Ga naar inhoud


Stikstof


ceesv

Aanbevolen berichten

Ja maar daar zijn we het eens. @joop001

Het is een agrarisch geluid dat past op dat klungelig beleid en informatie/communicatie. (als ik dat zo als geluid = oproer mag benoemen)

Maar om met die ongenuanceerde kritiek en te veel partij politiek dat aankaarten van de reeds gepubliceerde plannen op een niet parlementaire manier aan te pakken (rellen) is een zwakte bod. En daaruit blijkt dat er geen goed georganiseerde boerenpartij tegenover het kabinet staat.

 

Een zwakte bod is ook je machinerie en materieel in te zetten tegen elke andere.

aangepast door Tonskidutch
gericht aan

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


27 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Ja maar daar zijn we het eens. @joop001

Het is een agrarisch geluid dat past op dat klungelig beleid en informatie/communicatie. (als ik dat zo als geluid = oproer mag benoemen)

Maar om met die ongenuanceerde kritiek en te veel partij politiek dat aankaarten van de reeds gepubliceerde plannen op een niet parlementaire manier aan te pakken (rellen) is een zwakte bod. En daaruit blijkt dat er geen goed georganiseerde boerenpartij tegenover het kabinet staat.

 

Een zwakte bod is ook je machinerie en materieel in te zetten tegen elke andere.

De agrarische sector doet zichzelf op dit moment ook ernstig te kort. Want de manier van handelen vd sector is bar en boos slecht. Het neigt nier alleen naar terreur maar er wordt feitelijk terreur toegepast op velerlei fronten en wijzen. Dat het naar ik hoop slechts een kleine groep is doet niets af aan de schade die wordt aangericht. 

 

Zoals vorige week woensdag en eerder in Leeuwarden het drammerig gedrag met uitingen die het ergste doen vrezen qua democratisch inzicht vd organisatoren en woordvoerders vh agrarische geluid. "Tekenen bij het kruisje" anders bent u tegen ons etc gaat nergens over. 

 

De sector moet zich verder verdiepen in de problematieken en hoe zij daarop kan reageren op een passende positieve wijze. Het pleiten voor de Duitse normering en aanpak is exemplarisch mbt onkunde.

 

Als in NL de D aanpak zou worden gevolgd, dan moeten er vele bedrijven sluiten (omdat zij binnen beschermingszones zijn gesitueerd) en zouden er meer en grotere natura 2000 gebieden worden aangewezen.   

 

Feitelijk gaat het geheel niet over een N discussie. Het gaat over een compleet doorgeslagen productie systeem. Waardoor er te veel mineralen worden aangevoerd naar een te klein oppervlakte. Waarbij de restproducten vh hoofdproduct achterblijven.

 

Daarnaast is door het ondoordachte streven naar productie optimalisatie een ondoordacht mechanisme in werking getreden waardoor voor een steeds kleinere groep bedrijven een steeds grotere claim op het platteland wordt gelegd.

 

Een claim waardoor het instandhouden vd voorzieningen en infra op dat platteland op een steeds kleinere groep schouders terechtkomt waarbij de profeteren bedrijven vette van evenredigheid bijdragen in de kosten vd instandhouding. 

 

Deze claim heeft oa tot gevolg leegloop vh platteland doordat werkgelegenheid wegvalt. Waardoor jonge gezinnen zich daar niet vestigen dus de vergrijzing harder toeslaat. (Scholen sluiten winkels verdwijnen etc). Maar door de steeds grotere agrarische claim andere economische ontwikkeling en activiteiten en revitaliseren vh buitengebied tegengewerkt wordt. 

