Ga naar inhoud


Stikstof


ceesv

Aanbevolen berichten


  • Moderator
53 minuten geleden, Eduard07 zei:

De aantoonbare invloed van de mens is niet meer marginaal te noemen.

Lokaal, op postzegel niveau heb je gelijk.

Je kan inderdaad door slecht of in sommige gevallen misdadig gedrag een gebied zijn oorspronkelijke eigenschappen ontnemen.

Het kost tijd, maar de natuur zal ook die gebieden herstellen.

 

Op mondiaal niveau ziet het er anders uit, de wereld is groot, heel groot.

Ik heb veel plekken van de aarde mogen bezoeken, de mens is nietig in verhouding tot die gigantische wereld.

 

Overbevolking zal ook door de natuur geregeld worden, het overleven van de sterkste, Darwin schreef erover, is nog steeds van toepassing.

Vandaag of morgen ontstaat er een nieuwe pandemie, een groep aardbewoners zal daaraan ten prooi vallen, alleen al omdat het ontkennen ervan bon ton is.

 

Wanneer je de Bijbelse verhalen over de Ark van Noach in een ander perspectief beziet, weet je dat dit al eerder gebeurd is.

 

Dat we verstandig moeten omgaan met onze grondstoffen ontken ik niet, dat is vanzelfsprekend.

Technologische veranderingen die daaraan bijdragen worden echter stelselmatig geblokkeerd door "beschermers" van het bestaande.

 

De grootste fout van deze tijd is dat men krampachtig vasthoud aan een moment opname van de natuur en het klimaat.

Het is van levensbelang dat we dat starre gedrag loslaten en ons aanpassen aan de veranderingen in de natuur en klimaat.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, ceesv zei:

Lokaal, op postzegel niveau heb je gelijk.

Je kan inderdaad door slecht of in sommige gevallen misdadig gedrag een gebied zijn oorspronkelijke eigenschappen ontnemen.

Het kost tijd, maar de natuur zal ook die gebieden herstellen.

 

Mij lijkt het Amazonegebied toch iets groter dan een postzegel en in Afrika is de Sahara ook zo'n geval . De Gobi woestijn  ook , recente en vroegere opgravingen duiden hier op een leefgebied van dinosaurussen.  Verandering van klimaat is een samenloop van omstandigheden en daar kan de mens wel een beperkte invloed op hebben. Kunnen wij mensen deze veranderingen dan stoppen? Nee, wel versnellen of vertragen, maar uiteindelijk heeft de natuur het laatste woord.  Zoals je zegt , dat er soms pandemieën uitbreken is een feit, dat is een natuurlijke ingreep, teveel van één soort en de natuur grijpt in. Als amateur astronoom heb ik wel het nuchtere denken, dat niks eeuwig is,  wij niet, onze aarde niet en onze zon ook niet, dat heet , de evolutie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
23 minuten geleden, astro iris zei:

Mij lijkt het Amazonegebied toch iets groter dan een postzegel en in Afrika is de Sahara ook zo'n geval

Het Amazonegebied is inderdaad de mens op dit moment verantwoordelijk voor het kaal slaan van het woud.

 

Voor wat de Sahara betreft, die is De Sahara is zeven miljoen jaar oud, en ontstond als gevolg van het krimpen van de Tethysoceaan.

Daar is toch echt de natuur en de ontstaansgeschiedenis van de aarde, met het verschuiven van de tektonische platen voor verantwoordelijk.

 

Ook de Gobi woestijn is langs natuurlijke weg gevormd zonder invloed van de mens.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan Nederland ook als postzegel zien op een brief met waarschuwingen aan de rest van de wereld.

 

Als het allemaal zo moet gaan gebeuren omdat we er niets meer aan kunnen of aan willen doen zal ik alvast gaan inpakken en mijn asiel aanvragen in Vuurland of Nova Zembla stellen. Klimaat asielzoeker. Hopelijk vang ik nog een vis zonder microplastics in zijn vlees of een gezond stuk wier omwikkeld aan de dobber van mijn hengel. ( Wat is vluchten? Wat heet Angst? )

 

Ik raad je aan het iets positiever aan te pakken en al die gore troep die er op de wereld geproduceerd wordt te verfoeien en je footprint aan te passen.

Voor zoveel het maar enigszins mogelijk is ten bate van je kinderen en kleinkinderen. Een grafsteen met daarop dat heeft Opa gedaan of Oma dat Milieu varken in graffiti is geen goed begin voor een veranderende wereld.

  • Like 1

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

Groenland, ik lees het volgende:

 

Groenland heet zo, omdat het vroeger groen was en een mediterrane vegetatie had.

Groenland is de grootste tijd in het verleden bedekt geweest onder ijslagen. Vanaf het jaar 900 is het in het noordelijke deel van de Atlantische Oceaan plotseling een stuk warmer geworden. Toen de Vikingen begonnen met hun veroveringen en ontdekkingsreizen, kreeg Groenland zijn huidige naam.

Vanaf het jaar 1200 begon het er weer kouder te worden, en binnen ongeveer 200 jaar tijd was Groenland nauwelijks nog leefbaar...

 

Je hoeft niet zover te gaan, ook Nederland heeft een ware evolutie ondergaan, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontstaan_van_de_Nederlandse_ondergrond#Holoceen

 

Pas in 500 voor Christus werd door de Nederlanders ingegrepen, daarvoor was

de natuur verantwoordelijk voor het "ontstaan" van meer Nederlands grondgebied.

