Ga naar inhoud


Beginnersvraag: Fransat en Canal Digitaal op één ontvanger


ThomAveyron
Ga naar oplossing Opgelost door zeeteefje,

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, ThomAveyron zei:

Voor wat de schotel en die duo-lnb betreft denk ik dat de monteur wel weet wat hij doet, maar het zou dus een schotel van minimaal 85 cm moeten zijn?

Nee, waarom. Met een schotel van 60cm ontvang je de Astra 23,5 prima en de Astra 19,2 helemaal. Maar je mag wel een schotel van 85cm nemen als je er plaats voor hebt en er meer voor wilt betalen. Maar de beeldkwaliteit wordt er niet beter door, hooguit met een hele harde regenbui dat je een iets kortere onderbreking hebt. De meeste Canal Digitaal klanten gebruiken ook maar gewoon een schotel van 60cm en in Frankrijk is de ontvangst niet minder dan in Nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Alleen jammer dat hij daarmee geen Fransat kan ontvangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De TS haalt duidelijk Fransat en TNTsat door elkaar. Fransat zit op 5 west en TNTSat OP 19.2 oost. Er bestaat geen TNTsat CI module, dus de combinatie CanalDigitaal+TNTSAT is officieel technisch niet mogelijk. (niet-officiële methodes werken, maar zijn niet toekomst bestendig) Bij mijn weten bestaat er geen TNTsat ontvanger die tevens is voorzien van een CI-slot, theoretisch zou dat wel kunnen.

 

Er bestaat wel een Fransat CI+ module die kan werken in een geschikte ontvanger, eventueel samen met een CanalDigitaal CI module. 5 west+ 23.5 oost zijn te combineren met een geschikte schotel. Zowel Fransat als de losse kaart van CanalDigitaal werken (nog) met een softcam, maar dat zal niet de officiële oplossing van een 'antenniste' zijn.

 

Maar de 'aardse' TNT zenders zijn in vrijwel geheel Frankrijk gratis met een 'harkje' op dak uit de lucht te halen. Geen decoder nodig en de beste beeldkwaliteit.

aangepast door zeeteefje
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

 

ik mag aannemen dat je een internetverbinding hebt van een Franse provider.

Waarom neem je dan niet hun Franse TV abbonement af en voor de Nederlandse TV gebruik je dan je schotel.

Een eenvoudig TV pakket bovenop je internetabonnement kost niets extra's.

 

groet tom 

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, je moet de situatie in Frankrijk kennen.

Bij Vodafone en C+ krijg je bijvoorbeeld alleen een satelliet abo wanneet je internet verbinding niet snel genoeg is.

 

Er zijn daarom in Frankrijk miljoenen klanten die tv kijken via satelliet.

 

Ik heb bijvoorbeeld in Frankrijk ADSL met maar liefs 1,5 Mb down en 400 kbit up.

Daarmee kan je geen tv kijken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, het wordt duidelijker :) Zoals gezegd, ik ben een beginner en ik vergis me dus idd, waar de monteur het over had moet TNTSat zijn, en niet Fransat. Maar dan kan het dus niet officieel en mss ook niet op lange termijn allemaal met één ontvanger. Dat is goed om te weten!

Ik zou alles via de satelliet willen en met maar één ontvanger. Momenteel hebben we zelfs geen antenne op ons huis, gewone DVB-T voor de Franse zenders combineren met CanalDigitaal zou dus wel kunnen maar dan heb ik twee systemen met twee afstandsbedieningen en twee ontvangers, al dan niet ingebouwd in de tv, en een antenne- + schotelinstallatie nodig.

 

Wat Tom voorstelt werkt ook niet want internet is zo traag hier dat ze er geen tv bij aanbieden, en op fibre gaan we nog een hele tijd moeten wachten blijkbaar. Ik doe het nu wel met IPTV maar dat is ook geen officiële oplossing natuurlijk, en zelfs dat hapert regelmatig.