 

Al die partijen die zich nu hard maken voor de agrarische sector dienen zich daar eens over te buigen. Evenals de vraag daar ligt hoe het kan dat de agrarische prijzen productprijzen al heel lang feitelijk niet stijgen. Een melkprijs die tot voor kort ongeveer reds 25 jaar rond de €35/100 kg lag. Sinds kort goed €40 doet maar obv inflatie eigenlijk meer dan 50% gestegen zou moeten zijn tov die €35. Terwijl consumentenprijzen wel minimaal inflatie volgend zijn geweest. Laten BBB LTO FdF etc zich daarover buigen. In plaats van De Heus etc te volgen die hen financiert om te protesteren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gerrit B zei:

liter halfvolle melk kost tussen de 1,09 en 2,12  opvallend is dat hetzelfde pak halfvolle campina melk hier bij de AH 1,49 kost maar in België bij de AH slechts 1,19  terwijl bij beide staat Gemaakt van Nederlandse weidemelk

 

Voor een kilo runderlapjes betaal je al snel rond de 14 euro en voor wat luxer vlees ga je tot zo'n 52 euro per Kg

Gemiddeld kost een koe 11,10 per Kg en afhankelijk van het soort koe blijft er geslacht zo'n 280 tot zelfs 535 Kg over.

Met een prijs van 11,10 kost een koe geslacht dus tussen de 3100 en een kleine 6000 euro.

 

Een boer krijgt daar meestal tussen de 1900 en 2500 euro voor (de grote winst zit hem dus bij de slachterijen en in de tussenhandel)

 

Dus de prijs verdubbelen en veestapel halveren klinkt leuk maar als je weet dat in Ierland een boer de melk produceert voor slechts 27 cent en de boer er hier 28 cent voor krijgt dan betekend de prijs verdubbelen simpel dat de boeren er hier mee moeten stoppen en de melk voortaan uit het buitenland komt.

Op zich kan dat prima mits de voedselveiligheid niet in het geding komt en je niet bang bent dan volledig afhankelijk te zijn van de productie in het buitenland.

En we geven met t gas geleerd dat t niet handig is om afhankelijk te zijn 

 

zelfredzaamheid is ook niet verkeerd 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Gerard 76 zei:

zelfredzaamheid is ook niet verkeerd 

Zeker niet! We zijn in de EU en NL wat dat betreft enorm doorgeslagen met die "global village".

Dat zagen we al bij corona: mondkapjes uit China, medicijnen uit India, vaccin uit het VK en bedden in Duitsland.

En nu zitten we met (of eigenlijk zonder) gas uit Rusland en olie uit Rusland en het Midden Oosten.

We importeren ook windenergie uit Duitsland (maar dat is het ergste niet)

Ondertussen hebben we decennialang "ons" gas  (of eigenlijk dat van de Groningers) voor een habbekrats verkocht. En nu mogen wijzelf - en vooral de Groningers - op de blaren (=puinhopen) zitten.

 

Het stikstofprobleem is deels het gevolg van een dolgedraaide in-en exportwaanzin. Waarbij de opbrengsten slechts vloeien in de zakken van enkelen.

De politiek heeft concessies om te boren naar gas voornamelijk verkocht aan buitenlandse partijen. "Tegen de hoogste bieder" heette het, maar wat heeft het de Nederlanders per saldo opgeleverd?

 

Stikstof is mede het gevolg van de dolgedraaide in- en exportwaanzin.

Industriële boeren kopen rotzooi uit het buitenland om hier een maximale opbrengst te creëren - voor hunzelf - en de eigen rotzooi wordt hier in NL illegaal gedumpt.  

 

Dit heeft allemaal niks meer te maken met "boerenbedrijven van vader op zoon/dochter". 

Industriële boeren wonen niet eens naast die megastallen. 

Maar welke "boeren" zijn er nu het bangst om hun huidige activiteiten te moeten stoppen en grijpen naar geweld en intimidatie?

En sturen nota bene hun 16-jarige kroost de snelweg op op die enorme tractoren?    

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eduard07 Het ergst nog van allemaal is de opgefokte kuddegeest. Ik hoorde het daarstraks nog, klimaatproblemen, droogte, duurdere levensproducten, allemaal de schuld van de regering en de migranten. Als ik dat hoor, dan is het genoeg geweest. hiermee ga ik niet meer in discussie. Roepen en tieren, maar zelf iets doen aan het probleem, oh nee, het is gemakkelijker om te roepen en iemand de schuld te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De boeren die nu nog rotzooi schoppen zijn naast boer ook voornamelijk helemaal wappie. Ik kan daar mooie filmpjes over laten zien.

