Ga naar inhoud


Prijsexplosie energierekening


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

 

geinig dat we methaan gaan produceren om minder aardgas te gaan gebruiken en om ons milieu "te redden"

waarom noem je die flauwekul eigenlijk

:grin:

Dus wat een gigantische kolder wordt daar nu weer bedacht in Friesland, maar Minister Jetten hoeft biogas niet te overwegen dat gaat ons milieu niet redden.

Biofules en synthetische Groene brandstof is complete kolder man. Kijk eens naar de wereldwouden waar palmen geplant worden voor palm olie en beefburgers op het karige gras gekweekt wordt. Junk food met de hoogste negatieve milieu impact. Terwijl mens en dier moet lijden.

 

Warmtepompen zijn niet aan te slepen, laat staan dat je een installateur kan vinden die het correct installeert.

Met kit spuit en kieren dichting kom je der niet.

Warmtepompen zonder een WTW (warteterugwinning) installatie is hoofdzakelijk geld uitgeven aan de installatie.

Woningen met energielabel E moet je niet kopen als je een 1990 comfortniveau wilt blijven houden.

Woningen onder de zeespiegel moet je ook niet kopen. Dat is beslist evident.

Woningen isoleren doe je het best in overleg met een bouwfysicus en de architect. Dat vergt planning en overleg alsmede vergunning aanvraag.

 

 

Idd met kit spuit en pur is het niet alleen opgelost. Dat was ook niet mijn suggestie. Maar wel de suggestie dat het ergste leed met wat simpele dingen is op te lossen. Zoals ook uit dat project in De Pijp in Amsterdam blijkt. Als huurder kan jezelf niets aan de schil doen vd woning. Terwijl het voor menig woningeigenaar ook al een toer is om de maand rond te komen. Dus geen geld voor grote uitgaven of inhuren van een deskundige. Ja bij het Warmtefonds kan je aantrekkelijk lenen. Terwijl die rente ook fiscaal te verrekenen is.

 

Voor een heleboel maatregelen is overigens geen  vergunning nodig (spouwmuurisolatie, vloerisolatie of isolatie aan de binnenzijde vd schil evenals bij vervanging van de ramen). Of je moet het hebben over specifieke situaties zoals voorzetmuren om de schil vd woning heen, historische panden of constructie aanpassingen etc. 

 

Wat je zegt over niet wonen beneden de zeespiegel dat lijkt mij voor ruwweg half Nederland een utopie. Dat we slimmer om moeten gaan met onze waterhuishouding klopt idd. Wat dat aangaat zijn vb van miskleunen aan elkaar te rijgen. 

 

Ja als je de keuze hebt om geen label E woning te kopen/te huren, heb je gelijk. Alleen de keuze geen woning of een label E woning is helaas voor velen een realiteit. Dat de E labels dan ook nog huurwoningen zijn is feitelijk des te triester. Koop je zo'n woning dan weet je dat er flink wat werk aan de orde is. Huur je hem weet je dat er feitelijk alleen wat mogelijkheden in de marge zijn. Maar dan is het wel zo dat het beter is om iets te doen wat in je bereik ligt, dan niets te doen en de situatie leidraad te ondergaan.

 

Maar ik begrijp dat je een goede binding hebt met het onderwerp. Dat is leuk/goed om te lezen. 

 

 

1 uur terug, Tonskidutch zei:

Projectontwikkelaar zijn is geen vak. En die geven de Politiek advies. Tja

Roerend mee eens. Mooier kan ik het niet formuleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, ceesv zei:

Succes met je niet voor een warmptepomp gebouwde huis.

Voor een ouder slecht geisoleerd huis is alleen een hybride oplossing aan te bevelen, warmptepomp, gecombineerd met een CV gasketel.

Maar zelfs dan zal je nog exrtra isolatie moeten aanbrengen, een heikel punt, doe je dat verkeerd krijg je vocht en schimmel problemen.

Deze mening kan ik niet met je delen. 

 

Ja tot voor kort was het veelal de keuze voor minder goed geïsoleerde huizen om te gaan voor een hybridewarmtepomp. Natuurlijk helpt isoleren om ook dan minder energie te gebruiken. Maar zoals je nu formuleert is gechargeerd.

 

Met de komst van de hoge temperatuur warmtepompen waarbij je de systeemtemperatuur vh cv water ook op 70 graden krijgt kan er in heel veel situaties al heel veel. Zeker als je de bestaande radiatoren uitrust radiatorventilatoren en folie. 

 

Kan iedereen adviseren met een bestaande cv ketel de systeemtemperatuur terug te draaien naar 70 en zo mogelijk verder. Plaats die ventilatoren en folie en kijk naar het resultaat. Krijg je het huis warm, dan is er heel veel mogelijk. 

