Ga naar inhoud


RTBF DVB-T2 HD wanneer?


790MHz
Ga naar oplossing Opgelost door OFDM,

Aanbevolen berichten

Even op mijzelf reagerend. Het bericht komt grotendeels overeen met eerdere informatie hoewel ik uit een oudere mail niet begreep dat er nog zenders geïnstalleerd zouden moeten worden...Of deze bron dat helemaal correct meldt is niet zeker en het is dus ook onduidelijk hoe lang dat nog zal duren.

 

De meetactie was in februari wel aangegeven maar ook daarvan is niet duidelijk hoeveel tijd daarvoor wordt uitgetrokken. En of er dan al gekeken kan worden of gaan de zenders steeds maar korte tijd aan?

 

Zelf ben ik tevreden want van een snelle uitschakeling van kanaal 56 lijkt allerminst sprake. Kan maar zo begin 2024 worden als ik het hele verloop tot nu toe een beetje inschat. Blijkbaar wordt er ook niet gepusht vanuit de 5g netwerkoperators, bijzonder allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

16 uren geleden, OFDM zei:

Met onderbrekingen is het HD kanaal 42 vandaag gesignaleerd in Wallonië, mogelijk alleen Wavre!

Heb gisterenavond in Mechelen nog niets opgevangen. 
Ik probeer sowieso af en toe de frequentie in te scannen maar tot nu toe nog niets. lang kan het toch niet meer duren, veronderstel ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, stevenvc19 zei:

Heb gisterenavond in Mechelen nog niets opgevangen. 
Ik probeer sowieso af en toe de frequentie in te scannen maar tot nu toe nog niets. lang kan het toch niet meer duren, veronderstel ik. 

Dat kan wel kloppen want ik las dat het signaal om 17:00 weer uit de lucht ging, rustig aan met testen. Of het nog lang kan duren? Hangt vooral af van de tijd die er wordt uitgetrokken voor het testen van het nieuwe netwerk. Er is nu nog maar 1 zender ingeschakeld maar er zal onderzocht moeten worden hoe het gaat met een heel land op 1 kanaal maar ook hoe de kwaliteit van dekking gelijk te houden met het huidige zou ik denken. Dat is in Nederland niet gelukt dus misschien komt men nog voor een lastige afweging? Ik vind het leuk om te volgen dit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, OFDM zei:

Gefeliciteerd! Mooie beelden neem ik aan? 

Op alle zenders waren de beelden vanuit de verschillende radiostudio's te zien dus dat geeft niet meteen het grootste wauw effect. 
ik hoop één dezer dagen wat beelden van andere uitzendingen te kunnen bekijken om de beeldkwaliteit nader te bekijken. Ik lees op een ander forum dat de beeldkwaliteit beter zou zijn dan via Proximus. 
Ik kijk op een 55" scherm en mijn eerste blik gaf alleszins een geweldige beeldervaring!
Maar dat is nogal logisch na de RTBF jaren in SD kwaliteit gezien te hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, vasonline zei:

17 6 2023 10u51 -> K42 geen signaal, met de yagi voor Goes.

Ik probeer af en toe nog eens.

 

11 uren geleden, astro iris zei:

Voorlopig op K42 Doornik nog geen ontvangst.

Zijn op dit moment nog onderbroken testuitzendingen. 
Ik heb tijdens weekdagen vanaf 7.15u meestal beeld, maar wanneer ik 's avonds rond 17u thuis kom staan de zenders uit. Het verwonderd me dus niet dat jullie op dit moment geen beeld hebben. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier perfect ontvangst (28,5 db) van de Test HD op kanaal 42 vanuit zendmast Waver. Dit is 3 db meer dan de SD versie op kanaal 56. Ook het geluid lijkt veel scherper.

aangepast door ketupa
Tikfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geluidsformaat is idd geëvoleeurd van MPEG naar AAC.

Verschil in beeldkwaliteit is spectaculair, vooral op Tipik en La Trois, want la Une was blijkbaar reeds in een betere kwaliteit uitgezonden.

Maar qua beeld is er toch iets raars :

Op TV is alles netjes maar als ik op PC wil streamen heeft een beeld niet het goede formaat, maar verschijnt als een lange strook.

vlcsnap-2023-06-17-14h04m26s015.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, ketupa zei:

In VLC beeldformaat naar 16:9 aangepast en alles in orde :

vlcsnap-2023-06-17-14h13m57s839.png

Bedankt voor de tip. Bepaalde feeds op satelliet geven ook zo'n beeld op VLC.

vlcsnap-2023-06-14-16h44m07s689.jpg

aangepast door Satfeeds-DX
Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de resolutie niet volledig is.  Kijk is naar codec/mediainfo.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...