Men heeft al lang duidelijk gemaakt dat er een groot probleem is en nu nog protesteren met blokkades is alleen nog maar rotzooi willen schoppen.

 

Wat de melk betreft, wat de boeren er voor krijgen is belachelijk. En wat we in de supermarkt voor veel geld als melk kopen is ook belachelijk.

Voor de eeuwwisseling kreeg een boer iets van 50 cent voor een liter.

Ik stuurde m'n kinderen met een emmertje naar de boer die hier op 200 meter z'n koeien melkte om 2 liter op te halen als hij klaar was voor 2 gulden.

Zij blij, hij blij, wij blij en sjongejonge wat is dat wat anders dan wat je nu in een supermarkt haalt.

Bijna het verschil tussen een luxe rijstmaaltijd en een portie diepvries-nassi. Ik vermoed dat alleen mensen van het platteland weten hoe echte melk smaakt en hoeveel een boer er voor zou moeten krijgen. Dan kunnen ze weer terug naar 30 ipv een paar honderd koeien.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, minplus zei:

Wat de melk betreft, wat de boeren er voor krijgen is belachelijk. En wat we in de supermarkt voor veel geld als melk kopen is ook belachelijk.

Voor de eeuwwisseling kreeg een boer iets van 50 cent voor een liter.

Ik stuurde m'n kinderen met een emmertje naar de boer die hier op 200 meter z'n koeien melkte om 2 liter op te halen als hij klaar was voor 2 gulden.

 Ik vermoed dat alleen mensen van het platteland weten hoe echte melk smaakt en hoeveel een boer er voor zou moeten krijgen. Dan kunnen ze weer terug naar 30 ipv een paar honderd koeien.

Dit doet mij terugdenken naar mijn eigen kinderjaren eind 50 begin 60. Ik moest ook melk halen bij de boer op nog geen 100 meter van ons huis. Ik weet niet waarom, maar dat was telkens 1.5 liter, waarschijnlijk kon er niet meer in de kan. Toen ik thuis kwam klaagde mijn ma steeds dat die 1.5 liter wel weinig leek.  Heb je ervan gedronken vroeg ze en ik maar nee schudden en ze begon te lachen, want rond mijn mond hing een ring van melk.  :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Melk rechtstreeks van een boer met weidekoeien is een delicatesse!

De melkboer aan huis van de jaren 50 en 60 verkocht trouwens de melk nog "van de tap".  Inderdaad, de pan, het emmertje.

1 liter heette in de volksmond ook : 1 "kan"  

 

Los, of in glazen literflessen met statiegeld (en een dunne zilverdop erop).  Karnemelk idem dito. Aan de kleur dop kon je zien wat erin zat: welke melk, karnemelk, karnemelkse pap, havermout....

 

Wat zijn we inmiddels ver verwijderd van die weidekoe en die verse melk van de melkboer in statiegeldflessen.

En die hele ontwikkeling van ambachtelijke boer en industriële boer heeft de consument, zo blijkt nu, eigenlijk niks opgeleverd.

We zitten wel dik in de str*nt met de gevolgen van die zwaar vervuilende megaboeren-industrie. 

 

Heerschap Mark van den Oever et al. zoeken liever aansluiting bij FVD ipv de inmiddels onweerlegbare feiten erkennen en helpen oplossen. Omdat hij een agenda heeft die niks te maken heeft met verduurzaming. Wel met de agenda van o.a. Van Meijeren.  

 

Het is wederom: Nederland, let op uw zaak!

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, astro iris zei:

  Heb je ervan gedronken vroeg ze en ik maar nee schudden en ze begon te lachen, want rond mijn mond hing een ring van melk.  :D

We werden in die tijd wel gewaarschuwd voor het drinken van ongekookte melk, weet ik nog.

