Ga naar inhoud


Stikstof


ceesv

Aanbevolen berichten

Elke stap is eentje. Een waarheid als één Koe die heel wat schijt.

Die schijt werd veelal in nachtelijke acties illegaal gedumpt. Zelfs in oppervlakte water geloosd. Dat is natuurlijk ook niet netjes van die paar bedriegende boeren. Gelukkig is daar meer handhaving en toezicht op gekomen, door de waterschappen en milieuambtenaren.

 

Maar nog even over dat het alleen hier een probleem zou zijn is niet correct.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5318187/stikstof-boeren-probleem-buurlanden-hebben-niet

 

Als je de Grote BosAtlas nog even inkijkt (of gelijkwaardige bronnen) dan zie je dat de bevolkingsdichtheid hier bij ons het hoogst is per oppervlakte eenheid.

Stel je neemt nu ook de veeteelt en pluimvee houders in absolute aantallen daar ook even bij dan wordt hier heel wat gescheten en dus uitgestoten meer dan waar ter wereld ook (voor zover we eerlijke jaarcijfers van de naties aangeboden krijgen).

 

De maatstaf is niet een getal aan geoorloofde depositie maar de verdunning.

Veel schijt op een groter oppervlak is acceptabel, dezelfde hoeveelheid op een veel kleiner oppervlak is het PROBLEEM.

 

Hoe je verdunningen qua verhoudingsgetal moet rekenen en toepassen ken ik van mijn foto donkere kamer en foto's ontwikkelen, maar dat als off topic

 

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


We kunnen hier heel lang een discussie over voeren maar de stikstof blijft ook al gooien we nu alles plat. Feit is dat stikstof niet ophoud bij de grens.

De discussie moet worden hoe krijgen we de stikstof uitstoot acceptabeler en daarna kun je bekijken wat er allemaal nog kan worden verbeterd.

We hebben nu eenmaal zeer kortzichtige politici die alleen maar bezig zijn om 4 jaar later weer herkozen te worden om op het pluche te mogen blijven zitten. Dit zijn geen mensen die in oplossingen kunnen denken daar zijn ze te dom voor. Waarom dit domme mensen zijn is te verklaren in het maximale wat ze kunnen verdienen in Politiek Denhaag, de mensen die wel goed en beslissend voorruit kijken kunnen een veelvoud verdienen in het bedrijfsleven.

Nu hebben we een Softie die ons land moet leiden (lijden is beter eigenlijk) maar zich achter van alles verschuilt en er dan geen herinnering meer aan heeft wanneer de feiten boven water komen...... dat lost niets op maar veroorzaakt nog meer ellende.

De politiek is een van de grote oorzaken van dit stikstof probleem maar weer niet thuis geeft. 

In ons bedrijf geld 1 ding wanneer er iets moet worden opgelost, neem een beslissing en werkt die niet dan moet het anders en hebben we 1 ding al uitgesloten maar ons zooitje in Denhaag doet niets en dat al 20 jaar lang, en dat is een feit.

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij koeien in de wei vermengt de urine zich niet met de koeien vlaai.

Daardoor is er veel minder ammoniak vorming als wanneer die beesten op stal staan.

 

Onze beleidsmakers willen juist die koeien in de stal houden en boeren mogen alleen met de koeien de wei in met een weide vergunning.

 

Tja, hopeloos, zinloos, wie zijn hier nu gek? (Eng zeggen mag niet)

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ceesv zei:

Bij koeien in de wei vermengt de urine zich niet met de koeien vlaai.

Daardoor is er veel minder ammoniak vorming als wanneer die beesten op stal staan.

Klopt en er zijn al succesvolle test stallen gebouwd om dit aan te pakken en scheelt 60 to 70% uitstoot wanneer het goed werkt.

Er zijn alleen wat aanloop problemen die nog moet worden opgelost maar het begin is er. Jammer dat daar niet meer naar wordt gekeken door de beleidsmakers.

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beantwoording Kamervragen over uitvoeringsproblemen steunpakket | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl

Uitvoeringsproblemen rondom het steunpakket bij RVO | Tweede Kamer der Staten-Generaal

Uitvoeringsdebacles: is het de bestuurscultuur of ons systeem? (managementsite.nl)

Gepruts bij de overheid: van de toeslagenaffaire tot de mislukte sancties | RTL Nieuws

Belastingdienst; Brief regering; Reactie op verzoek commissie over een burgerbrief over uitvoeringsproblemen bij het toekennen van de kinderopvangtoeslag. | NDFR

Nederlandse Akkerbouw Vakbond - Droogteproblematiek: lakse houding regering (nav.nl)

 

Effen paar minuten gegoogeld op het woord "uitvoeringsproblemen", de standaardreflex van Rutte om van iets af te komen als "Geen actieve herinnering" even niet gebruikt kan worden. 

