Ga naar inhoud


RTBF DVB-T2 HD wanneer?


790MHz
Ga naar oplossing Opgelost door OFDM,

Aanbevolen berichten

14 minuten geleden, OFDM zei:

Vandaag weer opgestart en het lukt nu beter geen foutmelding te krijgen. Wat ik er uit wil halen zijn twee dingen:

 

In hoeverre komen de berekende veldsterktes overeen met wat ik zelf meet vanaf alle hier ontvangen zenders. Daarbij ontdek ik zojuist dat hij nauwelijks corrigeert voor verlies van bebouwing want 30 meter of een paar meter boven de grond maakt nauwelijks verschil. Ik heb wel mijn locatie ingevoerd aan de hand van map maar er staat een onbekende plaatsnaam bovenin het scherm.

 

Ook interessant is de optie tropo tot 9 waardoor ik ook de DX metingen kan verifiëren. Dan moet ik de zoekafstand handmatig beperken, maar dat lukt allemaal nu, erg mooi. De lijst is lang tot 500 km maar heel herkenbaar. Erg mooi dat ook de ERP met inachtneming van het antenne diagram wordt vermeld! Ik heb wel een oud text bestand maar dit is super praktisch.

 

Daarnaast wil ik graag kijken hoe sterk storende zenders hier binnenkomen omdat een aantal zenders hier met tropo echt niet lukt.


Zo te lezen is het al aardig gelukt dus.

  • Like 1

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


20 minuten geleden, Alex1970 zei:


Zo te lezen is het al aardig gelukt dus.

Klopt! Wat me dan eigenlijk als enige nog opvalt is dat het programma wel aangeeft (aangevinkt) met topografie rekening te houden maar dat niet doet t.a.v. huizen bebouwing en bomen. Ik heb 15 jaar geleden een vergelijkende meting gedaan tussen vrij zicht op 20 meter boven maaiveld en huidige 8 meter op zolder. Daar kwam -15 dB uit voor alle richtingen. Dat is de optelsom van omliggende huizen, bomen verder weg maar geen demping van het dak zelf. Deze 15 dB moet ik alsnog van de dBuV uitkomst op FMscan zelf aftrekken, dan is het aardig goed. Het programma gaat volgens mij dus uit van echt vrij zicht, nagenoeg onafhankelijk van de hoogte boven het maaiveld.

 

Komt dit overeen met jouw bevinding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, astro iris zei:

Vandaag wat testen gedaan en inderdaad de primaire bronnen kunnen vaststellen.  Mijn antenne was een beetje gericht tussen de twee bronnen in. Richt ik richting Bouvigny, dan komen die kanalen sterker binnen, op uitzondering van kanalen 23 en26 , die blijven zwakker, enerzijds ze minder vermogen hebben en anderzijds ze ook iets lager op de mast staan. De kanalen van Mont des Cats komen allemaal nog binnen maar zwakker, deze bron staat ook maar op 17 km afstand. Richt ik nu op Mont des Cats dan komen alle kanalen loeihard binnen, maar dan ben ik wel 23, 26 en 29 kwijt van Bouvigny. Nu blijft ze gericht op Mont des Cats, want dit zijn dezelfde kanalen en zenders van Bouvigny.  Bedankt voor de tip OFDM. ;)

Ik heb niet de het hele kanalenoverzicht per mast voor ogen (niet allemaal in SFN?) maar ik begrijp dat de richtwerking voldoende was om helder onderscheid te maken, perfect!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@OFDM De zendersterkte van Bouvigny ligt veel hoger dan die van Mont des Cats, maar de afstand is ook beduidend verder, 17 km voor Mont des Cats en 50 km voor Bouvigny. Om één voorbeeldje te geven, kanaal 21 komt in beide gevallen met 54 dB binnen, terwijl het vermogen van Bouvigny 80 KW is en van Mont des Cats slechts 13 KW is. De richting van de twee bronnen vanuit mijn woonplaats verschilt maar 44° , 199° voor Bouvigny en 243° voor Mont des Cats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, OFDM zei:

Klopt! Wat me dan eigenlijk als enige nog opvalt is dat het programma wel aangeeft (aangevinkt) met topografie rekening te houden maar dat niet doet t.a.v. huizen bebouwing en bomen. Ik heb 15 jaar geleden een vergelijkende meting gedaan tussen vrij zicht op 20 meter boven maaiveld en huidige 8 meter op zolder. Daar kwam -15 dB uit voor alle richtingen. Dat is de optelsom van omliggende huizen, bomen verder weg maar geen demping van het dak zelf. Deze 15 dB moet ik alsnog van de dBuV uitkomst op FMscan zelf aftrekken, dan is het aardig goed. Het programma gaat volgens mij dus uit van echt vrij zicht, nagenoeg onafhankelijk van de hoogte boven het maaiveld.

 

Komt dit overeen met jouw bevinding?


Zover als jij ben ik er niet zo mee bezig, maar je kan spelen met de parameters en daarmee dus ook een demping toevoegen.
 

