Ga naar inhoud


sommige zenders hebben opeens geen beeld meer


doubledutch

Aanbevolen berichten

Waarom is het beter de kop van de Astra 23,5 in de klem te zetten:
1- in het brandpunt van de schotel heb je het meeste signaal
2- als de afstand van de 2 koppen niet helemaal klopt t.o.v. de schotelmaat, dan heeft dat geen invloed op het signaal van de zwakkere Astra 23,5, wel op de sterke Astra 19,2 maar dat sterke signaal is nog steeds goed als dit wat zwakker ontvangen wordt
3- Als de schuinte van de duo-lnb niet helemaal goed staat, heeft dat alleen invloed op het signaal van de Astra 19,2, nagenoeg niet op het signaal van de Astra 23,5.

 

Ga je de kop van de Astra 23,5 in de klem zetten en de schotel op de Astra 23,5 uitrichten, let dan op dat de schuinte van de lnb in Berlijn 7° schuin moet staan, zie hoek van 7°. Print deze hoek uit en plak hem aan de achterzijde op de duo-lnb. Zorg dat de onderste lijn horizontaal op de duo-lnb staat. Draai nu de duo-lnb schuin omlaag zodat de bovenste lijn waterpas staat.

 

De verloopring zit niet goed.
Zowel de lnb-klem als de verloopring 23-40mm zijn 20mm dik. Zoals je ziet steekt de verloopring een stuk naar achteren uit. De lnb-klem heeft aan de binnenzijde 4 ringen waarmee de verloopring wordt vastgeklemd. Doordat hij aan de achterzijde uit steekt, wordt de voorste ring van de lnb-klem niet gebruikt. Hierdoor kan de verloopring en dus ook de duo-lnb te hoog of te laag tegen de schotel kijken waardoor je signaalverlies krijgt.
Laat de verloopring dus gelijk zetten met de klem. Let er daarna op dat de duo-lnb zo ver mogelijk naar achteren wordt gezet om er voor te zorgen dat het brandpunt van de schotel en het brandpunt van de feedhorn samenvallen en je een optimaal signaal krijgt.

 

De duo-lnb zakt scheef weg.
Dat kan voorkomen worden door op de volgende zaken te letten:
- zorg dat de opening van de verloopring beneden zit. Zit hij opzij of boven, dan kan de verloopring de duo-lnb niet klemmen.
- als je met enige kracht de duo-lnb toch omlaag drukt, zul je zien dat hij verschuift tussen de dunne hals van de duo-lnb en de verloopring, niet tussen de verloopring en de lnb-klem. Doe daarom 1 wikkeling vulcaniserende tape over de hals van de duo-lnb waarmee hij wordt ingeklemd. Heb je dat niet dan kun je ook een paar druppeltjes 10 secondenlijm tussen de verloopring en de hals doen.

 

 

hoek van 7 graden.PNG

verloopring onjuist geplaatst.jpg

Triax lnb-klem.jpg

plaatsing verloopring.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo Sprietje,

 

Ik ben echt verbijsterd over de enorme kennis waarover jij op het gebied van de satellieten-techniek beschikt! Hartelijk dank voor de genomen moeite het probleem zo uitvoerig te bespreken. Ik kan helaas niet zeggen dat ik alles heb begrepen, maar het zal mij zeer van pas komen als ik straks met de installateur te maken krijg. Ik heb ook je tweede antwoord inmiddels vertaald en kan hem dus het hele verhaal laten zien! Echt geweldig, hartelijk dank!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, Old Satterhand said:

 

Als die schotel en Duo LNB inderdaad 20 jaar oud zijn dan zou ik die gewoon vervangen.

Canal Digitaal rekent hiervoor 80 euro ex verzendkosten.

 

Alleen het verdraaien van de LNB in de mate zoals te zien op de foto's is niet genoeg om dat dramatisch verlies aan ontvangst te verklaren.

Daar kan ik een aantal redenen voor geven maar daar heb je niks aan.

Als jouw verhuurder die schotel op zijn kosten wil plaatsen dan kun je met een kleine eigen bijdrage weer jaren vooruit.