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je die melk nu in de winkel zou kunnen kopen dan schoot half "gezond" Nederland in de stress vanwege een veel te hoog vetgehalte, te veel aan bacteriën en wat al niet meer en stond het nieuws vol met dichtslibbende aderen vanwege veel te veel vet in de melk.

 

Maar dat lekkere wordt er in de melkfabriek dus uitgehaald zodat die melk van 28 cent uiteindelijk geen 1,49 op levert maar nog veel meer.

 

Maar ja je kunt dan wel stellen dat een boer hier veel meer voor hun melk moet krijgen maar als ze in het buitenland wel de koeien gewoon in de weide kunnen laten lopen en desondanks toch nog voor 27 cent kunnen produceren dan zou je Nederlandse melk als exclusief kunnen gaan zien maar denk dat de meesten dan toch over zullen stappen naar goedkopere buitenlandse melk.

Dat is dus ook de reden dat boeren hier aan schaal vergroting hebben moeten doen, dezelfde kosten maar op een veel groter volume om het zo nog winstgevend te kunnen maken.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, gerrit B zei:

 

Dat is dus ook de reden dat boeren hier aan schaal vergroting hebben moeten doen, dezelfde kosten maar op een veel groter volume om het zo nog winstgevend te kunnen maken.

En dat proces is uit de klauwen gelopen.

Het zijn industrieën geworden die niks meer te maken hebben met het voeren van een boerenbedrijf.

Export, export. Kippen "aus Holland". Suiker uit Nederland. Melkpoeder (!!) uit Nederland naar China. Alles de wereld over.

En willen die industriële boeren ons nou wijsmaken dat wij zonder hun geen eten op tafel krijgen? Met 70-80% van de productie voor de export en de vette portemonnee maar wel de sh*t dumpen in het Nederlandse landschap waar we al zo weinig van hebben? 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, gerrit B zei:

Als je die melk nu in de winkel zou kunnen kopen dan schoot half "gezond" Nederland in de stress vanwege een veel te hoog vetgehalte, te veel aan bacteriën en wat al niet meer en stond het nieuws vol met dichtslibbende aderen vanwege veel te veel vet in de melk.

 

Maar dat lekkere wordt er in de melkfabriek dus uitgehaald zodat die melk van 28 cent uiteindelijk geen 1,49 op levert maar nog veel meer.

 

Maar ja je kunt dan wel stellen dat een boer hier veel meer voor hun melk moet krijgen maar als ze in het buitenland wel de koeien gewoon in de weide kunnen laten lopen en desondanks toch nog voor 27 cent kunnen produceren dan zou je Nederlandse melk als exclusief kunnen gaan zien maar denk dat de meesten dan toch over zullen stappen naar goedkopere buitenlandse melk.

Dat is dus ook de reden dat boeren hier aan schaal vergroting hebben moeten doen, dezelfde kosten maar op een veel groter volume om het zo nog winstgevend te kunnen maken.

Weet niet waar u deze wijsheid weg heeft. Maar op deze site https://www.zuivelnlprojecten.nl/nl/zuivelnl-projecten/Show/LTO-Internationale-melkprijsvergelijking.htm kunt u zien wat de prijzen in Europa zijn. NL scoort slechter dan Ierland. 

 

Waar u op doelt zijn de wereldmarktprijzen. Maar hier in Europa zit het ongeveer op 1 lijn binnen een zekere bandbreedte. Dus het verhaal wij kunnen niet op tegen Ierse product prijs klopt niet. 

 

Het probleem is datvde industriecspreekt over het bedienen van groeimarkten in Azië en Afrika. Waarbij concurrentie aangegaan moet worden met bijv Australië en Nieuw Zeeland. Resultaat melkprijs stond sinds mensenheugenis in NL ongeveer op €35/100 kg met uitschieters naar onder. Mede door ellende in Oekraïne nu dik €40/100 kg. Maar feitelijk een aanfluiting want de inflatiecorrectie zou ruim €60 moeten zijn. 

