Ga naar inhoud


sommige zenders hebben opeens geen beeld meer


doubledutch

Aanbevolen berichten

Ik begin nu toch razend benieuwd te worden naar je ontvangst rapport van de FTA zenders, zoals vermeldt in mijn overzichtje.

Als ik jouw screenshots van de tuner settings (links) en de tuner status (rechts) vergelijk heb je in ieder geval een lock op die transponder waar o.a. NPO 2 op te vinden is, maar ook de info pagina van CD (44). Ontvang je die wel goed?

 

Uit deze screenshots blijkt een lock op transponder 11739V omdat de statuspagina een nauwkeuriger frequentie geeft: 11739.582 MHz.

TunerSetting11739V.jpg.252dd5cb3bcec89c67c7a3628baba34d.jpg TunerStatus11739V.jpg.f7eaf02e0b79b2941037e12afc3360be.jpg

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites


33 minutes ago, Old Satterhand said:

Ik begin nu toch razend benieuwd te worden naar je ontvangst rapport van de FTA zenders, zoals vermeldt in mijn overzichtje.

Als ik jouw screenshots van de tuner settings (links) en de tuner status (rechts) vergelijk heb je in ieder geval een lock op die transponder waar o.a. NPO 2 op te vinden is, maar ook de info pagina van CD (44). Ontvang je die wel goed?

 

Uit deze screenshots blijkt een lock op transponder 11739V omdat de statuspagina een nauwkeuriger frequentie geeft: 11739.582 MHz.

TunerSetting11739V.jpg.252dd5cb3bcec89c67c7a3628baba34d.jpg TunerStatus11739V.jpg.f7eaf02e0b79b2941037e12afc3360be.jpg

 

Zou je me uit kunnen leggen wat een lock precies inhoudt, hoe die heeft kunnen ontstaan en vooral: hoe ik er zo mogelijk weer van af kan komen? Ik kan eigenlijk wel uitsluiten dat ik de laatste tijd (zeg maar gerust de laatste jaren) iets aan de instellingen heb veranderd, dus geen idee waar zo'n lock nu opeens vandaan komt. Ik ben nu niet thuis, maar zal vanavond proberen de CD info pagina op te roepen. Omdat ik momenteel met beide kaarten en met nogal verschillende hardware constructies NPO2 en de andere genoemde zenders niet kan ontvangen zou ik als eenvoudige user denken dat het dan eigenlijk aan de schotel/lnb zou moeten liggen. Of is dat te simpel gedacht? Bedankt voor je hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, doubledutch zei:

Wat de sterkte van de signalen betreft: ik heb een schotel van 80 cm, die al sinds 2002 dienst doet. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet in Nederland, maar in Berlijn woon - misschien heeft dat wat invloed op de signaalsterkte?

In Berlijn is het signaal net zo sterk als in Nederland. Je moet al in midden Oekraine zitten waar het signaal iets zwakker gaat worden.

Maar hoe ontvang je de zender RTS Svet op positie 247 van de CD-zenderlijst? Die zender is het moeilijkste te ontvangen op de Astra 23,5. Als je die zonder problemen ontvangt, moeten de zenders van Canal Digitaal geen probleem zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, D-box said:

Hoi @doubledutch,

Dit zijn oude foto's, wat voor datum staat er nu op de foto van het 2de scherm van de Aston?

 

En een blocker (zit in je firmware, je kan m uit of aan zetten) die ervoor zorgt dat je "afsluit key" niet bij je kaart kan komen, maar heeft het nadeel dat als je legaal kijkt je ook geen nieuwe key's binnen kan krijgen waardoor je dus geen beeld meer krijgt.

Het ontvangen van de key's noemen mijn vrienden "De Puls".

 

Ik hoop dat je mijn bericht begrijpt omdat het niet algemeen bekend is bij mensen die gewoon een CDS-ontvangertje kopen.

 

Hallo D-box: Dank voor je reactie. Ja, dat waren de oude foto's (je vroeg naar wat ik in september had gepost). Bijgaand de actuele informatie voor de Aston Cam.

 

Eerlijk gezegd begrijp ik je uitleg over de blocker niet echt, maar ik ben inderdaad een doorsnee gebruiker en heb lang niet de kennis die de meesten van jullie hier hebben.  Wel heb ik dankzij dit forum er in de loop der jaren het één en ander bijgeleerd, wat een prima zaak is!

 

Trouwens, ik kijk ook inderdaad legaal: heb een CD abonnement + een aanvullende kaart. Het enige verschil met de gemiddelde CDS-ontvanger gebruiker is dat ik een VU Uno heb en dat de programma's daar via de Oscam lopen. Maar dat is voor zover ik weet niet verboden.

aston4.jpg

aston3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Sprietje said:

In Berlijn is het signaal net zo sterk als in Nederland. Je moet al in midden Oekraine zitten waar het signaal iets zwakker gaat worden.

Maar hoe ontvang je de zender RTS Svet op positie 247 van de CD-zenderlijst? Die zender is het moeilijkste te ontvangen op de Astra 23,5. Als je die zonder problemen ontvangt, moeten de zenders van Canal Digitaal geen probleem zijn.

