Ga naar inhoud


Kan 5G in de hoge banden vast internet en eventueel TV vervangen?


Miauw

Aanbevolen berichten

Zou onbeperkt 5G geen oplossing zijn om de vaste internet lijn te vervangen?

 

Dat zal ongetwijfeld via een mobiele telefoon met hotspot moeten gaan, of valt er een data kabel aan een mobiele telefoon van deze tijd te koppelen?

 

Ik neem aan dat er bij de mobiele telefoon providers ergens in de voorwaarden staan dat het niet via een soort van vaste box mag gaan, want dan zou je zelf kleine internet provider kunnen spelen.

 

Het data verkeer neemt een enorme vlucht qua verbruik, daar zullen de mobiele telefoon providers op aan moeten passen, anders gaan ze achter lopen op de concurrentie. 

 

Ik speel met de gedachten volledig op 5G over te gaan, zoveel soeps is er op de commerciële Nederlandse zenders niet te vinden.

 

Is 5G in de hoge banden al geveild, de lage banden wel, maar de hoge banden waar snelheid gemaakt kan worden is mij onduidelijk?

 

Als de dekking goed is, dan onbeperkt bellen en data gebruiken om te streamen en FTA via DVB-T2 en FTA via de satelliet, ik zit nu via KPN VDSL continu uitzendingen terug te kijken i.v.m. dat ik voornamelijk NPO zenders kijk en mis, die kunnen ook gratis via de ether bekeken, opgenomen worden of via 5G terug gekeken worden.

 

Maar zou onbeperkt 5G in de hoge banden een concurrerende oplossing zijn als je geen te hoge snelheid nodig hebt?

 

Zou het bij 4G al kunnen? 

 

Nogmaals, ik speel met de gedachten, echter komen de mogelijkheden om het te combineren steeds dichterbij om er eens serieus naar te kijken. 

 

Wat is jullie mening?

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het grootste ‘probleem’ is de FUP van de Telecom providers. Als je écht onbeperkt data hebt dan is het zelfs met 4G prima te doen. Doe dit meestal op vakantie. De vakantieparken bieden meestal WiFi aan tegen betaling en met allerhande (poort) beperkingen. Hotspot op de Aaifoon aan en kijken oo de Aaipet.. Gaat uitstekend. Een beetje 4G verbinding doet met gemak 6 of 10Mbit….

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die FUP ligt bij Tele2 unlimited op 4G zit op 5GB per dag, kan meen ik zonder kosten met een SMS per keer 1GB verhoogd worden, dat kan meerdere malen achter elkaar.

 

FTA via DVB-T2 en satelliet is er al, dus geen probleem, dan is het alleen de FUP van de telecom providers.

 

Een mobiele telefoon aan een soort box koppelen voor een eigen klein netwerkje met telefoon gebruik is wel zo handig, dan blijft ook het 06 nummer gegarandeerd. 

 

Dan het geheel in 1 ontvangstsysteem krijgen per TV aansluiting, kan IPTV wel over bijvoorbeeld een VU+ (4K) ontvanger heen, dat zou heel mooi zijn?

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon een werkend WiFi USB dongletje aan je ontvanger. Hotspot op je smartphone aanzetten en via WiFi aan je box koppelen. Klaar…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel dit als vervanging thuis van vast internet via een mobiel een vaste lijn thuis te creëren. 

 

Het ligt er nu niet, maar bekabeld UTP kabel door de woning via een mobiele telefoon aansluiting.

 

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik gebruik al jarenlang 4G internet met behulp van een Fritz! modem.

 

image.png

Op mijn locatie in Frankrijk heb ik daarmee 150/50 Mb/s.

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-6890-lte/

Ik gebruik wel een Wittenberg buitenantenne, de Telefoon 4G mast staat op 2.300 meter afstand, hoe beter de s/n, des te hoger de snelheid.

 

image.png

 

Er is al een 5G box van Fritz!

2 uren geleden, Miauw zei:

Een mobiele telefoon aan een soort box koppelen voor een eigen klein netwerkje met telefoon gebruik is wel zo handig, dan blijft ook het 06 nummer gegarandeerd. 

 

Kan, maar wanneer je belt, werkt je internet verbinding niet.

En een Telefoon is niet bedoeld om meerdere toestellen tegelijk te voorzien van internet.

 

Toch zou ik op wat dichter bevolkte gebieden kiezen voor een vaste aansluiting.

Je deelt de 4G cel met meerdere gebruikers, dus je moet niet gek opkijken wanneer je op vrijdag avond nog maar 1 Mb/s. ter beschikking hebt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
2 uren geleden, Miauw zei:

Die FUP ligt bij Tele2 unlimited op 4G zit op 5GB per dag,

 

2 uren geleden, Miauw zei:

kan IPTV wel over bijvoorbeeld een VU+ (4K) ontvanger heen,

 

Besef wel, dat je na 1 uur IPTV kijken door je dag budget van 5 Gig. bent.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, ceesv zei:

Ik gebruik al jarenlang 4G internet met behulp van een Fritz! modem.

