Ga naar inhoud


Op de toekomst voorbereid


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ik was van plan een nieuwe satellietontvanger te kopen en zit na te denken om er een te nemen die ook over 5 jaar of langer nog bruikbaar is voor de nieuwe technieken.
Een mooi voorbeeld om hier over na te denken is bijv. het feit dat bij Canal Digitaal vanaf februari bepaalde zenders alleen nog maar ontvangen kunnen worden via een CI+ module, dus een CI-slot noodzakelijk is.
Maar het ene CI-slot is het andere niet. Eerst waren het CI 1.0 slots, nu bestaan er ook CI+ 1.3 en CI+ 1.4 slots. Canal Digitaal heeft de CAM803 uitgebracht maar die werkt alleen maar in een 1,3 of 1,4 slot. Het lijkt me dus handig om bij een nieuwe satellietontvanger te kiezen voor een type dat beschikt over een 1.3 of 1.4 slot want wie weet worden we over een paar jaar daar wel toe gedwongen.

 

Dan een tweede punt, de video compressie techniek. HEVC H.265 is de vervanger voor HEVC H.264 waardoor er weer flink meer gecomprimeerd kan worden. Digitenne is daar ook op over gegaan. Voor ultra HD wordt ook HEVC H.265 gebruikt en alle 4K satellietontvanger beschikken over HEVC H.265 maar hoe zit dat met met HD-ontvangers? Gaat HEVC H.265 straks bij gewone HD-uitzendingen ook gebruikt worden? Kijk je naar combo ontvangers welke beschikken over een satellietontvanger en een kabel / terrestrische ontvanger, deze beschikken voor de terrestrische ontvanger over HEVC H.265 techniek maar is dat dan automatisch ook voor de satellietontvangst?

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


In een andere vraag / topic schreef ik al dat CI+ 1.3 en CI+ 1.4 niet nieuw zijn. En indien men het volle keurslijf voor die CI+ opties ook aanzet is het enkel mogelijk met een gecertificeerde receiver te werken. De Technisat kan dat . klik ook het H.265 deel hetgeen je graag zou willen!

 

Een jarenlange ervaring met het CI+ gedoe waar Technisat zelf aan mee hebben ontwikkeld.

  • Like 1

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dit betreft een UHD-ontvanger. Die heeft alles in huis maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. De HD-tv is 40 inch en dan heeft het weinig zin om daar ultra HD voor te nemen. De meeste UHD-tv's beginnen met 55" en ik heb geen ruimte voor groter dan 40". Die Technisat UHD-ontvanger kost ruim €300,- en dan koop ik liever een UHD-tv met ingebouwde satellietontvanger, dan heb ik geen losse ontvanger en ook geen dubbele afstandsbediening nodig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik schreef jaren geleden al dat een CI slot in een nieuwe ontvanger een toekomst gericht accessoire was.

Ik heb ook geleerd dat de toekomst altijd anders uitpakt als je nu denkt.

Een ontvanger nu kopen, die over 5 jaar voor nieuwe technieken geschikt is zal zijn, is een utopie.

 

Zelfs al zou je beoogde voorbereiding werken, heb je op dat moment te maken met nieuwe ontwikkelingen, zou zo maar DVB-S2x Versie 2.0 kunnen zijn.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Sprietje zei:

Ja, dit betreft een UHD-ontvanger. Die heeft alles in huis maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. De HD-tv is 40 inch en dan heeft het weinig zin om daar ultra HD voor te nemen. De meeste UHD-tv's beginnen met 55" en ik heb geen ruimte voor groter dan 40". Die Technisat UHD-ontvanger kost ruim €300,- en dan koop ik liever een UHD-tv met ingebouwde satellietontvanger, dan heb ik geen losse ontvanger en ook geen dubbele afstandsbediening nodig.

 

Ik sta voor dezelfde afweging. Als mijn Rebox het (straks) niet meer allemaal decodeert, dan stap ik wel over op die Technisat UHD receiver. Dat CI slot wordt dan gebruikt voor de Can Dig module. Mijn UHD tv heeft al de HD+ module in gebruik. Dubbele afstandsbediening zijn we hier al jaren aan gewend.

REBOX8220HD Ext PVR500Gb ;  Triax 88 Astra 19.2/23.5/28.2

REBOX4000HD met CI+ module 3.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt je alleen op de zéér nabije toekomst voorbereiden.

Niemand kan immers met zekerheid zeggen hoe de toekomst er over 5 jaar uitziet.

 

Er is ook al een tijdje sprake van CI 2.0, waarbij een USB interface gebruikt wordt in plaats van de gedateerde PCMCIA interface.

Gaat dit ooit gebruikt worden, en zo ja, wanneer?

 

http://www.smit.com.cn/engr/cam/engr_usb.html

aangepast door zzzzzz
opmaakwijzigingen

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ceesv zei:

Een ontvanger nu kopen, die over 5 jaar voor nieuwe technieken geschikt is zal zijn, is een utopie.

 

Daar heb je gelijk in.

 

Maar sinds we hier ooit een uitleg hebben geschreven over de soorten receivers in uh 2002 geldt de CI Cam Satelliet Receiver nog steeds als universeel apparaat. Ja tuurlijk alles SD en toen kwam er plots HDTV en nog wat nieuwe normen mbt HDMI en HDCP en zoals jij noemde de DVB-S2X en dat soort ontwikkelingen zal ook niet stoppen.

 

Ik heb er enkele toestellen gehad en dat vaker in minder dan 5 jaar!

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, ceesv zei:

Zelfs al zou je beoogde voorbereiding werken, heb je op dat moment te maken met nieuwe ontwikkelingen, zou zo maar DVB-S2x Versie 2.0 kunnen zijn.

 

DVB-S2X noem ik één groot fiasco.

Is sinds 2014 beschikbaar en er zijn maar een handvol zenders die deze norm gebruiken.

Dus ik verwacht zeker geen versie 2.0 de komende jaren omdat bijna geen enkele zenders de eerste versie gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Tonskidutch zei:

hoe kom je daarbij...?

 

of heb je het enkel over multichannel?

 

er zijn meer voordelen.

 

 

Bij mij weten zijn er maar drie zenders die uitzenden in DVB-S2X en dat op 33E.

@Sprietje De MIS zenders op 5W zenden uit in DVB-S2 en niet in S2X.

 

Schermafbeelding 2021-08-28 om 11.01.26.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meerjarige garantie op functionaliteit is in de consumentenelectronica een utopie.. Redenen daarvoor zijn hierboven al duidelijk aangegeven.. Economisch ga je uit van 3 jaar 100% vruchtgebruik en daar pas je je aankoopbudget op aan. Na die 3 jaar is er veel veranderd en kijk je weer uit naar wat dan actueel is.. Alleen zorgen dat je basisfuncties in het aan te kopen apparaat aanwezig zijn..

Voor nu geldt:

- CI slot (liefst 2) die liefst fysiek gescheiden geprogrammeerd kunnen worden.

- Pluggable tuners

- laatste hardware decoder functies (HEVC H.265)

 

Voor de persoonlijke wensen zelf zaken aan dit lijstje toevoegen.

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...