 

Hallo Sprietje, dank voor je reactie. De door jou genoemde zender RTS Svet kan ik niet ontvangen: noch met de VU UNo, noch met de Technotrend.

 

Mij is nog steeds niet echt duidelijk of het probleem nu aan de kaart (kaarten) ligt of toch eerder aan de schotel/LNB/coax kabel. In het eerste geval zou ik dus met Canal Digitaal contact moeten opnemen, in het tweede geval moet ik mijn verhuurder aan onze afspraak van 20 jaar geleden herinneren dat hij voor de reparatie opdraait. In ieder geval wordt het lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou @doubledutch, je krijgt de puls dus wel binnen (geldig tot 25/12), dus mijn redenatie was fout.

Excuses hiervoor.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je die zender niet kunt ontvangen, heb je te weinig signaal. Dan zul je ook wel problemen hebben met de ontvangst van de zender duck tv op positie 60 en DOCUBOX op positie 65. Dan moet er inderdaad gekeken worden of de lnb en coax niet meer in goede staat zijn en deze zo nodig vervangen.

Ben jij de enige die op die schotel is aangesloten of zijn er meerdere bewoners?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, Sprietje said:

Als je die zender niet kunt ontvangen, heb je te weinig signaal. Dan zul je ook wel problemen hebben met de ontvangst van de zender duck tv op positie 60 en DOCUBOX op positie 65. Dan moet er inderdaad gekeken worden of de lnb en coax niet meer in goede staat zijn en deze zo nodig vervangen.

Ben jij de enige die op die schotel is aangesloten of zijn er meerdere bewoners?

 

De zenders Duck TV en Docubox ontvang ik inderdaad ook niet. Ik ben de enige die op de schotel is aangesloten. Dat is nogal een apart verhaal: ik had schriftelijke toestemming van de verhuurder (een grote vastgoedmaatschappij) om een schotel op mijn balkon te plaatsen - als buitenlander kun je daarop in Duitsland inderdaad aanspraak maken. Dat ging een tijdje goed totdat er een nieuwe directeur kwam: toevallig zit het kantoor van die verhuurder bij mij in de straat en die nieuwe directeur keek vanuit zijn werkkamer  precies op mijn schotel. Dat ergerde hem zeer en zijn medewerkers hebben mij letterlijk gesmeekt een andere oplossing te accepteren. Uiteindelijk heeft men de schotel op het dakterras geplaatst (boven de 7e etage). Ikzelf woon op de 2 etage! De kabel loopt (via een stalen mantel) dus zo'n 15 meter naar beneden naar mijn woning. Ik heb doorgezet dat eventuele reparaties altijd voor rekening van de verhuurder komen. Maar ja, die afspraak is wel al 20 jaar oud, dus dat gaat nog moeilijk worden. Bijgaand twee foto's van de schotel.

 

schotel2.jpg

schotel1.jpg

aangepast door doubledutch
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat het gaat om een Triax 64 met een Canal Digitaal duo-lnb. De schotel is dus kleiner dan dat je aangaf maar is ook voor Berlijn voldoende om de zenders van Canal Digitaal goed te kunnen ontvangen.
Ik kan niet goed zien welke kop in de klem staat maar ik heb de indruk dat de duo-lnb bijna horizontaal staat en dat klopt niet.
Staat de kop van de Astra 19,2 in de klem, dan moet de duo-lnb 3,9° schuin staan, zeg maar 4°, staat de kop van de Astra 23,5 in de klem, dan moet de duo-lnb 6,7° schuin staan, zeg maar 7°. Is dit dakterras voor alle bewoners toegankelijk? Maak eens een foto van de duo-lnb recht van onderen van de schotel genomen, dan kan ik ziet welke kop in de klem zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minutes ago, Sprietje said:

Ik zie dat het gaat om een Triax 64 met een Canal Digitaal duo-lnb. De schotel is dus kleiner dan dat je aangaf maar is ook voor Berlijn voldoende om de zenders van Canal Digitaal goed te kunnen ontvangen.
Ik kan niet goed zien welke kop in de klem staat maar ik heb de indruk dat de duo-lnb bijna horizontaal staat en dat klopt niet.
Staat de kop van de Astra 19,2 in de klem, dan moet de duo-lnb 3,9° schuin staan, zeg maar 4°, staat de kop van de Astra 23,5 in de klem, dan moet de duo-lnb 6,7° schuin staan, zeg maar 7°. Is dit dakterras voor alle bewoners toegankelijk? Maak eens een foto van de duo-lnb recht van onderen van de schotel genomen, dan kan ik ziet welke kop in de klem zit.

 

Dank je wel voor deze informatie. Sorry, de schotel is inderdaad wat kleiner dan ik dacht, maar ik heb inderdaad normaal gesproken hier altijd een prima beeld. Bijgaand een paar foto's, waarmee jij hopelijk iets mee kunt. Ik ben onder de indruk van hetgeen jij aan de hand van dit soort foto's allemaal vindt.  Het dakterras is alleen voor bewonders van het flatgebouw toegankelijk, het is onwaarschijnlijk dat daaronder iemand is te vinden die voor zijn plezier hier naar die verhoging klimt.