4 uren geleden, PLsat zei:

Een beetje off-topic, maar om de DVB-t2 uitzendingen van de RTBF te kunnen ontvangen, dien ik een dvb-t2 ontvanger aan te schaffen.  Ik vroeg mij daarbij af of er ondertussen modellen zijn die ook 4k ondersteunen ?

 

Welke ontvanger heb je nu? En alleen voor DVB-T of ook satelliet (DVB-S) en/of kabel (DVB-C)?

10 uren geleden, Alex1970 zei:

Kan iemand mij de settings/lamedb sturen met de DVB-T2 mux van de RTBF?

Dit om ze te voorzien van picons en EPG.


Niemand die me dat even kan toesturen?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, PLsat zei:

Een beetje off-topic, maar om de DVB-t2 uitzendingen van de RTBF te kunnen ontvangen, dien ik een dvb-t2 ontvanger aan te schaffen.  Ik vroeg mij daarbij af of er ondertussen modellen zijn die ook 4k ondersteunen ?

Mijn LG-TV is intussen al 7 jaar en DVB-T2 zit standaard ingebouwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Alex1970 zei:


Zover als jij ben ik er niet zo mee bezig, maar je kan spelen met de parameters en daarmee dus ook een demping toevoegen.

 

Een apart invulveld voor extra demping kan ik niet vinden en de antennegain kan niet negatief. Maar: Ik kan een kolom snr toevoegen en het toeval wil dat deze standaard 20 dB aftrekt van de dBuV antennespanning. Dat deed ik zelf ook (ik werk liever met SNR) maar met een andere onderliggende berekening dan de website. Zojuist de help doorgelezen echter daarin wordt de snr niet toegelicht. Dus vraag niet hoe het kan maar ik profiteer ervan.


In de help staat overigens wel beschreven dat er niet wordt gerekend met 3D omstandigheden aan de ontvanger zijde. Die vraag is dus beantwoord!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Welke ontvanger heb je nu? En alleen voor DVB-T of ook satelliet (DVB-S) en/of kabel (DVB-C)?

 Op dit ogenblik een dvb-t in de televisie.  Ik moet dus een externe tuner aankopen en vroeg mij af of een nieuwe DVB-t2 tuner ook 4k doorgeeft.

 

Ik ontvang via antenne de Franse dvb-t uitzendingen en naar aanleiding van de OS in Parijs zou een UHD-uitzending gaan gebeuren via dvb-t2, vandaar de vraag die ik stel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel is de antenne in Doornik terug aan het testen op kanaal 42.

Nu is de videoresolutie 1920x1080

vlcsnap-2023-06-26-14h41m35s059.jpg

vlcsnap-2023-06-26-14h41m47s871.jpg

vlcsnap-2023-06-26-14h41m02s741.jpg

  • Bedankt 1
Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, astro iris zei:

Mijn LG-TV is intussen al 7 jaar en DVB-T2 zit standaard ingebouwd.


Met HEVC?
 

8 uren geleden, PLsat zei:

 Op dit ogenblik een dvb-t in de televisie.  Ik moet dus een externe tuner aankopen en vroeg mij af of een nieuwe DVB-t2 tuner ook 4k doorgeeft.

 

Ik ontvang via antenne de Franse dvb-t uitzendingen en naar aanleiding van de OS in Parijs zou een UHD-uitzending gaan gebeuren via dvb-t2, vandaar de vraag die ik stel.


Ik kan alleen maar iets zinnigs zeggen over de DVB-T2 ontvanger die ik heb en dat is één van de tuners in mijn Dreambox, die kan veel meer dan alleen DVB-T2, dus voor jou overkill. Een VU+ Zer 4k (de DVB-C/T2 versie) kan dat bijvoorbeeld ook.

Koop je een ontvanger geschikt voor DVB-T2, dan heb je nog geen garantie dat-ie ook geschikt is voor UHD, maar dat zou wel uit de specificaties  moeten blijken. Zorg er sowieso voor dat de ontvanger HEVC ondersteund. De Franse HD DVB-T ontvangers hoeven dat niet te zijn, aangezien men daar MPEG-4 gebruikt.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Alex1970 zei:

Ik kan alleen maar iets zinnigs zeggen over de DVB-T2 ontvanger die ik heb en dat is één van de tuners in mijn Dreambox, die kan veel meer dan alleen DVB-T2, dus voor jou overkill. Een VU+ Zer 4k (de DVB-C/T2 versie) kan dat bijvoorbeeld ook.

Koop je een ontvanger geschikt voor DVB-T2, dan heb je nog geen garantie dat-ie ook geschikt is voor UHD, maar dat zou wel uit de specificaties  moeten blijken. Zorg er sowieso voor dat de ontvanger HEVC ondersteund. De Franse HD DVB-T ontvangers hoeven dat niet te zijn, aangezien men daar MPEG-4 gebruikt.

 

Bedankt voor de info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...