Ga naar inhoud


sommige zenders hebben opeens geen beeld meer


doubledutch

Aanbevolen berichten

Dat is veuls te laag! Met jouw wok moet je gemakkelijk tussen de 83 en 90% kunnen halen….

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


39 minuten geleden, doubledutch zei:

Bijgaand foto's van de frequentie 12188 (o.a. NPO1) en 11739 (o.a. NPO2). In beide gevallen ligt het signaal bij 43%, zie de foto's.

 

Geweldig dat we nu eindelijk een goed idee hebben wat je probleem is.

 

 

Het ziet er niet naar uit dat je een probleem hebt met je kabel(lengte).

Het is uitsluitend een probleem met de positie van de LNB.

 

 

Het zou heel goed kunnen zijn dat de LNB correct is geïnstalleerd, maar dat die door zijn gewicht, met die van de kabels weer op de horizontale positie terecht is gekomen. De triax klemmen zijn niet de beste om een LNB op zijn plaats te fixeren.

Omdat die halzen van de 2 feedkoppen vrij ver uit elkaar staan is een kleine correctie in de goede richting waarschijnlijk voldoende om het op te lossen.

De LNB voor Astra 3 komt dan een behoorlijk stukje omhoog.

 

Kun je niet met een bezem gewoon de LNB een zwenk rechtsom geven, zo'n 6 graden?

Toen je die foto maakte was je er vlak bij?

 

Natuurlijk is het het beste om een geschikte duo LNB te monteren door een goede satelliet technicus.

 

 

Technisch verhaal, mag je overslaan, is voor de gevorderde meekijker.

43% komt overeen met een S/N ratio van 7,2 dB.

Voor de Canal Digitaal transponders geldt een minimale C/N ratio van 6,6 dB.

De SNR komt vrijwel overeen met de C/N, de verschillen zijn klein.

Met de huidige ontvangst heb je dus nog een regenreserve van ca. 0,5 dB, in een ongunstig geval.

En dat is niet genoeg.

Op mijn 80 cm schotel ontvang ik de CD transponders met een regenreserve van ca 8dB.

Dus er is genoeg ruimte voor verbetering, ook al is mijn schotel een tikje groter.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Old Satterhand Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg. Ik had uit vorige commentaren al opgemaakt dat de LNB het probleem veroorzaakt - en dat wellicht zelfs een LNB genomen is die niet bij de schotel past. De schotel staat op een verhoging op het dakterras, met een bezem zou ik er inderdaad wel bij kunnen. Maar dat ga ik niet doen: mijn verhuurder heeft zich in 2006 verplicht voor een functionerende installatie te zorgen (daar ging een lange rechtsstrijd aan vooraf) en ik moet hem er nu via mijn advocaat op wijzen dat de reparatie niet correct is uitgevoerd. Zelf wil en mag ik niets doen.

 

De kabel heeft trouwens best wel een grote lengte: hij loopt door mijn hele woning naar buiten en vandaar van de 2e etage (waar ik woon) naar boven naar het dakterras op de 7e etage. Zie bijgaand foto's. En dat allemaal alleen maar omdat men zich destijds ergerde aan de schotel die aan de muur van mijn balkon hing. Dat grapje heeft mijn verhuurder destijds zo'n € 2.000 gekost...

 

Ik heb net nog even gekeken: de zon schijnt hier momenteel volop en de signaalsterkte van de frequenties 11739 en 12188 ligt nu bij 47%, dus net iets beter dan gisteren. Maar ik heb ook dan nog steeds incidenteel last van blokjesvorming.

 

Afwachten is nu voor mij helaas het devies: mijn advocaat zal mijn verhuurder met de niet-correct uitgevoerde reparatie confronteren en hem een laatste kans geven hieraan wat te doen. Mocht deze hier geen gevolg aan geven wordt het een geval voor de rechter. Ooit zal het wel goed komen en dan laat ik dat hier natuurlijk even weten.

 

Nogmaals mijn dank aan iedereen voor de waardevolle adviezen!

 

 

 

 

 

 

sat18.jpg

sat19.jpg

aangepast door doubledutch
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, doubledutch zei:

de signaalsterkte van de frequenties 11739 en 12188 ligt nu bij 47%, dus net iets beter dan gisteren. Maar ik heb ook dan nog steeds incidenteel last van blokjesvorming.