 

Als ik Zeeteefje goed begrijp kan het dus wel allemaal met één schotel en ontvanger, maar dan moet ik een schotel die 5 west + 23.5 oost combineert, de CI+ module van Fransat, de CI van CanalDigitaal en een ontvanger waar ik die allebei kan aankoppelen? Is dat een heel ingewikkelde installatie? Ik zal het eens met de monteur bespreken in elk geval!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat is in principe in geen probleem. Een 80cm schotel met rail en daarop 2 losse LNB’s met minimaal 2 uitgangen elk. 2 x DiseqC 2:1 switches. De afstand tussen beide sat’s is 28.2°. Volgens mij haalt een multirail 30° dus de LNB’s staan bijna aan het einde van de rail… Maar hier weet @Sprietje vast meer van…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zijn ook ontvangers die DVB-T en DVB-S tuners combineren, dus terrestriele + satelliet ontvangst in één ontvanger. Da's dan een enigma2 unix ontvanger (aka VU of soortgelijk) en die hebben dan direct én een kaartlezer én een CI slot.

let wel dat met deze ontvangers je geen gebruik kan maken van de online kanalen (maar blijkbaar is je internet daar toch niet snel genoeg voor), en het is ook koffiedik kijken wat Canaal Digitaal volgend jaar gaat uitsteken, hoewel ontvangst via de officiële CD CI wel nog moet mogelijk zijn.

aangepast door Jean-Claude

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in dit geval eerder opteren voor DVB-T2.   Als je geen (kleine) antenne op het dak wilt: de kans is groot dat ontvangst hebt met een binnenhuis antenne: kan je bekijken op TNTtest : test de couverture TNT en France

Bij mijn weten is dit volledig FTA.  Bovendien heb je of DVB-T(2) geen last van regenuitval of sneeuw!

En dan neem je een schotel voor de 23,5.
Je kan beiden  aansluiten op 1 ontvanger.   Of beiden aansluiten op een een televisietoestel. (DVB-T2 / DVB-S2)   Op voorwaarde dat er plaats is voor een CI voor canal+.   Op je TV kan je een harddisk aansluiten voor de opnames.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ceesv zei:

Ik heb bijvoorbeeld in Frankrijk ADSL met maar liefs 1,5 Mb down en 400 kbit up.

Daarmee kan je geen tv kijken.

Dat had ik geregeld bij mijn vorige provider , en zelfs nog lager !!

Zelfs youtube ging dus soms niet !!

47 minuten geleden, Jean-Claude zei:

er zijn ook ontvangers die DVB-T en DVB-S tuners combineren, dus terrestriele + satelliet ontvangst in één ontvanger

o.a. Edision OS MIO 4K Combo S2X + T2/C , maar die heeft echter geen CI sleuf !!

1 uur terug, Mimisiku zei:

De afstand tussen beide sat’s is 28.2°

Met een wavefield T90 of Visiosat Big Bisat is het geen probleem !!

post-37533-0-83013000-1465549152.gif

 

16 minuten geleden, Skoopy zei:

Bovendien heb je of DVB-T(2) geen last van regenuitval of sneeuw!

En dan neem je een schotel voor de 23,5.

Is de beste oplossing als ge content zijt met het Franse FTA aanbod !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ThomAveyron zei:

Wat Tom voorstelt werkt ook niet want internet is zo traag hier dat ze er geen tv bij aanbieden, en op fibre gaan we nog een hele tijd moeten wachten blijkbaar. Ik doe het nu wel met IPTV maar dat is ook geen officiële oplossing natuurlijk, en zelfs dat hapert regelmatig.

 

Uiteraard afhankelijk van je internetverbindingssnelheid. De meeste providers beginnen er liever niet aan omdat ze geen 'gezeik' achteraf willen hebben. Op mijn lokatie is volgens SFR nog eens geen ADSL verbinding terwijl ik 8/1 ADSL heb. Mijn buren, 200 meter verder weg hebben 5/1 ADSL en hebben gewoon TV via het internet van SFR.