 

Om terug te vallen op projecten van 10 jaar oud die nog niet goed werken is te simpel om je gelijk te behalen. Zoals hiervoor al gezegd woningbouwverenigingen in Noord Holland en Brabant hebben vorig jaar hun woningen uitgerust met hoge temperatuur warmtepompen. Tot tevredenheid van de bewoners. De importeur ACR (Pascal of Roy) van Auer zal iedereen graag bijpraten. De techniek staat niet stil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Eh, heb je ook gekeken naar de kosten van een "normale" warmtepomp en een "hoge temperatuur" warmtepomp?

 

Voor een gewone pomp rekent men tussen de € 4.500 en 7.500.

Voor de hoge temperatuur warmtepomp wordt tussen de € 14.000 en 19.000 gerekend.

 

De cop van een gewone warmtepomp ligt bij ongeveer 4.

Bij hoog temperatuur verwarming en een aanvoertemperatuur van 80 °C graden, kan het rendement (SCOP) onder het punt uitkomen waarop blijven stoken op gas voordeliger is dan overgaan naar verwarming via een warmtepomp.

Het rendement van een hoog temperatuur warmtepomp is lager!

 

Voor mij hebben warmtepompen alleen voordeel bij daarvoor geschikte, lees goed geïsoleerde woningen.

Bij een slecht geïsoleerde woning zou ik voorkeur geven aan een hybride warmtepomp.

 

 

Iedereen is vrij te kiezen voor welk systeem hij wil, maar op de nadelen van verschillende systemen mogen ook genoemd worden.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, ceesv zei:

Eh, heb je ook gekeken naar de kosten van een "normale" warmtepomp en een "hoge temperatuur" warmtepomp?

 

Voor een gewone pomp rekent men tussen de € 4.500 en 7.500.

Voor de hoge temperatuur warmtepomp wordt tussen de € 14.000 en 19.000 gerekend.

 

De cop van een gewone warmtepomp ligt bij ongeveer 4.

Bij hoog temperatuur verwarming en een aanvoertemperatuur van 80 °C graden, kan het rendement (SCOP) onder het punt uitkomen waarop blijven stoken op gas voordeliger is dan overgaan naar verwarming via een warmtepomp.

Het rendement van een hoog temperatuur warmtepomp is lager!

 

Voor mij hebben warmtepompen alleen voordeel bij daarvoor geschikte, lees goed geïsoleerde woningen.

Bij een slecht geïsoleerde woning zou ik voorkeur geven aan een hybride warmtepomp.

 

 

Iedereen is vrij te kiezen voor welk systeem hij wil, maar op de nadelen van verschillende systemen mogen ook genoemd worden.

 

Ceesv,

 

Allereerst heb je gelijk als je zegt dat nadelen benoemd moeten worden. Dat is iets waar ik ook direct ja op zeg. Maar dingen gechargeerd neerzetten is een andere dimensie, die daar aan voorbij gaat.

 

Ik spreek ook nergens over 80 graden oid. (Zijn er overigens warmtepompen die daar op draaien of heb je het dan over een veredelde electrische cv installatie?) Daarnaast ook de ht warmtepompen draaien bij een  cop die op 4,9 haalt zoals bijv de Auer HRC 11 PRM T. Kosten goed €8.100,-- exclusief subsidies. 

 

Dat wat betreft de goed geïsoleerde woningen wat versta je daar onder? Als je praat over alleen label A woningen dan heb je het idd over de reguliere lage temperatuur warmtepompen. Maar voor minder goed geïsoleerde woningen kan je met de hoge temperatuur warmtepompen prima uit de voeten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is juist, ik heb daar niets tegenin te brengen.

 

Alleen wordt er in de huidige literatuur op gewezen dat een hoge temperatuur warmtepomp niet altijd goedkoper in het gebruik is, en niet altijd de beste oplossing is voor een onvolledig geïsoleerd huis.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ceesv zei:

Dat is juist, ik heb daar niets tegenin te brengen.

 

Alleen wordt er in de huidige literatuur op gewezen dat een hoge temperatuur warmtepomp niet altijd goedkoper in het gebruik is, en niet altijd de beste oplossing is voor een onvolledig geïsoleerd huis.

 

 

Fijn dat we het eens zijn. Denk dat we onder aan de streep het sowieso al redelijk eens waren.

 

Wat betreft die literatuur daar ben ik nogal kritisch op. Het is nogal verschillend waarbij het heel erg van belang is om te kijken wie wat heeft geschreven. 

 

Ter illustratie de club die in dat aangehaalde Friese dorp bezig zijn, roepen en schreeuwen van alles. Maar bij beschouwing vd situatie blijf je rollebollen vh lachen. Maar de pest is de gemeente loopt er vrolijk achteraan. Dus worden mensen op kosten gejaagd met valse hoop op kostenreductie.