 

Een regering die denkt in problemen i.p.v. oplossingen, en zo nodig "problemen" aanvoert in het debat om iets niet te hoeven doen.

Dat heet "laksheid", ook wel  "onwil".

Ter Apel is hier ook een sprekend voorbeeld van.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ceesv zei:

Onze beleidsmakers willen juist die koeien in de stal houden en boeren mogen alleen met de koeien de wei in met een weide vergunning.

 

Ja dat snap ik ook niet. Wil je nu weide wandelkoeien of geknevelde melk en/of vleeskoeien in een kunstmatig verlichte stal op roostervloeren?

In ieder geval heeft de partij voor de dieren nog wat werk in het verschiet liggen.

 

Dat zo'n beest maar 6 jaar leeft is toch ook wel iets om over na te denken.

Wat kost een liter melk of een kilo rundvlees. Als je de prijs verdubbeld en de veestapel halveert (simpel gedacht) is dat toch ook in orde?

  • Like 1

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor steeds meer mensen is voeding een luxe geworden.

Aan het einde van het geld is er steeds vaker nog maand over!

 

Onze minister van Financieren heeft het recent nog aangegeven, we worden de komende tijd allemaal een stukje armer.

Ik ga Animal Farm nog eens lezen!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Onderwerp opgeschoond, terug naar stikstof.

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In aanvulling op Tonskidutch schrijft een ieder met weten wat ie leest en geloofd. Maar hou het svp dan wel wat in evenwicht en diskwalificeer die ander niet. Zeker niet als meermaals door derden onweerlegbaar is vastgesteld dat bronnen en beweringen vanuit door jou aangehangen media niet kloppen of slechts een zeer geminimaliseerd vertekend beeld vd realiteit weergeven. 

 

In de afgelopen weken diverse gesprekken getracht te voeren met BBB etc. Iedere keer is opvallend hoe kortzichtig en niet onderbouwd stellingen als feiten worden gepresenteerd. Wanneer dan vervolgenscde "ui" gebeld wordt op iedere rok vd ui wordt gezegd goed ja dat klopt of blijkt dat ingebracht punt incorrect is, maar vervolgens wordt gezegd maar jij bent bevooroordeeld of je volgt de verkeerde media. Dan vraag ik mij af of men tot een vergelijk wenst te komen of dat men maar 1 ding wilt en dat is in doordrijven. Vrees het laatste en dat is bij de "ware" en "woke" media eigenlijk niet anders. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hele debacle Stikstof is eigenlijk niet om erin te stikken (in die stof) maar om je niet te verslikken in de materie en er dus weldenkend mee om te gaan. De uitleg en of verantwoording over de wetgeving dragen niet wij als leek maar de algehele wetenschap nationaal of internationaal die politici beraden.

Ik hoef geen onafhankelijke wetenschapper in twijfel te trekken of dat voornemen van de EU parlementariërs die de natuur in Europa willen beschermen.

Maar dat gegeven inzake de natuur die erg weerbarstig is en nieuwe "biotopen" doet ontstaan gezien langzaam veranderende omstandigheden is ook niet contrair aan de gevolgen van de klimaat veranderingen. Als we de pineut zijn zijn we goed de pineut.

 

Ik kan het heel simpel vergelijken met plastics die in de natuur terecht komen, DAT DOEN WIJ MENSEN.

 

 

 

 

 

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan deze (Duitse) kant van de grens zijn de boeren ook wakker aan het worden. Een aantal heeft al uit solidariteit mee gedemonstreerd met de NL boeren, maar men begint zich nu te verdiepen wat de regels voor hen gaan betekenen. Actiebereidheid begint al te ontstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat er nog meer media publicaties over komen, maar wakker zijn ze daar in Duitsland echt nog niet.

Dit is al jaren Thema One van de "Grünen" in jouw Bundesland Nedersaksen. Niet gekozen en dus incompetent. Maar jullie boeren doen er ook al jaren niets mee.

Ja dan ben je solidair met Nederlandse Boeren, ja fantastisch. En Dan?

Ik schreef al de problemen zijn niet enkel Nederlands gebakken broodjes.

 

  • Like 1

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, boudeman zei:

 Actiebereidheid begint al te ontstaan.

Ik hoop in de richting van het meedenken en oplossen, en niet in de richting van de de extreemrechtse agenda's, zoals hier in NL deels gebeurt. 

