Ga naar inhoud


Kwaliteit zakt 's-avonds sterk in


Notnav

Aanbevolen berichten

Ik zit momenteel in Mazarron op een camping met een EISS 65cm schotel en kijk tv via canaldigitaal.

Sterkte en kwaliteit staan op mijn TV overdag beide op 92 en uiteraard prima beeld.

Als het donker wordt, zakt de kwaliteit soms naar onder de 60, met als resultaat een blokkerig beeld.

Met dezelfde set sta ik al jaren op dezelfde camping en heb ik nooit deze problemen gehad.

Een kennis van mij op dezelfde camping en zelfde schotel ervaart precies hetzelfde.

Wat kan hier de oorzaak van zijn??

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Beste Notnav,

 

Er kunnen een aantal verschillende redenen zijn voor je probleem.

 

- Je zit aan de rand van het verzorgingsgebied, footprint kaarten laten zien dat je op de grens zit waar een schotel van 60 cm niet meer voldoet, maar waar je meer aan 90 cm moet denken.

 

- Canaldigitaal heeft de uitzend norm in de afgelopen jaren veranderd, waardoor er meer informatie en programma's op een transponder passen, daarvoor heb je wel meer signaal (hogere s/n) nodig om deze transponders ongestoord te ontvangen .

Dat ga je merken op de rand van de footprint.

 

- De propagatie van RF signalen van de satelliet is mede afhankelijk van de verschillende omstandigheden tussen de dag en de nacht.

Daardoor kan er net iets meer demping ontstaan die jouw ontvangst doet haperen.

Luchtvochtigheid en zon activiteit zijn van invloed op de trajectdemping.

 

Technisch artikel hier https://gssc.esa.int/navipedia/index.php/Ionospheric_Delay

en hier https://nvlpubs.nist.gov/nistpubs/jres/66D/jresv66Dn4p375_A1b.pdf

 

De oplossing zal een grotere schotel zijn, of een paar jaar wachten tot de zon activiteit op een lager niveau is.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is merkwaardig. De EISS-schotel heeft zich zelfs bewezen in de Algarve waar de veldsterkte van de Astra 23,5 maar 44dBW is terwijl die in Mazarrón 48dBW is, een stuk meer dus. Het is me niet opgevallen dat het signaal van de Astra 23,5 s avonds minder is dan overdag maar ik zal het vanavond wel eens bekijken t.o.v. vanmiddag.
Wat misschien mogelijk is dat door de zon en temperatuursverschillen de schotel op statief misschien door de afkoeling net een fractie anders gericht staat als overdag.
Heb je met de draaiknop al geprobeerd of je s avonds een beter signaal kunt krijgen als je de elevatie iets bij stelt en ook de de draairichting (Azimuth) het signaal kunt verbeteren?

 

Signaal Costa Calida.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook spillover van de satellieten op 26 oost kan meespelen. Zeker als op die positie (bv sinds kort) exact dezelfde frequentie in gebruik is als waar de storingen zich voordoen. Een grotere schotel zorgt niet alleen voor meer gewenst signaal, maar door de kleinere openingshoek ook minder ongewenst signaal van nabijgelegen satellieten.

aangepast door zeeteefje
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hier is nog een artikel van de ITU, die dit onderwerp behandelt.

https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/p/R-REC-P.618-8-200304-S!!PDF-E.pdf

 

TS zit relatief dicht aan de kust.

Ik vraag mij af, of de atmosfeer in dit jaargetijde boven de zee in de avond meer vocht bevat en voor extra traject demping kan zorgen.

De luchtvochtigheid is zeker van invloed.

 

 

Bij een schotel grootte die op het randje zit, en de gebruikte transponder parameters, is er zo te zien een te kleine reserve om in de avond en nacht een ongestoorde ontvangst te waarborgen.

De grens tussen beeld en blokjes is bij DVB maar één dB.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Sprietje said:

 

Dan moet je er overdag toch ook last van hebben.

Boom sluit savonds de porien, maar de wortels blijven water in de boom pompen. Dus boom bomvol met water en dit dempt het signaal van de sat. Ik heb het zelf meegemaakt.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik draai je bewering om: Dus overdag "regent" het uit de poriën waardoor bladeren minder verzadigd zijn met water?

 

Wat jij poriën noemt staan ook wel bekend als huidmondjes. Ze zijn niet voor vloeistoffen maar voor gassen in de lucht die betrokken zijn bij de fotosynthese. Hier komt dus beslist geen water uit!

 

Wat je meegemaakt hebt weet ik niet maar je oorzakelijk verband klopt zeker niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk in de knallende zon daar beneden op het Iberische schiereiland kan ook het beschermkapje van de LNB barsten en er dringt vochtigheid in die kan als druppelvormige condens in die LNB het signaal verstoren en/of reduceren. (last van sun-outage) (https://www.ventusky.com/?p=38.7;3.2;4&l=humidity)

Dus ik zou zeggen kijk eens goed naar de LNB zonder andere gedane suggesties uit het oog te verliezen.

While My Guitar Gently Weeps

Goerge Harrison, Rick Wakeman, Guy Protero, the Orion Strings

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal vanmiddag en vanavond de sterktes van NPO en Rtl en SBS opnemen

's-middags alles boven de 90, om 19:00 uur alles schommelend tussen 50 en 75.

Bij nader onderzoek zag ik dat de mast en de schotel erg wiebelden.

Ik heb nml. een steun gemaakt op de ladder achterop mijn Hobby waar ik de 

mast van de EISS met schotel in kan klemmen. Het bleek dat ik de mast in de

hoogst mogelijke stand had gezet waardoor er veel beweging in zat.

De mast zover mogelijk naar beneden bijgesteld en toen bleek het euvel

verholpen te zijn, alle waarden boven de 92.

Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.

Allen hartelijk dank voor het meedenken en de tips.

Anton 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...