Kijk eens op Orange.fr en test daar je adres of telefoonnummer eens. Die bieden vaak wel een TV abbonement aan.

edit: vaak is het raadzaam om te informeren bij de buren wat hun internetsnelheid is. De providers zetten hun 'Debit' vaak laag totdat je begint te klagen en schroeven daarna de snelheid op. 

 

Zelf heb ik een vaste schotel met 4LNB's en een draaibare voor 5West voor Fransat en dat werkt vlekkeloos.

En een Gigablue UE4K ontvanger met 4 LNB ingangen.

aangepast door tommiedepommie
aanvulling

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ThomAveyron zei:

gewone DVB-T voor de Franse zenders combineren met CanalDigitaal zou dus wel kunnen maar dan heb ik twee systemen met twee afstandsbedieningen en twee ontvangers, al dan niet ingebouwd in de tv, en een antenne- + schotelinstallatie nodig.

er zijn tv's die zowel dvb-t en dvb-s2 kunnen ontvangen, mijn samsung van 2 jaar oud bijv heeft beide tuners in de tv, dus harkje op het dak en een schotel, zo doe ik het in Portugal ook met een SAB titan III

aangepast door wanderer
  • Bedankt 1

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing
5 uren geleden, ThomAveyron zei:

twee systemen met twee afstandsbedieningen en twee ontvangers, al dan niet ingebouwd in de tv

één TV volstaat. Elke moderne TV heeft zowel DVB-T als DVB-S ingebouwd. Het probleem is eerder de gebruiks(on-) vriendelijkheid van TV's. Die TV fabrikanten hebben totaal geen verstand van zaken en nemen meestal aan dat de gebruiker slechts één van beide wenst te gebruiken waardoor de gebruiker beide systemen niet simpel door elkaar kan gebruiken hetgeen met een satelliet ontvanger die ook een DVB-T tuner heeft wel eenvoudig is.

 

Ik zou zelf voor die laatste optie kiezen of de Franse TNT zenders via de TV doen. Omschakelen is dan kiezen tussen antenne of hdmi-in. Veruit de simpelste en goedkoopste oplossing. Een harkantenne plaatsen is nog steeds simpeler dan een schotel plaatsen en je kunt, indien gewenst, beide signalen over één coax kabel laten lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, zeeteefje zei:

één TV volstaat. Elke moderne TV heeft zowel DVB-T als DVB-S ingebouwd. Het probleem is eerder de gebruiks(on-) vriendelijkheid van TV's. Die TV fabrikanten hebben totaal geen verstand van zaken en nemen meestal aan dat de gebruiker slechts één van beide wenst te gebruiken waardoor de gebruiker beide systemen niet simpel door elkaar kan gebruiken hetgeen met een satelliet ontvanger die ook een DVB-T tuner heeft wel eenvoudig is.

 

Ik zou zelf voor die laatste optie kiezen of de Franse TNT zenders via de TV doen. Omschakelen is dan kiezen tussen antenne of hdmi-in. Veruit de simpelste en goedkoopste oplossing. Een harkantenne plaatsen is nog steeds simpeler dan een schotel plaatsen en je kunt, indien gewenst, beide signalen over één coax kabel laten lopen.

Ja inderdaad, goed dat ik het hier nog even heb nagevraagd voordat de monteur zijn werk komt doen! 

Alles bij elkaar lijkt dit uiteindelijk de eenvoudigste oplossing, en als hij de antenne tegelijk met de schotel kan ophangen en dan één coax trekken gaat dat niet veel meer kosten dan enkel een schotel ophangen. Het wordt dus de combi antenne+schotel en bij elke tv een satellietontvanger met DVB-T tuner. Ik vraag wel nog eens na bij CanalDigitaal wat de minimum internetsnelheid is om interactieve diensten te gebruiken, want als dat kan kies ik liever voor hun ontvanger gecombineerd met de DVB-T tuner in de tv. Bedankt voor het meedenken iedereen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...