-band storing oplevert.

 

Ahh, duidelijk. 

Je zit illegaal op een voor jou niet toegestane/toegewezen frequentie en je zorgt er netjes voor geen storing op de buurfrequenties te veroorzaken. 

Een nobel gedrag.  

 

Zijband storing is heel wat anders en heeft betrekking op AM. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voordat ze antenne masten gingen bouwen hebben ze eerst geoefend op boten.

 

Ook daarvan is beeld.😁

 

 

  • Haha 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...