Ook de zeespiegel heeft enorme veranderingen ondergaan, los van ons ingrijpen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de kleine of grote *wereldatlas van de geschiedenis inzake geografie is beslist de moeite waard (*Bos)

Als je bekijkt hoe "Onze" landstreek is gemuteerd gedurende eeuwen... we hebben zelfs een wrat opgelopen aan de monding van de Rotterdamse haven. kijk maar=>

Screenshot_8.png.ac6774c625d83f2e60aa8d5970517aee.png

 

Of noemen we het voorspoed en welvarendheid? Tja Monster is passend.

 

Zonder Deltaplan waren wij hier ook zo'n beetje het Bangladesh in Europa en met dat Deltaplan en polders bemalen zakt de grondwater spanning en rotten alle houten palen weg onder jullie mooie Delftse, Leidense en Haagse herenhuizen.

 

 

 

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tonskidutch zei:

Zonder Deltaplan waren wij hier ook zo'n beetje het Bangladesh in Europa en met dat Deltaplan en polders bemalen zakt de grondwater spanning en rotten alle houten palen weg onder jullie mooie Delftse, Leidense en Haagse herenhuizen.

Inmiddels is er ook een gevecht tegen de verzilting bij alle pogingen ons (zoet)grondwater  op peil te houden.

Grote rivieren in zuid Europa vallen droog. Zoals de Tiber.

 

Dit is allerminst het gevolg van een "natuurlijke" golfbeweging.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De hitte wordt veroorzaakt door warme lucht uit Afrika.

Verder worden de bronnen van de Tiber onder meer gebruikt voor de drinkwater voorziening voor steden als Rome.

 

Er is echter al jaren geen onderhoud gepleegd of geïnvesteerd in het waterleiding net en de transport leidingen.

Gevolg is dat 44% van het onttrokken water weglekt en niet aankomt.

 

De verminderde hoeveelheid water van de Tiber wordt dus inderdaad voor een deel aan menselijk ingrijpen toegeschreven.

 

Zou iemand eens een onderzoek moeten doen naar de gevolgen van windmolens, welke energie onttrekken aan windstromingen, op het klimaat?

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Daar is al onderzoek naar gedaan.

Grote steden met hoge bebouwing, bijvoorbeeld Las Vegas, hadden invloed op het klimaat op plaatsen, 100 mijl verwijderd van Las Vegas.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-7-2022 om 19:33, ceesv zei:

Elke keer kom ik op hetzelfde terug, technisch problemen moet je technici laten oplossen, en boeren, die moet je hun werk laten doen.

Zodra ambtenaren tekentafel beleid gaan uitvoeren gaat het mis

Dit geldt Inderdaad al jaren voor vrijwel alle beleidsterreinen waarop het ernstig mis is gegaan.

 

Of het nu om het huidige stikstofprobleem gaat, of de aardbevingsproblematiek/mijnbouw, of het onderwijs, of de zorg, of de toeslagenaffaire, of de belastingdienst, of de energietransitie, of de watersnoodschade in Limburg, of ga zo maar door.

Steeds lijkt het weer of Den Haag geen idee heeft van de werkelijkheid. En vervolgens "even" beslist zonder enig benul van de consequenties voor betrokkenen.

Of zou het gewoon desinteresse zijn en eigenbelang?

 

Door hoge energieprijzen komen nu ook middeninkomens niet rond - Nibud

Ook bij uitstek een terrein waar Den Haag heel veel invloed op heeft, gezien de nog steeds hoge belastingen die op energie worden geheven.

Ondanks die zuinige, tijdelijke verlaging naar 9% tot 1 januari 2023. (En dan?)

Energie is toch een eerste levensbehoefte? Die stapeling van accijnzen met 21% btw er steeds bij is sowieso misplaatst. Daar help je geen energietransitie mee. Ik heb hem in ieder geval de afgelopen 10 jaar niet waargenomen. Energiebelasting was/is voor de regering gewoon een verdienmodel. 

 

Ik ben er nog steeds niet achter of het falende beleid op allerlei terreinen onkunde is van dit kabinet ("tekentafel")  of onwil. Ik vrees het laatste, want ik zie geen beleidswijzigingen. Alleen hoorzittingen die steeds dezelfde uitkomst geven. Op leermomenten kan ik Den Haag niet betrappen.

 

Ik las gisteren de volgende analyse van het probleem met een hele gerichte oplossing (d.w.z. een van de oplossingen):

Overstappen op biologische melk kan de stikstofcrisis deels oplossen | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

 

Elke stap is er eentje. Hier zou toch meteen op voortgeborduurd kunnen/moeten worden?

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Eduard07 zei:

Ik las gisteren de volgende analyse van het probleem met een hele gerichte oplossing (d.w.z. een van de oplossingen):

Overstappen op biologische melk kan de stikstofcrisis deels oplossen | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

 

Koeien in de wei scheelt ook;

- maaien,

- schudden,

- nog een keer schudden,

- dijken,

- pakken en

- veel plastic als er in plastic wordt gepakt,

- transport van alle items.

Alle genoemde items kosten veel tijd en uitstoot.

  • Like 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...