Ga naar inhoud


sommige zenders hebben opeens geen beeld meer


doubledutch

Aanbevolen berichten

@Sprietje Wederom bedankt! Maar ik wilde eigenlijk ook jouw advies opvolgen en eenTriax 78 schotel bestellen. Ik heb bv deze gevonden: https://triax.com/shop/de_de/tda-80a-ral-7016-singlepack-120514#staticklean_triax_specifications (leverbaar in aluminium en in staal)

 

Die is hier zonder veel problemen te koop. Is de hier wel verkrijgbare Inverto TWMN22 ( https://www.inverto.tv/lnb/99/twin-monoblock-23mm-lnb-430-for-80cm-dish?locale=en) daarmee dan misschien wel compatibel (4.3 graad en geschikt voor 80cm)?  Zoals je hebt gezien is er hier genoeg plek voor zo'n grotere schotel.

 

Of biedt de bestaande schotel van 64 cm voldoende kwaliteit en is een grotere schotel in mijn geval overbodige luxe? In dat geval ga ik de door jou aanbevolen Maximum XO-32 bestellen.

 

Hartelijk dank weer voor de te nemen moeite!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zoals ik al eerder schreef, is het signaal van de Astra 23,5 in Berlijn niet slechter dan in Nederland. Tienduizenden mensen hebben in Nederland een schotel van 60cm en die voldoet. Een maatje groter geeft iets meer regenreserve, dus als je een schotel van 70cm kunt (mag) plaatsen, is dat prima.
Een Inverto TWMN22 ( https://www.inverto.tv/lnb/99/twin-monoblock-23mm-lnb-430-for-80cm-dish?locale=en) is voor een schotel van 85cm breed en 95cm hoog en dus ongeschikt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, Sprietje said:

Zoals ik al eerder schreef, is het signaal van de Astra 23,5 in Berlijn niet slechter dan in Nederland. Tienduizenden mensen hebben in Nederland een schotel van 60cm en die voldoet. Een maatje groter geeft iets meer regenreserve, dus als je een schotel van 70cm kunt (mag) plaatsen, is dat prima.
Een Inverto TWMN22 ( https://www.inverto.tv/lnb/99/twin-monoblock-23mm-lnb-430-for-80cm-dish?locale=en) is voor een schotel van 85cm breed en 95cm hoog en dus ongeschikt.

 

 

Op de grootte van de schotel komt het niet zo aan: zoals op de foto's was te zien is er plek genoeg. Dus 70 cm of zelfs ook 80 cm is geen probleem. Je had me al eens uitgelegd dat ik met een grotere schotel minder last van regenbuien zou hebben (dat is momenteel inderdaad wel regelmatig het geval), dus ik heb nu de kans daar iets aan te doen.

 

Alleen: ik weet nog steeds niet wat nu precies de juiste LNB hiervoor zou zijn. Ik dacht dus dat het die Inverto TWMN22 zou kunnen worden (in combinatie met de door jou aanbevolen Triax 78, die ook hier te koop is ), omdat die vergelijkbare specificaties heeft als de LNB die jij noemde: de Inverto TWM410, die echter blijkbaar nergens verkrijgbaar is. Met vergelijkbaar bedoel ik hier: "4,3° voor 80 cm schotels", maar misschien zie ik weer een belangrijk verschil over het hoofd...  Geschikt voor 80 cm betekent in feite dat de passende schotel 85cm breed en 95 cm hoog moet zijn?

 

Misschien kun je me nog één keer wijzer maken en me vertellen wat de beste LNB voor een 78 of 80 cm schotel zou zijn. Ik heb genoteerd dat jij van Inverto wat kwaliteit betreft een hoge pet op hebt. Hartelijk dank voor je hulp!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Hallo,

 

Alweer een flink tijdje geleden begon ik dit draadje over de problemen die ik had met mijn LNB cq met de schotel. Nu, bijna vier maanden later heeft de huisbaas eindelijk de reparatie laten uitvoeren! Ik stuur een paar foto's mee, omdat hier immers diverse experts zitten die daaruit het een en ander kunnen opmaken. De meeste zenders heb ik nu inderdaad weer terug, maar deze niet: SBS9, KetNet, Love Nature, National Geographic HD, National Geographic Wild HD. Nu zijn dit allemaal zenders die ik niet echt mis, maar ik vraag me wel af waaraan dit ligt. Ik heb de CD lijst van 18.11.2022 als leidraad genomen (ik heb het abonnement Rijk)

 

Vervelender is dat ik incidenteel last heb van blokjesvorming, het beeld bevriest dan een paar seconden. Dat gebeurt weliswaar niet heel vaak, maar het is wel irritant. Zie foto.