 

Dit terwijl consumentenprijs wel plus inflatie correctie is. Dus credo consument wil te weinig betalen klopt niet. Feit is dat winst Fruesland Campina mede door toedoen omzet groeimarkten markt (dus concurrentie met leverencier die wel €25/100 kg kan doen). Zou dat niet eerder iets zijn van afromen prijs voor producent en plussen prijs NL consument om marktaandeel groeimarkt Azië en Afrika zeker te stellen? Doe maar suggestie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De echte heerlijke boerenmelk met een dikke laag room er bovenop wordt bewerkt voor hij in de pakken verschijnt. De room wordt eraf gehaald (daar maakten we voor een deel bij wat de kinderen haalden en ook in de jaren 50 slagroom of boter van) , het wordt ingedampt waarbij er dingen uitgehaald worden en daarna wordt het poeder wat overblijft aangelengd met water plus wat toevoegingen. Met veel water krijg je een soort spul wat magere melk heet, zeg maar water met een witte kleur en een vaag smaakje, met iets meer poeder heet het volle melk, wit water met wat meer smaak.

De volle Jersey melk komt nog het meest in de richting van echte melk.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Eduard07 zei:

En dat proces is uit de klauwen gelopen.

Het zijn industrieën geworden die niks meer te maken hebben met het voeren van een boerenbedrijf.

Export, export. Kippen "aus Holland". Suiker uit Nederland. Melkpoeder (!!) uit Nederland naar China. Alles de wereld over.

En willen die industriële boeren ons nou wijsmaken dat wij zonder hun geen eten op tafel krijgen? Met 70-80% van de productie voor de export en de vette portemonnee maar wel de sh*t dumpen in het Nederlandse landschap waar we al zo weinig van hebben? 

Leuk,

Maar stel we stoppen hier nu met de productie, wat gebeurd er dan?

Denk dat je het zelf wel in kunt vullen.

En melkpoeder naar China en de rest van de wereld waarom zou dat zijn dan?

Juist omdat hier de voedselveiligheid op een veel hoger niveau staat dan in de rest van de wereld, daarom zijn de producten uit ons land zo gewild, Probleem is alleen dat, zoals Joop aangeeft, het niet de boeren zijn die daar van profiteren maar de tussenhandel en aandeelhouders de grootste winst afroomt.

Maar wat veel vergeten is dat de export niet alleen vlees en zuivel is, dat is maar ongeveer 20% van de totale omzet.

Nederland koopt ook veel in en verkoopt dat weer door. Ook een grote tak van export is onze zadenbank, dus niets stikstof uitstoot, mestoverschot oid. maar gewoon zaden kweken en bloembollen voor de export en dat valt onder dezelfde noemer agrarisch.

In 2019 was Nederland de grootste exporteur van zaden aan de VS met een aandeel van ruim 80% .

 

Wat je zegt klopt wel, maar alleen produceren voor Nederland gaat gewoon niet en ook wij kunnen niet leven met alleen in Nederland geproduceerd voedsel.(of je moet in de winter elke dag bonen, bieten, wortels en erwten willen eten) Zo'n 70% van al ons eten komt uit het buitenland en waarom?

Juist omdat die sommige producten daar beter/goedkoper kunnen produceren.

Hier moet je sla en van alles meer in kassen laten groeien die je moet verwarmen ed. in Spanje span je maar een stuk plastic en kun je er sla, komkommers enz. onder laten groeien.

 

Ik las hierboven ook dat een koe hier maar 6 jaar oud wordt?

Hoe zou nu dan toch komen? Wel eens vlees gehad van een oude koe? Ken je de uitdrukking "met de spijker op tafel"?

Nou dat weet weet je ook waarom deze al met 6 jaar geslacht wordt.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vele jaren bonen, sla, wortels, bieten, doperwten, prei, en zo nog een serie groentes geteeld, net als m'n pa in de jaren 50, met enorm goed resultaat en alleen de noodzakelijke minimale bemesting op arme grond en nog nooit een kas gehad.

Dus je moet niet overdrijven.

En idd. vaak vlees van een oude koe en oude kippen gehad en daar was niets mis mee.

Kwestie van wat minder kruiden toevoegen om er wat smaak aan te krijgen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...