 

image.png

Op mijn locatie in Frankrijk heb ik daarmee 150/50 Mb/s.

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-6890-lte/

Ik gebruik wel een Wittenberg buitenantenne, de Telefoon 4G mast staat op 2.300 meter afstand, hoe beter de s/n, des te hoger de snelheid.

 

image.png

 

Er is al een 5G box van Fritz!

 

Kan, maar wanneer je belt, werkt je internet verbinding niet.

En een Telefoon is niet bedoeld om meerdere toestellen tegelijk te voorzien van internet.

 

Toch zou ik op wat dichter bevolkte gebieden kiezen voor een vaste aansluiting.

Je deelt de 4G cel met meerdere gebruikers, dus je moet niet gek opkijken wanneer je op vrijdag avond nog maar 1 Mb/s. ter beschikking hebt.

 

Ik kan bellen en op het internet surfen tegelijkertijd, dat doe ik door mijn telefoon op de speaker te zetten en tegelijkertijd bijvoorbeeld wat op.te zoeken zodat het mij duidelijk uitgelegd kan worden, of even in mijn e-mail kijken om een bericht te bespreken. 

 

Het delen besef ik mij heel goed, gelukkig is de dekking hier prima in orde en heb ik nooit last gehad van geen verbinding krijgen, tenzij KPN mijn modem in de nacht weer eens van een update voorzien had, dat vindt mijn telefoon niet leuk, ik moet dan de verbinding forceren of mijn mobiele telefoon uit en aan zetten, want dan is het probleem met geen wifi weg.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
2 minuten geleden, Miauw zei:

Ik kan bellen en op het internet surfen tegelijkertijd, dat doe ik door mijn telefoon op de speaker te zetten en tegelijkertijd bijvoorbeeld wat op.te zoeken zodat het mij duidelijk uitgelegd kan worden, of even in mijn e-mail kijken om een bericht te bespreken. 

Dat is op je telefoon zelf, maar wanneer je de telefoon gebruikt voor internet toegang voor externe apparaten is dat iets heel anders.

Roaming en telefoneren tegelijk op het telefoon toestel wat je als mobiele hotspot en tethering gebruikt gaat doorgaans niet goed samen.

 

1 minuut geleden, Miauw zei:

Zo snel, of bij 4K

Nee, met 4 K ben je na 15 minuten door je budget van 5 Gig.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ceesv zei:

Dat is op je telefoon zelf, maar wanneer je de telefoon gebruikt voor internet toegang voor externe apparaten is dat iets heel anders.

Roaming en telefoneren tegelijk op het telefoon toestel wat je als mobiele hotspot en tethering gebruikt gaat doorgaans niet goed samen.

 

Nee, met 4 K ben je na 15 minuten door je budget van 5 Gig.

 

Het eerste gedeelte is mij nu duidelijk, alles wat buiten de mobiele telefoon actief is via de mobiele telefoon, is de mobiele telefoon niet te gebruiken.

 

Met 4K in 15 minuten? Dat had ik.niet verwacht. 

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een beetje 4k op Netflix haalt ruimschoots 20 Gig/uur.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je van plan bent je simkaart te delen met meerdere gebruikers, of dat nu met je telefoon of met een LTE router gebeurt, check dan eerst de voorwaarden bij je provider.

Veel providers laten dat niet toe. Je merkt dat omdat ze de bitrate terugzetten naar inbelmodem waardes, zodra er teveel sessies worden opgezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Old Satterhand zei:

Als je van plan bent je simkaart te delen met meerdere gebruikers, of dat nu met je telefoon of met een LTE router gebeurt, check dan eerst de voorwaarden bij je provider.

Veel providers laten dat niet toe. Je merkt dat omdat ze de bitrate terugzetten naar inbelmodem waardes, zodra er teveel sessies worden opgezet.

 

Het is mij bekend dat mobiele telefoon providers dat niet willen, dat zal ongetwijfeld in de kleine lettertjes staan.

 

Ik dacht meer aan een mobiele telefoon tegebruiken en deze in een thuis netwerkje te plaatsen zodat ik voldoe aan de voorwaarden. 

 

Echter als de GB's er zo hard doorheen vliegen, dan heeft het weinig zin.

 

Het idee was 2 smartphones, 1 voor onderweg en 1 voor thuisgebruik in een thuisnetwerkje, maar gezien FUP bij alle mobiele telefoon providers met een ongelimiteerd abonnement wordt toegepast, heeft dat weinig zin als ik TV en of een steamingsdienst gebruik en binnen no-time door het maximale gebruik per dag zit. 

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5G is geen vervanging voor een vaste internet aansluiting, technisch gezien zou het wel kunnen maar bandbreedte op mobiele netwerken hebben een veel hogere deelfactor dan via een vast netwerk, kijk is naar de hoeveelheid geld die providers moeten uitgeven om een stukje frequentiespectrum te mogen gebruiken. kortom die bandbreedte zal altijd veel duurder blijven.

 

Het is simpelweg niet logisch om alles via 5G te doen. Waarom zou je dit willen ?  Als je een andere optie hebt, oke.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...