 

Geef zelf erg de voorkeur aan de individuele benadering van ieder geval. Je kan met wat vuistregels het nodige indiceren. Maar per situatie is een goede conservatieve berekening op zijn plaats. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk denk ik dan altijd dat als het zo moeilijk is om vast te stellen of het voordeliger is/uit kan/mogelijk is of niet dan nog gewoon even op je handen blijven zitten en afwachten tot er meer over bekend is en eenvoudiger is uit te voeren.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, gerrit B zei:

Persoonlijk denk ik dan altijd dat als het zo moeilijk is om vast te stellen of het voordeliger is/uit kan/mogelijk is of niet dan nog gewoon even op je handen blijven zitten en afwachten tot er meer over bekend is en eenvoudiger is uit te voeren.

Snap ik die redenatie. Maar feitelijk is het niet zo heel moeilijk. Alleen wat het verhaal zo vertroebelt, is dat er zoveel onzin links en rechts wordt verkondigd. 

 

Maar dat was in de tijd vd overgang van kolen naar aardgas ook al zo. Alleen toen was er een duidelijk aanwezige centrale overheid. Daar waar nu eigenlijk alles aan de vrije marktwerking wordt overgelaten.

 

Maar als er vragen zijn, wees zo vrij en vraag. Want heb gelukkig wel gemerkt dat ook op dit gebied wel kennis en ervaring aanwezig is op dit forum. Mijn ervaring is dat mensen hier graag bereid zijn te helpen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gerrit B, er was een monteur in het huis aanwezig tijdens die explosie zo staat vandaag in de krant!

 

Maar algemeen zijn Nederlanders reken fetisjisten en rekenen wat krom is recht.

Voor een goed advies inzake isoleren en installatie techniek heb je een bouwfysicus nodig. Die rekent aan de hand van feiten en niet aan de hand van de omzet.

Butterfly

Lloyd Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens zie je overal advertenties om je huis te laten isoleren omdat het bijna niks kost (gezien het gasverbruik dat je bespaart)

complete bulshitt

 

Een slecht geïsoleerde woning met maar 60mm steenwol in de spouwmuur als rekenvoorbeeld heeft maar een Rc van 2.000x

Een goed geïsoleerde woning heeft gevels met Rc=< 4,72 volgens het nieuwe bouwbesluit. En dak Rc=< 6,4 met WTW ventilatie.

Dan loont een warmtepomp + boiler!

ik geef nog even de link naar de calculator https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/?

u-wert-berechnungA.pdf

aangepast door Tonskidutch
link

Butterfly

Lloyd Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Tonskidutch zei:

@gerrit B, er was een monteur in het huis aanwezig tijdens die explosie zo staat vandaag in de krant

Hier is bekend gemaakt dat men bezig was een kabel aan te leggen voor een laadpaal door deze met een raket onder de grond door te schieten en dat men daarbij een gasbuis oid. geraakt heeft.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

Overigens zie je overal advertenties om je huis te laten isoleren omdat het bijna niks kost (gezien het gasverbruik dat je bespaart)

complete bulshitt

 

Een slecht geïsoleerde woning met maar 60mm steenwol in de spouwmuur als rekenvoorbeeld heeft maar een Rc van 2.000x

Een goed geïsoleerde woning heeft gevels met Rc=< 4,72 volgens het nieuwe bouwbesluit. En dak Rc=< 6,4 met WTW ventilatie.

Dan loont een warmtepomp + boiler!

ik geef nog even de link naar de calculator https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/?

u-wert-berechnungA.pdf 362.93 kB · 0 downloads

Mooie link bedankt. 

 

Alleen die WTW's ikv beluchting in woningen daar heb ik het niet op. Ben zelf een heel stevige longpatient geworden. Wat je dan toch ook vaak hoort in revalidatie centrum is dat patiënten met een WTW in huis meer last hebben, dan zij met natuurlijke ventilatie of een CO2 gestuurd systeem. 

 

Weet dat het ook met onderhoud van filters en systeem te maken heeft. Maar dan nog als dit in orde is, blijft er een verschil qua klachten.

 

Daarnaast blijf ik van mening dat (hoge temperatuur) warmtepompen ook in situaties toepasbaar zijn die niet aan de genoemde condities voldoen. Maar het is en blijft in bestaande situaties maatwerk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gerrit B zei:

Hier is bekend gemaakt dat men bezig was een kabel aan te leggen voor een laadpaal door deze met een raket onder de grond door te schieten en dat men daarbij een gasbuis oid. geraakt heeft.

Toch een merkwaardige vervolgkop in de Tubantia:

 

allesverwoestende-explosie-in-oldenzaal-is-zeldzaamheid-dit-gebeurt-een-a-twee-keer-per-jaar

 

Grote opluchting?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...