 

Je ontvangst in dB is nu 7,8 dB SNR. Dat is inderdaad nog weinig en kan tot blokjesvorming leiden als er incidenteel wat storing optreedt.

De kans daarop is groter bij de hogere frequenties.

Wat is je ontvangst op Astra 1 van de 4 nieuwe muziekzenders van Deluxe Music? Die zitten bij CD op 219 t/m 222.

Die transponder 12698V is op dit moment de zwakste en zit op de 1 na hoogste frequentie, dus een zeer goede test voor de kabel.

 

Met dit lijstje converteer ik procenten naar dB's.  % naar dB conversie.pdf

Het is niet toegestaan dit te verspreiden, maar kan voor eigen gebruik worden geraadpleegd.

Als je van de dB waardes de minimaal voor CD benodigde C/N, 6,6 dB aftrekt, heb je een idee van de regenreserve.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Old Satterhand Wederom bedankt voor je uitleg en ook voor het lijstje. Ik kan de door jou genoemde zenders inderdaad ontvangen, ook al ligt het signaal bij slecht 34%.  Dat is zo laag dat het niet eens in jouw lijstje verschijnt!

 

Is dat lage percentage een indicatie dat er ook met de kabel iets mis zou kunnen zijn (of dat de kabel eventueel te lang is)?

 

 

 

 

 

sat20.jpg

sat21.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur geleden, Tonskidutch zei:

Geinig dat iemand een metalen pijp van af het dak naar binnen voert. Is dat je nieuwe bliksemafleider?

Duitse installatie voorschriften schrijven voor dat de schotel op die positie op het dak geaard moet zijn.

https://www.voltimum.de/artikel/erdung-und-blitzschutz-antennensystemen

 

@doubledutch

Het signaal wat op de ontvanger gemeten wordt, is een optelsom van

je schotelafmeting

je schotel uitrichting

Je lnb en de platrsing daarvan in het brandpunt van de schotel

de versterking van de lnb als functie van de frequentie

je kabeldemping, mede afhankelijk van de frequentie

de gebruikte modulatie parameters van de transponder

je ontvanger gevoeligheid (als functie van de frequentie.

 

Die optelsom geeft geen uitsluitsel over de afzonderlijke componenten.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Tonskidutch said:

Geinig dat iemand een metalen pijp van af het dak naar binnen voert. Is dat je nieuwe bliksemafleider?

😁

geen kaas eten; betekend niet dat het niet dom is je installatie zo aan te leggen.

 

Ja, dat heb ik destijds zo doorgezet. Mijn geluk was dat de verhuurder mij eerder al toestemming voor een schotel op mijn balkon had gegeven en daar achteraf vanaf wilde. Daarom kon ik bepaalde eisen stellen als ik instemde met het verhuizen van de schotel naar het dakterras. Onder andere dat de verhuurder er te allen tijde voor moet zorgen dat ik ontvangst heb en dat reparaties etc. altijd voor zijn rekening zijn.

aangepast door doubledutch
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, doubledutch zei:

Ik kan de door jou genoemde zenders inderdaad ontvangen, ook al ligt het signaal bij slecht 34%.  Dat is zo laag dat het niet eens in jouw lijstje verschijnt!

 

Ik heb die lage waardes nog nooit gezien op mijn ontvanger en ging er bij de berekening van de lage waardes op mijn lijstje vanuit dat 41% wel zo'n beetje het minimum zou zijn.

 

Deze test is slecht nieuws voor je. Het geeft toch aan dat er teveel verlies optreedt op je kabel bij die hoge frequentie, 2,1 GHz.

De zenders van CD komen niet hoger dan 1,6 GHz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, ceesv zei:

Die optelsom geeft geen uitsluitsel over de afzonderlijke componenten.

 

Nee, dat is zo, vandaar de testen die ik @doubledutch laat doen.

Het verschil in ontvangst kwaliteit tussen de eerder door hem getoonde Astra zender en de laatste spreekt voor zich.

Je mag zelf uitzoeken waarom.

 

Hier laat ik zien wat er met het IF signaal gebeurt bij toenemende kabelverliezen.

