Ga naar inhoud


RTBF DVB-T2 HD wanneer?


790MHz
Ga naar oplossing Opgelost door OFDM,

Aanbevolen berichten


Einde van DVB-T lijkt me onvermijdelijk, maar volgens mij waren de plannen altijd om over te schakelen op DVB-T2, dus dat komt er voor terug. Wellicht nu ook met de commerciële zenders, hopelijk niet met de zelfde commerciële intentie (lees: gecodeerd) zoals helaas in Vlaanderen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Infobalk bovenaan het scherm van la une, TIPIK en la trois over de werkzaamheden

en vervanging van antenne Doornik, kanaal 56 vanaf 3 April 2023.

Ook de radiouitzendingen op FM en DAB+ kunnen gestoord zijn tijdens de werken.

https://www.rtbf.be/article/travaux-en-vue-de-remplacer-lantenne-uhf-sur-notre-site-de-tournai-a-partir-du-3-avril-2023-11176053

vlcsnap-2023-04-03-14h37m22s452.jpg

aangepast door Satfeeds-DX
Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hoe stom dat ik niet op tijd heb gemaild met de contactpersoon bij RTBF want hij is sinds 1 mei met pensioen. Onderstaande info over de omschakeling is van 1 februari. Aangezien in het verleden vaker is gebleken dat er uitstel ontstaat weet ik het echt niet. Of men nog blijft vasthouden aan dubbel uitzenden vraag ik mij ook af want het zou best bijzonder zijn.

 

We zitten in het laatste stuk voor de finish. Uiterlijk mei 2023 moeten we uitzenden op ons nieuwe kanaal 42 in DVB-T2.

De nieuwe zenders zijn bijna allemaal geïnstalleerd, we moeten nog twee grote antennes in Doornik en Léglise vervangen, maar we zullen waarschijnlijk zeer binnenkort beginnen met het uitzenden in simultane uitzending op sommige sites om alle parameters van de multiplexer en zenders voor DVB-T2 te verfijnen.

De omschakeling zal dus in mei 2023 zijn of uiterlijk in juni 2023, het zal er zeker van afhangen wanneer telecomoperators onze oude frequenties willen gebruiken.

 

Deze laatste zin vraagt enige toelichting: RTBF maakt in de huidige 5g 700 MHz band alleen nog maar gebruik van kanaal 56 en dat zal nooit t.b.v. 5g in gebruik worden genomen aangezien het in de duplex gap valt tussen up en downlink. Dat RTBF daar niet meer hoort uit te zenden is wel een issue en het is door genade van de telecom operatoren dat dit wordt gedoogd. Hieronder een foto van het spectrum zoals ik dat zondag ochtend ontving. Het midden is kanaal 56 op 754 MHz en rechts daarvan zijn 5g downlink blokken zichtbaar, dit stoort elkaar niet. Iemand die erg dichtbij een 5g zendmast woont zal hier wel problemen door ondervinden maar dat is dan uitsluitend TV ontvangst problemen.

Spectrum A k56 14 mai 23.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er komt nu toch wel wat informatie boven water vanuit RTBF zelf.

 

De zendmast in Doornik is al vervangen en geschikt voor kanaal 42. De DVB-T zender van Malmedy is omgezet van kanaal 42 naar 45 zodat er ruimte is voor de DVB-T2 op kanaal 42. Deze move bewijst gelijk dat men zoals al in email werd aangegeven een parallel uitzendperiode nastreeft.

 

Gisteren bekend gemaakt: Er zijn werkzaamheden gepland op onze Léglise-site. Ze zijn bedoeld om de UHF-antenne te vervangen die onze pyloon uitrust. Deze werken starten op 22 mei 2023 en duren tot 10 juni 2023 (afhankelijk van de weersomstandigheden).

 

Conclusie is dat sommige sites misschien al actief zijn, of alleen test uitzendingen, met DVB-T2 op kanaal 42 maar als alles meezit na 10 juni alles klaarstaat om landelijk te beginnen met parallel uitzenden. Ik neem aan dat men pas hierna loopteksten in de oude DVB-T uitzendingen zal plaatsen om de kijkers te informeren over het overgaan naar DVB-T2. Hoe snel de oude uitzendingen zullen stoppen is dan misschien afhankelijk van de snelheid waarmee de antenne bedrijven en kijkers zijn overgeschakeld?

 

Helaas heeft de RTBF medewerker mij al gewaarschuwd dat in Brabant kanaal 42 wordt gebruikt (Digitenne) dus dit zal ook daar moeilijk worden. Lichtpuntje is het verschil in polarisatie tussen Wallonië H en Nederland V.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, OFDM zei:

 

Conclusie is dat sommige sites misschien al actief zijn, of alleen test uitzendingen, met DVB-T2 op kanaal 42 maar als alles meezit na 10 juni alles klaarstaat om landelijk te beginnen met parallel uitzenden. 