 

 

Dank voor deze informatie. Ja, daar had ik ook al over nagedacht: nieuwe schotel + LNB is na 20 jaar waarschijnlijk geen luxe, vooral ook omdat er geen enkele beschutting is. Het is voor mij niet zo handig om de schotel + LNB bij Canal Digitaal te bestellen, een plaatselijke sat firma hier is waarschijnlijk handiger. Ik heb nu een schotel van 64 cm: heeft het zin een grotere te nemen (80 cm), of maakt dat in mijn geval niets uit (heb alleen Astra 19.2 en 23.5 nodig) ? Het zou eigenlijk wel mooi zijn als ik ook nog de BBC op 28.2 zou kunnen ontvangen, maar daarvoor zit ik waarschijnlijk sowieso veel te ver oostelijk?

 

En ik begrijp dat ik er goed op moet letten dat de LNB voor mijn doel geschikt is (dus 19.2 en 23.5), in Duitsland zijn de meeste sat-installaties op 19.2 en Hotbird 13 gericht. Ik heb twee receivers, dus Duo-LNB (die hier Doppel-LNB heten) is voldoende, toch? Bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, doubledutch zei:

....

Het zou eigenlijk wel mooi zijn als ik ook nog de BBC op 28.2 zou kunnen ontvangen, maar daarvoor zit ik waarschijnlijk sowieso veel te ver oostelijk?

....

Hoi @Sprietje& @doubledutch

Zou dan een draaibare schotel dan niet beter zijn?

Ik zou een jetser van een schotel nemen met een rotor en een quad lnbf; maar die ontvanger moet wel over USALS beschikken.

let wel @doubledutch, met dit systeem kan je alleen opnemen en kijken via één satelliet waar je op uitgericht staat.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
2 uren geleden, doubledutch zei:

Het zou eigenlijk wel mooi zijn als ik ook nog de BBC op 28.2 zou kunnen ontvangen, maar daarvoor zit ik waarschijnlijk sowieso veel te ver oostelijk?

Je zit te ver oostelijk voor de BBC op 28 oost.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, doubledutch zei:

Het zou eigenlijk wel mooi zijn als ik ook nog de BBC op 28.2 zou kunnen ontvangen, maar daarvoor zit ik waarschijnlijk sowieso veel te ver oostelijk?

In Wolfsburg wat ongeveer 200km westelijker ligt dan Berlijn is de BBC zelfs met een schotel van 240cm niet te ontvangen, zie: https://en.satexpat.com/coverage/east/28.2/   Dus in Berlijn zelfs met een schotel van 3 meter geen garantie op ontvangst. De huisbaas ziet je aankomen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesven @Sprietje

Wist Ik niet.

 

Maar misschien heeft hij een groot balcon, dan kan hij Claus Schumacher nadoen (dit is natuurlijk een geintje, want hij bouwde een schotel waar hij zelfs in kon staan.)😁

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, Sprietje said:

Ja, je kunt nieuwe spullen nemen. Je kunt je schotel eventueel vervangen door een Triax 78 (nieuw model 80). Je moet dan deze duo-lnb nemen: https://inverto.tv/lnb/499/twin-monoblock-23mm-lnb-430-for-80cm-dish-with-40mm-adaptor-1920e-sat-a-2350e-sat-b

 

Weer bedankt voor deze informatie! Het door jou genoemde model lijkt helaas nergens in Duitsland te koop te zijn. Wel heb ik deze gevonden: https://www.inverto.tv/lnb/91/twin-monoblock-23mm-lnb-60-for-80cm-dish?locale=en

die er nogal op lijkt. Maar daar staat steeds bij dat-ie voor de Astra 19.2 en de Hotbird 13 is bedoeld. Of kan deze ook net zo goed voor Astra 19.2 en 23.5 worden genomen? De Triax schotel is waarschijnlijk geen probleem: deze is de goede, toch? : https://triax.com/shop/de_de/tds-80a-ral-7016-singlepack-120508

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, Sprietje said:

In Wolfsburg wat ongeveer 200km westelijker ligt dan Berlijn is de BBC zelfs met een schotel van 240cm niet te ontvangen, zie: https://en.satexpat.com/coverage/east/28.2/   Dus in Berlijn zelfs met een schotel van 3 meter geen garantie op ontvangst. De huisbaas ziet je aankomen.