De transponders rechts verdwijnen het eerst in de ruisvloer.

Ik heb niet zo veel verlies op mijn kabel maar mocht het nog niet duidelijk voor je zijn wil ik met plezier een test doen met een langere kabel.

 

 

 

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, Old Satterhand said:

 

Ik heb die lage waardes nog nooit gezien op mijn ontvanger en ging er bij de berekening van de lage waardes op mijn lijstje vanuit dat 41% wel zo'n beetje het minimum zou zijn.

 

Deze test is slecht nieuws voor je. Het geeft toch aan dat er teveel verlies optreedt op je kabel bij die hoge frequentie, 2,1 GHz.

De zenders van CD komen niet hoger dan 1,6 GHz.

 

Ligt dat aan de (lengte van) de kabel? Zo ja, dan is er in dit specifieke geval waarschijnlijk geen oplossing voor, denk ik? Mij gaat het weliswaar in eerste instantie om de Nederlandse zenders, maar mocht er toch een technische oplossing voor de zwakke signaalsterkte bij die frequentie van 2,1 GHz zijn wil ik die natuurlijk bij de verhuurder op tafel leggen. Welke CD zender heeft dan 1,6 GHz? Dank voor je hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij mij geven die zenders t.o.v. Nederland 1 ook minder signaal op mijn ontvanger.

Ik heb het afgelopen jaar nieuwe kabels en een nieuwe schotel geplaatst.

 

Betekent dat, dat mij antenne kabel nu ook vervangen moet worden?

 

Je neemt aan dat alle andere componenten frequentie onafhankelijk functioneren, en dat de kabeldemping extreem zou toenemen met de frequentie bij die oude kabel.

 

Het is niet uit te sluiten dat die LNB op hogere frequenties minder presteert.

Voor mij blijft het open, wat de oorzaak is, ik kan dat zo niet bepalen.

Die muziek zenders hebben niet de zelfde modulatie parameters op die transponder, ook daar gaat een een op een vergelijk mis.

 

De S/n afstand wordt in eerste instantie bepaald door de LNB, die daarna een behoorlijke stoot mf versterking geeft.

De invloed van de antenne kabel tussen LNB en ontvanger zou slechts een geringe invloed mogen hebben.

Anders zou een lijnversterker je ontvangst verbeteren, iets wat in de praktijk niet werkt.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minutes ago, ceesv said:

Duitse installatie voorschriften schrijven voor dat de schotel op die positie op het dak geaard moet zijn.

https://www.voltimum.de/artikel/erdung-und-blitzschutz-antennensystemen

 

Dat is een interessante link, al is het wel erg technisch. Dank je wel. Ik heb het inmiddels doorgelezen en vermoed dat dat aarden geen must is: de installie lijkt te voldoen aan de genoemde toegestane uitzonderingen, omdat-ie helemaal vrij staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
6 minuten geleden, doubledutch zei:

Welke CD zender heeft dan 1,6 GHz? Dank voor je hulp!

De CD zender met de hoogste if frequentie is Stingray classica HD, IConcert en Automotorsport HD met 1.762 GHz

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, doubledutch zei:

 

Ligt dat aan de (lengte van) de kabel? Zo ja, dan is er in dit specifieke geval waarschijnlijk geen oplossing voor, denk ik? Mij gaat het weliswaar in eerste instantie om de Nederlandse zenders, maar mocht er toch een technische oplossing voor de zwakke signaalsterkte bij die frequentie van 2,1 GHz zijn wil ik die natuurlijk bij de verhuurder op tafel leggen. Welke CD zender heeft dan 1,6 GHz? Dank voor je hulp!

 

De lengte, maar vooral de kwaliteit van de kabel speelt een belangrijke rol.

Als het een kabel is van een gerenommeerd merk, dan geeft de opdruk uitsluitsel over het type dat is gebruikt.

De IF frequentie (dat is de frequentie op de kabel) kun  je zelf berekenen als je de ontvangstfrequentie kent.

Voor transponders lager dan 11700 MHz haal je 9750 van de frequentie af.

Voor transponders hoger dan 11700 MHz haal je er 10600 vanaf.

 

Verder stop ik met reageren. Er zijn teveel stoorzenders op dit draadje.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...