Ga naar inhoud


Twee nieuwe zenders op het Vlaamse VRT DAB+-netwerk


Noordzee
Ga naar oplossing Opgelost door dunhans,

Aanbevolen berichten

Ik heb een Technisat digiradio, waar ik een zelfgemaakte buitenantenne kan op aansluiten. Deze hangt binnen in de nok van het dak en hiermee ontvang ik gemiddeld een 125 zenders. Hierbij voorbeeld van zo'n zelfgemaakte antenne. De info voor het maken ervan kreeg ik van Satfeeds-DX.

Is maar een hint, indien je die mogelijkheid hebt. ;)

1618958910_DABantenne.jpg.1c5304730af96b9b5d87a06861826b2e.jpg

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


20 uren geleden, astro iris zei:

Ik heb een Technisat digiradio, waar ik een zelfgemaakte buitenantenne kan op aansluiten. Deze hangt binnen in de nok van het dak en hiermee ontvang ik gemiddeld een 125 zenders. Hierbij voorbeeld van zo'n zelfgemaakte antenne. De info voor het maken ervan kreeg ik van Satfeeds-DX.

Is maar een hint, indien je die mogelijkheid hebt. ;)

 

dank u. er kan helaas geen externe antenne worden op aangesloten. bovendien indien het zou kunnen, dan zou uw overigens slimme constructie, niet welkom zijn in de huiskamer door de huisgenoot. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-11-2021 om 19:52, sattv4iedereen zei:

In wervik, heb je niks aan dab+. continu onderbrekingen, echt niet te beluisteren.

ik kan wel een externe antenne aansluiten op die tuner en evt, nar buiten gaan, maar ik vrees ervoor.

wervik waar ik test ligt +/- 300 meter van frankrijk.

met die kbps inkrimping, is de kwaliteit er ook op achteruitgegaan zeker?

 

Radio 1, de vijf regionale Radio2-versies, StuBru, MNM Klara en Klara Continuo valt wel mee: van 96 naar 88

MNM Hits van 96 naar 72. Niet om aan te horen! Zelfde geldt voor de Tijdloze en Benene: ze kregen 72. En dat is onder de drempelwaarde van 80 die algemeen als minimum wordt geadviseerd. VRT NWS zit op 40 maar da's niet erg.

 

Doe mij dan maar FM. Sorry. Het moet op 128 zitten met dab+. Dan komen we ergens. Dit is proppen. Kwantiteit ipv kwaliteit. Maar 96 is acceptabel want komt overeen met 192 kbps in mpeg2.

aangepast door Schotelspeller
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@DANYSAT

Als je dichtbij genoeg de zendmast zit, dan kun je de zenders zelfs zonder uitgeschoven antenne ontvangen. Hoe verder weg, hoe meer je antenne moet uitschuiven.  

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, DANYSAT zei:

ik ben gaan experimenteren met de telescoop antenne en als deze slechts 3/4 uitgeschoven is, kan ik wel de VRT zenders op 12A ontvangen. toeval? of technisch uitlegbaar? 

Leuk om dit te horen, al experimenteren komt met soms tot verrassende resultaten. Ik herinner me indertijd toen RNI op de 220 zat , kon ik hem hier in de Westhoek ook moeilijk tot niet ontvangen , door France Inter vlak naast. Ook toen zitten zoeken en op één plaats, in de hoek van de woonkamer , tussen een kast en zetel, had ik wel goede ontvangst.  Zo zie je maar, wie zoekt die vind. ;)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
5 uren geleden, DANYSAT zei:

ik ben gaan experimenteren met de telescoop antenne en als deze slechts 3/4 uitgeschoven is, kan ik wel de VRT zenders op 12A ontvangen. toeval? of technisch uitlegbaar? 

Dan zal de antenne een lengte hebben waarbij die resoneert met de golflengte van 12A.

Bijvoorbeeld 1/4 of 5/8 golflengte.

 

 

  • Like 2

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Op 31-10-2021 om 09:26, Noordzee zei:

Ook in Vlaanderen komen steeds meer zenders op DAB+. De twee nieuwste aanwinsten op kanaal 12A zijn StuBru De Tijdloze en Radio 2 Bene Bene.

Om ruimte te maken zijn vrijwel alle andere zenders in die mux teruggezet van 96 kbps naar 88 kbps.

 

@Tonskidutch : Als je toch van de week gaat testen, neem deze dan ook gelijk maar mee....

 

De nieuwe indeling van de 14 zenders op 12A 

 

Klara
Klara Continuo
MNM
MNM hits
Radio 1
Radio 2 ANT
Radio 2 BeneBene
Radio 2 LIM
Radio 2 O-VL
Radio 2 VL-BR
Radio 2 W-VL
StuBru Tijdloze
Studio Brussel
VRT NWS

Hier thuis is de ontvangst van DAB+ niet steeds even gemakkelijk. Daarom heb ik een DAB+/Internetradio.

Ik vind op de internetradio echter geen Radio 2 BeneBene terug.  Iemand een idee? Is die enkel via DAB+?

Of kan ik die zender niet vinden via "alle Belgische stations"?  => misschien stel ik de vraag in het verkeerde forum?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-11-2021 om 17:53, DANYSAT zei:

ik ben gaan experimenteren met de telescoop antenne en als deze slechts 3/4 uitgeschoven is, kan ik wel de VRT zenders op 12A ontvangen. toeval? of technisch uitlegbaar? 

jazeker! Een te lánge telescoopantenne zal voor  het FM frequentiebereik wel werken maar voor de DAB+ niet. Hogere frequenties en kortere golven namelijk. Daarom hebben DAb+ radiootjes altijd kortere antennes dan FM-only radio's.

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-11-2021 om 20:31, Noordzee zei:

Hoe verder weg, hoe meer je antenne moet uitschuiven.  

Op 30-11-2021 om 23:40, ceesv zei:

Dan zal de antenne een lengte hebben waarbij die resoneert met de golflengte van 12A.

 

Daar zul je dus een compromis voor moeten vinden. Bij mijn ontvanger kom ik uit op ongeveer 48 cm lengte.

 

16 uren geleden, Schotelspeller zei:

Een te lánge telescoopantenne zal voor  het FM frequentiebereik wel werken maar voor de DAB+ niet

 

Bij een lengte van 48 cm (geoptimaliseerd voor DAB) is de FM ontvangst bij mij nog redelijk te noemen.

Maar wie gebruikt die FM band nou nog als je DAB kunt ontvangen?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Old Satterhand zei:

Maar wie gebruikt die FM band nou nog als je DAB kunt ontvangen?

Alle reden om op termijn de FM band anders in te zetten, zodat het zenderaanbod toeneemt.

FM niet te snel afschaffen, dus.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me ook een dab antenne gemaakt, met een coaxkabel. Van een 10-tal zenders met de telescopische antenne naar een 80-tal

Het is in de huiskamer alleen geen zicht...

Wanneer je radio een telescopische antenne heeft die kan worden losgeschroefd, dan heb je vaak een F-aansluiting waarop je de zelfgemaakte kunt aansluiten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...