De zendsites rond Brussel (Financiëntoren en Waver) zijn alleszins nog niet begonnen aan een simulcast op kanaal 42. Althans, Ik ontvang ze hier in Mechelen niet. 
 

volgens mij moesten deze zendsites niet omgebouwd worden dus vind het vreemd dat hier kanaal 42 nog niet van start is gegaan. Of men zou omwille van technische redenen misschien meteen landelijk kanaal 42 willen activeren? 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, stevenvc19 zei:

De zendsites rond Brussel (Financiëntoren en Waver) zijn alleszins nog niet begonnen aan een simulcast op kanaal 42. Althans, Ik ontvang ze hier in Mechelen niet. 
 

volgens mij moesten deze zendsites niet omgebouwd worden dus vind het vreemd dat hier kanaal 42 nog niet van start is gegaan. Of men zou omwille van technische redenen misschien meteen landelijk kanaal 42 willen activeren? 

Dank voor de controle!! Klopt dat het slechts om 2 sites ging en zoals ik uit de email van RTBF kon herleiden zou het mogelijk alleen kunnen gaan om testen die zouden moeten leiden tot keuze van uitzendparameters:

 

We zullen waarschijnlijk zeer binnenkort beginnen met het uitzenden in simultane uitzending op sommige sites om alle parameters van de multiplexer en zenders voor DVB-T2 te verfijnen.

 

Ik zie geen technische reden al een deel eerder in te schakelen dus ik vermoed dus dat RTBF liever kiest voor de start van alle zenders gelijktijdig, dat lijkt mij een stuk eenvoudiger te communiceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-5-2023 om 21:03, OFDM zei:

Hoe stom dat ik niet op tijd heb gemaild met de contactpersoon bij RTBF want hij is sinds 1 mei met pensioen. Onderstaande info over de omschakeling is van 1 februari. Aangezien in het verleden vaker is gebleken dat er uitstel ontstaat weet ik het echt niet. Of men nog blijft vasthouden aan dubbel uitzenden vraag ik mij ook af want het zou best bijzonder zijn.

 

We zitten in het laatste stuk voor de finish. Uiterlijk mei 2023 moeten we uitzenden op ons nieuwe kanaal 42 in DVB-T2.

De nieuwe zenders zijn bijna allemaal geïnstalleerd, we moeten nog twee grote antennes in Doornik en Léglise vervangen, maar we zullen waarschijnlijk zeer binnenkort beginnen met het uitzenden in simultane uitzending op sommige sites om alle parameters van de multiplexer en zenders voor DVB-T2 te verfijnen.

De omschakeling zal dus in mei 2023 zijn of uiterlijk in juni 2023, het zal er zeker van afhangen wanneer telecomoperators onze oude frequenties willen gebruiken.

 

Deze laatste zin vraagt enige toelichting: RTBF maakt in de huidige 5g 700 MHz band alleen nog maar gebruik van kanaal 56 en dat zal nooit t.b.v. 5g in gebruik worden genomen aangezien het in de duplex gap valt tussen up en downlink. Dat RTBF daar niet meer hoort uit te zenden is wel een issue en het is door genade van de telecom operatoren dat dit wordt gedoogd. Hieronder een foto van het spectrum zoals ik dat zondag ochtend ontving. Het midden is kanaal 56 op 754 MHz en rechts daarvan zijn 5g downlink blokken zichtbaar, dit stoort elkaar niet. Iemand die erg dichtbij een 5g zendmast woont zal hier wel problemen door ondervinden maar dat is dan uitsluitend TV ontvangst problemen.

Spectrum A k56 14 mai 23.jpg

Wat is dit voor Spectrum Analyzer als ik zo vrij mag zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, MrDish zei:

Wat is dit voor Spectrum Analyzer als ik zo vrij mag zijn.

Zeker anders zou ik het niet plaatsen. Het was in zijn tijd absolute wereldklasse, zie;

 

https://www.hpmemoryproject.org/technics/bench/8568/bench_8568_home.htm

 

Dit model de 8568b zal ergens rond 1990 zijn gekocht en ik heb er vóór de eeuwwisseling twee componenten in vervangen. Afkloppen want werkt nog steeds!

 

Om digitaal te DX'en is het zoveel gemak: Ik zie lang voordat ik een kanaal kan inscannen of er "iets" binnenkomt. Het is ook mogelijk om storing in een Digitenne signaal door een Duitse zender te onderscheiden. Dat maakt het dan mogelijk om te weten waarom een zender niet lukt terwijl de sterkte genoeg is.

 

Ik heb onlangs een super compact Chinese hand spectrum analyser gekregen. Daar moet ik een connector overgang voor maken en dan kijken of die deze dingen ook kan. Dan spaar ik de oude man wat meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-5-2023 om 22:47, OFDM zei:

Voor wie kanaal 42 kan ontvangen een lancering. Voor mij een crash als kanaal 56 uitgaat.

Het gaat toch nog even duren;

 

Vertaling van post op een Waals forum, bron: facebook.com/DABRadioNorddeFrance:

"Hallo meneer.

Tot op heden is er geen officiële datum vastgesteld voor de uitzending van onze DVB-T2-multiplex op kanaal 42.
We voltooien de implementatie van het netwerk door de laatste twee zenders te installeren en een laatste antenne.
Daarna zal het geheel in de ether worden gebracht, evenals een meetcampagne om met onze simulaties de adequaatheid van de werkelijke dekking te bevestigen.

Daarna zal een periode van DVB-T simulcast / DVB-T2 lopen hoe dan ook, waardoor al onze kijkers sereen kunnen overschakelen van het oude naar het nieuwe systeem.
Groeten.
YT"

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...