Ga naar inhoud


hotbird 13 F


de vrije fries

Aanbevolen berichten

Het verschil is dus alleen de keus op welke sat je de schotel rechtstreeks uitricht en welke andere je vervolgens loensen (de sterkere).

(En vervolgens de skew finetunen.) 

 

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, Old Satterhand zei:

Van de bekende duo LNB van Canal Digitaal zijn 2 handleiding te vinden op het internet.

Aanvankelijk werd geadviseerd om de LNB met de Astra1 kop in de klem te plaatsen.

Later werd er geadviseerd om juist de A3 kop in de klem te plaatsen omdat men dacht dat de A3 zwakker was.

Maar de geadviseerde hoek is hetzelfde gebleven. Kan ook niet anders want die staat er op geprint.

 

Dacht je nu werkelijk dat ze bij Canal Digitaal daar enig benul van hebben dat de schuinte dan anders moet zijn?. Ze hebben gewoon dezelfde mal gebruikt bij de nieuwe beschrijving.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-1-2023 om 17:36, Sprietje zei:

Beste A33

 

Jij hebt precies hetzelfde plaatje als ik met dezelfde skew van 9,3 graden alleen heb ik de satellieten die er niets toe doen weggelaten om de zaak duidelijk te houden.


Beste Sprietje,

 

Ah, dus je hebt inderdaad flink gefotoshopt.


Het hele issue gaat volgens mij hierom, door old satterhand samengevat:

Op 3-1-2023 om 13:52, Old Satterhand zei:

Maar ik reageerde op het verhaal over de mogelijke skew afwijking, die zou veranderen als je de kop anders monteert  (dus met een andere kop centraal, A33).

Ik denk dat dat verhaal niet klopt. Die afwijking (als die er al zou zijn) blijft gelijk.

 

Dat hij kriebels voelt aan zijn water bij jouw conclusie, kan ik helemaal begrijpen. Die had ik namelijk ook.

 

En toen ik mij verdiepte in jouw twee monoblock-skewwaarden als uitgangspunt, snapte ik mijn kriebels nog meer, omdat tenminste één van die waarden volgens mij niet kon kloppen. Waardoor het de vraag werd, of de conclusie op grond van die waarden nog zou kunnen kloppen.

 

De skew-waarden die jij als basis gebruikte waren:
één voor 13E centraal met 19.2 en 6,8E als uitersten,
en één van 19.2E centraal met 25,4 en 13E als uitersten.
En dus niet de skew-waarden voor de uitersten 13E en 19.2E, met ofwel 13E centraal, ofwel 19.2E centraal.
Nogal een verschilletje, wat mij betreft!
En geen zaak van alleen maar "de satellieten die er niets toe doen weggelaten".
(In de wetenschap zou dat als zeer onethisch gedrag gelden! Op het internet zou het tenminste netiquette zijn, om die weglating/bewerking in je betoog te benoemen.)

 

Als de basis van de redenering niet OK is, is de conclusie dat mogelijk ook niet.

 

 


@iedereen:

 

Terug naar de oorspronkelijke vraag.
De twee (uiterste) satellieten van het monoblock maken een bepaalde hoek ten opzichte van het aardoppervlak op de plaats op aarde waar je staat; die hoek noem ik voor het gemak maar even "de horizon", waar je het monoblock op moet richten.
De skews van die beide satellieten maken een minieme hoek met die horizonhoek. Behalve als de satellieten een preskew hebben, dan zijn die hoeken voor beide satellieten méér dan miniem.
Deze hoekverschillen tussen horizon en benodigde skews noem ik de offset-hoeken.

 

Nu naar de plaats op aarde.
Het monoblock moet uiteindelijk gericht zijn op de horizon-hoek. Nu is het zo dat de parabolische spiegel die horizon-hoek een draai geeft, en dat het monoblock dus met die draai mee moet.
Tot nu toe niks nieuws.
Maar nu naar de oorspronkelijke vraag: Dezelfde draai die aan de horizonhoek gegeven wordt, wordt ook aan de offset-skew-hoeken meegegeven!
Dus los van de draai/hoek waarin de schotel gezet wordt, de offsetskew van de beide satellieten ten opzichte van de horizon-hoek blijft altijd dezelfde.

 

Dus het gevoel/de gedachte van old satterhand op dit punt klopt, wat mij betreft: De skew afwijking van de beide koppen verandert niet, als je een andere kop centraal monteert.

 

 

 

Inmiddels lijkt ook de vraag aan de orde of het voor de monoblock-skew uitmaakt welke kop centraal gemonteerd is.
Het antwoord daarop is ja. Dus op dat punt heeft Sprietje gelijk.
Daarover is al in eerdere topics van gedachten gewisseld, en toen sprietje ooit dat idee opperde, wilde ik het eerst ook niet geloven.
Sindsdien heb ik er meer over nagedacht, en inmiddels snap ik volgens mij hoe het zit.
Sprietjes redenering erover (zoals ook hierboven weer aangehaald, met een tekening) kan en kon ik echter niet volgen, aangezien er een aantal andere zaken spelen die hij niet eens noemt.
De wijze van berekenen is volgens mij vrij ingewikkeld, veel moeilijker dan het precies berekenen van de ontvangsthoek tussen twee satellieten.
Sprietje heeft daar ooit eens notities over gepubliceerd, maar daarvan had ik geloof ik destijds al aangegeven dat die volgens mij niet klopten, al wist ik niet hoe het anders moest.
Bepalend zijn inderdaad de twee uiterste satellieten, en de centrale satelliet waarop de schotel is uitgericht.
(Dat maakt dat je de satlex calculator dus niet zo kunt gebruiken, als sprietje het eerder in dit topic deed.)