Dan hebben we het over opruiing.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Het hele debacle Stikstof is eigenlijk niet om erin te stikken (in die stof) maar om je niet te verslikken in de materie en er dus weldenkend mee om te gaan. De uitleg en of verantwoording over de wetgeving dragen niet wij als leek maar de algehele wetenschap nationaal of internationaal die politici beraden.

Ik hoef geen onafhankelijke wetenschapper in twijfel te trekken of dat voornemen van de EU parlementariërs die de natuur in Europa willen beschermen.

Maar dat gegeven inzake de natuur die erg weerbarstig is en nieuwe "biotopen" doet ontstaan gezien langzaam veranderende omstandigheden is ook niet contrair aan de gevolgen van de klimaat veranderingen. Als we de pineut zijn zijn we goed de pineut.

 

Ik kan het heel simpel vergelijken met plastics die in de natuur terecht komen, DAT DOEN WIJ MENSEN.

 

 

 

 

 

 

Dat wij mensen de oorzaak zijn klopt. Evenals dat we ons niet in de materie niet moeten verslikken. Dat laatste gebeurt nu momenteel volop. Waarbij vooral het probleem is dat een aantal partijen op zijn zachtst gezegd niet echt zuiver omgaan met feiten en omstandigheden. 

 

Die wijze van omgaan met feiten en omstandigheden gecombineerd met klungelig reageren van oa ministeries etc heeft een zeer giftig klimaat veroorzaakt. Een klimaat waarbij er slechts 1 groep is. Namelijk de groep van verliezers.

 

De nuance, relativering, objectiviteit en historisch besef mbt onderwerp mis ik ten zeerste en diepste.

 

Ja het is zo dat het een lastig dossier is waarbij er lastige en moeilijke keuzes voorliggen. Keuzes waarbij er op velerlei manieren op mensniveau heel spannende momenten zullen zijn waarbij grote onzekerheid wellicht het meest schrijnende is.

 

Maar ik kan mij begin aanloop melkquotum nog goed herinneren en herken veel gelijke punten en emoties. Maar als ik nu in gesprek ga met gesprekspartners van toen hoor ik veelal maar 1 reactie. Namelijk dat het de redding is geweest vd sector. Waarbij er wel.lessen zijn. Les 1 heb oog en oor voor elkaar en handel daarnaar. Les 2 blijf in gesprek en les 3 handel en oordeel niet obv aannames en onwetendheid. 

 

Laten nu die 3 lessen door de hardstschreeuwenden op dit moment niet in praktijk worden gebracht. Waarbij opvallend is dat feitelijk niet wordt gestreden voor het belang vd individuele agrariër. Maar vooral nu wordt gehandeld en geredeneerd (ook in die volgorde terwijl een andere volgorde wenselijk is) vanuit het belang vd agri industrie en financiers. 

 

Zou er vanuit belang van het platteland en agrariërs worden geredeneerd en gehandeld, dan zou er een compleet ander spel op de wagen staan. Want feiten en omstandigheden objectief geanalyseerd en daaruit volgende overdenkingen leiden tot een beeld die het huidige agrarische geluid weerspreekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

Wat kost een liter melk of een kilo rundvlees. Als je de prijs verdubbeld en de veestapel halveert (simpel gedacht) is dat toch ook in orde?

liter halfvolle melk kost tussen de 1,09 en 2,12  opvallend is dat hetzelfde pak halfvolle campina melk hier bij de AH 1,49 kost maar in België bij de AH slechts 1,19  terwijl bij beide staat Gemaakt van Nederlandse weidemelk

 

Voor een kilo runderlapjes betaal je al snel rond de 14 euro en voor wat luxer vlees ga je tot zo'n 52 euro per Kg

Gemiddeld kost een koe 11,10 per Kg en afhankelijk van het soort koe blijft er geslacht zo'n 280 tot zelfs 535 Kg over.

Met een prijs van 11,10 kost een koe geslacht dus tussen de 3100 en een kleine 6000 euro.

 

Een boer krijgt daar meestal tussen de 1900 en 2500 euro voor (de grote winst zit hem dus bij de slachterijen en in de tussenhandel)

 

Dus de prijs verdubbelen en veestapel halveren klinkt leuk maar als je weet dat in Ierland een boer de melk produceert voor slechts 27 cent en de boer er hier 28 cent voor krijgt dan betekend de prijs verdubbelen simpel dat de boeren er hier mee moeten stoppen en de melk voortaan uit het buitenland komt.

Op zich kan dat prima mits de voedselveiligheid niet in het geding komt en je niet bang bent dan volledig afhankelijk te zijn van de productie in het buitenland.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...