 

Ik hoop eigenlijk dat je tot de conclusie komt dat het hier om normale slijtage gaat: dan heb ik namelijk een punt ten opzichte van mijn verhuurder.

 

Alvast bedankt.

lnb4.jpg

lnb3.jpg

lnb2.jpg

lnb1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, doubledutch zei:

Zou je me uit kunnen leggen wat een lock precies inhoudt, hoe die heeft kunnen ontstaan en vooral: hoe ik er zo mogelijk weer van af kan komen?

 

Je ontvanger stemt af op de frequentie die in setting staat. Men spreekt van een lock zodra de tuner deze frequentie kan ontvangen.

Een lock is dus positief en niet iets waar je vanaf wil.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, doubledutch zei:

Het dakterras is alleen voor bewonders van het flatgebouw toegankelijk, het is onwaarschijnlijk dat daaronder iemand is te vinden die voor zijn plezier hier naar die verhoging klimt.

 

Je LNB is waarschijnlijk verdraaid door de storm. Die plastic Triax klem heeft er te weinig grip op. Al een wonder dat dat nooit eerder is gebeurd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat de kop van de Astra 19,2 in de klem staat. Dat kan wel maar is niet het beste. Als de duo-lnb dan niet op de juiste schuinte staat, staat de vrijhangende kop van de Astra 23,5 niet meer in het brandpunt van de Astra 23,5-signalen. Ik zie ook dat de vrijhangende kop lager staat dan de kop in de klem en dat terwijl die juist hoger moet staan. Dat verklaart waarom je te weinig signaal hebt.


Bekijk de bijgevoegde afbeelding:
- de blauwe lijn loopt gelijk met de zijkant van de lnb maar de zijkanden lopen 2 graden taps.
- de groene lijn is de verticale stand van de lnb
- de rode lijn loopt evenwijdig aan de lnb-klem en loopt dus verticaal (uitgaande dat de schotel niet scheef opgehangen is)
- de vrijhangende kop moet hoger staan dan de kop in de klem. De duo-lnb moet 4 graden schuin omhoog staan zoals ik met de gele lijn heb aangegeven.


Duidelijk is dus dat de vrijhangende kop een flink stuk te laag staat.

Kun je geen laddertje tegen de muur zetten om de duo-lnb wat te verdraaien. Je kunt het eventueel ook met een stok doen door de linker kant wat omhoog te drukken.
Bijgevoegd een hoek van 4 graden om hem op de juiste schuinte te zetten.

 

Misschien is er een dikke duif op de duo-lnb gaan zitten waardoor jij scheef gezakt is.

 

 

duo-lnb onjuiste stand.jpg

hoek van 4 graden.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Hartelijk dank voor je uitvoerige uitleg! Ik heb deze inmiddels vertaald en de tekst en de afbeelding met de door jou gemaakte correcties aan mijn verhuurder doorgestuurd. Ik wil liever niet zelf gaan proberen het probleem met behulp van jouw aanwijzingen te verhelpen. Ten eerste weet ik er technisch gezien gewoon te weinig van af en het zou daaarom makkelijk fout kunnen gaan. Daarnaast heeft mijn verhuurder mij toegezegd bij problemen voor een professionele oplossing op zijn kosten te zorgen. En daar wil ik hem nu ook aan houden.

 

Misschien kun je me nog één ding uitleggen: je schrijft aan het begin dat de kop van de Astra 19.2 in de klem staat, maar dat dat niet de beste oplossing is. Wat zou dan wel de beste oplossing zijn? Old Satterhand schreef ook nog dat de plastic Triax klem er te weinig grip op heeft. Kan hier ook nog iets aan verbeterd worden?

 

Ik heb nu trouwens ook net gezien dat de kabel niet geheel in een stalen mantel zit (hoewel dat wel was afgesproken). Moet ik de verhuurder daar alsnog aan houden of is dat niet heel erg belangrijk? Ik heb nu natuurlijk in principe de mogelijkheid de installatie eens en voor altijd perfect te laten repareren.

 

Oprechte dank nogmaals, ook aan alle anderen die mij hebben geholpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, doubledutch zei:

Old Satterhand schreef ook nog dat de plastic Triax klem er te weinig grip op heeft. Kan hier ook nog iets aan verbeterd worden?

 

Als die schotel en Duo LNB inderdaad 20 jaar oud zijn dan zou ik die gewoon vervangen.

Canal Digitaal rekent hiervoor 80 euro ex verzendkosten.

 

Alleen het verdraaien van de LNB in de mate zoals te zien op de foto's is niet genoeg om dat dramatisch verlies aan ontvangst te verklaren.

Daar kan ik een aantal redenen voor geven maar daar heb je niks aan.

Als jouw verhuurder die schotel op zijn kosten wil plaatsen dan kun je met een kleine eigen bijdrage weer jaren vooruit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...