 


Zo, ik laat de discussie hierover weer aan jullie over.

 


Ik heb zelf op dit forum inmiddels namelijk slechte ervaringen met discussie. Toen ik zelf een keer in een topic een volgehouden feitelijke onjuistheid aankaartte, werd mijn complete post (en niet slechts het desbetreffende deel) verwijderd door het forummanagement, en een dialoog daarover via PM met het forummanagement bleek onmogelijk doordat het forummanagement zich tot twee keer toe uit deze dialoog verwijderde.
Dit, gekoppeld aan de (twee)klassenmaatschappij die op dit forum gecreëerd is, met een aantal naar mijn smaak buitensporige privileges voor de tot-VIP-gemaakten, maakt dat ik mij op dit forum niet meer welkom voel om mijn kennis te delen, zoals vroeger.

 

Ik heb mij echter tijdelijk eenmalig laten verleiden tot een paar reacties, omdat old satterhand volgens mij een goed punt had/heeft, en hiervoor wel inhoudelijk een steuntje in de rug kon gebruiken.

 


Groet,
terug in "winterslaap",

 

A33

 

 

aangepast door a33
  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, a33 zei:

Bepalend zijn inderdaad de twee uiterste satellieten, en de centrale satelliet waarop de schotel is uitgericht.

(Dat maakt dat je de satlex calculator dus niet zo kunt gebruiken, als sprietje het eerder in dit topic deed.)

 

Er wordt me dus verweten dat ik met de Satlexcalculator gefotoshopt heb om zo mijn gelijk te behalen. Ik heb zaken weggelaten die er niet toe doen en de zaak alleen maar afleiden en onduidelijk maken. Ik heb het ook gedaan om de twee afbeeldingen vlak onder elkaar te krijgen zodat je in één oogopslag beide gegevens kunt bekijken.
Manipuleer ik nu de uitslag? Nee, totaal niet.
De Satlex-calculator is zo ingesteld, dat als je de gewenste satellieten invoert, de uitersten satellieten ongeveer even ver uit het midden komen te staan. Dat is op zich geen verkeerde gedachte maar daar ben je niet blij mee als de ene uiterste satelliet sterk is en de andere zwak. Dan wil je de zwakke satelliet dichter naar het midden zetten. Ook voor de skewberekening van een monoblock kun je daar niets mee. Die zul je met de ene of de andere kop in de klem moeten zetten.
Om de calculator zo ver te krijgen dat de kop van de 13 oost in het midden komt te staan, moet de denkbeeldige satelliet 6,8 oost ingevoerd worden. Nu heb ik het rood omkaderde deel van de afbeelding weggelaten.
Er wordt nu beweert dat de skewwaarde van 5,19 graden dan niet meer klopt en dat die dan anders wordt.
Is dat zo? Nee.
We tuigen de Wavefrontier op met de lnb's voor de Astra 19,2, de Eutelsat 13 en de Eutelsat 7. De lnb voor de Eutelsat 7 zet ik gewoon op R 6,5 en niet op 6,3 want dat verschil is zo klein dat je dat nauwelijks merkt.
En wat zien we, er is een prima ontvangst van alle 3 de satellieten.

Na enige tijd besluit ik om de lnb van de Eutelsat 7 er af te halen want ik kijk er toch nooit naar. Krijg ik nu problemen met de ontvangst van de Astra 19,2 omdat de skew van de schotel nu ook anders ingesteld moet worden wat beweert wordt. Nee natuurlijk niet. Elke skew-verandering van de schotel (of verandering van de schuinstand van de rail bij een gewone schotel) leidt alleen maar tot een slechter signaal van de Astra 19,2 en zeker niet beter.

 

 

Calculator onjuist.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo is per satelliet de optimale instelling met een Single LNB Inverto Black Premium op een Triax TD78 met tegelvoet

zie hier onder de gebruikte waarden voor het uitrichten welke ook maar heel even practisch ingesteld zijn maar met meet apparaat er aan gehangen lichtjes veranderd zijn.

