Ga naar inhoud


RTBF DVB-T2 HD wanneer?


790MHz
Ga naar oplossing Opgelost door OFDM,

Aanbevolen berichten

Op 19-6-2023 om 12:36, astro iris zei:

Aan wat kan je zien op welk kanaal de antenne best presteert?

Aan de ontvangststerkte. Op veel locaties wordt via verschillende kanalen uitgezonden met hetzelfde zendvermogen. Je kunt de signaalsterkte mogelijk terugvinden in het menu van jouw ontvanger of tv. 
 

Op de website fmscan.org vind je ook ontvangststerktes terug voor iedere gewenste locatie. 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uren geleden, Noordzee zei:

Aan de ontvangststerkte. Op veel locaties wordt via verschillende kanalen uitgezonden met hetzelfde zendvermogen. Je kunt de signaalsterkte mogelijk terugvinden in het menu van jouw ontvanger of tv. 
 

Op de website fmscan.org vind je ook ontvangststerktes terug voor iedere gewenste locatie. 

Ik ontvang hier de Franse zenders via Bouvigny en Mont des Cats. Sommige komen volgens hun tabellen even sterk binnen. hoe weet ik nu van welke mast het signaal komt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, astro iris zei:

Ik ontvang hier de Franse zenders via Bouvigny en Mont des Cats. Sommige komen volgens hun tabellen even sterk binnen. hoe weet ik nu van welke mast het signaal komt?

Zoals kanaal 27? Ik zou zeggen draai de antenne richting het sterkste signaal, dan wijst dit uit welke zender de primaire bron is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

22 06 2023 10u49: Het is er!

 

tune to: QAM_AUTO f = 642000 kHz I999B8C999D0T2G8Y0P0 (8248:13426:4097) (time: 04:32.650)
        service = La Une TEST HD (RTBF)
        service = Tipik TEST HD (RTBF)
        service = La Trois TEST HD (RTBF)
        service = BRF TEST (RTBF)
        service = La1ere (RTBF)
        service = VivaCite (RTBF)
        service = Musiq3 (RTBF)
        service = Classic21 (RTBF)
        service = Tipik (RTBF)
        service = BRF (RTBF)

 

Screenshot ontvanger met signaalparameters.

Screenshot VLC met media informatie.

 

Gebruikte antenne = antenne voor Goes

 

RTBF HD Test ontvanger.PNG

La une HD Test.PNG

 

aangepast door vasonline
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees een beetje mee op een Waals forum en begrijp dat tot nog toe de zenders om beurten in de lucht zijn gekomen. Er is ook getest met verschillende video parameters maar ik ben benieuwd wanneer de zenders dan eindelijk tegelijk worden ingeschakeld. Vanochtend nog even kunnen genieten van kanaal 56, kwam netjes binnen.

 

Interessant dat ze uitzenden met 64QAM modulatie maar afwachten of het dat ook blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, OFDM zei:

Zoals kanaal 27? Ik zou zeggen draai de antenne richting het sterkste signaal, dan wijst dit uit welke zender de primaire bron is.

Ok bedankt, zal ik eens doen, maar eerst normale weersomstandigheden afwachten, want nu teveel schommelingen op de signaalmeter.  ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-6-2023 om 23:12, OFDM zei:

Zoals kanaal 27? Ik zou zeggen draai de antenne richting het sterkste signaal, dan wijst dit uit welke zender de primaire bron is.

Vandaag wat testen gedaan en inderdaad de primaire bronnen kunnen vaststellen.  Mijn antenne was een beetje gericht tussen de twee bronnen in. Richt ik richting Bouvigny, dan komen die kanalen sterker binnen, op uitzondering van kanalen 23 en26 , die blijven zwakker, enerzijds ze minder vermogen hebben en anderzijds ze ook iets lager op de mast staan. De kanalen van Mont des Cats komen allemaal nog binnen maar zwakker, deze bron staat ook maar op 17 km afstand. Richt ik nu op Mont des Cats dan komen alle kanalen loeihard binnen, maar dan ben ik wel 23, 26 en 29 kwijt van Bouvigny. Nu blijft ze gericht op Mont des Cats, want dit zijn dezelfde kanalen en zenders van Bouvigny.  Bedankt voor de tip OFDM. ;)

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren de hele avond naar RTBF La Une TEST HD gekeken, op kanaal 42 vanuit zendmast Waver. Dus ze zijn weer in de lucht.

Het eigenaardige is echter dat de ontvangssterkte 2 keer minder was (14 dB) dan een paar dagen geleden (29 dB), en dus ook minder dan wat op kanaal 56 van diezelde zendmast te ontvangen is (25 dB).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan iemand mij de settings/lamedb sturen met de DVB-T2 mux van de RTBF?

Dit om ze te voorzien van picons en EPG.

 

Op 21-6-2023 om 16:11, OFDM zei:

Ik heb fmscan.org opgegeven. Heb daar een gebruiksaanwijzing bij nodig om een reproduceerbaar resultaat uit te krijgen.

 

Wat probeer je eruit te halen dan?

Ik ben aardig thuis op die website inmiddels.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-6-2023 om 12:36, astro iris zei:

Aan wat kan je zien op welk kanaal de antenne best presteert?

 

Als het een Yagi antenne is, is dat grofweg te meten aan de dipool.


undefined

De meeste Yagi antennes hebben een gevouwen dipool (A in het plaatje) en die is een halve golflengte breed.
Met de formule 300/λ=f kan je dan de frequentie berekenen.
waarbij λ is de golflengte in meters, f is de frequentie in MHz.
Bijvoorbeeld bij een antenne gemaakt voor kanaal 56 zou de dipool ca. 19,9 cm moeten zijn (afgerond), dan kom je op 300/(0,199*2)=753,8 MHz
Bij kanaal 42 zou het al 23, 4 cm moeten zijn, maar zoals je ziet dus slechts een paar cm verschil.

  • Like 1

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Alex1970 zei:

Kan iemand mij de settings/lamedb sturen met de DVB-T2 mux van de RTBF?

Dit om ze te voorzien van picons en EPG.

 

 

Wat probeer je eruit te halen dan?

Ik ben aardig thuis op die website inmiddels.

Vandaag weer opgestart en het lukt nu beter geen foutmelding te krijgen. Wat ik er uit wil halen zijn twee dingen:

 

In hoeverre komen de berekende veldsterktes overeen met wat ik zelf meet vanaf alle hier ontvangen zenders. Daarbij ontdek ik zojuist dat hij nauwelijks corrigeert voor verlies van bebouwing want 30 meter of een paar meter boven de grond maakt nauwelijks verschil. Ik heb wel mijn locatie ingevoerd aan de hand van map maar er staat een onbekende plaatsnaam bovenin het scherm.

 

Ook interessant is de optie tropo tot 9 waardoor ik ook de DX metingen kan verifiëren. Dan moet ik de zoekafstand handmatig beperken, maar dat lukt allemaal nu, erg mooi. De lijst is lang tot 500 km maar heel herkenbaar. Erg mooi dat ook de ERP met inachtneming van het antenne diagram wordt vermeld! Ik heb wel een oud text bestand maar dit is super praktisch.

 

Daarnaast wil ik graag kijken hoe sterk storende zenders hier binnenkomen omdat een aantal zenders hier met tropo echt niet lukt.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...