Ga naar inhoud


Twee nieuwe zenders op het Vlaamse VRT DAB+-netwerk


Noordzee
Ga naar oplossing Opgelost door dunhans,

Aanbevolen berichten

Ook in Vlaanderen komen steeds meer zenders op DAB+. De twee nieuwste aanwinsten op kanaal 12A zijn StuBru De Tijdloze en Radio 2 Bene Bene.

Om ruimte te maken zijn vrijwel alle andere zenders in die mux teruggezet van 96 kbps naar 88 kbps.

 

@Tonskidutch : Als je toch van de week gaat testen, neem deze dan ook gelijk maar mee....

 

De nieuwe indeling van de 14 zenders op 12A 

 

Klara
Klara Continuo
MNM
MNM hits
Radio 1
Radio 2 ANT
Radio 2 BeneBene
Radio 2 LIM
Radio 2 O-VL
Radio 2 VL-BR
Radio 2 W-VL
StuBru Tijdloze
Studio Brussel
VRT NWS

  • Like 1
  • Bedankt 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja moet ik natuurlijk wel de antenne af en opbouwen om beiden te testen.

staat namelijk op terras voor de ene richting en voor de andere richting moet ik hem naast het noodtrappenhuis plaatsen.

Maar dat heb ik er wel voor over, de tent is dicht wegens covid besmettingen en thuiswerken gaat het niet worden.

:wink:

boven toegevoegd

aangepast door Tonskidutch
  • Like 1

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In wervik, heb je niks aan dab+. continu onderbrekingen, echt niet te beluisteren.

ik kan wel een externe antenne aansluiten op die tuner en evt, nar buiten gaan, maar ik vrees ervoor.

wervik waar ik test ligt +/- 300 meter van frankrijk.

met die kbps inkrimping, is de kwalteit er ook op achteruitgegaan zeker?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, sattv4iedereen zei:

In wervik, heb je niks aan dab+. continu onderbrekingen, echt niet te beluisteren.

ik kan wel een externe antenne aansluiten op die tuner en evt, nar buiten gaan, maar ik vrees ervoor.

wervik waar ik test ligt +/- 300 meter van frankrijk.

met die kbps inkrimping, is de kwalteit er ook op achteruitgegaan zeker?

Hier in Ieper komen ze goed door via uitzendmast Wijtschate, Bij jou in Wervik zou dat ook moeten lukken, is maar op 11 km. Ik gebruik een zelfgemaakte antenne die hangt op de zolder, hoog in de nok. Ik scan hier steeds een 140 tal zenders.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De zenders van de commerciële en de zenders van de VRT worden door twee verschillende providers uitgezonden.

 

Het wil niet zeggen als je de commerciële ontvangt dat je dan automatisch ook de zenders van de VRT kan ontvangen.

 

Hier op het werk hadden we speciaal een DAB radio gekocht om de VRT zenders te kunnen ontvangen.

Dit ging een tijdje goed tot ze van provider zijn gewisseld.

Nu zijn ze in het verdrijf niet meer te ontvangen en moeten we wel naar de commerciële luisteren.

(wat niet erg is)

 

mvg

  • Like 1

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt dan ook uitgezonden vanaf verschillende zendmasten. Het is maar net waar je in de buurt van woont.  

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Komt hier in Rijsbergen binnen, maar het signaal is erg zwak. Wel gewoon via de telescoopantenne binnen. Via zender Schoten.

20211102_171701.jpg

20211102_171453.jpg

  • Like 1

Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD  voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1  / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2  / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 /  Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ook via internet, op mijn google nest hub.

Opvallend goed geluid!

20211102_173505.jpg

  • Like 1

Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD  voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1  / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2  / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 /  Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, PLsat zei:

Er is idd een duidelijk kwaliteitsverschil tussen de ontvangst van de commerciële zenders en de publieke zenders.

 

Ik heb ook totaal geen probleem met de ontvangst van de commerciële zenders, maar de VRT-zenders is ook bij mij een complete ramp.

 

 

Dat komt door bezuinigingen!!! De commercielen zenden vanop de hoge Norkring zendmasten! De VRT heeft een fijnmaziger netwerk, met lagere uitzendvermogens, vanaf meestal veel lagere mastjes of flatgebouwen! Niet meer via de zendmasten van Norkring. Dit is een gevolg van BEZUINIGEN waarna bij nieuwe uitschrijving voor exploitatie de Nederlandse Broadcast Partners de gunning kreeg. En die kunnen het goedkoper door de Norkring zendmasten dus niet meer te huren. De gevolgen, dat komt vooral doordat de 'hoogte' weg is, zijn heel groot op veel plaatsen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Dat komt door bezuinigingen!!! De commercielen zenden vanop de hoge Norkring zendmasten! De VRT heeft een fijnmaziger netwerk, met lagere uitzendvermogens, vanaf meestal veel lagere mastjes of flatgebouwen! Niet meer via de zendmasten van Norkring. Dit is een gevolg van BEZUINIGEN waarna bij nieuwe uitschrijving voor exploitatie de Nederlandse Broadcast Partners de gunning kreeg. En die kunnen het goedkoper door de Norkring zendmasten dus niet meer te huren. De gevolgen, dat komt vooral doordat de 'hoogte' weg is, zijn heel groot op veel plaatsen

 

Blijkbaar zorgt Broadcast Partners ook voor de analoge FM-uitzendingen.  Gisteren met de wagen door zowat gans Vlaanderen gereden en gekraak op Klara van begin van de rit tot het einde.  De VRT-uitzendingen zijn gewoon een drama geworden.  Luistert de directie van de VRT eigenlijk zelf naar hun uitzendingen .....

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, PLsat zei:

 

Blijkbaar zorgt Broadcast Partners ook voor de analoge FM-uitzendingen.  Gisteren met de wagen door zowat gans Vlaanderen gereden en gekraak op Klara van begin van de rit tot het einde.  De VRT-uitzendingen zijn gewoon een drama geworden.  Luistert de directie van de VRT eigenlijk zelf naar hun uitzendingen .....

De hoogste tijd om over te schakelen op DAB+. Meer keus, maar vooral een veel betere geluidskwaliteit.  

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

De hoogste tijd om over te schakelen op DAB+. Meer keus, maar vooral een veel betere geluidskwaliteit. 

 

Dan hoor je idd het gekraak niet meer, maar dan is de ontvangststerkte weer zo zwak dat je ze niet meer kan ontvangen.  Het voordeel is dat je dan niet hoeft te ergeren aan het gekraak, het is dan de volledige stilte. 😉

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@PLsat

Dat is een kwestie van een goede DAB-buitenantenne op de auto. Die plakdingen op je raam ontvangen veel minder goed. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...