 

 

Antenna Pointing Data:
Site location: User defined location
Site coordinates: 50.852°North 5.669°East
Magnetic Declination: 1.947 ° East direction
Azimuth True North: 170.6642 °
Azimuth Magnetic [360° compass]: 168.717 °
Azimuth Magnetic [400° compass]: 187.463 °
Elevation: 31.331 °
Status:  
Atmospheric Refraction: 0.027 °
Skew: -5.8657 °
Antenna Pointing Data:
Site location: User defined location
Site coordinates: 50.852°North 5.669°East
Magnetic Declination: 1.947 ° East direction
Azimuth True North: 162.8128 °
Azimuth Magnetic [360° compass]: 160.866 °
Azimuth Magnetic [400° compass]: 178.740 °
Elevation: 30.356 °
Status:  
Atmospheric Refraction: 0.028 °
Skew:

-10.730 °

Voor de test met het Monoblock heb ik iets beter weer nodig om de stellingen uit te proberen die werden geopperd, op de vraag van mij of het dan zin maakt de kop van het monoblock te wisselen in de klem.

aangepast door Tonskidutch

What Else Is There

Röyksopp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Eduard07 zei:

Het verschil is dus alleen de keus op welke sat je de schotel rechtstreeks uitricht en welke andere je vervolgens loensen (de sterkere).

(En vervolgens de skew finetunen.) 

 

 

Spot on!

 

Een beetje schotelaar gebruikt de geadviseerde hoek voor de LNB als uitgangspunt en zal de skew desnoods nog naregelen op optimale ontvangst van de 2e satellietpositie.

 

 

9 uren geleden, a33 zei:

Ik heb mij echter tijdelijk eenmalig laten verleiden tot een paar reacties, omdat old satterhand volgens mij een goed punt had/heeft, en hiervoor wel inhoudelijk een steuntje in de rug kon gebruiken.

 

Bedankt voor je steun. Ik mis jouw bijdrages en ook die van andere serieuze satelliet hobbyisten, zoals Ventura en nog wat anderen.

Ik hoop dat je je wat vaker laat verleiden om een reactie te plaatsen.😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-1-2023 om 09:33, Tonskidutch zei:

Voor de test met het Monoblock heb ik iets beter weer nodig om de stellingen uit te proberen die werden geopperd, op de vraag van mij of het dan zin maakt de kop van het monoblock te wisselen in de klem.

 

Ik weet niet welk type meter je hebt maar van veel van die meters staat de schaal bij de meeste Astra 1 transponders al snel op 100%.

Dat helpt niet bij het optimaal afstellen van schotel en LNB.

Kies daarom voor de meting de transponder van RTL UHD en QVCZWEI UHD: 12343H SR 30000 8PSK FEC 2/3

Deze transponder heeft bij mij de laagste S/N ratio.

 

Zie de bijlage voor een recente meting van alle 94 actieve Astra 1 transponders, bij helder weer.

 

Astra1 6 jan 2023 helder.pdf

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Satmeter HD Easy Pro Ultra van Xsarius met welke ik ook de constellatie gemeten had destijds. Nooit 100% gezien!

En natuurlijk kijk ik naar zwakke en naar sterke transponders. ;)

 

Als hobbyist ben ik al wat langer onderweg en zou me nooit professional noemen behalve inzake mijn professie.

 

aangepast door Tonskidutch
V

What Else Is There

Röyksopp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Tonskidutch zei:

En natuurlijk kijk ik naar zwakke en naar sterke transponders.

 

Ik was vergeten erbij te vermelden dat op een signaal met lage CNR, je het beste de veranderingen kunt waarnemen, bij het afstellen van de schotel en LNB.

Ik hoef het jou niet uit te leggen, maar ik geef voor de zekerheid de te volgen procedure bij het afstellen van de duo LNB:

 

Kies op de meter de LNB die in de klem zit en stel de schotel (azimuth en elevatie) hier maximaal op af.

Bij het plaatsen van de kop heb je natuurlijk al de geadviseerde hoek ingesteld en dan heb je ook ontvangst van de LNB die niet in de klem zit.

Uiteraard probeer je de ontvangst van de 2e LNB wel te optimaliseren door het block iets te verdraaien, tot het maximum is gevonden.

 

Als de duo LNB (of monoblock) niet helemaal geschikt is voor je schotel dan zul je moeten schipperen met azimuth, elevation en skew.

Dan zul je natuurlijk de zwakkere satelliet, nu nog de Hotbird, wel voortrekken bij het afstellen, ten koste van de sterkere A1.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kennis voort reiken hoe je een schotel optimaal moet uitrichten is altijd welkom op het forum.

Dus dat mag je mij uitleggen of een ieder die mee kan lezen.

 

Ik dacht nog even om de theodoliet en gyroscoop te lenen van bureau en het nog een professionele tint te geven maar dat lijkt me nu als hobbyist overdreven.

Screenshot_37.thumb.png.2639c01b8d8ca3e182d7eaebf0e360d9.png

Met wat oude landmeter kennis kom ik beslist uit

 

Maar terug naar 13F

What Else Is There

Röyksopp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Tonskidutch zei:

...die smartphones met gyroscoop wijken behoorlijk af, is niets geijkt...

 

Dat zal van het type afhangen, en wat je wilt meten.

De waterpas meting van mijn Sony is spot on, maar de kompas meting zwabbert alle kanten op, ook na ijking.

De hoekmeter gebruikt uiteraard de waterpas meting, die is zeer nauwkeurig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...