 

Deze kwestie ligt inmiddels ook bij mijn advocaat (die had ik al, omdat de huisbaas in het verleden op andere punten in de fout was gegaan) en ik mag eigenlijk pas mijn ok geven als alles in orde is.

 

Hartelijk dank voor jullie commentaar.

sat1.jpg

sat2.jpg

sat3.jpg

sat4.jpg

storing.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Fijn om een stukje voortgang te horen.

 

Er kunnen 2 zaken aan de hand zijn.

Er is de verkeerde duo LNB geplaatst waarvan de onderlinge afstand tussen de 2 feedhoorns niet juist is voor je beoogde doel.

Slechts een satelliet is dan optimaal te ontvangen, de signaalsterkte voor de 2e satelliet is dan te laag.

 

De uitrichting en hoek (skew)van de lnb is niet optimaal ingesteld.

 

De blokjes en de ontbrekende zenders duiden op een te laag signaal van Astra 3.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat je Triax 64 vervangen is door een Triax TD80, de vroegere Triax 78. De Canal Digitaal duo-lnb op de Triax 64 is nu vervangen door een Inverto-lnb. Welk typenummer kan ik niet lezen door de wazige foto maar aan de lnb-klem te zien een duo-lnb voor een schotel van 80-85cm. Ik denk dat er niet de juiste duo-lnb op staat. Zou je mij het typenummer kunnen geven?
Verder zie ik dat de kop van de Astra 19,2 in de klem staat, niet echt ideaal om daarmee de Astra 23,5 optimaal te ontvangen.
Ook zie ik dat de duo-lnb horizontaal staat terwijl die in Berlijn ongeveer 6° schuin moet staan.

Verder zie ik dat de duo-lnb veel te ver naar voren staat. Normaal staan de koppen 5-6mm van de klem af.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En de kabels hangen los in de wind.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv en @ Sprietje: hartelijk dank voor jullie zeer nuttige informatie! Sprietje: je hebt helemaal gelijk, ik heb inmiddels een wat scherpere foto van de LNB kunnen maken en het is precies het model dat jij al noemde! Klasse! Zie bijgaande foto. Inmiddels heb ik nauwelijk nog ontvangst: steeds meer zenders laten het afweten, onder andere ook NPO1 en NPO3. En de blokjesvorming wordt steeds erger.

 

Mijn probleem is dat ik niet zelf met de installatiefirma in contact kan treden, het loopt allemaal via mijn huisbaas. Ik heb jullie commentaren inmiddels in het Duits vertaald en stuur die vertaling nu naar mijn advocaat. Die zal dan weer contact opnemen met mijn verhuurder. Het gaat dus allemaal nog wel even duren. Hier nog even de achtergrond van dit nogal vreemde probleem: "Ik kan zelf niet bij de schotel: na een rechtsstrijd met mijn verhuurder (die ik grotendeels heb gewonnen) staat de schotel sinds een aantal jaren uit het zicht op een dakterras dat voor mij niet toegankelijk is. De verhuurder is verplicht de Schotel/LNB bij storingen op zijn kosten te laten repareren, dat heb ik zwart op wit. Maar dan moet ik natuurlijk eerst kunnen aantonen dat zo'n reparatie echt nodig is.... "

 

Nog even voor de goede orde: ofwel de LNB ofwel de schotel moet worden vervangen, toch? Als ik het goed heb begrepen, passen die niet bij elkaar. Is de simpelste oplossing dan om een grotere schotel te nemen (80-85 cm)?  Er is op zich ruimte genoeg voor zo'n grotere schotel.

 

Nogmaals mijn dank voor jullie hulp, zonder die hulp zou ik niet geweten hebben hoe ik een klacht kan indienen.

lnb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij opvalt in dat er nog zoveel schroefdraad over is! Ik heb zelf Inverto LNB’s en daar draait de RF connector naar mijn gevoel verder. Is de kern wel lang genoeg?