 

 

Nee, geen kans natuurlijk. Zou wel een mooie blikvanger zijn. Maar ik ben al erg blij als het met de normale CD zenders allemaal weer loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even ter herinnering je hebt al eens een keer een "foute setting" zenderlijst geladen waardoor je ontvangst voor bepaalde zenders ook niet meer wilden..... (zie je eigen bijdragen)

Niet dat we weer met hetzelfde probleem kampen en het niet aan je schotel ligt!

 

Maar vertel die installateur wel dat de LNB speciaal voor 19,2 Oost en 23,5 Oost MOET zijn want met een 6 graden monoblock gaat het niet lukken.

Hou je aan die LNB aanbeveling van @Sprietje met 4,3 graden monoblock, al moet je bestellen in Nederland.

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minutes ago, Tonskidutch said:

Nog even ter herinnering je hebt al eens een keer een "foute setting" zenderlijst geladen waardoor je ontvangst voor bepaalde zenders ook niet meer wilden..... (zie je eigen bijdragen)

Niet dat we weer met hetzelfde probleem kampen en het niet aan je schotel ligt!

 

Maar vertel die installateur wel dat de LNB speciaal voor 19,2 Oost en 23,5 Oost MOET zijn want met een 6 graden monoblock gaat het niet lukken.

Hou je aan die LNB aanbeveling van @Sprietje met 4,3 graden monoblock, al moet je bestellen in Nederland.

 

@TonskidutchDank je wel voor je informatie. Ja, met de foute zenderlijst was destijds geen beste beurt van mij... Je hebt een goed geheugen! Ik luister uiteraard naar de experts zoals jou en Sprietje, daarom ben ik ook lid van dit forum. Maar ik heb nu alsnog deze LNB gevonden: https://www.inverto.tv/lnb/99/twin-monoblock-23mm-lnb-430-for-80cm-dish?locale=en

 

Heb deze met de door Sprietje aanbevolen LNB vergeleken en ik geloof haast dat deze ook zou kunnen. Kun je me zeggen of dat inderdaad zo is? Het grote voordeel voor mij is namelijk dat dit type te koop is bij een handelaar hier in Berlijn waar ik met een kwartiertje fietsen ben, dus dat zou erg mooi zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zie hem ook nergens te koop, ook niet buiten Duitsland. Dan maar gewoon een duo-lnb voor een schotel van 60cm als je de huidige Canal Digitaal duo-lnb wilt vervangen. Die met 2 aansluitingen worden al jaren niet meer gemaakt. Een andere zeer goede duo-lnb is de Maximum XO-32 Twin. Die koop je in Nederland voor €29,95. In Duitsland zijn 4,3 graden monoblocken nagenoeg niet te koop dus zul je die in Nederland moeten bestellen.
Het 6 graden monoblock kun je zeker niet gebruiken.

De lnb die je alsnog gevonden hebt, is een ander type en is voor een Triax 88 (100).

 

Maximum.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beslist zijn er genoeg webshops in Nederland met de juiste opties voor een twin LNB op 19,2 en 23,5!

Als de moed qua bestellen en portokosten zinkt kun je ook altijd nog een multifeed mount nemen + 2 twin LNB's + een 2in1 diseqc switch.

MAW een losse LNB feed opstelling, is niet echt heel veel duurder.

 

Maar er zijn genoeg Nederlandse webshops voor het juiste Monoblock.

succes

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is het een drama wat betreft de aanprijzing voor welke schotel een bepaald monoblock of duo-lnb is. Dat geldt niet alleen voor webshops naar ook voor Inverto. Inverto is een zeer goede fabrikant van uitstekende lnb's maar voor wat betreft de informatie over monoblocks en duo-lnbs is het huilen met de pet op.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...