Ga naar inhoud


Vergelijking groene energietarieven 2022


Jürgen

Aanbevolen berichten

Ik maak al jaren gebruik van 3-jaars energiecontracten en zit ook al jaren bij Greenchoice.

Meestal had ik wel redelijk zicht of de tarieven wel marktconform waren maar dit keer heb ik meer moeite met het vergelijken dus vraag ik jullie hulp en advies.

In de bijlage staat de specificatie van het 3-jaars energiecontract welke op 1 april 2022 ingaat.

 

Mijn vraag is dan ook, zijn de vermelde bedragen redelijk te noemen en in lijn met die van de andere aanbieders?

 

 

Schermafbeelding 2021-11-29 om 14.05.47.png

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb hier mijn contractgegevens (staan geen

teruglevertarieven bij heb ik net per mail opgevraagd)

 

Dit is van Pure Energie, deze gaven meer terug dan

Greenchoice. Dat verschil is nu nihl.

 

Wellicht heb je hier wat aan.

 

(ik stook propaan)

 

image.thumb.png.085626fe722f6b8bed618f9d5c116675.png

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Psychosammie zei:

Heb je op een vergelijkingssite gekeken?

 

Ja, maar daar is het juist zo lastig om appels met appels te vergelijken, althans ik kom er dan niet uit om de juiste onderdel van de tarieven met elkaar te vergelijken.

 

@ Con,

Jammer dat je geen gastarieven kunt overleggen want daar zitten de grootste prijsverschillen.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jürgen

Mijn huidige tarieven vanaf 1 april 2021 (jaarcontract). Excl BTW. Leverancier is Vattenfall.
Stroom normaaltarief per kWh € 0,072
Stroom daltarief per kWh € 0,058
Gas per m3 € 0,23

Dit zijn de kale energiekosten, dus ex BTW, heffingen, etcetera, welke bij elke leverancier gelijk zijn.
Leverancier rekent wel nog maandelijkse kosten (incl BTW) voor stroom €6 en gas €6.
En ik kreeg een welkomstkorting van €215. Ik verwacht 1500m3 gas en 1500 kWh per jaar te verbruiken en heb geen zonnepanelen.

 

Jouw aanbieding is qua kale energietarieven dus ca 1,65x mijn stroomprijs en 2x mijn gasprijs.
Daar bovenop geniet ik met jaarlijks overstappen €215/jaar korting. Of iets minder korting maar lagere tarieven.

Je loopt nu erg vooruit met een 3jarig contract wat pas 1-04-2022 in gaat,  vind ik.
Ik verwacht dat de prijs binnen 1 jaar weer richting normaal gaat, en als dat dan niet zo is neem ik geen langetermijn contract.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nu nog geen nieuw contract af gaan sluiten en al helemaal geen 3 jarig contract.

Een ieder adviseert om daar in ieder geval nog tot het voorjaar mee te wachten omdat men verwacht dat dan de prijzen weer een heel stuk zijn gedaald.

Zou je nu tegen een hoog tarief een nieuw contract af sluiten dan zit je er voor 3 jaar aan vast en kan het maar zo zijn dat je ruim 2,5 jaar veel te veel betaald.

Zijn de prijzen nog niet gedaald in het voorjaar dan gewoon op variabel laten staan en dan maar een maand of wat duurder uit zijn om je slag te slaan als de prijzen weer dalen want zodra de 2e pijpleiding met Rusland open gaat is de verwachting dat dit al een flinke invloed op de prijs zal gaan krijgen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

en dan nog niet direct afsluiten maar gewoon rustig afwachten.

Nog duurder zal het vrijwel niet worden dus het kan alleen maar goedkoper worden.

Ben je lid van de consumentenbond oid. dan kun je daar ook info vinden en zal je hetzelfde advies krijgen om rustig af te wachten.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Jürgen zei:

Ik zal morgen ook de 1-jaars tarieven opvragen en dan weer opnieuw vergelijken.

 

Als je je contract niet verlengt ga je automatisch over naar variabel tarief. Dat kan je ook meenemen in je beoordeling.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Om deze topic toch nog even goed af te sluiten wil ik nog even melden dat het voor mij eind vorig jaar nog even onduidelijkheid was welk contract nu het voordeligst was.

Eigenlijk op dat moment geen één.

Toen toch maar besloten om een bij mijn huidige leverancier Greenchoice een 1-jarig contract af te sluiten en wachten op mogelijk betere tijden..

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas zijn die omstandigheden dus juist slechter geworden, wat vier maanden geleden ook niemand kon voorspellen...

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de huidige prijzen ben ik voorlopig buitengewoon tevreden met mijn driejarige overeenkomst bij Vattenfall. Afgesloten in December 2021 na het Welkom / Eneco debacle. Zodra de prijzen dusdanig gezakt zijn is eenzijdig verbreken van dit huidige contract te overwegen. Ik betaal nu € 131.- / maand op basis van een hogere schatting als mijn huidige verbruik, en het goedkoopste variabele contract was destijds al ruim € 45.- per maand duurder. De eventuele boete, die afhankelijk is van de periode die ik nog te gaan heb, is te overzien. Los van het feit dat boetes ook nog vaak door de opvolger vergoed worden. 

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...