Voor zo’n maat schotel moet makkelijk 14 dB signaal mogelijk zijn.. Hoeveel signaal is er op de zenders?

 

E6922C61-A4E2-44D9-A201-0516E34762D8.jpeg

5E69B106-B0A9-41A2-B494-302D15DAF8C1.jpeg

DE4A8F7F-8312-434D-9AD6-5FDAC6B8F290.png

3369BB03-FD02-4E97-B742-D0AB8AEA531A.png

34B399ED-3936-44A4-8F51-D984E2A477AF.png

aangepast door Mimisiku
Foto’s van NPO 1 HD, NPO 3 HD en SAT 1 HD

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, een mooie duidelijke foto. Je ziet dat er op staat "voor een schotel van 80cm". Dan zou je denken, dat is dan toch goed maar daar zit het venijn. Er wordt in dit geval mee bedoeld een schotel van 80cm breed en niet 80cm hoog. Jou schotel is 70cm breed dus past hij niet goed om beide satellieten optimaal te ontvangen.
Omdat de kop van de 19,2 in de klem staat, staat de schotel waarschijnlijk ook optimaal op de Astra 19,2 uitgericht. De ontvangst van de 23,5 is dan beroerd.
De kop dan de Astra 23,5 moet in ieder geval in de klem gezet worden en ook optimaal op de Astra 23,5 worden uitgericht.
Wat betreft de coaxkabel. De schotelmonteur kan bij de schotel waarschijnlijk nog wel een redelijk signaal hebben gemeten maar heeft hij dat ook binnen gemeten bij je satellietontvanger? Mogelijk moeten de coaxkabels vervangen worden omdat ze slecht zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gekke is dat de zenders die je niet goed ontvangt niet eens op de zwakste transponders staan.

Het betreft de 12090V en 12129V.

Op onderstaand lijstje kun je zien wat de ontvangst van Astra 3 transponders zou kunnen zijn op een goed afgestelde 80 cm schotel.

Dat zal voor jou wellicht niet haalbaar kunnen zijn, maar geeft wel een goede indicatie.

De 12148H betreft een 16APSK data transponder, die kan je niet ontvangen.

 

Om nou niet te veel overhoop te halen, zou ik de LNB gewoon met een smartphone op 6 graden rechtsom afstellen.

Dat is echt de grootste winst die je in deze situatie kunt bereiken.

Het heeft weinig zin om de LNB anders te monteren.

Het maakt voor zo'n grote schotel hooguit een paar tiende dB uit.

 

MER = Signaal kwaliteit  LKM = LinkMargin, regenreserve

1723674431_Astra3_metingNeo2.thumb.jpg.1931f497edf63a79d996aa1885c9db4b.jpg

aangepast door Old Satterhand
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Sprietje said:

Ja, een mooie duidelijke foto. Je ziet dat er op staat "voor een schotel van 80cm". Dan zou je denken, dat is dan toch goed maar daar zit het venijn. Er wordt in dit geval mee bedoeld een schotel van 80cm breed en niet 80cm hoog. Jou schotel is 70cm breed dus past hij niet goed om beide satellieten optimaal te ontvangen.
Omdat de kop van de 19,2 in de klem staat, staat de schotel waarschijnlijk ook optimaal op de Astra 19,2 uitgericht. De ontvangst van de 23,5 is dan beroerd.
De kop dan de Astra 23,5 moet in ieder geval in de klem gezet worden en ook optimaal op de Astra 23,5 worden uitgericht.
Wat betreft de coaxkabel. De schotelmonteur kan bij de schotel waarschijnlijk nog wel een redelijk signaal hebben gemeten maar heeft hij dat ook binnen gemeten bij je satellietontvanger? Mogelijk moeten de coaxkabels vervangen worden omdat ze slecht zijn.

 

Dank voor deze aanvulling! OK, dat betekent dus dat de schotel niet helemaal rond is, maar eerder elliptisch. Toch? Had de installateur eigenlijk niet moeten weten dat LNB en schotel hier niet goed samen passen? Ik heb gezien dat de door jou genoemde Triax TD100 in Duitsland leverbaar is, dus de door jou voorgestelde oplossing schijnt in mijn geval mogelijk te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...